Annons:
Etikett09-skolan
Läst 1481 ggr
Mirjami-78
2009-08-28 22:04

Info om svininfluensan

Idag så kom sonen hem med ett brev från skolan där det stog om Svininfluensan. Där stog det råd om vad man skulle göra om man skulle drabbas.

Anledningen om varför man vill ge vaccin mot detta hela var att man skulle stoppa spridningen ut av det hela enligt brevet. Sedan stog det även att man var inte klar med det om man kan ge vaccinet för barn eller inte.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[mia-38]
2009-08-28 22:08
#1

Det kommer jättemycket info om detta.
Frågan är om man ska tro på allt.

Sonens skola säger att så fort de märker att de är lite förkylda så får de stanna hemma.
Men då får väl alla barn snart vara hemma. Det är förkylningstider på G då många blir "bara" förkylda.

Fast å andra sidan så ska man ju vara försikt med. Jag är lite klyven i detta just nu.

Mirjami-78
2009-08-28 22:14
#2

Ja jag kan bara hålla med dig om det Mia…..Vad ska man lyssna på??

Ja man ska var försiktig men samtidigt ger de singnaler om att detta ska inte vara farligt, bara som en vanlig influenssa. Läste även i tidningen om det hela idag. Där var de människor som berättade som hade haft det och de beskrev det hela som en kraftig influensa som gav sig efter några dygn. Ja jag vet inte vad man ska tro och tänka. Vad som stämmer…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-08-29 16:39
#3

Tror det var i England de stängde några skolor efter att några elever fått svininfluensan…

Att det är som en vanlig influensa är jag övertygad om att det inte är.  Visst kan många uppleva den som så men faktum är att ganska många blir livshotande sjuka och en del dör… Att det dessutom är anmälningsplikt på den visar för mig iaf att den kan vara farlig.

Att sen regeringen går in och betalar hälften av kostnaderna för vaccinet är ytterligare ett sätt att visa på att den kan vara farlig.. Enligt lag behöver de inte sponsra landstingen med en enda krona till sånt, ändå går de in med en miljard trots den ekonomiska krisen…

Jag kanske är för rädd att drabbas själv men jag utgår ifrån vad jag hört i tv, tidningar och inte minst av en kompis som är kompis med killen som ligger med konstgjord lunga i Danmark…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-08-29 16:40
#4

Ja jag ska iallafall ta vaccinet för att vara på den säkra sidan. Man ska nog inte underskatta detta heller.
Kan ju bli allvarligt.

ingann
2009-08-29 16:56
#5

Jag ska också vaccinera mig…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2009-08-29 19:09
#6

Anton skulle jag gärna vilja att han skulle få vaccinet. Han har hjärtfel. Inget som påverkar han just nu men vet aldrik. Jag själv har broplem med lungorna ofta….Har astma så jag bör nog ochså ta det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[mia-38]
2009-08-29 19:15
#7

Ja jag har problem med mina lungor med när jag blir förkyld. Fått astma-medicin sista gångerna jag vart sjuk. Så jag ska inte chansa.
Sonen har lågt B12..vet inte om det kan inverka..men han ska med ta vaccinet.

Mirjami-78
2009-08-29 19:18
#8

#7Ja då har vi likadant då du och jag….Jag blir super sjuk när jag blir förkyld…

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-08-29 19:25
#9

Ja jag tror jag ska dö varje gång. Och det har blivit värre och värre mellan gångerna.

Mirjami-78
2009-08-29 19:30
#10

Ja, jag vet hur det är. En vinter när jag var sjuk och så var det sådär kallt ute kunde jag knappast andas….ingen röst hade jag heller. Tror jag hade lunginflamation då….Sen klarar jag inte av cikaretrök…..dofter m.m Även när jag inte är sådär sjuk.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2009-08-29 19:32
#11

Nä inte jag heller. Jag får hosta av ciggrök numera. Aldrig haft innan.
Så vi ska nog ta vaccinet när det kommer Pia.

Mirjami-78
2009-08-29 19:34
#12

Jaaa…vi får nog göra det…..Rynkar på näsan Gillar inte sprutor……

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-08-29 21:08
#13

Pia: Man behöver inte ha några fysiska problem för att bli sjuk.. de som är sjukast i Sverige är fullt friska, unga vuxna…  De hade alltså inga hälsoproblem innan de blev smittade.

Senaste nytt:

Världshälsoorganisationen WHO:s chef varnade på lördagen för att svininfluensan A/H1N1 sprider sig fyra gånger snabbare än andra virus och att en stor andel av de som dött är unga vuxna som inte hade några hälsoproblem innan de drabbades.

- Viruset färdas med en otrolig, nästan exempellös hastighet, sade Margaret Chan, chef på WHO till Franska Le Monde på lördagen.

Varningen kom dagen efter WHO gått ut med att svininfluensan nu är den vanligast förekommande formen av influensa.

2 180 personer döda

Ytterligare ett orosmoment är att svininfluensan även slår hårt mot personer som annars inte räknas till riskgruppen.

- 40 procent av offren är unga personer - vid god hälsa - som dör inom fem till sju dagar, sade hon.

Enligt de senaste uppgifterna har 2 180 personer dött av viruset sedan det upptäcktes i april. I Sverige vårdas fyra personer på Karolinska universitetssjukhuset med konstgjord lunga sedan svininfluensan har fått deras lungfunktion att kollapsa. Ytterligare en patient vårdas på ett sjukhus i Århus i Danmark eftersom Karolinska hade platsbrist när han kom in. De senaste dagarna har sjukhuset utökat antalet Ecmo-platser och planerar att trappa upp ytterligare i takt med att smittspridningen börjar ta fart.

Vaccinationer i oktober

I Frankrike har den första leveransen av vaccinet anlänt och inom ett par veckor räknar även Sverige med att få vaccinet. Men därefter ska det godkännas av EU. På Socialstyrelsen förbereder man sig därför på att snabbehandla ett godkännande i Sverige om EU:s klartecken till vaccinet skulle dra ut på tiden.

- Vi jobbar med de här två vägarna parallellt så att vi inte ska bli stående med ett vaccin som vi inte kan använda, säger Anders Tegnell, på Socialstyrelsen till TT.

Och Socialstyrelsens tidsplan ligger fast.

- Vi räknar med att börja vaccinera någon av de första dagarna i oktober, säger Tegnell.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
ingann
2009-08-29 21:09
#14

Så jag förstår inte hur en del folk kan påstå att det är som en vanlig influensa…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-08-29 21:14
#15

Näää..det har du faktiskt rätt i ingann.
Och hade det varit en vanlig influensa hade det ju inte skrivits så här mycket.

Mirjami-78
2009-08-29 22:39
#16

Nej…jag vet inte. Det är så dubbla budskap från media m.m Vad ska man tro och inte tro…Vet inte. Underligt är det allafal…..Vad vet de om influensan som vi inte vet eftersom ett vacin ska fram???…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-08-29 23:41
#17

Jag letar fram den mesta infon om det på SMI och WHO´s hemsidor…  De är ju de som är de insatta och klassar den utefter hur farlig och smittsam den är…

Svininfluensan är klassad som pandemi, vilket jag fattat är graden före epidemi…  Epidemier var pest, kolera och tbc så lika smittsamt och farlig och utbredd är inte svininfluensan iaf.. Inte än iaf, men vi har inte sett slutet på det än..  De tror att den största smitthärden kommer nu under hösten…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
2009-08-31 10:26
#18

Jag tar sprutan. Har fått den de sista två åren och det är enda gången jag sluppit sjukhusvistelse. Annars blir jag så sjuk att jag blir inlagd. Tänker inte ta chansen med mitt försvunna immunförsvar, astma och lungbesvär.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mirjami-78
2009-08-31 16:25
#19

#18 Kan förstå att du tar sprutan…..För din del är det nog nödvändigt…

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-08-31 20:17
#20

Nu har Sverige fått sitt första dödsfall i vad de tror är sviterna av svininfluensan. Akademiska sjukhuset i Uppsala har kallat till pressinformation idag kl 19, vilket de inte skulle gjort om det inte fanns ny relevant information enligt deras press-sekreterare… Så klockan 19 är det nyheterna på tv4+ som gäller (Dr Phil har utgått, tror det är fotboll på vanliga 4an)…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[mia-38]
2009-08-31 20:21
#21

Oj….det ska jag kolla på.
Hemskt! Man börjar förstå nu att det är allvarligt. Vi ska nog inte nonchalera det.

ingann
2009-08-31 22:56
#22

Nån som hörde nåt? Jag tvärslocknade på soffan Skäms

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-08-31 23:25
#23

De var inte säkra på om det var den influensan han dog av. Nu har 144 stycken insjuknat i Sverige. Toppen av influensan kommer att vara i oktober.

Det var det jag hörde.

Mirjami-78
2009-09-01 00:12
#24

Jag läste på text-teeven om detta hela. Där stog det att det skulle ha varit Svininfluensan personen hade. Ja man får ju liksom vänta och se vad som kommer hända. Här hemma fins det handsprit det såg jag till att inhandla. Alltid bra att tvätta händerna när man kommer innanför dörren.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-09-01 00:56
#25

Provsvaren kom kl 20 och det var svininfluensan…

Mia: 144 st de senaste 2 veckorna:) Totalt 915 kända fall…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2009-09-01 01:00
#26

Ja detta hela verkar sprida sig…Tur vi sitter vid datan……Smittofritt….

Men undrar hur många ut av dessa smittade har blivit så sjuka att de måste ha sökt vård för det?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-09-01 01:10
#27

en hel del skulle jag tro… för att kunna bli registrerad som smittad måste man ju ha sökt vård eftersom det är läkarna/labben som rapporterar in fallen till SMI:) Däremot är det 6 st som är svårt drabbade och kräver sjukhusvård/ECMO-behandling…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Mirjami-78
2009-09-01 01:22
#28

Ok…ja man vet då inte exat, för på vissa kan det nog vara mildare. Jag hoppas att om jag åker på det att jag slipper söka för det. Vill inte bli så sjuk. Fast mest är jag orolig för mina barn…Det är ju liksom ens allt. Om det nu blir så att detta börjar sprida sig våldsamt vilket jag hoppas att det inte gör. Det är nog bara vänta och se och hoppas på det bästa…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-09-01 01:26
#29

precis… men å andra sidan så hade inte han som dog sökt vård heller… att de gjorde tester efter han dött var för att hans anhöriga uppgett att han haft influensa…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2009-09-01 01:27
#30

Ojdå..hur länge hade han legat sjuk?? Tänker att det där kan nog inte gå på en dag…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-09-01 02:48
#31

Jag vet inte faktiskt.. de hade pratat om det på radio uppland så det var mamma som berättade för mig…  tydligen ska han komma från uppsala, vara 38 år och inga kända sjukdomar innan…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2009-09-01 02:53
#32

Ok…Tänkte bara om det hela har gått väldigt fort…Då får man ju akta sig.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tatsja
2009-09-01 10:42
#33

Får prata med läkaren när jag ska dit.Har tid den 18:de

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
2009-09-01 17:18
#34

Senaste nytt:

Idag presenterade regeringen och flera myndigheter hur massvaccineringen mot svininfluensan ska gå till. - Under första veckan i oktober ska vaccinet finnas på plats och vi kan gå igång, säger Anders Tegnell chef Socialstyrelsens smittskyddsenhet.

- Den här influensan följer det förlopp som vi prognosticerade i våras. Det har skett en lugn utveckling under sommaren. Den har inte ändrat intensitet eller allvarlighetsgrad, men det är tydligt att den drabbar unga i större utsträckning än vanlig influensa, säger Johan Carlson, generaldirektör för Smittskyddsinstitutet.

Riskgrupperna först

I första hand kommer riskgrupper att vaccineras, exempelvis folk som har kroniska sjukdomar eller som riskerar bli väldigt sjuka. Även hälso- och sjukvårdspersonal kommer att vaccineras tidigt.
- Under andra halvan av oktober kan vaccinering av övriga grupper att börja ske, säger Anders Tegnell.

Mindre spridning

Vaccinet ges i två doser. Den första ger omkring ett 50-procentigt skydd, den andra dosen omkring 90-procentigt skydd.
- När 40-50% av befolkningen vaccinerats kommer vi att se en avsevärt mindre spridning. Några procent högre kommer smittspridningen i princip att upphöra, säger Anders Tegnell.

Minskar drastiskt

Skyddet vaccinet ger varar ett par år.

- Har man grundskyddet minskar risken för att bli allvarligt sjuk dramatiskt, säger Tegnell.

Samhället får räkna med en 15-procentig sjukfrånvaro under fem till sex veckors tid. Under några veckor kan hälften av arbetskraften vara sjuka.

Hjälpa riskgrupperna

_Det är viktigt att vaccinera sig, för att hjälpa riskgrupperna, menar myndigheterna.
_- Man minskar smittspridningen avsevärt, så man ska låta vaccinera sig även om man inte tillhör en riskgrupp. Det sänker trycket mot de människor som riskerar att drabbas hårt av influensan, säger Johan Carlsson, Smittskyddsinstitutet.

För högt pris

Priset är högt för att inte vaccinera sig menar Smittskyddsinstitutet: - Då får vi många allvarligt sjuka och dödsfall, säger Johan Carlsson.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Mirjami-78
2009-09-01 17:40
#35

Tack för detta infot.Glad

Läste om mannen som avled i svininfluensan, han hade andra sjukdommar och troligen var det även det som gjorde så att han avled.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mirjami-78
2009-09-09 03:20
#36

Tänkte höra efter om det är något nyt som ni har hört om Svininfluensan? Läste i gårdagens Metro om att hansprit var något som apoteken hade nästan sålt slut på. Sedan stog de även att dagissar i Stockholm kommer använda och använder handsprit för barnen men att det inte skulle användas på dagissen i Göteborg.

Är ni rädda för att resa under dessa tider? Läste med att skulle de bli att denna influensa sprider sig kan det bli svårade att resa med tåg, flyget m.m

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Fidelina
2009-09-09 17:55
#37

Igår hittade jag följande hemsida:

http://www.krisinformation.se/web/StartPage____31105.aspx

Vilket skrämmande och drastiskt namn man kommit på!

Men där står i alla fall det senaste tror jag.

Egentligen tror jag inte att man lättare smittar influensa på tåg och flyg än vad man gör exempelvis då man går och handlar mat på ICA. Normalt sett brukar man säga att den vanligaste smittvägen är handtaget på kundvagnar (och inne i dagismiljö kanske…). Jag brukar alltid tänka på att tvätta händerna efter det att jag varit i affären och handlat. Jag har också en packe våtservietter alltid liggandes i bilen, både för detta ändamål och för att kunna ta hand om "dräll" när man är ute och åker.

Men visst är det ju bra att vara försiktig, speciellt om man vet att man har dåligt immunförsvar eller har andra sjukdomar som kan förvärra symptomen.

Har ni tänkt vaccinera era barn?

Mirjami-78
2009-09-09 22:39
#38

Vet inte än hur jag kommer göra med vaccinet….Gällande mig själv eller barnen.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-09-10 03:17
#39

jag ska vaccinera både mig och mina barn… sels för att skydda oss själva och dels för att skydda andra i riskzonen som finns i vår närmaste omgivning…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: