Annons:
Etikett13-mat
Läst 1778 ggr
MIRJAMI
11/15/08, 2:16 AM

Ot Övervikt

Var hos läkaren med min son och fick som förra året reda på att han har gått upp i vikt för mycket. Jaha tänkte jag var ska man göra nu då….Ja första jag tänkte på lägga om kosten..ha fasta måltidstider, total godisförbud på veckorna endast lördagar som gäller och inget annat söt heller under veckan….Ja och sedan ska man ju fajtas med en 9 åring om detta då. Jag försökte förklara för han fint detta att det är mycket vigtigt nu att vi är lite extra noga med vad vi äter, då han har sitt medfödda stelhet i lederna/muskel och ett hjärtfell som han inte är än så länge påverkad ut av.

Jag har ju själv alltid varit övervigtig…haft ätstörningar i tonåren…

Någon annan som har tips på hur man kan gå tillväga?

Annons:
Asa-N
11/15/08, 8:09 AM
#1

Detta är inte lätt. Min dotter var ju också lite för knubbig när hon var mindre. På henne var jag dock övertygad om att det skulle försvinna i puberteten och det har det också gjort, det var likadant med hennes båda halvbröder nämligen.

Men plocka bort allt godis i veckorna och eventuella kakor och bullar, där är en mycket stor bov, och ha allt sådant på lördagen. Fasta mattider är också mycket bra och bara en portion, deta "okynnesätande" bara för att det är gott är förkastligt, ge gärna någon frukt till efterrätt istället. Se till att han dricker mycket vatten, det dämpar hungern. Se också till att det inte äts mellan måltiderna annat än frukt.

Men oftast räcker det nog med att ta bort godis och bullar och dylikt som innehåller så mycket socker och kalorier som är helt onödiga.

Viktigt är också att han rör på sig naturligtvis.

Lycka till, det är kämpigt men det går. Men det är trist att vara "mat-polis"

[mia-38]
11/15/08, 9:43 AM
#2

Mirjami. Jag säger som Åsa. Plocka bort allt godis och alla kakor i veckorna. Håll det till helgen.
Och ät frukt ofta.
Inte lätt detta. Jag vet.
Min son var lite rultig i samma ålder. Men det försvann och nu är han smal som en sticka.
Ut och gå och låt han röra på sej så mycket som det bara går.

Kramar.

MIRJAMI
11/15/08, 1:39 PM
#3

Ja..jag ska införa ochså simning för mig och sonen. Inte så många sport han kan hålla på med då det tex. i fottboll och liknande sport kan bli för snurrit för jag vilket leder till att han ramlar och snubblar om kull.

Jag är inte den som har brukat ha en massa gott hemma, men märkte att de gångerna jag har haft det har han alltid passat på att äta detta då jag varit upptagen i telefonen…eller när jag inte märkt det. Så jag får ju ha ögonen på han, så bäst då låta bli ha något gott alls hemma.

Alltså jag vet inte vad som har hänt, men verkar som min son har kommit i en period där man skall inte äta grönsaker…det är bara blää säger han. Frukt går, vissa frukter allfall.

Tack för era tips!!!

[mia-38]
11/15/08, 1:57 PM
#4

Jadu gumman. Jag är sån själv vissa perioder att jag går och skåpsäter. Gör detta när jag mår dåligt.

Hahahah..Jag känner igen det där att helt plötsligt så tycker inte barnen om grönsaker längre. Emil hatar det. Det enda han kan äta i grönsaksväg är tomater och gurka.

Men kan du inte lägga godsakerna högt upp så de inte får tag i det. Eller gömma det.

MIRJAMI
11/15/08, 2:08 PM
#5

Jo men han hittar dem….expert på att leta i mina skåp. Jag har ju den perioden en gång i månaden då jag verkligen inte kan låta bli allt sött…hemskt men så är det.

Jag ser det hela lite som att både jag och sonen får nu chans att ändra om lite på kosten…..och få bättre vanor. Jag som borde kunna detta jobbar ju som kokerska.Tyst

Nej, men det kommer hoppningsvis bli något possitivt ut av detta för hela familjen. Den lille här spottar ut allt nästa som kallas grönsaker och frukt…en äkta köttätare.

[mia-38]
11/15/08, 2:15 PM
#6

Det ÄR inte så himla enkelt att bryta vanor. Har man en gång börjat så. Det är stentufft. Man måste verkligen ha en benhård karaktär.
Men jag tror verkligen att ni fixar det bara ni kommer igång.
Jag skulle med verkligen behöva tänka om lite. Laga lite mer nyttig mat. Men sen kommer man hem från jobbet och är jättehungrig och trött och sonen vill ha pizza eller nåt. Och nu när man har skaffat sej en pizzagubbe med..hahahaha.

Annons:
MIRJAMI
11/15/08, 7:22 PM
#7

Hi hi hi pizzagubbe…du behöver då inte laga mat meraFlört inte innan ni tröttnar på pizza allafall….

Jag köpte kyckligfärs idag när jag var och handlade…den var märkt med grön nyckel ochså. Kände mig stolt. Ja, lär ju spara en himla massa pengar om inte annat, för man märker ju inte ens hur mycket pengar det går åt när man ska köpa gott i mellan. Nej, nu ska det bli ordning och redaGlad

[mia-38]
11/15/08, 7:23 PM
#8

Heheheh.. Vi ÄR redan trött på pizza. Jag har bett han att inte köpa hem sånt. Skrattande Nu har vi ju bara setts tre gånger. Och jag har sagt till han att jag behöver äta lite nyttigt.
Men om helgerna tycker jag man ska få svulla lite.

Katarinaj
11/15/08, 7:27 PM
#9

En kronisk gottegris slänger in ett litet tips här. Jag har börjat äta Berocca och mitt sötsug är puts väck, helt otroligt. Tog bara ca ett par veckor, knappt. Man tar en brustablett om dagen. Har redan gått ner två kilo. Tabletterna är ej för barn under 11 år.

MIRJAMI
11/15/08, 7:28 PM
#10

Var kan man få tag på dessa Berocca??

[mia-38]
11/15/08, 7:30 PM
#11

#10. Finns säkert i hälsokostaffären.

MIRJAMI
11/15/08, 7:34 PM
#12

ok…ska titta där

TheaGianneschi
11/15/08, 7:58 PM
#13

min son som är 9 och rultig eller rättare sagt tjock har börjat rida och till ridningen cyklar han. Han älskar det kanske det skulle vara nåt för din son med för då behövs han också hästen behöver ju komma ut..

Annons:
Katarinaj
11/15/08, 7:58 PM
#14

Dom finns i Hälsokostaffären och på Apoteket. Väl värt att prova. Själv åt jag godis o choklad varje dag.

[mia-38]
11/15/08, 8:00 PM
#15

Ridning är väldigt bra motion. Rekommenderas. Likaså simning. Men jag sjäv skulle föredra ridning.
Och då som du skriver #13, då får ju även hästen komma ut.

Asa-N
11/16/08, 9:29 AM
#16

#14 då ska jag köpa mig Berocca. Har ju sett reklamen men inte ens funderat över det. Är det dyrt?

Katarinaj
11/16/08, 1:21 PM
#17

Dom var inte jättebilliga, tror 45:- för ett rör och där är bara 15 tabletter i. Så en hundring i månaden. Men för mig som köpte godis för mycket mer än hundra kronor i månaden, så är det värt det. Jag drack också väldigt mycket läsk, som ju både är dyrt och onyttigt. Så jag kommer att fortsätta med dom.

[mia-38]
11/16/08, 1:25 PM
#18

De ska jag med testa. Är ju väldigt godissugen emellanåt. Och priset var ju billigt.

Asa-N
11/16/08, 2:13 PM
#19

Det var ett helt ok pris, så det ska jag testa.

Intehärutandär
12/8/12, 3:58 AM
#20

Hur har det gått för barnet (om du är medlem här ännu) ?

Fasta tider för mat och bra mat räcker långt. Då blir man inte gottesugen och rycker i skåpen. Vardagsmotion är a & o med. Man behöver inte hänga på gymmet, för att få bort kcal.

Har man en dålig kropp (detta gäller friska med) - så ska man enbart sitta vid dator/tv/tv-spek 1h/dag.

Är man ensamstående och ofta har dåligt stält så blir det lätt makaroner och korv ( t ex) - och all färdigmat som är blandad (malt, mosad med kryddor, grädde, mjöl osv) är dåligt för vem som helst. En ren köttbit, fiskfilé, kycklingfilé, skaldjur osv är mycket bättre. Och man blir mättare. Är också billigare i slutändan, då man äter mindre. Och håller sig mättare längre som sagt.

Annons:
Mirjami-78
2/5/13, 9:40 AM
#21

Min son har ej sin övervikt längre. Han har växt och blivit lång och smal istället. Tror att en del barn växer till sig med tiden. Här serveras så klart godis osv. på lördag eller fredag men de andra dagarna finns det inget sådant…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: