Annons:
Etikett13-mat
Läst 2262 ggr
Asa-N
1/7/08, 8:13 AM

Mat

Här delar vi med oss av billiga, lättlagade recept. Den förälder som inte fått idé-torka när det gäller att laga mat är inte född :O)) tror jag i alla fall!!! I veckorna ska ju middagen helst vara klar när man kliver innanför dörren!! Man har varken ork eller lust att stå halva kvällen och laga mat. Ofta är ju barnet/barnen hungriga så det bör gå snabbt att laga det.

Eftersom ekonomin inte lämnar fritt spelutrymme så har vi nog alla kommit på billiga och goda recept.

Så skriv ner era recept här så vi får en idé-bank av smarriga middagar :O Det behöver förresten inte vara middagar, det kan vara efterrätter, mellanmål eller vad som helst som vi stoppar i oss :o)

Annons:
Asa-N
1/7/08, 8:32 AM
#1

Jag börjar väl själv då :o)

Kylskåpsrensargryta

Jag har en förmåga att få rester när jag lagar mat och en av våra favvorätter hemma har blivit mina "Kylskåpsrensargrytor".

Jag inventerar vad jag har i kylen och ofta hittar jag både det ena och det andra, en halv kycklingfilé, en halv fläskkottlett, en bit falukorv och några ensamma potatisar t.ex.

Allt detta skär jag ner i mindre bitar lite större än pytt-i-panna-bitar lägger allt i en kastrull/gryta. Ibland har jag även såsskvättar i kylen som jag också häller i. För att dryga på "vätan" så slår jag på några deciliter vatten och har i en halv buljongtärning. Jag värmer upp allt och låter det puttra en stund.

Har jag någon matlagningsgrädde hemma så pytsar jag i den också.

Dessa grytor blir en upplevelse i smaker och väldigt goda och jag har fått ledig plats i kylen för att lägga in nya rester!!

Asa-N
1/9/08, 11:54 AM
#2

Ett annat smidigt sätt att laga allt till middagen samtidig är att lägga allt i en långpanna.

T.ex. lägg skivad potatis som en ram runt allt, kanske i 2 varv om man är flera, lägg sedan grönsaker och kött som är strimlat eller skivat tunnt innanför denna ramen. Häll på lite sås/buljong och skicka in i ugnen. 200 grader tills allt är klart, sätter man lägre temp så tar det lite längre tid men risken minskar då för att det bränns.

Asa-N
1/10/08, 11:11 AM
#3

Igår gjorde jag en vansinnigt god gryta.

Jag skar ner en bit fläskkotlett i bit, benfri, som jag hade. Brynte på bitarna, slog på en halv liter buljong, stoppade i en grovt hackad lök, slog i 1 matlagningsgrädde. Detta kryddade jag med salt, peppar, chili-flingor och lite soya.

Det fick puttra i nästan 1 timme och vart så mustigt och gott och inte minst billigt. Det vart 4 portioner av den biten som kostade 39:-

vanessa
1/10/08, 2:57 PM
#4

Börjar dräggla. Inte snällt att skriva sånt här när läsaren är hungrig :-).

Har ett "recept".

Du har kött kvar från en middag. Skär ner det hela i små bitar. Använd den gula löken man oftast har liggande i kylskåpet. Sätt på en kastrull med pastavatten, för pasta brukar också ligga och skräpa i något skåp. 

Släng kött, lök och andra spännande rester i stekpannan. Fräs det hela. Sedan krydda med du behagar. Därefter häll på vispgrädde och creme fraice. (Föredrar du lättare variant, så får du skapa något spännande själv.)

Häll på soya eller liknande och rör om. Sedan är maten klar, och det blir olika varje gång, men ändå lika gott tycker jag. Smaklig måltid. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

MIRJAMI
1/17/08, 4:17 PM
#5

Jag brukar alltid köpa passerade tomater i en som där pappers kartong (finns på Willys och kostar ca 3 kr st).  Ut av det brukar jag göra köttfärs sås, korstroganoff m.m Det är ju bara bryna kötfärssen och sedan hälla i de paserade tomaten och kanske lite mjölk (jag brukar hälla i lätt creme fraiche när jag har haft råd att köpa det) eller något annat liknande. Sedan får man ju krydda valfrit. Jag brukar göra även lasange och använda då denna köttfärsås att ha imellan plattorna. Korv stroganoffen gör man likandant fast man har i korv i stället för köttfärsen.

KalleN
1/19/08, 12:22 AM
#6

detta blir en super bra tråd jag ser riktigt framm i mot billiga enkla rexept  HUrra hurra* ler glatt*

Annons:
Elisabeth-J
1/19/08, 12:28 AM
#7

Pastasås.

Tärna bacon alt. skinka eller köp färdigtärnad, stek det tillsamans med en gul lök och eventuellt en burk champinjoner om man gillar svamp. Slå på creme fraiche och matlagningsgrädde.

Enkelt, billigt och gott :)

 

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

BranDuir
1/19/08, 12:44 AM
#8

några bitar färsk eller fryst lax , eller annan fast fisk….sjud  i ugnen….med olja salt peppar och lite apelsin…

gör en enkel kall sås, med 2 dl creme fraiche elle r grekisk yoghurt…två msk dijonsenap och en mask kapris…servera med bandsapghetti eller pressade potatisr …och du har en billig enkel lyxmiddag

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Asa-N
1/19/08, 5:45 AM
#9

#7 vill man "kalasa" till det så kan man köpa Kelda Ostsås och slå på baconet, supergott.

Ja detta kommer att bli en mycket använd tråd när den växer på sig :o)

storAnnette
1/19/08, 12:45 PM
#10

Pytt-pasta

  • lite god tillagad lax (eller skinka)

  • broccoli

  • bandspagetti

När spagettin kokat,blanda med kokt broccoli och lax.Riv över en god parmesanost eller blanda med någon god sås (creme fraiche och örter eller ngt annat).Billigt,enkelt och gott!

storAnnette
1/19/08, 12:51 PM
#11

Carbonara,3-4 portioner

  • bacon,1-2 paket

  • äggulor,2-3 st

  • matlagningsgrädde,c:a 1 dl

  • riven god parmesan,efter behag

  • svartpeppar

  • tagliatelle

Sätt på vattnet till pastan.Blanda grädde,riven parmesan,äggulor och svartpeppar till en sås.Stek baconet.

När pastan kokat färdigt,blanda alltihop.Servera med riven parmesan,extra svartpeppar till vuxna. 

PS:Coop Änglamarks parmesanost är gudomligt god,ny favorit.Lika god som de jag fått hem direkt från Italien.DS.

martdat
1/21/08, 3:10 PM
#12

Jag tänkte göra varma mackor med chaminjonstuvning i kväll och en skvätt sallad, inte vidare nyttig men billigt och gott!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KalleN
1/21/08, 4:44 PM
#13

martdat  hur gör man det  nu blir jag sugen

Annons:
martdat
1/21/08, 5:10 PM
#14

stuva champinjonerna med vitpeppar och salt, godast med rödmjölk, lägg på rostbröd och så på med ost ca 180 grader i ungnen ca 10. 15 min då brödet fått lite färg , har bara lite isbergssallad, majs o tomat hemma men det funkar, kryddar lite med tex chili elr paprika krydda italiensk salladskrydda elr vad jag känner för,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Asa-N
1/21/08, 8:49 PM
#15

Grillad kyckling tycker jag är fenomenalt, och billigt. Till det kan man ha i stort sett vad som helst från potatismos och uppåt och den unge som inte gillar kyckling är nog inte född :o)

Asa-N
1/27/08, 9:40 AM
#16

Mera recept :o))

storAnnette
1/27/08, 1:46 PM
#17

Simpel kyckling (eller quorn)gryta á la thai:

  • kyckling eller quorn

  • kokosmjölk,en burk

  • chilipasta,1-2 msk

  • wokgrönsaker eller t ex broccoli och morötter

Mängderna kan varieras efter hur många som äter och hur hungriga de är.Chilipastan tar man 1 msk om någon har svårt för starka kryddor annars blir 2 msk mer "thai".

Serveras med jasminris.

Asa-N
1/27/08, 1:52 PM
#18

Åh vad gott det lät *slickar mig om munnen*

martdat
2/17/08, 10:39 PM
#19

putt

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Erindriel
2/18/08, 12:36 AM
#20

Något jag älskar är olika former av gratänger, antingen med nästan färdigkokt pasta eller rå potatis som bas. Sedan har jag ner det som finns hemma och jag är sugen på. Typ broccoli, spenat, paprika, annat i grönsaksväg, rotfrukter, lök av alla de slag, fetaost etc. Äter man kött, vilket jag ej gör, så kan ju bacon, korv etc gärna slinka med också. Sedan gör jag en buljong av vatten, buljong och grädde och/eller creme f. Kryddar med peppar, herbamare och någon grön krydda/ört. Sist toppar jag med ost - oftast hushållsost, för det finns hemma. Kör på 225 grader mitt i ugnen 45-60 minuter, beroende på storleken på potatisen. När jag har pasta som bas räcker det att ha den inne tills osten är ordentligt smällt- Brukar bli kanongott!!! Gör man i långpanna räcker det till flera dagar!

Annons:
Erindriel
2/18/08, 12:39 AM
#21

Varianten med potatis kanske inte håller för klassen gå-snabbt-att-laga, men eftersom man kan göra en stor i långpannan och ha i 2-3 dagar så tycker jag den får vara med ändå. Den är ju så god! Skrattande

Asa-N
2/18/08, 5:34 AM
#22

Åh det lät gott också, må vara att det tar lite tid men då hinner man ju göra annat då det sköter sig själv i ugnen :o)

LeTigre
2/18/08, 9:14 AM
#23

Våra favoriter är "röror", då rör man ned lite vadsom och blandar med tex ris eller ännu godare (och framförallt snabbare) - cous cous, mjums.

Ex:

Hacka lök och skiva svamp och stek på det i en gryta, salta, preppra, lite vitlök går alltid hem också, kanske lite röd paprika för färgens skull, lite krossad tomat och några matskedar fraishe/matlagningsgrädde och stekt, tärnat bacon/kyckling/skinka/broccoli/majs - vad du än har hemma! KOka under tiden riset eller koka vatten till cous cousen. Cous cous blir godast om du häller en skvätt olja eller flytande margarin i vattnet och kryddar med herbamare innan du häller i grynen, ris kan man koka med en buljongtärning.

 Sen är det bara att blanda allt och servera med en sidosallad :)

Pannkaksrester är förresten goda att skära i småbitar och steka på med lite extra smör  och servera med lite socker som helgmat eller efterrätt till barnen. :)

Erindriel
2/18/08, 9:48 AM
#24

De där "rörorna" är standard här hemma också - funkar med pasta eller potatis osså mä! =)

Asa-N
2/18/08, 9:52 AM
#25

Ja jag kör minst en gång i veckan med "kylskåps-rensar-grytor" :o) mycket uppskattat, det värsta är att man kan ju inte göra samma 2 ggr!!

Erindriel
2/18/08, 3:51 PM
#26

Nej, det är problemet ibland! *s* Min femåring sa en dag "jag vill ha precis en sådan där röra vi åt häromdagen, mamma". Snälla mamman ställde sig och gjode i sitt tycke en exakt likadan - men det blev det ju inte vilket dottern också mycket missnöjd upptäckte. Skrattande

Asa-N
2/18/08, 5:04 PM
#27

Hahaha ja det har jag fått höra några gånger också att det var ju inte samma sak :o))

Annons:
Roger
2/21/08, 7:13 PM
#28

Hmm Här hittade jag en intressant tråd (dubbelarbetande egen företagare som man är) Finns det ingen tråd om hur man även förlänger dygnet så att tiden räcker till?

ryttarn
2/21/08, 9:34 PM
#29

Gjorde flygande jacob häromdagen, fantastiskt gott och smidigt:

Strimla kyckling och bakon, stek upp så det blir en lättare stekyta. Lämpligt att inte ha för mycket i pannan samtidigt bättre då att steka lite itaget. Lägg den stekta kycklingen och bakonen i en ungfast form. Blanda i lite jordnötter. Gör en sås på chraimefresh, grädde eller filmjölk och Chillisås och täck hela formen med detta. Man kan, enligt mina barn, aldrig få tillräckligt mycket sås. Strö över lite jordnötter och gratinera i ugnen. Ris är väll det som passar bäst till.

Detta blir den nya kycklingfavoriten hemma ett tag framöver….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
2/21/08, 11:03 PM
#30

Flygande Jacob funkar utmärkt med potatis också, har provat :o)

ryttarn
2/22/08, 1:51 AM
#31

#30 Det gör det säkert. Jag föredrar dock ris men vi är lite "ristokiga" i vår familj :-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
2/22/08, 5:35 AM
#32

Här är det pasta och potatis som går mest :o)

MIRJAMI
2/25/08, 12:31 AM
#33

Vi får nog snart ihop till en kokbok härGlad

Asa-N
2/25/08, 5:33 AM
#34

Ja det är toppen :o)

Annons:
LeTigre
2/25/08, 9:27 AM
#35

Jag tycker det är svårt att hitta enkla, billiga och NYTTIGA recept. Jag försöker leva så nyttigt som möjligt dels för att jag har väldigt lätt att gå upp i vikt och dels för att barnen ska få med sig det från början och slippa (som jag) lära om sig som vuxna. Så vi äter sällan såser, jordnötter, mat med grädde i eller alltför mycket pasta, ris eller potatis utan försöker äta balanserat och hälsosamt (barnen får naturligtvis i sig allt det de behöver) med mindre kolhydrater och mättade fetter.

Någon som har några uppslag på enkel men nyttig mat?

Erindriel
2/26/08, 2:06 AM
#36

Fast allting är ju en fråga om vad man anser vara nyttigt och hälsosamt, eller hur? :)

Enligt my book of life är typ GI-mat oerhört ohälsosamt, rentav skadligt. Medan grädde i maten ett par gånger i veckan, nötter, fullkornspasta, råris, potatis etc är bra balanserad mat tillsammans med baljväxter, sädprodukter, grönsaker, rotfrukter, oliv/rapsolja. Jag har svårt att tänka mig ngn mer nyttigt än potatis och nötter t.ex. Dålig mat för mig är vitt-mjöl-mat, friterat, för stora mängder animaliskt fett, vitt raffinerat socker, läsk, chips, smörgås i överdrivna mängder och obalanserade proportioner av saker.

Alltså är mina gratänger i mina ögon inte alls ohälsosamma. Vill man dock göra dem lite mer viktväktiga så skippar man osten och grädden bara! Självklart tar man oxå fullkornspasta - här äter vi nästan aldrig snabba kolhydrater i ngn form - och vill man ha den lite saftigare kan man ta mjölk eller buljong. Gott ändå! :)

Faktum är att grunden till mina pastagratänger är ett viktväktarrecept på lasange, som jag utvecklat. Kul va? ;)

Asa-N
2/26/08, 5:40 AM
#37

Ja jag följer ju viktväktarna, skulle behöva skärpa mig lite nu igen *S* och jag gillar inte heller GI-metoden. Det är inte den där skvätten grädde du har i gratängen någon gång då och då som är skadlig utan det är när du har i den där skvätten grädde dagligen.

LeTigre
2/26/08, 3:25 PM
#38

#36 självklart. Men det finns en skillnad på hälsosam mat och hälsosam mat. När man är på viktnedgång behöver man mindre fett och snabba kolhydrater men jag säger inte att jag skippar sånt. Jag äter självklart allt (även uppenbart onyttiga saker som förgyller vardagen) men det är doserna jag vill åt. Under viktnedgång anser jag det bäst att undvika alltför "mastig" (om än nyttig i sig) mat då du bör sprida ut ditt kaloriintag under dagen.

Kallpressad olja (speciellt oliv), nötter och potatis är viktiga ingredienser i min kost men vad jag eftersöker är enkla recept på mat som är billig i dubbel bemärkelse. Alltså som gör mig mätt och är kalorisnål. Helgrädde använder jag ändå inte alls och inte heller smör eller bordsmargarin. (Har efter en  höst av återfall och viktökning åter vant mig helt av vid smörgåsfett) Men jag klickar en extra smörklick i barnens mat ibland (beroende på om jag anser dem behöva det baserat på vad de ätit under dagen).

LeTigre
2/26/08, 3:29 PM
#39

#37 jag har gått med i vv igen nu, tredje gången gillt :P Har alltid gått ned (det gör man ju de facto när/om man följer programmet) men alltid tappat stinget ca 6kg innan målvikt. Sen har jag gått upp igen under graviditet osv. Jag går upp typ 30kg varenda gång oavsett aktivitetsnivå, grrr. Hur som helst, har gått ned 5,8 kilo nu i februari!! Tycker det känns som jag går ner för fort men tänker följa programmet en vecka till och fortsätter jag gå ner så här fort får jag prata med konsulenten om att öka mitt pointsantal elelr något.. (kärt bekymmer kan tyckas men jag vill ju att kilona ska stanna av också!)

Asa-N
2/26/08, 3:46 PM
#40

Ja det är ju det som är kruxet, ca 8 hg i veckan är ju lagom.

Erindriel
2/27/08, 12:58 AM
#41

#37 Precis. Överdrivna mängder av det mesta är dumt och det mesta går att äta i åtminstone små mängder. Balans är nyckelordet i min hälsofilosofi. Med undantag av direkta gifter, som aldrig är nyttiga, som vitt socker - men ändå _kan_ ätas då och då utan att det gör någon stor skada. Grädde t.ex. är ju i sig inte onyttigt alls, innehåller mkt nyttiga saker t.om. - men för stora mängder animaliskt fett kan ge t.ex. oönskad viktuppgång.

#38 Ja, jag vet ju att du är smart och klok! :) Det är viktigt det där med att inte ge barnen viktväktarmat. Barn behöver oerhört mycket mer fett än vi färdigvuxna och vi har barn i detta land med stora _brister_ pga att de får lättmjölk och lightprodukter i för hög utsträckning. Forskare och läkare slog larm om detta för runt 10 år sedan. Nu har man ju dessutom slagit fast att lightprodukter snarare kan ge _viktökning_ dessutom. Personligen tror jag på så rena produkter som möjligt, men i lagoma mängder. Alltså hellre riktigt smör än margarin, men inte alltför mkt smör, typ.

#39 Oj! Nej, det låter som alltför snabb viktnedgång. *hum* Bra att du har ögonen på det.

Annons:
LeTigre
2/27/08, 1:21 AM
#42

#41 bara en liten sak till, sen får vi nog lämna plats för recepten igen - det finns egentligen ingen "viktväktarmat". Man äter ju helt vanlig mat - det är bara det att man reglerar hur mycket man äter och när. Det är ju inte cambridgekuren direkt. Så barnen och jag äter samma middag här hemma, men små undantag (tex äter jag något annat när de får pannkakor eller liknande "dyr" mat)

ryttarn
2/27/08, 1:39 AM
#43

Något jag försökt lära mina ungar (även om jag tyvärr bara är teoretiker när det gäller mig själv) är att inte äta mer än vad man gör av med, men verkligen se till att äta det man behöver. Som tex äldsta dottern, 178cm i strumplästen och väger ca 67kg, äter kopiösa mängder av allt men har ett jobb som hästskötare vilket gör att hon förbränner det hon stoppar i sig. Skulle hon äta "hälsomat" skulle hon troligen tyna bort….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LeTigre
2/27/08, 9:52 AM
#44

Om man tynar bort äter man ju inte hälsomat, låter inte det minsta  hälsosamt :P

Hälsomat för mig är mat som alla borde äta. Dvs mat som aktivt främjar hälsan! :)

Erindriel
2/28/08, 2:55 AM
#45

Spännade diskussion - tack alla recept som lämnade lite utrymme till den! ;) Jag tycker det är oerhört intressant allt detta kring hälsa och mat - något de flesta dessutom har en relativt stark åsikt om. Glad

siberlina
2/28/08, 1:49 PM
#46

köttbullar ,  släng ihop en     köttbullesmet   . ta en   smörad  ungsform . rulla    köttbullarna      lägg  i  formen  . ställ in    200 g

 10-20  minuter   håll koll , mycket  nyttigare  och   godare  än  färdig köpta.  

eller  köp    en     bit  lax     ,  lägg   på  lite  typ  lök   in  i ungnen. mycket    nyttigt

ryttarn
2/28/08, 9:08 PM
#47

#44 Det var därför jag skrev det innom cituationstecken. För det man ofta asocierar med "hälsomat" är lätt produkter…typ….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
1/9/09, 6:01 AM
#48

Puttar upp denna Skrattande

Annons:
Tatsja
1/9/09, 8:38 AM
#49

Rester? Här hemma blir det aldrig rester. Sonen äter upp allt på kvällen eller natten, sen om det är lite kvar, så brukar Tatsja få det.

Han är 185 och väger runt 58 kg, så det är ingen fara att han äter ofta.

Ett knep jag har när jag gör gratäng är att låta den stå och vila ca 2 timmar innan gräddning. då blir den fastare.

Hans älsklingsrätt är makaronilåda. Där kan man använda rester. Fast inte kött. Det gillar han inte.

Sen en billig mat är blodpudding. Den glömmer många. När söner var små, så ville de att jag skar en bit och sen åt de den innan stekning. Nyttig mat.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: