Annons:
Etikett10-trotsiga-barn
Läst 2222 ggr
Mirjami-78
7/29/09, 7:39 PM

Hjälpa till hemma

Vad har ni för krav på era barn ang. detta med att hjälpa till hemma? Min store son (10 år) total vägrar hjälpa mig med saker här hemma. Oftast slutar det hela med tjat och han blir förbannad. Inget roligt alls kan jag säga.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
ingann
7/29/09, 10:01 PM
#1

Mina har haft egna sysslor sedan de var riktigt små. Då var det saker som att plocka i leksakerna i lektunnan, ställa sin disk i diskmaskinen osv… Sen har sysslorna ändrat art vartefter barnen växt.

Hjälper de inte till så blir de avdrag på månadspengen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
7/30/09, 1:39 AM
#2

Min son lyckas alltid på ett eller annat sätt komma undan. Hur han gör detta vet jag inte, men lyckas varje gång. Sedan så har han lite svårare med vissa saker. Det räcker liksom inte bara att säga till han att plocka upp leksakerna m.m utan man måste mer eller mindre vara själv med och visa hur det hela ska gå till.

Oftast så slutar det med att jag plockar upp själv det som ska plockas.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tatsja
7/30/09, 9:51 AM
#3

Min ena son ville nästan aldrig hjälpa till med kökssaker. Fast duka gick bra. Men den yngre var ofta med och både lagade mat och bakade. Detta märks av idag. Den äldre kan inte ens följa en kokbok, fast jag försökt lära honom. Den yngre är jätteduktig i köket.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[mia-38]
7/30/09, 11:56 AM
#4

Mjaa..det har varit lite si och så med det innan.
Men nu när han börjar komma upp i övre tonåren så är han faktiskt duktig på vissa saker. Han har börjat laga lite mat. Skrattande
Städar undan och plockar lite.

Han hjälper mej jättemycket nu med flytten.

Mirjami-78
7/31/09, 1:14 AM
#5

Ja jag får hoppas att sonen hjälper mig mera när han blir lite äldre…..Men ska inte bara klaga på han. Många gånger han har hjälpt till med att bära när vi har varit och handlat fast det inte är lätt för han.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Intehärutandär
12/1/12, 3:05 AM
#6

Min son har också hjälpt till sedan han kunde stå upp i princip. Och f r o m med att han var kring 3-4 år, så fick han också en peng eller fika för det. Då han började skolan fick månadspeng och för att förtjäna den, så hade han också sina sysslor. Fuskade han eller betedde sig dumt - så drog jag in den också. Och ev andra saker som kompis-lek, tv, data-tid, lördagsgodis osv.

Han har alltid vetat det är jag som bestämmer och han vet vad som händer om han inte gör det reglerna säger. Inga ord och visor.

Sysslorna har ökat med ålder förstås. Då han var 1 år så fick han plocka upp leksakerna (jag hjälpte och oftast fann han ju något intressant i leklådan samtidigt - så 1 in, 2 ut oftast)

Han har alltid följ med i tvättstugan. Och fått bära något litet till att börja med, till att bära sin tvätt själv. Och duka av efter sig, ställa skorna på plats osv.

Då han började skolan (lekis), så har han haft eget rum som skulle hållas rent från leksaker, sängen bäddad, lort-tvätt i tvättkorg, ren tvätt i garderob.

Nu är han 13 år och följer med och slänger sopor, fixar tvätten, lagar mat, bakar, håller sitt rum rent (jag skurar bara golv), hänger ytterkläderna på sin plats, handlar - hjälper till att bära. Ja, han gör nästan allt man ska. Och eftersom att jag haft samma regler sedan då han var liten, så är det väldigt sällan jag behövt dra in någon månadspeng eller tv osv.

Det finns enbart 2 saker han vägrar - och det är att diska - ta i disktrasan och göra rent toaletten. Och det kan jag ta (även om jag själv inte jublar). :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: