Annons:
Etikett05a-familjerätten
Läst 5721 ggr
Trassel-
2011-08-08 14:02

Vårdnadstvist

Jag vet inte om detta är rätt ställe att fråga detta på, men tänkte att det kanske är fler här som har gått igenom detta och vet lite mer om hur det är.

Det är så att min man fick i fredags ett brev från en advokat. Dotterns mamma har ansökt om ensam vårdnad. Detta går inte min man med på och håller inte alls med i orsakerna till att varför hon skulle få ensam vårdnad.

Som det är nu får min man inte träffa sin dotter. Han skulle ha hämtat henne igår, men varken mamman eller hennes sambo svarade på varken sms eller när han ringde x-antal gånger. Till slut, några timmar senare, fick han svar och fick då kastat i ansiktet på sig att han inte får hämta sin dotter och då var vi redan på väg till dem eftersom de vägrade att svara i telefon.
De säger att de är på råd av deras advokat och att all kontakt kommer att ske genom denne.

Är det verkligen rätt att han inte får träffa sin dotter? De säger att de ringer polisen om han kommer dit och att han kommer få träffa sin dotter igen, bara han går med på deras krav..

Han är självklart helt förtvivlad och jag känner mig väldigt ledsen jag med. Han hade planerat in en resa för oss allihop, men den blir väl inte av nu när dottern inte kan åka med..
Dagmamman och kompisarna väntade henne idag, men dit har hon ju inte fått komma heller..

Detta är bara början. Jag är rädd för hur stort detta kan bli.. Min man är inte den som ger sig i första taget. Och jag är den där mer känsliga typen, så jag kommer bryta ihop..
Jag vet inte hur man ska klara detta? Vad kan man göra? Vad ska man göra?
Vad kan jag som "utomstående" göra? Mer än att finnas där för min man?

Annons:
Bettan1975
2011-08-08 21:16
#1

Så länge som inte mamman fått igenom enskild vårdnad i en Tingsrätt så är vårdnaden delad och båda vårdnadshavarna har samma rättigheter.

Jag vet inte vad de kommit överens om gällande umgänget om de haft växelvis boende eller vad som är orsaken till att ansöka om enskild vårdnad, men man kan i princip bara få enskild vårdnad av två skäl:

Antingen är man direkt olämplig som förälder eller så har man väldiga kommunikationssvårigheter.

Det viktigaste är att inte låta det bli en fajt mellan föräldrar utan att ta hänsyn till vad barnen vill och säger, det är en hemsk situation för barn att hamna mellan föräldrar som inte kan enas.

Jag brukar alltid säga till mig själv att jag inte kan styra någon annans handlingar utan bara göra så rätt som möjligt själv.

Läs på, sök information, men brusa inte upp, behåll lugnet, det vinner man på i längden. Och vad ni än gör, ha inte några "tredje gradens" förhör med dottern.

Svårt att råda när man vet så lite om situationen och bakgrunden.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Trassel-
2011-08-09 11:40
#2

Så de har alltså inte rätt att hindra honom från att träffa sin dotter? Då går ju detta emot dem själva..

Det har varit växelvist boende det senaste året, men innan det så var det min man som hade henne hela tiden och mamman varannan helg.

Hon påstår att det är pga dålig kommunikation.

Vad barnet säger vet jag ju inte, min man har inte träffat henne på snart 1 månad. Hon är bara 4 år.

Jag kommer aldrig att lägga mig i detta. Jag stöttar bara min man och jag hade en känsla av att dem gjorde fel, så var tvungen att fråga.

Bettan1975
2011-08-09 19:58
#3

Nej, de har inte rätt att hindra honom från att träffa dottern, det kan till och med vara skäl för att hon ska förlora vårdnaden om hon inte kan uppvisa starka bevis på att hon gör det för att skydda dottern mot ex våld, missbruk elr dyligt.

Har hon däremot gjort så på inrådan av socialen elr familjerätten har hon starka skäl till att hindra umgänget och gör det inte bara för att jävlas. Ni behöver hjälp av en advokat tycker jag, eftersom det redan gått så långt från hennes håll. En Tingsrätt kommer att kräva en vårdnadsutredning som görs av familjerätten och som innebär att båda parter genomgår samtal och får visa sitt hem, att tala med flickan lär ju inte bli aktuellt i detta fall eftersom hon är så liten. Dock kommer de be om referenser som de kan tala med som ej är släkt elr vänner, dvs kanske dagmamma mm som opartiskt kan svara på hur barnet reagerar och beter sig. Viktigt är också att man kan påvisa att barnen umgås med både mor och farföräldrar om sådana finns i livet elr andra släktingar som står barnet nära.

Om det är hans vecka, kan inte personal från dagis/förskola inte hindra honom från att hämta barnet, men man bör ta med i beräkningen att sådan handling kan skrämma barnet när de inte i förväg vet om vem som hämtar.

Ta hjälp från en advokat och var ärlig även om ni kan ha gjort något fel, ingen är perfekt. Det låter som om detta kan bli en utdragen historia och jag kan redan nu säga att det kommer att bli många svåra stunder. Det är konstigt att mammans advokat håller med om att hon inte ska lämna ut barnet för umgänge, det får mig att fundera hur starka bevis de har mot din man, en advokat borde ha full koll på att det kan vara till nackdel att förhindra dottern och pappan från att träffas.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Mirjami-78
2011-08-09 23:01
#4

Om ni har haft ett fungerande umgänge som de sedan avbryter utan anledning ser jag det hela som att de har gjort fel.

Man skulle kanske ha hamnat i ett annat läge om det hade inte funnits något fungerande umgänge sedan tidigare och då hade man nog fått börja på den punkten först.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2011-08-24 22:45
#5

De enda som i princip kan besluta om umgängesförbud är rätten.

Vad din man kan och bör göra är att skaffa ett eget ombud som hjälper honom lägga fram ett vitesföreläggande hos rätten. Får han det beviljat så får mamman betala, ett av domstolen bestämt, vite (tror pengarna går till brottsofferjouren eller nåt) varje gång hon inte lämnar ut barnet enligt umgängesavtalet.

Hoppas det löser sig för er! Ett barn har rätt till och behöver bägge sina föräldrar om det inte är skadligt för det:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: