Annons:
Etikett16-övrigt
Läst 3611 ggr
PillanN
2009-11-24 15:55

Hjälpa ensamstående?

 Då jag själv levt ensam med mina två barn i flera år så vet jag mkt väl hur tufft det är. Har man inget kontaktnät,dålig ekonomi så man inte kan ge barnen de saker de behöver +orka med jobb m.m Jag hade själv önskat att jag hade någon att lita på som kunde avlasta mig för en timme eller två utan att för den delen behöva kontakt familj för att "ladda batterierna". Tänk bara vad tillgång till bil skulle kunna underlätta för en ensamstående. Därför tänkte jag fråga er hur man ev.kan gå tillväga för att faktiskt kunna ställa upp för någon som verkligen behöver det? Någon som behöver avlastning,att ge kläder.leksaker,möbler…ja,tom en fin skattebefriad volvo står här. Istället för att skrota den kanske man kunde glädja någon annan med att ge bort den. Vad säger ni? Hur ska man gå tillväga?

Annons:
[mia-38]
2009-11-24 16:05
#1

Oj…det låter härligt! Skrattande
Ja hur går man tillväga….Du kan lägga ut en tråd om det här inne kanske? Om saker du vill ge bort till behövande.

Men andra kanske kommer med en bättre ide här inne. Skrattande

martdat
2009-11-24 19:00
#2

ja det blir väll till att hålla ögonen öppna,, Fint att du vill hjälpa andra, sådana personer behövs det fler av, Att hitta dem är väll svårare, står ju inte HJÄLP MIG  i pannan, men genom att vara social o prata med folk där man bor så dyker man på dem emellanåt,

en anons i tidningen kanske?? men man ska väll akta sig så man inte blir utnyttjad oxå,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

liwa
2009-11-24 19:02
#3

Åhhh du verkar ju helt underbar ;)

Finns det ingen i din närhet som du vet behöver det då?

Annars tror jag oxå att det är en bra id'e att lägga upp en tråd här inne.

Det där med avlastning bara någon timme i bland skulle ju vara underbart.

[mia-38]
2009-11-24 19:16
#4

Jag tänkte på det med avlastning. Du har inte syskon som kanske har stora tonårsbarn som kan passa dina barn en stund?
Eller nån annan som kanske behöver avlastning, så vore det ju en lösning kanske.

Att skänka saker kan man ju kanske göra lite överallt. Men hör annars med vår värd Pia99 här inne om en tråd där du kan skänka bort saker om du vill det.

PillanN
2009-11-24 21:04
#5

Det skulle väl vara en toppen idé med en sån tråd !Glad

att skänka saker till olika second hand osv är inte aktuellt,där vet jag att det är personal som har första tjing på sakerna.Dvs.man kan inte vara säker på att det kommer till dom som verkligen behöver det. Ska luska runt lite hur man kan gå tillväga.Det är inte så att jag har fullt med saker som jag har liggande jämt,men ibland så kanske man har just Det som kan vara betydelsefullt för någon annanGlad

Att finnas där för någon som behöver det ger en så otroligt mkt tillbaka känslomässigt=)

Mirjami-78
2009-11-24 22:30
#6

Ja jag säger att det är en jättebra ide att någon vill hjälpa dem som är ensamstående. Alltid fins det någon som behöver hjälp. Kankse kan man anonsera om det eller skapa en tråd här inne.Skrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
ingann
2009-11-25 01:59
#7

Helt suveränt med nån som tänker på andra:) En nålad tråd här skulle nog kunna funka…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

liwa
2009-11-25 10:17
#8

Tycker att det där med en tråd om det vore toppen. Där kan man ju lägga ut saker som man själv inte har andvändning för men som kanske andra gärna vill ha.

[mia-38]
2009-11-26 09:07
#9

Nu har vi skapat en tråd där ni kan lägga ut saker. Skrattande

PillanN
2009-11-26 10:57
#10

Jättebra tjejer! Ni är klippor allihopa Glad

Gullan402
2009-11-26 22:26
#11

Bra tänkt PillanN, en suverän tanke… behövande finns ju massor av.

Själv är jag ensamståend mamma, taskig ekonomi osv men har börjat bygga upp ett nytt nätverk av vänner. Barnen är nu i skolådern så jag umgås en del med deras kompisars mammor och vi har lite barnvaktande åt varann. Min bästa väninna har jag på andra sidan tomtgränsen och hon har oxå barn i samma ålder som mina. Förut när deras äldste son var liten (nu vuxen och faktiskt jättehjälpsam mot mig och barnen) var väninnan och hennes man ganska fattiga och då hade jag och min sambo det bättre ställt så vi hjälpte dem mycket. (De fick bl a en tvättmaskin samt inträde eller att vi betalade bensin då vi åkte någonstans etc)
När deras barn nr 2 föddes så gav vi bort massa bebissaker och kläder som vår stora flicka redan växt ur.

Idag är det jag och barnen som har det knapert och idag ärver min lilla skrutta kläder av deras flicka (i ålder skiljer det bara 3 mån men flera storlekar). De passar oxå mina barn lite då och då (och jag deras 2 små). Vi passar varandras djur osv. Jag "lånar" hennes man när det är ngt som inte ens min envishet rår på om jag behöver hjälp med ngt mrd hus eller bil.

Så vi har mycket glädje och nytta av varann.

Min lilla skruttas urväxta kläder går oxå vidare till en annan väninnas barn, så vi kör mycket kretsloppstänk. Likadant med cyklar och annat.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Rimligtvis
2013-01-16 10:19
#12

Hej,

Jag har också haft det tufft som ensamstående, och försöker hjälpa andra så gott det går. Det känns så bra att kunna ge tillbaka :-)

Kolla med kyrkan i din kommun, de kan säkert vidarebefordra tjänster och prylar.

En bekan till mig har tagit till ett annat grepp för att hjälpa en väninna som har det svårt, kolla in hennes sida! Det är sorgligt att det ska behöva gå så illa :-(

http://missivanhoe.123minsida.se

Upp till toppen
Annons: