Annons:
Etikett09-skolan
Läst 1883 ggr
[mia-38]
2009-11-04 09:24

Barnen och skolan

Ibland har ju barn/ungdomar en tendens att hitta på att de är sjuka för att slippa gå till skolan en dag eller två.

Här är det samma visa säkert en gång i veckan.

Vad gör ni då? Låter ni de vara hemma även att ni vet att de kan fejka? Eller tvingar ni de att gå?
Nån som har bra tips på hur man kan få de att inse att det inte håller att göra så då de missar så mycket i skolan.

Annons:
[mia-38]
2009-11-04 09:27
#1

Idag har min son och jag grälat på morgonen just för att han sa att han mådde illa. Detta har hänt ett flertal gånger nu och det slår aldrig fel att mitt på dagen så är han så pigg så.

Han har vart hemma en dag varje vecka snart och jag tycker det är för mycket.
Han missar jättemycket.

Han försöker att låta så ynklig han bara kan. Men vet man om det så genomskådar man det där ganska lätt.
Jag hotar med att han får flytta till sin pappa om han ska hålla på så. Dumt kanske men det gör verkan.

Tuvalu
2009-11-04 09:38
#2

Det är ju jätte svårt det där med att veta om dem verkligen är sjuka eller inte.

Anton är / var en kille som gärna känner efter hur han mår, han gillar ju inte skolan. Några gånger har jag faktiskt skickat iväg honom till skolan under dagen då han plötsligt mår bättre. Fast detta är nu länge sen och när man jobbar så är det ju svårt att verkligen veta…

När Anton är sjuk så ringer han mig oavsett om det är mamma eller pappa vecka för hans pappa tror aldrig på att han är sjuk utan säger alltid åt honom att han ska gå till skolsköterskan så att hon får avgöra om han är sjuk eller inte…

[mia-38]
2009-11-04 09:42
#3

Min Emil kanske mådde illa idag. Men jag vet att han klarar av skolan ändå.
Är han hemma sover han en stund..sen sitter han vid datan eller snackar i telefon med sin kompis i Stockholm som går hemma om dagarna.
Då är man inte sjuk, anser jag.
Då orkar man gå till skolan.

Det är därför jag tvingar han till skolan. Mår han verkligen sämre så får han ju gå hem.

Tuvalu
2009-11-04 09:47
#4

Ja, precis Mia det är helt rätt! Vet man att det går över så får man tvinga iväg dem. Skolan är ju som ett jobb och det måste ju skötas för att man ska få sin "lön".

Äter han frukost? Har han magkatarr som gör att han mår illa?

[mia-38]
2009-11-04 09:49
#5

Han vägrar äta frukost. Jag har sagt till han att han måste få ner nåt men det går inte.
Ja han har magkatarr till och från…och då kan man ju må illa.
Då är det viktigt att få nåt i magen..men han begriper inte det där.

Tuvalu
2009-11-04 09:53
#6

Man kan ju gärna inte tvinga dem att äta… Den insikten måste dem ju få själva och inse att man mår så mycket bättre när man får i sig lite frukost. Han kanske skulle försöka börja med nåt enkelt typ drickyoghurt?

Har han någon medecin mot magen för det stoppar ju illamåendet rätt snabbt?

Annons:
[mia-38]
2009-11-04 09:57
#7

Vi var hos läkaren förra veckan…så han skrev ut nån magtablett. Jag kör Losec när jag är som värst. Emil fick det med.

han hatar drickyoghurt…han är ganska kräsen av sej…
Jag kan köpa risi-frutti..det gillar han.
Men som läget är nu är jag helt black eftersom a-kassan inte vill betala ut pengar. Så handla nåt nyttigt till honom i nuläget är kört.

Mirjami-78
2009-11-04 13:07
#8

Ja jag kan känna igen det där med skolan. Min Anton vill gärna slippa om han är trött på morgonen men jag ger mig inte helt enkelt. Han får gå så är det bara. Sedan har han ju varit ibland riktigt sjuk med och jag har skickat han ändåSkäms Som nu med denna förkyldning. Läraren hade reagerad på att han var så blek…..Men nu har han ju fått vila med.

Konstigt nog så brukar det just vända efter de han fått sova ut. Nu är ju Ibbe så liten så han kan inte använda den metoden mot mig än som tur är.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-11-04 17:02
#9

Ruben är likadan som Emil. Han mår alltid dåligt på mornarna och helt plötsligt frisk på dagen/kvällen… Men jag kör stenhårt med att är man för sjuk för skolan så är man för sjuk för datorn. För att få sitta vid datorn gäller det att gå en hel dag i skolan…

Tyvärr på sista tiden så avstår han datorn och sover istället… Och gnäller över att det är tråkigt..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-11-04 17:04
#10

Ja ingann. Vad gör man?

Jag fick verkligen skälla på min son idag. Han hade inte gått upp annars. Nu verkar han vara fullt frisk med trött. Men det blir man ju när man ligger och sover en hel dag.

Mammzing
2009-11-05 09:27
#11

Min minsta son ( 21 år nu ) Han hade också en sån där period.
Mycket gnöl å gnäll, ont både här och där. Jag var nog snäll medans hans pappa ryade och bråkade.
Sen fick hans pappa jobb så han låg borta, då blev edt bättre. Då vågade grabben tala om hur mobbad han va och att han fick stryk av kompisar.
Det blev bättre på gymnasiet.
Nu är han 1.93 lång och har bara 75 kg muskler!
Jättevacker kropp, som han har tränat.
Hans mobbare från skolan kan sitta där med sina ölmagar.

Men ärligt så ska dom gå till skolan, är dom sjuka finns doktorn. Å då blir det doktor direkt.

Mirjami-78
2009-11-05 09:44
#12

Verkar som de flesta barnen försöker köra med det där….Jag är sjuk!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-05 09:48
#13

Idag gick Emil till skolan utan knussel. Skönt!!

Annons:
Mirjami-78
2009-11-05 09:54
#14

Ja det är skönt när man får iväg de utan bråk. Han kankse har insett att det hjälper inte att försöka stanna hemma och säga att man är sjuk.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-05 09:57
#15

Precis.
Jag börjar undra om han har perioder då han har nån slags depression av nåt slag.
Om det kan bero på hans B12:a.

Mirjami-78
2009-11-05 10:08
#16

Anton ville ju inte gå till skolan när han kände sig mobbad. I mellan säger han med att ingen som märker om han är borta. Ja som han inte ens existerar……

Kan vara deprission han har.

Anton ska ju in på utredning på BUP. Vi fick ju en tid som jag fick avbokade men kommer få en ny tid.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

martdat
2009-11-08 17:59
#17

här kör vi med att man kan jobba elr gå i skolan om man inte har feber, utom när hon bröt benet då,,,,, jag har alltid skickat henne till skolan och sen ringer jag o kollar med skolan efetr ett par timmar  och hon har aldrig vart sjuk då,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mirjami-78
2009-11-08 18:59
#18

Ja jag tror man ska vara rätt så hård när det gäller att gå till skolan. Min Anton säger sällan ifrån. Han märker inte alltid ens hur sjuk han är….som den gången med lungorna. Men ibland försöker han allt köra med mig.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-09 09:54
#19

Idag försökte Emil med att han kunde ta en ledig dag och göra alla uppgifter han låg efter med…hahahahah…
Men han slutar så tidigt om dagarna att han kan göra dessa efter skolan. Och han har haft flera veckor på sej att göra dessa och inget har hänt än.

Så visst försöker de allt!!

martdat
2009-11-09 10:03
#20

#19 smart son du har , Flört

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
ingann
2009-11-09 10:48
#21

Ibland går det inte att tvinga dem heller.. Iaf inte när de går på gymnasiet eftersom det är frivilligt Obestämd

Idag gick Rub iväg iaf så jag hoppas han är i skolan hela dagen.. Trots att han gick så har jag en känsla av att han snart är hemma igen…  Jag håller tummarna för att jag har fel!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-11-09 10:51
#22

Nä ingann….det är frivilligt…men för deras egen skull och framtid så tänker jag göra allt för att Emil ska klara dessa 3 år nu.

Jag hoppas med att Rub inte kommer hem förräns skolan slut idag.

Vi ska ha två möten med skolan denna veckan.
Det kommer ju att bli väldans kul…inte.

ingann
2009-11-09 10:59
#23

Ja, men tyvärr inser de ju inte att vårat tjat är för deras bästa Obestämd Vi lär nog få vänta 10-20 år på att de ska inse att de är tack vare oss som de kommer klara sig i livet:)

Lycka till på mötena!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-11-09 11:00
#24

Nä tjat gillar de inte. Emil sa till mej att han gör inte sina uppgifter så länge som jag tjatar….hahahahah.
Jag sa att det händer ju inget ändå.

Mirjami-78
2009-11-09 17:27
#25

Ja det ärj u så att är man tyst så gör det inget för då har de inte blivit tillsagda och säger man till ja då tjatar manObestämd….FlörtHi hi hi ja barn/ungdommar är som de är helt enkelt.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mammzing
2009-11-10 18:30
#26

Ibland har jag undrat om skolan är till för barnen eller om barnen är till för skolan?

[mia-38]
2009-11-14 19:42
#27

I fredags var vi på elevvårdsmöte i skolan.
Emil fick ta bort de ämnen som han inte alls var intresserad av och lägag till nåt som han vill läsa istället. Det blir inte heltid,,men han kommer upp i 600 poäng som man måste ha för att få studiebidraget.
Sedan ville de att han skulle ta drogtest!
Han blev chockad när de ville det..men gick så klart med på det då han inte tar sånt.
Så det blir socialtjänsten som gör detta.
*suck* Tur man inte jobbar…för jag hade inte hunnit det med både Emils möten och mina..hahahah..

Annons:
Mirjami-78
2009-11-14 19:53
#28

Men att de ska ta en drogtest är det en standar som de gör?? Eller varför gör det sådant?? Har det med frånvaro/närvaro att göra??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-14 19:59
#29

Dels hans frånvaro och att han verkar så deppig ibland…
Men man kan va det utan att ta droger…men eftersom han inte har nåt att dölja så ska han ta det.

Mirjami-78
2009-11-14 20:02
#30

Jaaa…men det fins ju ingen som helts grund för det igentligen och det borde de ju veta….Hans deppighet har ju med annat att göra och de borde de ju känna till…

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-14 20:04
#31

Japp..jag håller med dej.
Men vill de detta så gör han det. Men han kände sej kränkt, sa han sen. Och det förstår jag.

Mirjami-78
2009-11-14 20:06
#32

Ja kränkt skulle nog vem som helst känna sig i sådan situation…..Undrar om de verkligen har rätt att göra så…Med tanke även på att han har ju aldrig haft problem med droger. Skulle förstå om det skulle vara någon som har använt det tidigare osv.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-14 20:15
#33

Jag ska höra med den på socialtjänsten om de får göra så här. Och säga att han kan lämna prov eftersom han aldrig tagit nåt sånt.
Bara för att visa sin goda vilja.

Det kan ligga andra prblem bakom som gör att Emil inte mår/mått så bra. Så han ska söka sej till en psykolog sen när han är 18 på vuxenspyk på VC. Så han får prata. Jag ska med söka en sån sen.

Mirjami-78
2009-11-15 00:12
#34

Ja hör med soc.tjänsten ang. provet. Tycker synd om Emil….som verkligen inte är den som tar droger och blir på ett sätt mistänkt för det.

Ja nog bra ide att ta kontakt med den där psykologen. Jag ringde ju kuratorn på vc. Hon ringde upp mig en gång och skulle höra av sig igen….Ja det har hon inte gjort.Rynkar på näsan

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[mia-38]
2009-11-15 09:55
#35

Jag tycker med syns om Emil nu faktiskt.
Bli misstänkt för att ta drogen kan inte va kul. Jag blev anklagad för att vara alkoholist av min förra chef inom äldreomsorgen just för att jag hade svår magkatarr och fick vara hemma ibland pga det. Men då såg hon tecknen på att jag hade problem med alkoholen….hahahahahha…
Jag trodde jag skulle skratta ihjäl mej.

Hoppas din kurator hör av sej snart igen.

Mirjami-78
2009-11-15 13:06
#36

Alltså någonstans ska det ju gå en gräns…. Att man är dålig och att man skulle misbruka ja det är ju stora skilnader på det och det borde ju många veta. Ja jag kan förså att du höl på att skratt ihjäl dig….det skulle jag med ha gjort.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-24 09:52
#37

Nu går Emil faktiskt till skolan även om han mår dåligt.
Han kämpar nu verkligen. Så jag hoppas han är på rätt köl nu.
Nu ska han bara gå och drogtesta sej på fredag..hahaha..Vilka ideer skolan kommer med ibland. Vart skulle Emil få pengar till sånt??
Men då säger väl skolan att han snor med.

Mirjami-78
2009-11-24 22:50
#38

Jag tycker att det är överdrivet det där Mia att de ska kräva ett sådant test från han. Jag tänker som så att märker man inte som förälder oftast om ens barn missbrukar…..Och desutom är ju Emil ofta hemma, så jag tycker de borde kunnat fråga dig om det hela och så hade det räkt. Ja det är det jag tycker sedan allafal….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-24 22:52
#39

Jag tycker med det hade räckt med att fråga mej först.
Men nu är denna skolan som den är. Helt puckad ledning.

Mirjami-78
2009-11-24 22:55
#40

Mia…Var det där i Nybro det hade brunnit på ålderdomshem?? Ja updrag gransning kom ut med ett pogram om det och de var i Nybro har jag för mig. Pogrammet handlade om brandsäkerhet och vad de gjorde för att förbätra den…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-24 23:12
#41

ahahaha..Ja på Madesjöhemmet.

Annons:
Mirjami-78
2009-11-24 23:16
#42

Ja det kan vara de stället. Inget vidar "rykte" Nybro kommun fick tror jag efter de inslaget.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-24 23:18
#43

Näpp. Nybro Kommun har inget bra rykte om sej. De är missunsamma, misstänksamma och sköter inte det de ska. Tyvärr.
Sen plockar de höga ut höga löner och säger att kommunen inga pengar har och drar in lärartjänster och vårdpersonal.

Mirjami-78
2009-11-24 23:20
#44

Ja…då vet man att till den kommunen ska man inte flytta till då….Tungan ute

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-25 08:54
#45

Hahahha..Pia…bara man slipper ha med de att göra är det bra. Skrattande

Mirjami-78
2009-11-25 15:58
#46

Jag kan förstå det….Flört

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

PillanN
2009-11-26 11:33
#47

Min äldsta son är "sjuk" i princip varje morgon. Han har väldigt lätt för sig i skolan men är väldigt bekväm av sig helt enkelt.Efter att ha provat de flesta metoder som inte visat sig fungera har jag nu kommit på nått som verkligen funkar!

Om han spelar sjuk så,istället för att bli irriterad så gör jag tvärt om och ömkar honom i massor. Första sekunderna njuter han för fulla muggar till jag säger"Men du som mår dåligt så ofta måste ju ha någon allvarlig sjukdom,det här Måste vi kolla upp" Alltså.varje gång han gör så säger jag att vi måste åka till vårdcentralen och kolla upp detta.Jag menar det verkligen,om jag så måste åka dit varje gång så gör jag det!

Sen blir det varken tv,dator eller telefon.Är man sjuk ska man ligga i sängen säger jag.

Han går nu mer till skolan utan problemTungan ute

[mia-38]
2009-11-26 11:37
#48

Bra Pillan. Man lär sej själv knepen till slut för att få iväg de till skolan.
Min säger att han alltid mår dåligt på morgonen med. Han sms:ar från skolan och frågar om han kan komma hem för han mår dåligt. Men jag säger att han måste gå hela dan annars blir det läkaren med en gång igen och en massa prover.
Så nu har han faktiskt gått i snart två hela veckor.
Skrattande

Annons:
PillanN
2009-11-26 11:45
#49

#48 Dom vet ju hur dom ska trycka på "mamma knappen" dom rackarnaFlört .Det är klart man funderar emellanåt om det finns något i skolan som gör att de inte vill gå dit och det gör ju en som mamma orolig så klart.Dom är bra på att genomskåda den oroliga mamman och spelar gärna på det. Vad skönt att det har fungerat bra för er de här två veckorna.

Mammor är de enda som har ögon i nacken,

Mammor är de enda som kan förutse en situation,

Mammor är de enda som är tankeläsare

och mammor är de enda som kan bota genom kramar!

Sant?

[mia-38]
2009-11-26 11:47
#50

DET är så sant så Pillan. Skrattande

Mirjami-78
2009-11-26 16:26
#51

Jaaaa…här imorse så säger Anton mamma jag mår inte bra. Ok säger jag då vad är det med dig…Ont i benet, i näsan osv. Ja ja iväg till skolan med dig. Det hela handlade om att han var trött helt enkelt…Hela dagen var han i skolan och bra gick det.Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-11-26 16:27
#52

Ja det är lustigt. Hur illa de än mår innan skolan så kommer de hem och säger att de mår bra sen efter. Hahahahah.

Mirjami-78
2009-11-26 16:42
#53

Ja och sedan när de är "sjuka" så kan de göra llt annat än läxorna…De behöver man inte göra har jag hört ofta här för jag är ju "sjuk."

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: