Annons:
Etikett05a-familjerätten
Läst 3048 ggr
[mia-38]
2012-05-18 08:35

Hur fungerar Familjerätten?

Jag ringde socialen för några veckor sedan om grannen ovanför mej.
Jag gjorde en anmälan om missförhållanden för barn.

Nån som vet hur det fungerar? Vad de gör?
Jag fick bara reda på att de skulle kontakta henne jag anmälde och att jag inte får reda på nåt sen.

Hon var tydligen inne i den svängen redan.
Men hur långt måste det gå för att det ska hända nån förbättring gentemot barnens uppväxt och förhållande i den familjen?

Annons:
martdat
2012-05-20 22:12
#1

det är inte familjerätten som utreder.  socialen börgar med att informera att du gjort en anmälan o hur hon ställer sig till innehållet, inbjuder till ett samal heter det så fint.

de frågar om hon vill ha deras hjälp elr inte.

beroende på hur de tänker o tolkar situationen sen så kan de göra en utredning mot hennes vilja som får ta max fyra månader . då de helst vill intervjua dagis skola, ev bvc, de personer mamman själv väljer att låta bli interbjuade tex. sen när de är klara så presenterar de vad de kommit fram till o erbjuder den hjälp de tror hon behöver,  sen är det upp till henne om hon vill ha den,

Är det mycket alvarliga hemförhållanden som socialen anser kan vara fara för barn hälsa liv och utveckling och hon tackar nej till hjälp kan de gå till länsrätten o ansöka om lvu,

under hela tiden från det att en utredning öppnats mot hennes vilja har hon rätt till advokat som socialen betalar, .

är hon redan inne i svängen så händer förmodliingen inte mycket , de informerar men är det redan en pågående utredning så läggs din anmälan in i den.

kortfattat. extremt kortfattat.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2012-05-20 22:13
#2
Mirjami-78
2012-05-20 23:21
#3

Vet inte så mycket om hur det hela går till med det är ju soc. som skall ta tag i det hela och besluta vad som skall göras. Tyvär leder inte alla anmälan vad jag har förståt till att de tar kontakt med familjen osv. Jag kan ha fel…Men så har jag uppfattat det hela. Har själv gjort anmälan gällande vissa familjer där jag vet att allt inte har varit ok, men ingen förändring verkar det heller ha blivit.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2012-06-09 11:43
#4

martdat beskriver processen väldigt bra.

du som anmälare får inte veta någonting eftersom du inte ingår i familjen.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2012-06-09 11:47
#5

#4

Nä det visste jag att jag inte får reda på nåt när jag gjort en anmälan.
Och det struntade jag i. Bara vetskapen om att jag gjorde en anmälan var rätt.
Skrattande

ingann
2012-06-09 12:20
#6

Ja, ser man förhållanden där barn mår uppenbart dåligt så är det helt rätt att anmälaSkrattande

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Upp till toppen
Annons: