Annons:
Etikett02-bonusföräldrar
Läst 2052 ggr
vanessa
6/5/08, 8:34 AM

Studentavslutning och inte inbjuden

Ibland är det inte kul att vara bonusförälder.

För en månad sedan ringde mamman och sa åt min man, pappan alltså, att han skulle betala pengar till sonens studentfest de ordnat. Det var första gången vi hörde ett pip om det. Så han undrade var festen skulle vara, och tänkte då som man självklart gör att sonen skulle gå ihop med kompisar och ha en tillställning.

Icke, det visade sig att "studentfesten" skulle vara hemma hos en i familjen, och bara deras familj skulle dit plus kanske lite annat folk. Och han bjöds inte ens in, utan det var pengarna hon ville ha.

Vi blev chockade och förvånade. Dessutom visade det sig oturligt att han skulle gå ut skolan samma dag som min man är i Italien (jobbet). Då anklagade honom för att inte älska sin son. Utan att ens bjuda in honom :-).

Jag kom inte ens på tal, och är inte inbjuden på denna "middag" trots 13 år med min älskade bonusson. Det gör mig väldigt, väldigt ledsen.

Nu ska jag åka till Uppsala idag och har med mig en liten bilderbok jag gjort till honom, som handlar om åren vi tillbringat. Den blev faktiskt riktigt fin. Har skrivit texter om hur jag mötte hans pappa, om första mötet med honom och om allt roligt vi gjort. Med stora kramar från mig, min mamma och bror. De är inte heller inbjudna. Glädjande så är i varje fall farmor och farfar inbjudna. Så jag går med dem och slipper vara helt själv.

Nu är jag faktiskt inte intresserad av att gå på denna middag, då jag känner dem så pass att jag vet att det kan bli drickande och det är jobbigt att se vuxna människor bete sig så framför barn. Även om barnen nu är stora. De gillar det inte heller, så sonen ska inte vara med så länge har han sagt.

Oj, vad alla ord rasade ur mig. Nu ska jag skriva ut och laminera de sista papperna. Tack för att ni orkade ta er igenom detta. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
martdat
6/5/08, 8:59 AM
#1

Triist, Men ha en liten tillställning själva då, när din man är hemma, så kan sonen vara med och bjudad dem han vill som inte fick komma på den andra, Sen måsste jag säga att om sonen inte gillar drickandet så fattar jag inte varför de måsste dricka alls,,, det är ja han som tar studenten och inte det…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

vanessa
6/5/08, 9:31 AM
#2

Vi kommer att ha ett spontanfirande någon dag. Så det är inget problem :-). Tyvärr är det flera på den sidan av familjen som rätt ofta tittar lite djupt i glasen. Men de kommer inte att komma igång direkt, så jag hoppas att alla utomstående hinner gå, och då har han också gått. För han brukar undvika att vara med dem när de dricker. Och de vet de misstänker jag.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asa-N
6/5/08, 9:35 AM
#3

Men fy f-n vilket skrälle till mamma!!! Helt jäkla makalöst!! Jag skulle aldrig komma på tanken ens att ordna studentmiddag för Malin, "kräva" pengar av hennes pappa och inte bjuda in honom!! Ursäkta med det finns inte med på min karta.

Sannolikt skulle jag betala allt själv och bjuda in både honom o hans nya och hennes båda barn, det är liksom självklart. Det är ju inte min fest utan Malins……

Fy så egoistiska en del är.

Jag tror han kommer att sätta stort värde på albumet du har satt ihop.

Varför ens servera sprit/vin om inte sonen gillar det?? Det är ju som sagt hans fest och han som tar studenten?? Finns utmärkta alkoholfria alternativ.

vanessa
6/5/08, 9:49 AM
#4

Nu kan jag inte slänga mig i väggen på att de kommer att servera det. Men mistänker. I varje fall när några timmar gått och farmor och farfar gått.

Nu ska jag bada, sedan åka iväg. Håll tummarna för att det går bra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asa-N
6/5/08, 9:52 AM
#5

Tummarna är hållna :o))

vanessa
6/6/08, 12:18 PM
#6

Tack :-). Det var en kul att se stoltheten i hans ögon och glädjen. Men mamman sa bara "Hej". och resten av hans familj nickade med huvudena som en hälsning. En av dem var trevlig, och han är den enda som min man tycker om. Resten ignorerade mig, presenterade mig men att skaka handen med en av dem, och mötte oförstående blickar. Gav upp.

Men sonen, han var lycklig. Kommer att träffa honom idag, och det ser jag fram mot. 

Tack för tumhållningarna.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Asa-N
6/6/08, 12:32 PM
#7

Sonen verkar åtminstone ha huvvet rätt påskruvat :o) Hoppas ni får jättetrevligt idag :O)

vanessa
6/6/08, 6:02 PM
#8

Han har verkligen det. Jag var lite oroad för at de skulle påverkas av mamman, att de skulle bli lite trångsynta. Men barnen är allt annat än det. De är alldeles underbara. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

misstanja
6/9/08, 5:29 PM
#9

Näe! Nu blev jag ledsen för dej,hur kan det bli så? Den mamman straffar sej själv i längden,men jag vet att det ofta går till på liknande sätt,har sett det .Att genom barnen försöka straffa ex-parten drabbar ju mest barnen,o den dumma föräldern såklart.fy. Kram!T

vanessa
6/12/08, 10:14 AM
#10

Det lustiga är att hon inte försöker straffa honom, men mig. Hon förstod snabbt att de aldrig kommer att leva ihop. Tror inte ens att hon vill. Men från dag ett så hakade hon upp sig på min frisyr, sedan att jag bodde i Stockholm, mina kläder och så vidare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asa-N
6/12/08, 10:19 AM
#11

#10 hahahaha jösses då har man inte mycket att hänga upp sig på *S*

Sue_Ellen
6/20/08, 11:08 AM
#12

Jag tycker synd om både sonen,pappan och dig.Tänk att vara så egoistisk och inte förstå att längre fram drabbar det henne själv.Så pinsam hon är denne mamma.

Fortsätt vara en god styvmor och bry dig inte om den andre.Sonen kommer att inse en dag vad hon sysslar med.

Upp till toppen
Annons: