Annons:
Etikettekonomi
Läst 4858 ggr
stallostby
1/24/11, 12:00 PM

bostadsbidrag å vårdnad

Någon som vet hur man fyller i om bostadbidrag? blev orolig då jag såg att man skulle uppge tillgångar! mina sparpengar måste jag köpa möbler för nu, man skulle också uppge om man har ett handelsbolag vilket jag har som jätteback och skall avreggas senare i år, får man inget bostadbidrag då?? då blir det kris, flyttar nästa vecka nämligen.

Om man har barnet delvis så får man bara halva bidraget, vill att barnet står på mig så jag får hela bidraget, måste jag stå som ensam vårdnadshavare då? var ändrar man sådant?

orkar inte ringa fk just nu, kanske någon här kan ge lite svar

tack på förhand

Annons:
ingann
1/24/11, 12:55 PM
#1

Jag vet inte hur det är med tillgångar och företag (har aldrig haft sånt) men för att få helt bostadsbidrag för barnet så skall barnet vara folkbokfört hos dig. Dvs att barnets adress (hos skatteverket) är hos dig och inte hos den andre föräldern.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
1/24/11, 3:36 PM
#2

Jag vet inte heller hur det är med tillgångar. Tror du kan ev. info på försäkrinskassans hemsida.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Lenas-bus
1/26/11, 11:08 AM
#3

Jag har för mig att bolaget i så fall inte får överstiga en viss summa,men det är bättre att du läser på deras hemmis eller tar kontakt med dem via tele.

Angående barnen så är det som Ingann ovan skrev,har du dom skrivna hos dig så går bidraget till dig,jag har ju alltid haft ensam vårdnad helt och hållet och utan umgänges rätt från pappan så för mig har det inte funnits problem på det sättet.

Om du vill ha dem överskrivna på dig och kan prata med pappan så kan ni höra av er till familjerätten i din kommun,vägrar han så får ni gå på samtal där och så fattar dom det slutgiltiga beslutet.

ingann
1/26/11, 12:39 PM
#4

Lena: en liten rättelse bara… Vill man söka ensam vårdnad så kan man kontakta familjerätten för råd och samtal. Är bägge parter överens där så skrivs vårdnaden enligt överenskommelse. Familjerätten har ingen beslutsrätt utan de hjälper parterna att fatta besluten och bevittnar sedan överenskommelsen.

Är man däremot oense i vårdnadsfrågan måste man ansöka hos tingsrätten om enskild vårdnad. Tingsrätten lämnar då oftast över till familjerätten för utredning och beslutar sedan hur vårdnaden skall se ut.

För att bli ifråntagen vårdnaden i domstol krävs ganska mycket.

Jag höll själv på att kämpa i  både familjerätt och tingsrätt i över 7 år med vårdnaden om min yngste son innan jag fick enskild vårdnadFlört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Lenas-bus
1/26/11, 2:19 PM
#5

4,Du har rätt,men så gick det inte till för mig,utan familjerätten pratade med oss enskilt eftersom pappan vägrade möta mig och barnen,och sedan skötte tingsrätten diskussionen med pappan,därefter blev det klart att hela vårdnaden skulle tillfalla mig.

Så i mitt fall var det endast pappan som fick gå till tinget inte jag och barnen,vi fick papprena underskrivna och klara hem i lådan,men för min del var det fara för barnen eftersom pappan i detta fallet gick med i en sektFlört

ingann
1/26/11, 8:59 PM
#6

Lena: Vad skönt att du slapp möta honom och att familjerätten kunde föra din talan! Sånt kan de ju självklart vara behjälpliga till med:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Lenas-bus
1/26/11, 9:07 PM
#7

6,Efter all tumult så var det jätteskönt,men som jag sade det kan nog vara olika i olika län,fast det borde det ju inte varaFlört,efteråt följde ju besöks förbud och annat tills pojkarna fyllt 18 år för han hotade oss en del,men sen vi flyttade så lugnade det ner sigFlört

Upp till toppen
Annons: