Annons:
Etikett05-myndighetskontakter
Läst 2622 ggr
MIRJAMI
2008-06-11 21:36

Försäkringskassan

Jag har ännu en gång fått upleva hur försäkringskassan behandlar oss privat personer. Om man ringer fråkar den ang. utbetalningar så är det inte säkert nuförtiden att man får ett svar, utan de bara bablar om deras handlägningstider och så till slut efter många om och men säger jag vet inte, du får återkomma. Ibland har jag även råkat ut för sura handläggare.

Ja….jag blir inte klog på dem. Nu till slut fick jag underhållstödet utbetalad som var mycket försenad. De lovade ett den skulle ha kommit förra veckan, men den kom idag. Hur ska man som ensamstående klara sig då….när försärkringskassan bara struntar mer eller mindra när man ringer till dem.

Hur har ni upplevt försäkringskassan?? Allt ska de ha på papper, men då får de väll se till att ta hand om dessa papperen med…….

Annons:
Asa-N
2008-06-11 22:01
#1

Har hört samma från flera håll. Själv är jag ju så lyckligt lottad att dotterns pappa betalar direkt till mig så jag slipper Fk. Även hennes pappa avskyr Fk.

martdat
2008-06-11 22:42
#2

F kassan är ett struligt släckte, Det som stört mig messt är att de olika avdelningarna inte komunicerar med varandra, tex om man ändrar inkomst och uppger det, sen får man fel pengar lik förbenat och då skyller de på att man anmält till en annan avdelning,,, suck,,, Att få ut underhållet tog väldigt lång tid, förlorade underhållet ca 5 månader när vi separerade innan de ville fixa det,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

MIRJAMI
2008-06-12 01:12
#3

Då jag och min ex-sambo flyttade i sär så fick ett brev från försäkringskassan där det stog att jag och mitt ex stog skrivna på samma adress…..jag höll på att ramla av stolen då jag läste detta, då jag viste att det inte stämde. Jag ringde upp den…och enligt dersa data så var det hela så här, de kunde hitta oss på samma adres. Jag ringde skattemyndigheterna som sa att vi var skrivna på två olika adres. De skickade persson bevis på mitt ex hem till mig. Jag ringde Fk igen och talade då om att jag hade varit i kontakt med skattemyndigheterna och att de hade talat då om för mig att vi INTE var skrivna på samma adres, men detta kande inte Fk ta någon helst hänsynt till då de inte kunde se detta via deras data. Fk bad mig ringa upp dem igen om några dagar vilket jag gjorde, och då kunde se detta. Sedan så fick mitt ex ett brev från den ang. underhållstödet, och hade då en klagotid. Efter att denna tid hade gått ut så fick jag till slut ett brev från Fk om att nu till slut skulle jag få pengarna.

En sak kunde jag inte förstå var att varför inte denna kvinna som hade skickad mig brevet ang. att vi var folkbokförda på samma adress inte tar tellluren i handen och ringde upp skattemyndigheterna och få ett besked från dem direkt i stället för att ta och fixa detta brevet till mig och låta mig att göra jobbet….eller så är det kanske så det gör, låter folket göra jobbet åt den då de själva inte är kan….undrar bara om man inte skulle kunna få ett jobb på Fk genom att ha ett kokerska utbildning, för jag verkar ha en högre utbildning än vissa som sitter på Fk.Cool

LeTigre
2008-06-12 01:22
#4

Fk ha vide flera tillfällen betalat ut min föräldrapenning till fel konto och kostat mig massor av pengar i förseningsavgifter då räkningar fått ligga obetalda - trots att jag bevisligen (de scannar alla papper man skickar in och sparar i databasen) ändrat mitt kontonummer hos dem.

Nu kan ju alla göra misstag men det som stör mig är att om JAG är försenad med inbetalningar till dem får jag extra avgifter men när DE är försenade (med den föräldraförsäkring jag betalat för genom att areta och  betala skatt dessutom) och kostar mig pengar så är det ingen som bryr sig..

MIRJAMI
2008-06-12 22:47
#5

Det jag tycker är konstigt att det händer här och där vad som gäller Fk. om det skulle bara vara några enstaka gånger de gör fel, men så verkar det inte vara. De flesta verkar tyvär vara missnöjda med Fk.

[mia-38]
2008-06-12 23:42
#6

Det värsta med FK är deras sk läkare. Dessa sitter och bestämmer över folks huvuden huruvida sjuka de är eller inte. Utan att ha träffat personen som det handlar om kan dessa läkare bestämma att personen som ÄR sjuk inte ska få nån sjukpenning…utan kastas ut i jobb igen. ÄVEN om läkarna på sjukhuset eller vårdcentralen skrivit på ett sjukintyg om att personen inte KAN jobba…så händer detta iallafall.

Vad ska vi då ha dom "rätta" läkarna till när ändå FK:s läkare bestämmer i slutämnden…Och leker med folks liv…..????

Annons:
vanessa
2008-06-14 16:04
#7

Jag har MS, nybliven diagnos så att säga. Min FK läkare och handläggare tyckte att jag skulle bli sjukpensionär. Åsa som träffat mig vet att det inte är min melodi. När jag fick det brevet, dessutom efter att ha gått 8 veckors rehablitiering, kändes det som att få en  kniv rätt in i ryggen.

Fick tips från en som har reumatism hur hon hade gjort. Att man går upp till dem när de har mötet som ska besluta ens framtid. Så det gjorde jag. Öppnade dörren när det var min tur och klev in. Första kommentarer jag får höra är: Men du ser ju frisk ut! Näh, menar du det?

En tid senare fick jag brev att jag skulle gå arbetsrehablilitering. Då visade det sig att både min handläggare och FK-läkare brutit mot regler som säger att man först ska få gå rehab, sedan om det inte fungerar går i pension. Så nu gör jag det. Handläggaren är inte min längre, tack och lov.

Får inte papper på beslutet, har bett om det, men de slingrar sig och vill inte erkänna sina fel. Men jag ger inte upp, för jag har papper på att jag ska få beslutet på papper. Alltid kul att gnugga in misstag som de gör i deras ansikten.

Har förstått att man ska inte ge sig. Även om det är jobbigt när man är sjuk att ha orken för det.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Asa-N
2008-06-14 17:35
#8

Nej Vanessa och sjukpensionär är inte 2 ord jag skulle sätta i samma mening. Vanessa är en sådan man får ta tag i örat på och säga till henne bestämt att ta det lugnt annars kör hon tills hon stupar, bokstavligen!!!

Sedan har hon mage att skälla på mig för att jag använder min vänstra arm att bära med fast jag inte ska *hahahaha*

MIRJAMI
2008-06-15 01:32
#9

När jag väntade på min lilla son så blev jag sjuksriven för att hade ont m.m och min chef ville inte fylla i ansökan om havandeskapspennig…utan strulade så länge med den som hon bara kunde. Till sist blev jag trött på henne och sa som det var för barnmorskan att min chef inte ville hjälpa mig och ansåg inte att jag hade ett tungt jobb. Sedan så blev det fart på min barnmorska som såg att jag var helt färdig. Hon pratade med läkaren på barnmorkemottagning och fixade så att jag blev sjukskriven resten ut av graviteten. Sedan så får jag ett brev från Fk där det står att de nu väntar på beslut från Fk läkare om jag nu ska få sjukpenning eller inte….va tänkta jag, hur ska jag kunna betala mina räkningar om jag får avslag. Fk tänker inte alls på hur folck helt plötsligt ska kunna klara sig utan att få betald. I värsta fall kan man ju bli bostadslös m.m och hamna på kronofogen tack vare deras beslut.

Jag trodde att vi bor i Sverige och att man kunde ha den trygheten att man har rätt att vara sjuk även om man nu råkar vara en vanlig arbetare. Skrämmande kan jag ju bara säga!!

vanessa
2008-06-16 13:57
#10

#8 Ja, sådan är jag tydligen :-). Tänker mer på andra än på mig själv för det mesta. Fast jag håller på att lära mig ord som "nej".

#9 Ja, FK är inte bra på så många sätt. Bara det att de tror att alla vill lura dem, känns som en dålig utgångspunkt. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

phernilla
2009-04-24 01:17
#11

Kickar liv i en gammal tråd med en vettig länk för oss alla här!!!

Gå in på denna sida och läs och skriv under, sedan skickar ni den till
alla ni känner, så kanske man får någon rätsida på Försäkringskassan.
Det berör dom allra flesta och det är en viktig sak.

http://www.namnlista.se/234/

Tatsja
2009-04-25 09:46
#12

Frågade runt lite till släktingar, så nu är det 8 namn till inklusive mig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

phernilla
2009-04-25 18:10
#13

Tatsja:
Härligt gumman!
FK behöver få sina fiskar varma :)

Annons:
Tatsja
2009-04-26 10:09
#14

Japp. Vet. Först höjdes en del av min pension, då sänktes bostadstillägget, sen sänktes pensionen, men inte skjutsingen höjde de tillägget för det. Sen har vi detta med högsta möjliga hyra för bidrag.Den är för mig 4500. Men den faktiska hyran är 5250.

Ringde också och bråkade med försäkringskassan för ett tag sedan. De hade helt plötsligt fått för sig att hushållsel ingick i hyran. Ändå står det uttryckligen på kontraktet att hyresgästen får hålla sig med egen el. Vilket innebär att all uppvärmning på nedre våningen, får jag sköta med elelement. På vintern utan el, som varmast +9, men kan gå ner till runt nollan, sommarna aldrig varmare än +13 - 14.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: