Annons:
Etikettrelationer
Läst 5230 ggr
Jocke Garpefält
2013-05-21 20:29

Är jag för hård?

Har träffat en tjej för ganska länge sen, hon var också separerad dock utan barn. Vi har pratat en del om att flytta ihop. Har pratat en hel del om ekonomi då det är viktigt för mig. Mitt ex hade skulder för ca 150000 som jag varit med att sanera, därav denna stötesten. Än så länge har allt verkat bra, hon har ett par lån å en kredit som hon sagt sig sig amortera stenhårt på. I slutet av varje månad har hon slut på pengar å kan inte ens handla mat, vilket beror på enl henne att hon amorterat så hårt. Nåväl, häromdagen så jag ett kontoutdrag på hennes kredit. Det visar sig att hon ökat på krediten samtidigt som hon amorterar på ett annat lån som dessutom har lägre ränta å bättre villkor. När jag konfronterar henne med det blir hon väldigt upprörd och anser att jag inte har med det att göra förrän dess att vi har flyttat ihop. Hon säger att hon har en plan och ska lösa detta utan min hjälp och insyn. När jag frågar henne hur mycket hon ökat sin kredit så säger hon att hon inte vet men har ändå enl egen utsago full kontroll på sin ekonomi. Till saken hör att jag vill minnas att hon nämnde en kreditskuld på 5000 och nu är den på 20000, fullt utnyttjad.. Samtidigt som hon varit "duktig" och amorterat 15000 på det andra lånet. Hon anser att jag ska skita i den detaljen, men då blir jag mkt tveksam och fundersam över om hon ska få träffa mina barn osv förrän hon tagit sig på grön kvist. Jag vill inte hjälpa till å sanera en annan persons ekonomi då jag har barn och radhus att betala för. Känns som om jag måste kunna lita på henne om hon ska få bli en del av mina barns liv. Är jag för hård som kräver att få insyn i hennes ekonomi innan hon ska få börja träffa mina barn och bli en viktig person för dem?

Annons:
Intehärutandär
2013-05-24 00:58
#1

Jag tycker inte det. Ekonomin är en stor livsviktig fråga.

Skulder är tyvärr mer vanligt än man tror i dagens läge. Väldigt många drar på sig skulder endera genom ren svält - att man inte ser annan väg ut än sms-lån t ex - andra är hagalna och måste ha en ny tv, data, möblemang, bil osv. Och ser inte att finns inte resurserna, så får man nöja sig med det man faktiskt har råd med. Eller spara. 

Då det är ett barn med i bilden, så är det extra viktigt anser jag. Det ska ju en dag lära sig att hushålla och ha en budget med. Vilket börjar redan då barnet är ett par år - och kan räcka kassörskan pengarna för glassen (t ex) för första gången. 

Att vara sams om ekonomin är ett måste, för som sambos ska man ju dela på alla utgifter så gott det går. Och med barn, så går dem först. De ska ha mat först, kläder först osv. Kanske får Ni gemensamma barn också i framtiden, som ska lära sig att hålla en budget. 

Man kan ha skilda åsikter om mycket i en relation, politik för att nämna ett - men pengar håller oss över ytan och gör att livet känns enklare. Skulder skapar oftast bara bråk och osämja. 

Du verkar vara en snäll man emot henne, som hjälpt henne tidigare. Dock måste hon lära sig ensam. Har hon varit till kommunens skuldsanerare? De kan också lära att lägga upp en budget.

Jocke Garpefält
2013-05-26 17:03
#2

Tack för ditt stöd! Jo, det känns som att jag måste ställa tydligare krav rent generellt. Det var inte henne jag sanerade ekonomiskt utan mitt X som jag har barnen med. Nu har hon efter några om å men visar mig hur det står till ekonomiskt å det är inte så katastrofalt men kanske inte heller så bra som hon gett sken av tidigare. Nåja, det här med relationer är inte lätt, speciellt inte då man har barn sen tidigare. Mycket enklare att ge sig in i en relation då man bara har sig själv att ta hänsyn till..

Nilamson
2013-06-01 19:25
#3

Jag tycker du är ganska tydlig med att du fått en "dålig känsla" kring det här med hennes ekonomi. Gå på den känslan! Ekonomin är ju en stor sak i ett förhållande och ni verkar ha svårt att mötas där. Du har ju också en trist erfarenhet innan, så det är verkligen vettigt och helt naturligt att du är extra vaksam. Att inte vilja prata öppet om sina krediter låter konstigt tycker jag. Att överhuvudtaget utnyttja en kredit för att amortera på ett annat lån, låter ju inte så bra. Att inte ha pengar kvar i slutet på månaden är heller inget bra tecken. Nej, man kan vara väldigt fattig av olika orsaker men har man lån och krediter och inte vill diskutera saken utan blir arg, ja, det är inte något man borde acceptera tycker jag.

martdat
2013-06-06 09:54
#4

jag skulle aldrig våga flytta ihop med någon som har så dåligt sinne för ekonomi. förstår fullkomligt om du vill se att hon verkligen klarar av det. att ta nya lån är ju inge vidare.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jocke Garpefält
2013-06-17 06:59
#5

Tack för ert stöd. Ni har nog rätt, man ska lita på sin magkänsla. Antar att det bara är att sitta ner i båten å titta med ett vakande öga över hur det hela utvecklar sig. Men innan hon ev får flytta in har hon lite kvar att bevisa. Känns som om man inte kan släppa in vem som helst även om man är kär då man har barn. Det är nog enbart positivt om det tar tid.

[Hayabusa]
2013-06-18 19:48
#6

#5 Jäpp, precis så är det. Gör inget förhastat som du surt får ångra.

Annons:
creativitet
2013-07-06 14:36
#7

Jag hade nog "dragit åt mig öronen" och funderat över varför det ska vara hemlighetsmakeri kring hennes ekonomi…

Jag har själv levt tillsammans med en man som hade skulder upp över öronen och det var inte alls kul… Har man dåliga erfarenheter från tidigare förhållanden så blir man nog ännu mer känslig om det är smygande kring saker som kan komma att röra en själv vid ett framtida samboförhållande.

Att leva ihop med någon som har en ryggsäck med gamla skulder kan vara tufft, och personligen så skulle jag nog tänka mig för men tycka det är okay om det hör till det förflutna och att personen tagit tag i det. Men att leva med någon som i "nuläget" inte har koll, där skulle jag nog fundera, åtminstone om det sker i skymundan. Dålig ekonomi kan ju bli en väldigt påfrestande sak så det gäller att kärleken och tilliten är stark nog att överleva, och om tilliten då inte finns- är det nog så tufft…..

Detta var bara min reflektion av saken, Lycka till :-)

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Upp till toppen
Annons: