Annons:
Etikett05-myndighetskontakter
Läst 2232 ggr
[mia-38]
11/17/09, 9:44 AM

Socialens konstiga regler

Ja jag är ju kund där nu.
Efter mycket jagande av en handläggare så fick jag då till slut en tid. Var och lämnade in alla papper. Även mina sökta jobb som då var en 12-13 stycken. Handläggaren sa ingenting om detta.

De skulle göra en beräkning och jag skulle få vänta 10 arbetsdagar.
10 dagar gick. Inget hände. Jag fick återigen jaga min handläggare. Fick till slut tag i henne och fick besked att hon PRECIS satt med mina papper. Detta var en fredag. Och på måndag-tisdag veckan därpå skulle jag få mina pengar, sa hon.
Måndag och tisdag gick utan ett ljud och inga pengar.
Onsdagen fick jag äntligen tag på henne igen. Då skulle de ha ett möte på förmiddagen och kolla mina uppgifter. Men hon trodde inte jag skulle få hjälp denna månaden då jag måste upp i 20 sökta jobb per månad!
Det kunde hon sagt innan!!

Hon ringde mej sent på onsdag eftermiddag och sa att jag får hjälp och hon sätter in pengarna senast på torsdagen. Vi har samma bank så det går på ett kick.
Men då säger hon med att de pengar jag får av de nu räknar de av för december eftersom jag får de i november!! Va!!!
Alltså får jag inte en spänn av de till decemberhyran för att pengarna inte kommer in i tid. Hur kan de göra så?? VI ska lämna in 3 månader innan…men vi får inte hjälp om vi legat under normen de månaderna. Men de kan räkna av för oss!!
Iallafall så kom det inga pengar på torsdagen. Och jag hade sagt till min hyresvärd att jag sätter in för hyran då. Snacka om att jag skämdes.
Inga pengar på fredag morgon heller.
Tyvärr kunde jag inte ringa henne på telefontiden då jag vart på möte i skolan. Så jag mailade henne och frågade vart pengarna är. Att jag hade lovat min hyresvärd att betala hyran.
Senare på dagen satt pengarna på kontot.

Men vilka regler de har. Hur kan de bara räkna bort de pengarna jag fick nu som är till mina räkningar till november? Jag tänker överklaga detta om de gör det.
I oktober fick jag bara ut 4000 i inkomster. Men de kan inte gå tillbaka och ge då..men de kan gå tillbaka och TA TILLBAKA tydligen. *suck*

Annons:
Mirjami-78
11/17/09, 9:49 AM
#1

Ja jag kan förstå dig Mia att detta är inte lätt. Jag skulle begära få en noruträkning….och deras regler om vad som gäller. Sedan verkar hon inte höra av sig när hon ska och det tycker jag hon ska göra om hon ha lovat något…..Så det skulle jag säga till henne. Samma med det där att söka jobb, hon får ju ge dig info om hur många du måste söka för annars kan du inte veta det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
11/17/09, 9:54 AM
#2

Jag litar inte alls på henne längre.
Och jag fattar inte hur de kan räkna bort pengar jag egentligen har rätt till. Bara för att  jag fick de i november så ska de räknas bort för december tydligen. Men det var ju hjälp till november jag fick de för.
Detta är inte riktigt klokt.
Hade jag fått de i oktober så hade jag fått behålla de.
Men jag fick ju jaga henne för en tid som hon inte gav mej förräns det var för sent. Och det visste hon nog om. Allt för att slippa betala ut hjälp till de som verkligen har rätt till det.

Mirjami-78
11/17/09, 10:03 AM
#3

Jag skulle ta ett snack med henns chef eller byta handläggare för det har man väl rätt till eller be henne att förklara det hela och hur hon har tänkt sig m.m Ja var noga med i fortsättningen att du får allt på papper. Ja jag kan inte förstå att de kan ta igen pengar som du får nu senObestämd….För du lever ju på existensminium.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
11/17/09, 10:05 AM
#4

Ska man räkna bort de pengarna nu som jag fick så har jag fått in 5300 denna månaden..hahahahah…Hur tänker de????

Mirjami-78
11/17/09, 10:09 AM
#5

Ja jag vet inte MiaObestämd….Be att få en uträkning på det hela. Det måste hon ju kunna fixa. Ja jag blir lika snurrig som du.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
11/17/09, 10:11 AM
#6

Ja man brukar ju alltid få en uträkning i samband med att man får utbetalning. Men jag har inte fått ett enda papper. Hahahah.
Jag ska dit igen nästa tisdag…då ska vi se vad hon hittar på.

Annons:
Mirjami-78
11/17/09, 10:27 AM
#7

Ja be att få uträkningar för allt du får utbetald för det måste du få för att kunna se att hon gör rätt. Det fick vi och ja hon gjorde galet i mellan och fick rätta till det. Fråga henne rakt ut hur hon menar och har tänkt sig för vissa saker inte stämmer.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mirjami-78
11/18/09, 1:12 PM
#8

MIa…Hur har det gått…eller väntar du nu på nästa vecka då ni ska träffas???

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
11/18/09, 1:19 PM
#9

Pia..jag väntar tills tisdag. Innan lär jag inte höra nåt.

Mirjami-78
11/18/09, 2:01 PM
#10

Neee….Men ta och stäl henne mot väggen då och begär få pappar på allt mer eller mindre….Skulle jag ha gjort.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
11/18/09, 5:56 PM
#11

 be henne förklara hur hon räknat och hur/när pengarna ska användas…  säjer hon igen att de ska dras av på nästa så ber du att få prata med hennes chef och att du vill ha skriftligt på detta så du kan överklaga… tala även om att du ska berätta för hennes chef hur hon behandlat dig under den här tiden med utdragning på ärendet, inte återkommit när hon ska, inga pengar insatta när de ska osv…  cheferna måste ju få veta hur saker handläggs på förvaltningen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
11/18/09, 6:00 PM
#12

Jadu ingann. Jag fattar inte varför hon ska dra bort pengarna jag fått…som jag skulle fått i oktober. Jag kommer ju efter så det smäller om det. J*vla kärring rent ut sagt.
Men jag ska se vad hon säger på tisdag. Och kommer hon med det då så ska jag begära papper på deras regler.

[mia-38]
11/24/09, 9:59 AM
#13

Nytt möte idag klockan 10,00.
Nu ska jag se vad hon säger. Hon kan inte dra in pengarna jag fick nu som jag skulle fått i oktober. Jag hade stooort underskott då ÄVEN att jag fick ut bra i september.
Drar hon bort de så går jag till högre instans. Så är det bara.

Annons:
Mirjami-78
11/24/09, 2:57 PM
#14

Mia: Hur gick det på mötet idag??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
11/24/09, 3:01 PM
#15

Tjaa….jag ska få liiite över 4000 från socialen denna månaden. Det blir inte så att det ens täcker hyran. *suck* Men jag får gneta. Men hon sa inget om att hon skulle dra av nåt.
Men det lär jag ju märka i papprena jag får sen.

ingann
11/24/09, 3:33 PM
#16

Mia: Hade du högre inkomst i september än vad existensminimum ligger på? de har rätt att räkna 3 månader bakåt vilken inkomst du haft och ta det överskottet o dra av på nästa månad… man ska i princip spara sitt överskott utifall man får dåligt senare…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
11/24/09, 3:39 PM
#17

Jo men ingann. Det överskottet täckte ju inte för oktober ens då jag endast fick ut 2200.  Och överskottet sedan september täckte inte ens upp till normen i oktober. Så hon kan inte ta bort nåt.

ingann
11/24/09, 3:53 PM
#18

okej.. då räknar de nog att du skulle haft 2200 + överskottet från september.. resterande upp till normen skulle du få från soc.. det kan de inte räkna av nu i november…

så i november ska du ha full norm  minus eventuell a-kassa, bostadsbidrag, underhåll, studiebidrag…

tänk på att emils studiebidrag räknas in i inkomsterna även om du inte ser röken av dem…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
11/24/09, 4:03 PM
#19

Jo hon sa att studebidraget räknas in även om man inte skulle få de en månad.

Jag ska kolla upp det sen när pengarna kommer. Hon skulle sätta in de genast, sa hon. Men det tror jag vad jag vill om..hahahah

ingann
11/24/09, 4:06 PM
#20

får han inte ut det kan det väl inte räknas???  det lät knäppt!

är inte lilac här i krokarna och kan svara på det?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[mia-38]
11/24/09, 4:12 PM
#21

Om han har olovlig frånvaro och inget läkarintyg så räknas det in iallafall tydligen. Så där förlorar jag 1050 denna månaden.

Mirjami-78
11/24/09, 10:36 PM
#22

Ajdå…Ja inget roligt bli utan de pengarna. Vänta och se när du får uträkningen så du ser vad de har räknat med osv. Sedan är det något som inte stämmer så ta henne direkt på det. Hon kan vara ny och inte veta alla regler.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
11/24/09, 10:38 PM
#23

Hon är inte ny. Hon var där för 4 år sedan men gick sedan på barnledighet.
Pratade med andra idag om henne. Och hon är inte klok sa de.
Så de bytte handläggare.
Jag överväger det med.

Mirjami-78
11/24/09, 10:45 PM
#24

Ja du har alltid rätt att byta handläggare. När jag och minstinges pappa fick leva på försörjningstöd så hade vi några olika handläggare. En som började ställa en himla massa krav och sedan kom det en annan som ställde de kraven hon skulle. Jag talade om för henne vad kolegan hade krävt och hon sa att det var fel….Så man var ett tag lite snurrig på vad som skulle gälla osv.

Mia…byt handläggare det skulle jag ha gjort. Skulle jag leva på försörjningstöd så tycker jag att det är väldigt viktigt kunna ha förtroende för personen som är ens handläggare, ja annars fungerar det inte.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Lilacbower
11/25/09, 11:15 AM
#25

Jag är här……..

Men förstår inte riktigt alla turer i toppinlägget……

Byte av handläggare är dessutom ingen självklarhet….inte ens när vi handläggare vill byta!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 11:23 AM
#26

Lilac…vad är det du inte förstår i det jag skrivit?

Lilacbower
11/25/09, 11:43 AM
#27

Om pengar i oktober, november och december!

Vilken månad avser din ansökan?

Ensam - men stark!

Annons:
[mia-38]
11/25/09, 11:47 AM
#28

Jag sökte för hyra i oktober men fick dessa pengar i november..så de räknas av till hyran i december. Så jag ligger ju efter med en hyra kan man säga pga detta.

[mia-38]
11/25/09, 11:48 AM
#29

Förlåt..jag menar att jag sökte till hyra för november...men fick utbetalningen i november så de räknas till decemberhyran.

Lilacbower
11/25/09, 11:48 AM
#30

Låter märkligt! När gjorde du ansökan?

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 11:51 AM
#31

Jag fick tag i henne i mitten på oktober. Då skulle hon återkomma samma dag eller nästa dag för att meddela tid och vilken handläggare. Vilket inte alls gjordes. Jag fick ringa och ringa för att få tag i en handläggare och en tid. Fick sedan en tid den 27 oktober. Liiite väl sent.

Lilacbower
11/25/09, 11:57 AM
#32

Men då är oktoberhyran ingen skuld och har ingenting med vare sig november eller december att göra! Däremot så kan den ha att göra med hur dina inkomster såg ut i september……men det är ju en annan historia!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 11:59 AM
#33

Jag skrev nog fel innan. Det är novemberhyran som ligger efter. Det är så rörigt så jag fattar ingenting själv..hahahah
Jag fick visserligen ut min slutlön i september..men dessa pengar täckte ju inte min inkomst i oktober…inte ens om de räknar av. I oktober hade jag bara en inkomst på 2200 kr.
Jag skulle ju haft pengarna i oktober för att de skulle räknas som en inkomst den månaden. Men icke.

[mia-38]
11/25/09, 12:01 PM
#34

Så med socialens beräkningar hade jag en inkomst på 8200 kr i oktober. Min norm ligger på 11.500. Så det fattas ju 3300 kr.

Annons:
Lilacbower
11/25/09, 1:40 PM
#35

Pengar som du får i slutet av september ska du leva av i oktober. Pengar du får i slutet av oktober ska du således leva av i november. MEN om du har ett överskott inför oktober dvs pga din slutlön i september så räknas det överskottet som en inkomst i november…..men vad det har med december att göra förstår jag inte!

Är det något annat som är orsaken till det beslut du fått så måste det bero på något som inte framgår i ditt inlägg här!

Vill du så får du gärna maila beräkningarna till mig så kan jag titta på dem!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 1:48 PM
#36

Det blev ju inget överskott för oktober då jag hade underskott ÄVEN med slutlönen.
Finns ingen annan orsak. Jag har ingen iallafall som kan göra att det dras in pengar jag har rätt till.

Det har att göra med december på så vis att de tar tillbaka en del av pengarna jag fick nu i november som jag skulle ha fått i slutet på oktober för novemberhyran.
Eftersom de kom i november så räknas det som en inkomst till december..fastän de skulle vart utbetalade i oktober FÖR november…hänger du med?

Lilacbower
11/25/09, 1:56 PM
#37

Ärligt talat……..NEJ!

De kan väl inte räkna bistånd som en inkomst……eller menar du att pengarna du pratar om att du fick i november är nån form av lön som du skulle haft i oktober?

Ursäkta men jag är trög ibland!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 2:00 PM
#38

Tydligen räknar hon bistånd som en inkomst eftersom hon nu ska dra ner på mitt bistånd denna månaden eftersom jag fick 4444 kr nu i november.
Det är jätterörigt! Jag fattar knappt ingenting själv..men detta är vad hon säger iallafall:
"Att vi kommer att räkna av de 4444 kr som du fick i början på november till hyran för december."

[mia-38]
11/25/09, 2:03 PM
#39

Och jag undrar…Kan de verkligen göra så?? När jag hade underskott i oktober ÄVEN med min slulön i september?
Och kan de begära läkarutlåtande när studiebidraget dragits in? För att jag ska få ut de 1050 från sossen?

För ca 4 år sedan hamnade jag i samma sits. Där jag fick ut biståndet för sent. Alltså månaden efter. Och då räknade de av de.

Lilacbower
11/25/09, 2:06 PM
#40

Har du förstått henne rätt så verkar det mysko…..men jag har mailat dig!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 2:10 PM
#41

Jag frågade henne ändå om detta när jag var där igår. Men hon var ganska undflygande på det svaret.
Så jag får se vad de hittar på nu. Hon skulle sätta in pengar med en gång sa hon. Men ännu syns inga. Det är som vanligt med andra ord.

Vet att de har mycket att göra. Men då ska hon inte LOVA saker som hon sen inte håller. Mitt förtroende för denna människa är inte stort.

Annons:
Lilacbower
11/25/09, 2:18 PM
#42

Jag lovar inget i dessa dagar. Jag säger att jag har en veckas handläggningstid efter att alla handlingar kommit in men att jag längre inte vågar sätt mitt huvud på att jag kan klara det!

Men studiebidraget hade även jag räknat som en inkomst eftersom det är en möjlig inkomst som ni gått miste om!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 2:20 PM
#43

Precis Lilac…man behöver inte lova. Men det gör hon. Hon säger tex en dag då pengarna ska finnas på mitt konto…sen gör de inte det.
Det är viktigt för mej som för alla andra att ha en fungerande ekonomi.

Lilacbower
11/25/09, 2:25 PM
#44

Hos oss släpps bistånden på morgonen…..oftast finns de på kontona samma eftermiddag……men jag helgarderar och säger senast dagen efter!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 2:30 PM
#45

Jo så har jag med fattat det som när man har samma bank…men det kommer ändå inget.

Jag fattade inte vad du menade med det där med studiebidraget. Har ni rätt att kräva läkarintyg när de haft olovlig frånvaro eller pga sjukdom? Måste man visa upp ett sånt för att kunna få tillgodoräkna sej den hjälpen på 1050 från er? Annars så räknas det på att man ändå får ett. Då förlorar man ju 1050.

[mia-38]
11/25/09, 2:46 PM
#46

Kollade internetbanken nu. Fått in 4182 kr från socialen.
Nu ska jag betala det jag ligger efter med. Skrattande

Lilacbower
11/25/09, 2:51 PM
#47

Ja…..så är det! Det är en möjlig inkomst som du gått miste om….om du t.ex  inte får fullt aktivitetsstöd ex. för att du har olovlig frånvaro….då räknar vi det du kunde fått! Man kan inte få förlorad inkomst kompenserat med ekonomiskt bistånd!

Goda nyheter, Mia! De kanske vet att vi pratar om dom!

Ensam - men stark!

[mia-38]
11/25/09, 3:00 PM
#48

Ahaa..då hänger jag med på det om studiebidraget. Skrattande

Jaaa…hahah..jag hoppas det börjar fungera nu då. Så man kommer ifatt. Betalat min elräkning + en 1000-lapp jag låg efter med på hyran. Så nu får gneta ihop till decemberhyran..hahahah..

Annons:
Upp till toppen
Annons: