Annons:
Etikett05-myndighetskontakter
Läst 1513 ggr
Tatsja
6/25/09, 9:33 AM

Fråga och soc

Har en granne som arbetade en månad förra året och fick lite tillbaka på skatten. Fogden tar de pengarna.

Till saken hör att denna person gått på soc i många år och inte anmälde att X arbetade denna månad.

Hur ser soc på det nu? Kan det bli efterräkningar?

Soc vill att X sänder in skattsedeln, vilket X absolut inte vill

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
phernilla
6/25/09, 12:31 PM
#1

Lilacbower borde ha bra koll på detta… :)

ingann
6/25/09, 2:45 PM
#2

Soc samarbetar ju med skattemyndigheterna och andra myndigheter så de får reda på det iaf…

Att arbeta och samtidigt lyfta socialbidrag är dessutom bedrägeri och förstör så mycket för alla som verkligen är ärliga och gör rätt för sig:(

Säj åt din granne att lämna in det som soc begär och ta konsekvenserna av sitt handlande.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Lilacbower
6/25/09, 7:34 PM
#3

Vi får inte automatiskt in uppgifter från skattemyndigheten däremot kan vi kräva att få se deklarationen. Lämnar han inte in den har han inte medverkat i utredningen o det i sig är en orsak för avslag.

Att inte uppge inkomster är bedrägeri och ska sedan nya bidragsbrottslagen kom 070801 leda till polisanmälan.

Kramar  till er alla! Ni har väl inte glömt bort mig hoppas jag!

Ensam - men stark!

Tatsja
6/26/09, 8:53 AM
#4

Grannen säger att han kommer säga till dem att han inte fått någon deklaration. Vet inte om jag ska anmäla honom eller ej.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
6/26/09, 2:21 PM
#5

Det är svårt det där Tatsja..  Ska man som granne/vän anmäla eller inte?

Jag har en kompis som jobbar svart nästan jämt samtidigt som han lyfter sjukpension…

Han vet min inställning eftersom jag talat om att jag tycker det är förjävligt och att jag hoppas han åker fast en vacker dag…

Hans inställning är att man ska lura staten på så mycket man kan och söker dessutom skuldsanering nu…  Hoppas verkligen han inte får det!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
6/27/09, 10:49 AM
#6

Kan grannen bli tvungen att lämna deklaration eller kan han vägra och säga att han inte fått någon.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Lilacbower
6/27/09, 10:56 AM
#7

Vi begär alltid in deklarationerna vid ett nybesök och sedan när de nya deklarationerna kommer varje år. Om han inte lämnar in den så medverkar han inte i utredningen och kan därmed få ett avslag.

Får man ingen deklaration så får han begära en bekräftelse på det från skatteverket.

Ensam - men stark!

Tatsja
6/28/09, 10:07 AM
#8

Tack, då ska jag meddela grannen att han gör fel och att han kan mista sitt bidrag. Han har gått på soc väldigt länge, flera år.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: