Annons:
Etikettekonomi
Läst 2466 ggr
AktieTrader
2/1/12, 11:43 AM

Underhåll/extrautgifter

Jag frågar här för att hjälpa min syster som har en 17 årig dotter där pappan betalar underhåll (gemensam vårdnad).

Situationen är den att dottern råkat ut för en skidolycka och hon vådades först 60 mil från hemmet och senare 15 mil från hemmet, nu vårdas hon på hemorten.

Min syster har haft extrakostander för flygresa, boende och uppehälle på vårdplatserna på ca 7-8000kr.

Vilka rättigheter har hon att kräva pappan på ersättning för dessa extrakostnader. Och i så fall hur går hon tillväga?

Annons:
KimE
2/1/12, 2:04 PM
#1

Inga hon får redan underhåll.

Mirjami-78
2/1/12, 8:47 PM
#2

Jag tror inte heller att hon har möjlighet att få extra från pappan. Har hon någon hemförsäkring som kan kanske ersätta henne för dessa kostnader??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2/2/12, 4:51 AM
#3

Tyvärr har hon ingen rätt att få något extra från papan. Han är endast skyldig att betala för dottern och för henne är det ju inga kostnader då hon är minderårig.

Det enda stället din syster kan få något ifrån är om hon har något tillägg i hemförsäkringen eller om hon har en speciell olycksfallsförsäkring på dottern.

Jag förstår att det är en jobbig extrautgift….  Eventuellt kanske hon kan be soc om hjälp?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

martdat
2/2/12, 7:11 PM
#4

har hon kollat med försäkringskassan om hon kan få vårdbidrag????

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

ingann
2/3/12, 11:08 AM
#5

#4 för att få vårdbidrag så ska barnet ha en funktionsnedsättning eller sjukdom som kräver extra vård och och tillsyn i minst 6 månader.

Detta är är skada så jag är osäker på om det kan gå under vårdbidrag.

Dessutom OM man får det beviljat så minskas bostadsbidraget med motsvarande summa om man har ett sånt eftersom vårdbidraget är skattepliktigt.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AktieTrader
2/3/12, 12:12 PM
#6

Tack för svaren. Det var ju synd att hon inte har några rättigheter att kräva honom. En del av utgifterna får hon säkert täckta av försäkringar men långt ifrån allt. Ynkligt av honom att inte betala för sin egen dotter.

Men det viktigaste är att dottern verkar ha klarat sig från de allvarligaste hjärnskadorna. Hon kan gå hjälpligt och prata igen men hon har lång väg tillbaka.

Annons:
ingann
2/3/12, 12:32 PM
#7

#6 Är det dotterns kostnader som det rör? Eller är det mammans kostnader för att vara hos sin dotter?

Är det dottern som kostnaderna berör så är han skyldig att stå för hälften medan han inte har några skyldigheter om det är mammans boende och resor.

Pappan har bara en ekonomisk skyldighet gentemot sitt barn, inte mot sitt barns mor.

Besökte inte han dottern när hon vårdades så långt från hemmet?

Skönt att tjejen är på väg tillbaka iaf:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

AktieTrader
2/3/12, 1:50 PM
#8

Det är mammans extrakostnader, främst flygresa och boende. Jo han besökte henne men inte förrän hon kom 15mil från stan, dvs bilkostnad 2x15mil ca 300kr en gång.

ingann
2/3/12, 5:10 PM
#9

Då har han dessvärre inga skyldigheter…

Dåligt däremot att bara hälsa på sin dotter en gång!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: