Annons:
Etikettomröstningar
Läst 1189 ggr
Asa-N
1/13/08, 8:50 AM

Var handlar du helst din mat och varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

 

Mat är ju livsnödvändigt. Var handlar du din mat? När du handlar, vad är viktigast? Priset? Kvaliteten? Tillgängligheten?

Handlar du vissa saker på ett ställe och andra på något annat ställe?

Skriv o berätta.

Annons:
Asa-N
1/13/08, 8:53 AM
#1

Det mesta handlar jag på Ica. Men smörgåsmat och hamburgare t.ex. handlar jag på Lidl. De gånger jag får tillgång till bil åker jag även till Willys o storhandlar. Hemköp handlar jag också på ibland.

Det enda ställe jag inte handlar på är Coop och det pga den inkompetenta personal de har här där jag bor.

Priset är viktigt när jag handlar och väljer det som är billigt först. Läser reklambladen i min jakt på priser :o)

Asa-N
1/13/08, 9:05 AM
#2

Ekologiskt skulle jag vilja köpa men det är på tok för dyrt för min plånbok i alla fall. Men sänks priserna så köper jag gärna ekologiskt.

ryttarn
1/13/08, 9:12 AM
#3

Handlar i stort sätt alltid på coop. Antingen på stormarknaden i Sunne eller gigantanläggningen på Bergvik i Karlstad. Huvudanledningen är att dom har störst sortiment av rättvisemärkta produkter vilket jag sätter stort värde på. Gör nästan alltid sorköp, eftersom vi är fem till tio personer i hushålletgår det åt en del…. Lite kompleteringar kan det bli i lanthandeln(ICA) 4 km härifrån. Bor man som vi gör så är bil ett måste och bra parkeringsmöjligheter nära affären givetvis ett måste….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
1/13/08, 9:17 AM
#4

#2 Föredrar oxå att köpa ekologiskt, man kan ju alltid börja med de produkter som man inte köper så mycket av. När ungarna var i värsta mjölkåldern och man drog hem runt 20 liter mjölk i veckan var det lite tufft att köpa eko, men nu när det går åt tre liter i veckan är ju skillnaden några enstaka kronor i veckan.

Däremot, finns alternativet rättvisemärkt ( http://www.rattvisemarkt.se/ ) att välja så köper jag det oavsett prisskilnad. Har jag inte råd att välja rättvise märkt är det bättre att avstå. Detta är oftast "kolonialvaror" som kaffe, the osv….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
1/13/08, 9:52 AM
#5

Ja kaffe köper jag rättvisemärkt, så den märkningen köper jag ofta, om det är inte ett super-erbjudande som t.ex. nu sist, 3 pkt kaffe för 49:- av mitt märke, då köpte jag det :o)

Anledningen att jag inte köper t.ex. eko-mjölk är att jag är så emot dessa prisskillnader och så länge som folk betalar det så kommer inte priset att ändras. Jag tror inte det är så stor prisskillnad i "framställningen" så att säga. Och vill man att folk ska köpa något så måste priset vara gångbart.

Ta bananer t.ex. sist jag köpte det så betalade jag 13:90 för "vanliga" medan de krav-märkta kostade 27:90!!! Men hallå….

storAnnette
1/13/08, 4:33 PM
#6

Jag köper det mesta på Coop.Det beror på att de har flest ekologiska alternativ,köper t ex alltid rättvisemärkta bananer aldrig någonsin andra.Jag handlar utifrån kvalitet och tillgänglighet,promenerar,cyklar eller åker buss till affären.

Utbudet förändras i butikerna så det blir troligen mer ICA i fortsättningen pga att den butik i Luleå som har största utbudet är en ICA-butik,tidigare var det den Coop jag oftast handlar i.

Annons:
vanessa
1/13/08, 9:49 PM
#7

ICA/Metro.Väljer till exempel kött från hälsingestintan, kostar mer men är så mycket godare. Så då köper jag mindre istället. Ägg ekologiska, så mycket jag kan med tanke på miljö och sånt. Köper helst kalkon på Ingelsta och så vidare. Coop bara kläder och husgeråd, aldrig mat. Lidl "no way", samma sak med Willys. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

paronskrutten
1/15/08, 3:20 PM
#8

Coop Nära :P

Helena

BranDuir
1/15/08, 4:03 PM
#9

Ica, Netto  och Lidl beroende på vad jag ska ha….willys ibland …men ytterst sällan Coop….

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

adiafora
1/15/08, 5:45 PM
#10

Ica ligger 50 meter från dörren. Det är det billigaste alternativet för mig, tycker att stormarknaderna är för stora och svulstiga för min lilla plånbok och blygsamma behov. När jag handlar på stormarknaderna blir kvittot tre mil långt och jag får inte just mer mat i frysen än vad jag får då jag handlar litet på min närbutik.

Sägs ju att det i längden ska vara så mkt billigare med storpack och stormarknad…men jag är tveksam.

martdat
1/16/08, 6:36 PM
#11

Messt ICA, ibland deras stormarknader men offtast den lokala på området, relativt billigt, de har både bra billigmärken men även kvalitetmärkena till hyfsade priser, bra parkering, trevlig personal, billigast köttfärs,, fniss hehe, men sant, den ÄR billigast här och ser fräch ut, dessutom älskar jag köttfärssås.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Asa-N
1/23/08, 9:02 AM
#12

ICA är tydligen i ledningen här :o) trots kött-skandaler och liknande som jag inte brytt mig om. Jag misstänker att de andra är lika goda kålsupare, enda skillnaden är att de inte blivit tagna med fingrarna i kakburken så att säga.

martdat
1/23/08, 9:08 AM
#13

#12 Precis! var på Willys i går, tänkte inte på att kolla datum men köttfärsen där var inte fräsch!var GRÅ på ytan, uuuu

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
Mizzi
1/25/08, 6:23 PM
#14

Handlar mest på ICA ibland COOP , det är dom affärerna som ligger närmast (har inte bil)

Om man har tur att få åka med någon så blir det grannstaden då kan jag handla på Lidl eller Willys.

Asa-N
1/25/08, 6:38 PM
#15

Jag har inte heller bil men jag har snälla grannar som jag får låna bil av för att åka till Willy's o Lidl. Lidl kan jag ta bussen till om det kniper :o)

MIRJAMI
1/27/08, 1:05 AM
#16

För det mesta handlar jag på Willys, Lidl och Netto. I värsta fall kan jag ibland handla i närliggande Ica, men det blir väldig sällan då allt kostar ca 3-4 kr mera än i de andra butikerna som man får åka en bit för att komma till.

Asa-N
1/27/08, 9:11 AM
#17

Ja jag brukar låna grannens bil mellan varven och åka till Willy's för att storhandla torrvaror och dylikt som är så mycket billigare där. Lidl tar mig bara 5 minuter med bussen eller 20 minuter att promenera så dit går jag med jämna mellanrum. På Lidl handlar jag mycket smörgåsmat och halvfabrikat som de har väldigt bra.

ingann
2/5/09, 2:41 AM
#18

gammal tråd men det verkar bara finnas gamla trådar nu:) *buggversionen i farten*

Jag handlar i princip allt på Ica eftersom den bara ligger ca 200 meter hemifrån. På så sätt kan jag handla 2 kassar åt gången och det tar max 30-45 minuter hem:) Jag har en nervskadad högerarm (är högerhänt) och har kraft för en 1-2-åring i den armen så jag får ställa ner kassen vart annat, vart tredje steg…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

phernilla
2/5/09, 5:35 AM
#19

Jag handlar allt på ICA Maxi. Där finns ju verkligen allt, allt, allt. O till hyfsat bra priset då det är stormarknad, tycker jag. :) Dessutom kör jag självscanning, o det är guld värt, tycker jag… :) *hurra hurra*

Vad gjorde man innan självscanningen? *ler*

Asa-N
2/5/09, 6:14 AM
#20

Ica Maxi gillar jag också men det är inte så ofta jag tar mig dit då jag har drygt 1 mil till närmaste. Men håller med om att självscanningen är kalas.

Annons:
[mia-38]
2/5/09, 7:02 AM
#21

Jag brukar handla på Willys här i stan. Bra mat och ganska billigt. Netto händer det att vi tittar in på också. Där köpte jag en fritör för 169 kr igår. Heheheh. Sonen har tjatat om det.

Ska jag bara ha nåt litet och komplettera med så finns Lidl precis nästan vid jobbet. Så där kan jag svänga in då.

Tatsja
2/5/09, 8:48 AM
#22

Jag handlar det mesta på Ica, sen vissa saker Willys. När det gäller, schampoo, tvättmedel, mjukmedel, skurmedel, ja allt för köksrengöring och tvätt, så åker vi till ÖB. De är billiga och vi har den i Arboga, cirka 2 mil bort från oss.

Ibland kan jag åka till Västerås, 4 mil dit, där har jag Nisses, Jula, och alla andra bra affärerna. Men Ica-Maxi är dyrare än vad vår Ica-kvantum är. Mysko

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
2/5/09, 9:43 AM
#23

#22 åhh.. nisses är så suveränt kul att gå på. en affär jag besöker varje gång jag är i v-ås:) osså supermarkt, catalog, jula o alla andra kuliga affärer där:)

(jag kommer ifrån enköping så jag är där et par ggr/år och v-ås-shopping är alltid med på listan)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
2/5/09, 9:52 AM
#24

#23 Jag i K-ing och åker hellre till ÖB i Arboga. Blir så hiskeligt dyrt de gånger vi åker till Västerås.Skäms

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
2/5/09, 9:55 AM
#25

#24 ÖB finns i Enköping också men jag åker hellre till V-ås:) ÖB är gammal vardagsmat när man är född och uppvuxen brevid det:p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
2/5/09, 9:57 AM
#26

Så långt till Enköping när jag bara har 2 mil till Arboga. Sen finns lantmännen där. Hittar inte till dem i Västerås.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
2/5/09, 10:04 AM
#27

För dig blir det långt ja, men jag menade för mej när jag är "hemma" på besök:)

Fast jag är van iofs att åka bort för att handla:) här i samhället finns bara matbutiker så ska vi ha något annat får vi ta bussen in till karlskoga ca 1 mil:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Tatsja
2/5/09, 10:06 AM
#28

Fast jag bor i Köping så bor jag 6 km från affären. Går inga bussar här. Kungsängen räknas inte till de som behöver buss. Jag kämpar politiskt för att åtminstonde få hit buss 2 gånger om dagen.

Men jag som bott i stockholm, vet hur skönt det är att ha nära till de flesta affärer.

Förstår att du åker dit när du är på besök. Då är det extra roligt.

Nej, nu måste Tatsja ut för promenad.

Kramizar

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

phernilla
2/5/09, 3:11 PM
#29

Jag verkar ha missat nåt. Vad är Nisses för affär?
Antar att det inte finns härnere på Västkusten, eller? :)

ingann
2/5/09, 5:43 PM
#30

jag tror att Nisses (tidigare Billiga Nisse) bara finns i västerås:) det är en affär som har ALLT (utom mat). det stod mycket om det i kvällstidningarna för ca 1 år sen när det brann så i det som kunde räddas kunde man hitta superfynd:) Möbler, småprylar, leksaker, bassänger, köksprylar, ljus, djurartiklar… ja allt du kan tänka dej…

bland annat köpte jag bädden till min hund där… den luktade rök men det gick bort när man tvättade den:) ordinarie pris 89 kr, rökskadad 10 kr *s*

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

phernilla
2/5/09, 5:54 PM
#31

Jag hittade en hemsida. Verkar vara samma då. Ligger i Västerås samt i Smedjebacken i Dalarna :)

Nisses hemsida >>

Det stämmer va? Ser rolig ut, den butiken :)

ingann
2/5/09, 7:36 PM
#32

japp, det är den:) hur kul som helst att gå runt där!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

phernilla
2/6/09, 12:10 AM
#33

Det kan jag tänka mig, verkar ju ha jättefina grejer där ju :)
Jag vill oxå ha en sån affär här!!!

Tatsja
2/6/09, 8:48 AM
#34

Vi hade en affär i Arvika som hette Mix-Mix. Den var ungefär som Nisses, fast lite andra saker. De hade även en spel- cd - dvd hörna, med billiga nya saker. Saknar den ibland. Vi kunde hitta många roliga saker som var billiga där. Tur vi har Nisses här.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Upp till toppen
Annons: