Annons:
Etikett05a-familjerätten
Läst 4678 ggr
Ingfia
2012-05-16 10:45

Bensin och annat...

Hej!

Jag hoppas på att kunna få kloka och bra svar av er härinne., nu när det är en massa frågor som jag hoppas på kunna få svar på.

Det är så att jag har sepererat från barnens pappa och han valde att flytta 30 mil från oss.. Vi har gemensam vårdnad, men de är hos mig det mesta av tiden och är hos sin pappa under lov och vissa helger.

Jag har just idag ingen möjlighet att köra halvvägs och lämna barnen, för jag ska jobba i eftermiddag. Han har gått med på att köra hela vägen hit och hämta barnen och vill då ha ersättning för hela vägen hit, och kräver då 18 kr/mil. Han har diesel som bensin. Kan han kräva på mig att jag ska betala 18 kr/mil. Jag får underhållsstöd för mina pojkar, men det räcker ju inte hur långt som helst.

Han vägrar bidra till någonting, bara halva delen av bensinen. Jag har ringt familjerätten och Fk, men där fick jag dåligt svar och de säger bara att det är något vi får komma överens om eller titta på vår förmåga för att kunna betala.

Jag har jobb och han bor hos sin mamma och får A-kassa, men jag tror att han spar en del pengar då han kanske bor gratis hos sin mamma.

Jag behöver all tips och hjälp på hur jag ska göra. Han hotar hela tiden mig med domstolen och annat. Jag vet inte om det är något han hittat på själv eller om någon har sagt till honom att han ska göra så.

Jag vill gärna veta vad underhållsstödet ingår och vad pappan ska bidra till?
Känner mig så hjäplös. Om jag inte har råd att betala för bensinen så kan jag ju hindra barnen att åka ner, men jag vill inte det för jag vet att de vill träffa sin pappa.

Sen en sak till.. Han är umgängesförälder, och då är det väl han som ska åka tur och retur helt själv, jag ska inte köra, bara bidra till resorna???? Men jag föstår inte poängen med det här, varför ska jag betala för bensinen när han frivilligt valt för att flytta 30 mil från oss?? Det är han som ska säga till när han vill ha barnen?

Jag skulle bli jätteglad om ni tog er tid att svara på dessa frågor, det är vad som jag har funderat på jättelänge.. Får ju inga bra svar från olika myndigheter att jag blir så frustrerad!

MVH
Ingfia.

Annons:
ingann
2012-05-19 20:21
#1

Hej.

Underhållet är en hjälp till barnets försörjning. Det barnen äter och gör hos den andre föräldern ska denne stå för.

Det vanligaste vad gäller resor till umgänge är att man antingen kör halva ägen var eller att den ena lämnar och den andra hämtar. Om den ene kör hela vägen ska den andra betala hälften av den faktiska bensinkostnaden, Inte någon reseersättningssumma.

Vore jag dig skulle jag svara, när han hotar med domstol, att gå dit. Den som ansöker om en prövning betala en ansökningsavgift (brukar ligga på 4-600 kr) och blir det förhandling så får den som förlorar målet betala bägge parters rättegångskostnader när det gäller tvister om gemensamma barn.

Så som du skriver så skulle jag gissa att ditt ex förlorar tvisten till 99.9%Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Henrik70
2012-05-25 16:39
#2

Vid kortare sträckor är det umgängesföräldren som ska köra, upp till 5 mil tror jag. Vid längre sträckor ska båda hjälpa till. Har du möjlighet att köra hela sträckan någon annan gång så att ni blir kvitt? Jag vet inte inte om du kan dra av 5 mil på din sträcka.

ingann
2012-05-26 02:10
#3

Det finns inga skrivna regler om resor… Min kompis behövde bara hämta eller lämna vid umgänget där pappan hade vårdnaden, ändå bor de i samma kommun med endast 7 km emellan bostäderna. Det är något man brukar få komma överrens om i samarbetssamtal på socialen..

Det ända jag är mer eller mindre helt säker på är att han inte kan begära reseersättningspriser.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Henrik70
2012-05-27 10:32
#4

Givetvis kan och bör man komma överrens. Men går ärendet till domstol brukar praxis vara att det är umgengesföräldern som hämtar och lämnar vid kortare sträckor. Jag har pratat med en advokat och en domare om det.

ingann
2012-05-27 13:37
#5

#4 Det finns ingen praxis inom det. Den advokat och domare du talat med borde veta att det inte existerar. Jag har haft ett sånt ärende vid tingsrätten och de meddelade bara att det är den som har den faktiska vårdnaden om barnet är skyldig att, enligt föräldrabalken, främja den andre förälderns umgänge med barnet.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Henrik70
2012-05-30 19:30
#6

Här finns info om hämtning och lämning och reskostnader.

Annons:
Upp till toppen
Annons: