Annons:
Etikett07-tonåringar
Läst 5691 ggr
Mirjami-78
4/24/10, 1:25 PM

Kläder

Tillåter ni alla slags kläder för era barn eller finns det en gräns på hur de får klä sig??

Sedan detta med tjejer och "utmanande" kläder, finns det några sådana och var går gränsen på hur lätt klädd man ska kunna vara?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
ingann
4/24/10, 10:20 PM
#1

Ser kläderna hyfsade ut så tillåter jag dem ha det de vill… Men byxor som sitter under röven är inte tillåtet hur mycket Kim än tjatar Foten i munnen Det är det fulaste jag vet…

Som tur är så har jag inga tjejer så det slipper jag bekymra mig över Flört Men hade jag haft tjejer så hade jag nog inte tillåtit allt för utmanande klädsel pga alla dårar som springer lösa nu för tiden…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
4/24/10, 11:23 PM
#2

Ja det är ju just detta Ingann…Jag känner mig jätte kluven i när det gäller tjejer. Vad kan de ha på sig osv. Ska inte de ha samma rätt som killarna……Ja man blir så kluven i denna fråga/tanke. Ska man behöva vara på sin vakt liksom hela tiden osv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
4/25/10, 7:14 PM
#3

Egentligen ska de ju få klä sig så som de tycker är snyggt men tyvärr finns det alldeles för många galningar som ser vissa klädslar som inviter och skiter i om tjejerna är ointresserade…

Jag hade min systerdotter med på en ålandsresa en gång när hon var 15-16 år..  Hon hade en kortkort svart kjol, en top och stövlar som gick upp på låren…

När vi skulle gå från dansrestaurangen så gick hon en stund före mig och min äldsta son och när vi kom till vårat däck stod hon och grät medan 2 medelålders karlar försökte övertala/dra med henne till sin hytt…  När jag frågade vad de sysslade med så sa de att "deras dotter skulle gå och sova".. Jag talade om för dem att hon var med mig och inte var deras dotter… Då påstod de att hon flirtat med dem men ändrat sig när jag kom men med den klädseln fick hon skylla sig själv när nån tafsade för hon var så utmanande klädd…

Jag blev vansinnig och gav den ena en rak höger Oskyldig så han ringde efter vakterna för att anmäla mig för misshandel haha

När vakterna kom så talade jag om vad som hänt, både deras tafsande på en minderårig, att de försökt dra henne till sin hytt och att jag klappat till den ena…

Det slutade med att den som jag slagit till (han var skitfull) fick sitta i fyllecellen med en varning om anmälan för överfall och båten bjöd oss på en ny resa + all mat:)

Den resan fick mig att inse vilka idioter det finns som tar ungdomars klädsel som inviter Obestämd Min systerdotter pratar fortfarande (nu är hon 29 år) om sin "coola" moster om slår ner idioter Cool

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
4/25/10, 11:48 PM
#4

Ja Ingann…Hon hade tur som hade med sig coola moster.Cool

Ja det är just detta, men samtidigt man känner sig så klyven i denna frågan för det är liksom varja männsikans rätt att gå klädd hur man vill, eller nästan alla fal.

Svårt detta för är det en killa/man som går lättklädd eller liknande inte ger vi oss på dem eller?? Finns det dem som gör det med?? Jag personligen har inte hört talas om sådant alla fal.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
4/26/10, 1:27 AM
#5

precis.. jag har aldrig hört talas om nån kille med tex bar överkropp som blivit antastad av medelålders tanter…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

martdat
4/26/10, 4:05 PM
#6

för urrinagt och för korta kjolar är inte ok här, hon är bara 13,  känner med det finns så mycket sjuak människor lösa. och i sådana kläder så ser hon mycket äldre ut, annars bara suckar ja åt modet men kläder ska skyla vissa delar tycker jag,

tycker det är skrämmande med småflickor på stan o kort kort så rumpan syns, tröjor som visar halva brösten,,, sen ett halvt kilo mink på det, min får sminka sig, emn inte för hårt, egentligen tycker jag inte det ska behövas, men vill inte att hon ska bli retad heller, så lite lagom är ok,Det är en svår balansgong ibland, och är man för hård kan hon bli mobbad är jag rädd för,,, men jag är nog ändå hårdare än många andra, Men det är ju för amn älskar dem och är rädd om dem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
liwa
4/26/10, 8:37 PM
#7

Mina barn kommer att få lära sig att man har hela och rena kläder på sig och inget "slafshafs". Sen tycker inte jag att det är snyggt med urringat och kortkort heller så det kommer min dotter inte att få ha. Det kan vara ok att ha en lite kortare kjol om hon har tights under men inte annars.

Ser alla dessa tonåringar som ska klä sig i utmanande kläder och jag tycker det är sååå smaklöst.

Hur kan man som karl vilja ha det. Det lämnar ju nästan inget åt fantasin ju?

Hahaha nu låter jag som en hemsk mamma. Så hemsk är jag inte men jag tycker att dagens ungdom borde få lära sig lite om vett och etikett och där borde ingå hur man klär sig ordentligt. Just för att lära sig inför jobbansökningar m.m.

Mirjami-78
4/26/10, 8:37 PM
#8

Ja det där är allt annat än enkelt….Jag är just nu glad att jag bara har söner, för kommer inte ha det där broplemet på de sättet när de kommer i tonåren.

Men tycker att tjejer ska kunna klä sig i det de vill…..Men förstår ändå att det bara inte går.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

liwa
4/26/10, 9:37 PM
#9

Självklart borde tjejer få klä sig som de vill, men VILL DE verkligen klä sig i uringat och kortkort eller är det "grupptrycket"?

Jag kommer även att lära min son att tjejer har rätt att klä sig hur som helst utan att det ska ses som en invit och det hoppas jag även att alla andra föräldrar försöker göra med sina söner.

Kommer även att försöka lära mina barn hur man beter sig mot varandra oavsätt klädval utseende eller annat.

På barnens dagis jobbar dom jättemycket för att lära barnen hur man ska bete sig mot varandra m.m.

Jag kör även på de reglerna här hemma. Tyvär så är jag nog ensam om att vara ute med mina barn på gården. För jag ser aldrig till någon annan förälder fast barnen bara är några år. De får i stort sett sköta sig själva och då blir det ju som det blir.

Får ofta gå emellan slagsmål och buserier och ta hand om barn som ramlat och slagit sig m.m

Inte konstigt att de inte lär sig hur man ska bete sig när det inte finns vuxna som kan föregå med gott exempel.

sponny
4/26/10, 11:20 PM
#10

#7 "Hur kan man som karl vilja ha det. Det lämnar ju nästan inget åt fantasin ju?"

Är inte det att dra alla lite över en kam? Flört Men sen kan jag ju inte ta mig själv som exempel precis… Klädsmak och musiksmak som en pigg 90-åring… Tungan ute

Själv har jag ju en dotter men problemet med kläder har inte uppstått riktigt än. Sex år nu i sommar så än är det så att är det bara helt och rent och man kan leka i det så är hon nöjd. Tack och lov, ska man väl säga. Jag får väl jobba på min roll som psycho-farsan, han som lite försynt nickar i riktning mot vapenskåpet när det kommer pojkar och hälsar på… Skrattande

Mirjami-78
4/28/10, 12:16 AM
#11

Liwa: Det är samma problem här ang. barn….De är ensamna ute fast de är för små för det. Jag följer med mina barn helts om de ska vara på gården fast den store är 11 år, men måste ändå ha uppsikt över han.

Det jag med fick lära mig var att det ska vara hela och rena kläder, men är väldig kluven i frågan ang. klädstil.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

liwa
4/28/10, 10:31 PM
#12

Ja jag kan ju inte vägra handla kläder om dom blir punkare eller hårdrockare osv. Men det ska ändå vara "fräscha" kläder. Visst, min son har lite jeans med hål på knäna men det är för att jag inte hunnit laga dom ännu. Men jag skulle aldrig köpa sådana jeans.

Tråkigt att man skaffar barn om man sen inte orkar med att ta hand om dom och se till att de växer upp med en god förebild.

Känner en tjej som håller på att säga upp all kontakt med sina 2 äldsta barn för att dom är såå struliga. Dom bor på heltid hos sin pappa.

Hon säger att hon inte orkar bry sig längre. Jag kan inte förstå hur man kan bara ge upp hoppet om sina barn. Måste vara något riktigt allvarligt då.

Intehärutandär
12/8/12, 4:37 AM
#13

Jag har en son med byxorna i knävecken. Har bråkat och dragit byxorna, men fått ge upp. Det går väl över får jag hoppas…nu har de hållit i i 2 år. Men som tur var har han iaf "baggy-byxor" och alltid en "baggy"- tröja över som döljer kallingarna….om han inte böjer sig. :) Jag får ge mig, så länge han är hel och ren. Har själv fått klä mig som jag velat, nästan. I tonåren ville jag gå ut halvnäck, men då fick jag gå in igen och byta. Medan en moster tvingade sina döttrar att klä sig som hon ville. De fick inte välja stil alls, utan började smyga kläder under de var i tonåren. Moster var mycket på min mamma för jag ofta klädde mig i svart, hade Metallica-tshirt med texten "Fuck G'n'r, here'come Metallica". Piercade mig och hade svarta naglar en period. Mamma svarade att jag måste få välja själv. Jag ska ju bli min egen person. Har blivit kallad en massa fuula saker av moster - och i dagens läge kan jag bara hånskratta för hennes tredje sladdis dotter har blått snaggat hår, tatueringar, piercingar, lyssnar på hårdrock osv…ja, såklart är det okej numer…Oskyldig

Man ska sätta en sund gräns. Låt barnen prova det mesta och hoppas att det man själv ogillar är en fas. :) Vi var ju själv tonåringar.

Annons:
Katti
12/15/12, 10:19 PM
#14

Hos mig kommer det alltid finnas gränser

Flört. Men jag har stämt i bäcken sedan de var små och pratar ofta med barnen om sånt som är viktigt för mig.

När det gäller risken för våldtäkt så finns det en aspekt till, som ofta glöms bort i debatten. Det är alkohol. Det är inte många, varken av de som våldtar eller de som blir våldtagna, som är nyktra…

Vi tittar ofta på polisprogram på TV och har även sett filmer på youtube på fulla människor. Det i sin tur har lett till många bra samtal. Min äldsta son har skrivit en lapp där det står att han ALDRIG kommer att dricka alkohol (utan någon som helst uppmaning, han bara skrev den en dag och den sitter på kylskåpet)! Dottern säger detsamma. Nu är de bara 13, 11 och 9 ännu, men jag är övertygad om att detta kommer att skjuta upp deras debut. Jag tror inte på att komma med en föreläsning när något redan är ett faktum. Då blir man bara Dumma Morsan!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: