Annons:
Etikett13-mat
Läst 1197 ggr
ingann
9/18/09, 6:57 PM

RECEPT

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte vi kunde ha en ren RECEPT-tråd utan kommentarer i så att det blir lite mer överskådligt…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
ingann
9/18/09, 7:00 PM
#1

Fiskrecept av russigabettan

Man blandar grädde och ett par matskedar tomatpure, dill, salt och vitpeppar och låter ett fiskblock koka i det, men eftersom det är lätt för mjölkprodukter att koka fast så brukar jag göra det i ugnen i en ugnsfast form istället. Man får anpassa mängden efter hur många man är och hur mycket smak man vill ha.

Då kan man dessutom toppa med färska tomater och lite riven ost om man vill.

Serveras med ris och valfria grönsaker, superenkelt och jättegott, de flesta barn brukar älska det.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:01 PM
#2

Kycklinggryta av ingann

4-6 pers

Tärna 1 kg kycklingfiléer och bryn dem i en gryta med lite olja/margarin tills de är helt vita.

Häll i 2 st smaksatta creme fraische (jag använder alltid 1 tomat/basilika + 1 paprika/chili) och rör om.

Låt koka ca 15-20 minuter.

Serveras med färskpasta/spaghetti och valfria grönsaker..

iom att creme fraischen är smaksatt behövs inga andra kryddor så det är jättesmidigt.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:02 PM
#3

Tacogratäng med kyckling. av ingann

Skala och skiva 5 stora potatisar  ( till 4 pers)

Tärna eller finstrimla och bryn 900 g kycklingfilé

Blanda 1 påse tacokrydda med 5 dl vispgrädde

Fyll botten på en gratängform med hälften av potatisen,

lägg i kycklingen uppepå,

lägg i resten av potatisen.

Häll över gräddblandningen och strö riven ost över.

Grädda i 225 grader ca 60 minuter.

Potatisen kan även förkokas i gräddblandningen tills de är halvmjuka för en krämigare smak, vilket också minskar gräddningstiden till ca 40 minuter..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:05 PM
#4

Kylskåpsrensargryta av Åsa-N

Jag har en förmåga att få rester när jag lagar mat och en av våra favvorätter hemma har blivit mina "Kylskåpsrensargrytor".

Jag inventerar vad jag har i kylen och ofta hittar jag både det ena och det andra, en halv kycklingfilé, en halv fläskkottlett, en bit falukorv och några ensamma potatisar t.ex.

Allt detta skär jag ner i mindre bitar lite större än pytt-i-panna-bitar lägger allt i en kastrull/gryta. Ibland har jag även såsskvättar i kylen som jag också häller i. För att dryga på "vätan" så slår jag på några deciliter vatten och har i en halv buljongtärning. Jag värmer upp allt och låter det puttra en stund.

Har jag någon matlagningsgrädde hemma så pytsar jag i den också.

Dessa grytor blir en upplevelse i smaker och väldigt goda och jag har fått ledig plats i kylen för att lägga in nya rester!!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:09 PM
#5

Pastasås. av Elisabeth-J

Tärna bacon alt. skinka eller köp färdigtärnad, stek det tillsamans med en gul lök och eventuellt en burk champinjoner om man gillar svamp. Slå på creme fraiche och matlagningsgrädde.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:10 PM
#6

Fiskrätt av BranDuir

några bitar färsk eller fryst lax , eller annan fast fisk….sjud  i ugnen….med olja salt peppar och lite apelsin…

gör en enkel kall sås, med 2 dl creme fraiche elle r grekisk yoghurt…två msk dijonsenap och en mask kapris…servera med bandsapghetti eller pressade potatisr …och du har en billig enkel lyxmiddag

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
ingann
9/18/09, 7:11 PM
#7

Pytt-pasta av storAnnette

  • lite god tillagad lax (eller skinka)

  • broccoli

  • bandspagetti

När spagettin kokat,blanda med kokt broccoli och lax.Riv över en god parmesanost eller blanda med någon god sås (creme fraiche och örter eller ngt annat).Billigt,enkelt och gott!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:12 PM
#8

Carbonara, av storAnnette

3-4 portioner

  • bacon,1-2 paket

  • äggulor,2-3 st

  • matlagningsgrädde,c:a 1 dl

  • riven god parmesan,efter behag

  • svartpeppar

  • tagliatelle

Sätt på vattnet till pastan.Blanda grädde,riven parmesan,äggulor och svartpeppar till en sås.Stek baconet.

När pastan kokat färdigt,blanda alltihop.Servera med riven parmesan,extra svartpeppar till vuxna. 

PS:Coop Änglamarks parmesanost är gudomligt god,ny favorit.Lika god som de jag fått hem direkt från Italien.DS.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:14 PM
#9

Varma mackor av martdat

stuva champinjonerna med vitpeppar och salt, godast med rödmjölk, lägg på rostbröd och så på med ost ca 180 grader i ungnen ca 10. 15 min då brödet fått lite färg , har bara lite isbergssallad, majs o tomat hemma men det funkar, kryddar lite med tex chili elr paprika krydda italiensk salladskrydda elr vad jag känner för

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:15 PM
#10

Simpel kyckling (eller quorn)gryta á la thai av storAnnette

  • kyckling eller quorn

  • kokosmjölk,en burk

  • chilipasta,1-2 msk

  • wokgrönsaker eller t ex broccoli och morötter

Mängderna kan varieras efter hur många som äter och hur hungriga de är.Chilipastan tar man 1 msk om någon har svårt för starka kryddor annars blir 2 msk mer "thai".

Serveras med jasminris.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:17 PM
#11

Röror av LeTigre

Hacka lök och skiva svamp och stek på det i en gryta, salta, preppra, lite vitlök går alltid hem också, kanske lite röd paprika för färgens skull, lite krossad tomat och några matskedar fraishe/matlagningsgrädde och stekt, tärnat bacon/kyckling/skinka/broccoli/majs - vad du än har hemma! KOka under tiden riset eller koka vatten till cous cousen. Cous cous blir godast om du häller en skvätt olja eller flytande margarin i vattnet och kryddar med herbamare innan du häller i grynen, ris kan man koka med en buljongtärning.

 Sen är det bara att blanda allt och servera med en sidosallad :)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
9/18/09, 7:18 PM
#12

Flygande Jacob av ryttarn

Strimla kyckling och bakon, stek upp så det blir en lättare stekyta. Lämpligt att inte ha för mycket i pannan samtidigt bättre då att steka lite itaget. Lägg den stekta kycklingen och bakonen i en ungfast form. Blanda i lite jordnötter. Gör en sås på chraimefresh, grädde eller filmjölk och Chillisås och täck hela formen med detta. Man kan, enligt mina barn, aldrig få tillräckligt mycket sås. Strö över lite jordnötter och gratinera i ugnen. Ris är väll det som passar bäst till.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: