Annons:
Etikett05-myndighetskontakter
Läst 1892 ggr
Mirjami-78
2009-07-28 22:51

När en förälder inte orkar

När en förälder inte orkar med sina barn och söker hjälp för det, vad finns det för hjälp då att få från myndigheternas sida?

Känner en som blev forsterplacerad, då mamman inte klarade av det hela, men det måste finnas annat ochså de kan erbjuda innan man går så långt.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[mia-38]
2009-07-28 23:33
#1

Stödfamilj kan väl gå in och hjälpa en del.

Mirjami-78
2009-07-29 00:54
#2

Ja kan vara en bra hjälp….men oftast väldigt svårt att få en stödfamilj.

Vad krävs för att få en stödfamilj igentligen?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-07-29 04:29
#3

jag hade stödfamiljer (de var hos varsin familj olika helger så jag blev aldrig barnledig och fick vila för det) en kort period när barnen var små.. Efter ett tag drogs den in med hänvisning till att riktlinjerna ändrats och numera endast beviljas om barnen har särskilda behov att att komma bort…

Till mig sa de också att om jag inte orkade ta hand om dem själv kunde jag söka placering i familjehem för barnen.. Med andra ord skulle de få flytta ifrån mig och jag skulle få träffa dem var annan helg… Det var självklart inget alternativ utan det var bara att bita ihop.. Jag blir barnledig när de flyttar hemifrån istället:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2009-07-29 08:16
#4

Jag fick förslaget om en annan familj som min son kunde vara hos, förra året från gymnasiet. Jag bara satt och glodde på de.
Aldrig att jag skulle lämna min son. Pappan har redan svikit honom och jag skulle aldrig kunna göra detsamma.
Det ses inte som att svika sina barn att lämna bort de. Vissa gånger måste man.
Men jag tyckte det lät befängt i mina öron att lämna bort en 16-åring som inte är jobbig eller har problem på det viset.
Gahhhhhh!!Skrikandes

Det ÄR verkligen jobbigt ibland. Men säger nu som ingann att man får vara barnledig/ungdomsledig när de flyttar hemifrån.

Mirjami-78
2009-07-29 08:21
#5

Ja, jag skulle inte heller klara av att lämna bort mina. Nu har jag min mamma som tar den store sonen i mellan så lite avlastning är det, men sedan så är jag så van att ha mina. Går jag ut utan dem för tex. för att handla känner jag mig nästan som naken. Nepp säger som ni…barnledig är jag den dagen de är stora och har flyttat hemifrån.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mammzing
2009-07-29 11:46
#6

Ja, vad som händer?
Inget alls! Min särbo har kämpat i två år med att få hjälp  till sin son.
Inget har hänt, bara soc som meddelar att " vi ska utreda" :

Annons:
katsy
2009-07-29 13:34
#7

Jag är lyckligt lottad som har kompisar som tar mina en helg i månaden.

Det är guld värt!

De har själva 5 barn så vi "byter" ungar ibland så att alla får lite omväxling om man ska göra nån kul grej med barnen…

Upp till toppen
Annons: