Annons:
Etikettskilsmässa-separation
Läst 8281 ggr
ryttarn
2/1/09, 12:05 AM

Samarbetsavtal

Är det någon av er som har haft ett skriftligt samarbetsavtal rörande "hanteringsfrågor" om  gemensamma barn?

Har en vän som deffinitivt skulle behöva ett sådant då hennes X är en kvalificerad idiot som utnytjar henne efterssom hon, med alla rätt, inte för något i världen vill att barna kommer i klämm.

Vad har ni för erfarenheter av sådana avtal?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Annons:
[mia-38]
2/1/09, 9:15 AM
#1

Hej ryttarn.
Nä nåt sånt avtal har jag ingen erfarenhet av. Men skulle gärna vilja veta mer om det då jag verkar sitta i samma sits som din vän.

russigabettan
2/1/09, 10:19 AM
#2

Hmm. verkar vara ett läge att fråga familjerätten om, låter som om exet använder barnen för att ha kontroll över henne och så får det givetvis inte vara, men hur lätt är det att bevisa? Och vad "hanteringsfrågor" innebär, vet jag ju inte riktigt, men jag har inte heller hört talas om något avtal gällande samarbete. Umgänge och vårdnad finns ju, men samarbete hmmm….

Mads
2/1/09, 11:20 AM
#3

Jag tror det lättaste är att kontakta advokat, familjerätten kan säket också hjälpa men jag har föga förtroende för dem och där kan den andra parten sitta och ljuga hur mycket som helst och visa sig vara helt annorlunda. En advokat betalar man för att ordna ett avtal som håller barnen trygga, kostar mer men känns som det kan vara värt det.

Amor Vincit Omnia

ingann
2/1/09, 1:15 PM
#4

jag hade en typ av det med min yngste sons pappa..  pappan trodde att han kunde komma när sonen var 5 månader och bara få hämta honom över hela helger hem till sin nya sambo som jag hört massa skit om (att hon söp, använde droger etc), så jag ringde en advokat, förklarade läget, fick en tid att komma dit..

advokaten tyckte synd om mig så han skrev ett avtal helt kostnadsfritt till mig som innebar att pappan skulle träffa sonen 3 dagar i veckan hemma hos mig fram till han fyllde 1 år, sen skulle umgänget ske gradvis i hans nya hem. Ett krav som jag hade var att hans sambo skulle komma hem till mig och fika utan att pappan var närvarande så jag fick bilda mig en egen uppfattning om henne.

Eftersom det var skrivet av en advokat var det inga problem att få pappan att skriva under avtalet (han har väldig respekt för välutbildade människor Flört) och att följa det. Sambon var också jättetrevlig när jag träffade henne, inte alls som ryktena sagt så vi fick en ganska bra kontakt.

Tyvärr så fungerade bara umgänget under avtalets giltighet för att sen bli på pappans villkor fram till sonen fyllde 3 år och pappan slutade höra av sig…

Men det är helt klart värt att få till ett avtal genom advokat då det blir juridiskt bindande:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

db-2
2/2/09, 12:34 AM
#5

Ett avtal via advokat blir inte ett dugg bindande om inte den ándra perten godkänner det hela.

Ett avtal som upprättas via samarbetssamtal är precis lika bindande om det undertecknas av båda parter.

Alla avtal är bindande oavsett vem som upprätta dem tills ngn part vill ha en förändring.

Har man inte upprättat ett avtal eller inte kan komma överens skickar alltid rätten över en begäran om samarbetssamtal till resp kommuns socialtjänst.

ingann
2/2/09, 12:55 AM
#6

jo, men nu för tiden skriver aldrig familjerätten ner något under samarbetssamtalen… en kompis till mej har försökt få dem att skriva ett avtal som kan passa henne och hennes ex men de hänvisar bara till tingsrätten om de vill ha ett bindande avtal…

och självklart måste bägge parter skiva under.. annars är det ju inget avtal…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
db-2
2/2/09, 1:02 AM
#7

Familjerätten/kommunens socialtjänst är skyldiga att göra det. Tingsrätten skickar tillbaka det till socialtjänsten för överenskommelse…

Mads
2/2/09, 11:28 AM
#8

Familjerätten följer tyvärr inte alltid de bestämmelser som finns och en advokat kan puffa på och få någonting att hända betydligt snabbare än familjerätten. Men enligt vad det som står i deras yrkesbeskrivning så ska de också skriva avtal, men det är sisådär med det tyvärr.

Amor Vincit Omnia

ingann
2/2/09, 1:55 PM
#9

#7 ja, tingsrätten skickar ärendet till familjerätten för utredning, men inte förrän dess gör de det… tyvärr så gör inte socialen mer än de är absolut tvugna till…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Dinengel
2/2/09, 8:50 PM
#10

Jag har nu ansökt och stödperson vid umgänge så jag slipper träffa ex. Jag har kontaktat Familjerätten men vilken idiot han hänvisade hela tiden till advokat så jag har skickat honom åt helvete och kontaktat advokat och ansökan är lämnat till tynsrätten. Jag tror att det blir allt i ett om man får stödperson då blir det samarbetsavtal/umgängesavtal .

Man borde stänga ner familjrätteskontur. tur att det finns vettiga personen jag pratade med en som jobbar på familjerådgivning och det kändes bra hon hjälpte mig och gav mig stöd nu rullar det på.

#9 det hörde jag också när socialen får upptrag då måste dom se till och jobba…

db-2
2/2/09, 9:52 PM
#11

#9 skiljer nog väldigt mkt mellan kommuner. Länsstyrelserna har tillsynsansvar avseende kommunernas socialtjänst, anmäl. Känner jag domstolarna rätt så blir de också rätt f-b (med allrätt) om de skall behöva dubbelarbeta.

Upp till toppen
Annons: