Annons:
Etikettförskola
Läst 4156 ggr
Bettan1975
4/21/10, 1:42 PM

Förskola, regler i er kommun

Hur gäller reglerna i er kommun om ni är arbetslösa? Och hur petiga är de på att ha ett schema på tider för barnomsorgen?

I min kommun har vi rätt att ha barnen 15h/vecka som arbetslös, men i grannkommunen har de rätt till 5h/dag=25h/vecka.

Jag tycker att det drabbar barnen negativt och att de missar mycket när tiden dras ned så drastiskt mot när man arbetar.

Vår kommun är noga med schema, men döm om min förvåning när jag får höra från personalen på förskolan att mitt ex inte lämnar in några tider för när han ska hämta varannan fredag eller lämna varannan måndag.

Eftersom jag har 15h att spela på blir det en ren gissningslek när jag ska lämna de fredagar då mitt ex ska hämta. I fredags tex lämnade jag kl 11 eftersom jag antar att han ska hämta kl 16. Nej, då hämtar hans föräldrar barnen redan vid 13, vilket gör att Alicia förlorar massa timmar på dagis som hon så väl behöver.

Jag har varit på personalen upprepade gånger om detta och sagt att de MÅSTE kräva tider av mitt ex om det ska fungera och jag har dessutom talat om för dem att samma regler om schema även måste gälla honom lika nogrannt som för alla andra.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Annons:
sponny
4/21/10, 2:27 PM
#1

Här är reglerna sådana att jag som arbetslös har rätt att ha min dotter på dagis 15h/vecka, dvs varje dag mellan 8-11, punkt slut. Huvudsakligen för att kommunen ska kunna spara lite tjänster, då behövs det inte riktigt lika mycket personal på eftermiddagarna. Förra året kunde man bestämma lite själv och flytta de 15 timmarna lite som man ville under veckan.

Sedan ska jag inte klaga för mycket eftersom fröknarna har sagt att är det något som har med mitt arbetssökande att göra, som besök på AF eller en intervju så kommer Mathilda så klart att få vara på dagis den stunden.

Bumsibum
4/21/10, 5:51 PM
#2

här är det med 15 tim i veckan… antingen 3 timmar om dagen eller 5 timmar 3 dar i veckan.. Glad

Gullan402
4/21/10, 11:25 PM
#3

I vår kommun bestämmer dagis schemat för 15-timmars barnen.

Var annan vecka mån + tis 8.30-13.30  (Villket faktiskt endast ger 10 timmar!!!) och varannan vecka onsdag+ torsdag+ fredag. Det blir ju ingen kontinutet alls, ett jättehop från tisdag ena veckan och onsdag nästa vecka. Detta gör de för att 2 barn delar på en dagisplats.

Förr har fritidsbarnen haft 6 timmar i veckan vid arbetslöshet, men fr o m detta läsår är detta borttaget.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

liwa
4/21/10, 11:44 PM
#4

Här har jag för mig att det är 15t/v.

9-12 tror jag. För de flesta barnen behöver få vara med under lunchen för annars missar de ju den stora gemenskapen.

Men jag vet att man kan få 25t/v om det är speciella omständigheter. Så som att barnet verkligen behöver det. Och det ansöker föräldrarna och dagiset om tillsammans.

Mirjami-78
4/21/10, 11:54 PM
#5

#0 Men om han nu jobbar och du är hemma, får inte då barnet vara kvar tills han kommer och hämtar den även om det överstiger de timmarna?? För jag tänker som så att det där måste vara väldigt jobbigt för dig, för du kan inte veta ang. hans schema.

Jag är inte säker på reglerna här men tror det är 15 timmar.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

martdat
4/22/10, 12:55 AM
#6

ja jobbar pappa så har ju barnet rätt till dagis om det är hans "dag" så att säga, tycker du tar upp det med rektorn,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Bettan1975
4/22/10, 10:28 AM
#7

Jag tror att det beror på att jag har enskild vårdnad om barnen som gör att jag inte får ha Alicia kvar på dagis mer, men ni har en poäng och jag ska genast kolla med rektorn, det har jag inte ens tänkt på faktiskt. Det faktum att han inte bor i kommunen borde ju inte spela någon roll, barnen är ju skrivna här.

Det positiva med de 15 timmarna jag har är att hon är där gratis, så nu slipper jag räkning, men istället har de gjort så att jag inte får ha henne någonting på hela juni, juli och augusti(det följer inte ens skolterminen som förr). Skulle jag behöva ha henne där under de månaderna en enda timme så får jag betala för alla tre månaderna och det känns som om de idkar utpressning faktiskt.

Trots att jag är utan jobb, så känner jag ändå att mitt barns behov av att vara på dagis går före ekonomin så jag kommer nog följa skolterminen åtminstone och åker därmed på att betala hela perioden.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

liwa
4/22/10, 10:50 AM
#8

#7 Kan du inte höra runt lite om utökad tid?

En granne till mig har en son som bara ska gå 15 timmar men han är i behov av att gå där mer för att komma in i gemenskapen och lära sig att anpassa sig i gruppen m.m så hon fick utökat till 25 timmar. Först på prov en viss period sen så utvärderar dom om han behöver fortsätta med det eller inte.

Vet inte om det är någon stor idé att fråga på förskolan utan ring din handläggare istället.

KimE
4/22/10, 11:02 AM
#9

Jag har 15t/v delat på 5t Må,Ons och To. Ledigheterna går efter skolschema, hur jag nu ska veta när de har lov?

martdat
4/22/10, 11:05 AM
#10

jag fick ha min dotter heltid på dagis om jag ville för jag pratade med rektorn om hur vi hadde det hemma,jag var deprimerad och min dotter hadde misstänkt adhd, och var jättejobbig, så jag fick hämta o lämna som jag ville, både jag och rektorn ansåg att hon mådde bättre av att ha fler timmar på dagis.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KimE
4/22/10, 11:15 AM
#11

10) Det var ju bra. Hur går det på dagis?

martdat
4/22/10, 11:21 AM
#12

#11 i dag går det bra,men i dag är hon 13 och går på resursskola, hon hadde inte bara adhd utan As o tics, odd med,,

men det dagiset var guld värt som förtsod att nått var fel när ingen annan trodde mig!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KimE
4/22/10, 11:26 AM
#13

Kan du beskriva resursskolan.

Vad är As och Odd?

Annons:
martdat
4/22/10, 11:39 AM
#14

resursskolan har bara barn med neuropsykriatiska (elr hur det stavas) funktionshnder, de är 12 elever och ca lika många anställda, där finns även korttidsboende för de som behöver, men det använder inte jag, AS, är asbergers, odd, är uppmärksamhetsstörning. tics är ofrivilliga ljud och rörelser.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KimE
4/22/10, 11:49 AM
#15

Jag har varit elevassistent åt en pojke med asbergers, odd är något nytt för mig.

Vad bra med en hel skola!

Morsan är lärare i en liten grupp med neuropsyki.. barn men den läggs ned cheferna tror att de ska kunnas integreras i klasser på ca25-30 elever och komma bort från sitt utanförskap. Som om de inte har provat att vara i klass tidigare.

martdat
4/22/10, 11:59 AM
#16

#15 synd att inte den komunen har vett att sattsa, tror det lönar sig på alla plan i längden,

vi har ju prövat andra skolor, både en vanlig komunal md 30 elever och en mindre där de placerade socialfallsbarn, inget av de funkade,

den stora skolan låste in min dotter upp till nio timmar i sträck utan rast med en assistent som inte borde va asistent, och ibland vägrade de ha henne så jag fick ha henne på jobbet, De blev fällda i skolverket på fyar punkter, men då hadde de redan förstört mycket.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KimE
4/22/10, 12:10 PM
#17

Ja de har gjort en egentolkning av skolverkets riktlinjer. Men det sticker nog i ögonen att de hyr en separat lokal för dyra pengar av sig själva.

De lägger ner alla små grupper i kommunen(2).

Det var illa med inlåsningen och dessutom olagligt, alla barn har ju rätt att få undervisning av en behörig lärare också.

Där jag var funkade det inte 100% så han fick vara hemma en del.

ingann
4/22/10, 1:32 PM
#18

KimE: Om du går in på din kommuns hemsida och tittar under länken "skola, utbildning" (borde finnas i alla kommuner) så har de ett terminsschema med alla lovdagar Glad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

KimE
4/22/10, 5:52 PM
#19

Nä men vad fint, tackar!

Upp till toppen
Annons: