Annons:
Etikettskilsmässa-separation
Läst 6552 ggr
Ingfia
2012-03-05 19:07

Efternamnsbyte

Hej!

Är ny härinne hos singelföräldrar och är nysepererad och allt är nytt för mig. Det här är inte lätt för mig, men någon gång måste man genomföra detta.

Var tillsammans med mannen i 15 år och hunnit vara gifta i 2,5 år. Vi har 2 pojkar tillsammans. Nu har jag en liten fråga.
Han har tagit över mitt efternamn som är rätt ovanligt och jag undrar hur man ska göra för att han ska ta tillbaka sitt efternamn? Han verkar vara förvånad över att han får byta efternamnet, trots jag sagt till honom tidigare att OM det skulle bli så här, så skulle han få byta efternamn och det var OK för honom. Han trodde väl aldrig att det skulle bli aktuellt, men tyvärr..

Hittade inte bra länk på internet om hur man gör för att byta tillbaka till sitt forna efternamn. Någon som vet? Tacksam för svar.

Kommer nog med fler frågor här på singelföräldrar i fokus. Allt är som sagt nytt för mig.

Tacksam för svar.

Annons:
ingann
2012-03-06 07:05
#1

Namnbyte sker via skattemyndigheterna mot en avgift.

Han är dock inte skyldig att byta efternamn utan har full rätt att behålla det nya namnet om han tycker om det.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
2012-03-06 07:07
#2

En undran bara.. Varför vill du att han ska byta namn? Tänk om han vill att barnen ska ha samma namn som honom, är du villig att låta dem byta också?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2012-03-06 22:37
#3

När det gäller han så är det nog som Ingann skriver att han inte behöver byta efternamnet om han själv inte vill.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2012-03-07 08:47
#4

Vad jag inte förstår är varför han öht tog ditt namn vid giftermålet om du inte vill att han ska få behålla det. Hade det inte varit enklare att ni haft hans efternamn och du hade ditt som mellannamn? Då hade du bara behövt ta bort ditt namn efter skilsmässan.

Men som sagt, ett namn man har fått genom gifte eller fått ändrat och registrerat på annat sätt är man aldrig skyldig att ta bort.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: