Annons:
Etikettskilsmässa-separation
Läst 41358 ggr
Didi_didi
5/2/15, 5:43 PM

Ekonomi, delad vårdnad

Hej

jag har en fråga. Är skild sedan sex år. Har två barn, vi har delad vårdnad.Under dessa år har jag fått barnbidraget och betalat alla träningsavgifter, läger, kläder, mediciner, ja allt utom deras telefoner och sjukförsäkringar. Jag tycker inte det är rimligt och när jag föreslår att det blir ombytta roller så säger han att barnen då kommer bara få second hand kläder. Inget fel på det, men han är sjukligt snål vilket han också erkänt. Jag har stått ut för att det har ändå funkat, jag har inte orkat tjata, men nu har jag fått nog för han bråkar om 50 kr. Han har över 10000 kr mer i lön än jag. Han är nu också sambo och har därmed mindre kostnader.

Är det värt gå till famljerätten och bråka? Det kommer gå ut över barnen. Jag tänker på dem. Vad skall jag göra? Han tycker barnbidraget skall täcka alla kostnader. Så är det ju inte.

Annons:
Niklas
5/2/15, 5:45 PM
#1

Han ska säkert betala underhållsbidrag också. Kontakta Försäkringskassan så hjälper de dig. Jag tror du kan få det retroaktivt också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
5/2/15, 5:47 PM
Didi_didi
5/2/15, 6:03 PM
#3

Tack Niklas! Bara det att vi ju har delad vårdnad så då betalar han inget underhåll utan hävdar att barnbidraget skall täcka allting. Kan han utebli från möte med familjerätt, det är väl frivilligt?

Grejen är att jag inte orkar bråka med honom, det äter upp energi.

Niklas
5/4/15, 3:25 PM
#4

Barnbidraget är ett bidrag, inte ersättning för kostnaden det innebär att ha barn. Ni ska dela på barnkostnaden. Om han inte betalar hälften av allt barnen behöver ska han betala till dig i stället. Delad vårdnad har nog inte med det att göra. Familjerätten är frivillig men det ser illa ut att inte dyka upp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Niklas
5/4/15, 3:27 PM
#5

Du skulle kunna skriva ditt inlägg på Barn iFokus också. Där kan det finnas flera som är kunniga.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Sundaychild
2/21/16, 11:59 AM
#6

Jag bor i Finland, jag vet inte hur lika eller olika lagarna är men… jag har själv bevittnat hur mycket ont man kan åstadkomma genom att bråka om pengar. Min mans ex har genom alla år sedan de skilde sig, krävt honom på pengar, pengar och mera pengar. Vi har suttit i rätten (och vunnit), men det var ingen skojig process. 

Med det vill jag inte ha sagt att du inte borde kräva att mannen deltar i kostnaderna för barnen, det är bara sjukt svårt när den ena parten är ohyggligt snål, som i vårt fall mamman, i ditt fall pappan. Om det går att lösa på frivillig väg, så försök!! Här har det gått så långt att mamman och min man inte längre talar med varandra.

I vårt fall är barnet nu myndigt, men bor ännu vecka-vecka hos oss och mamman. Men fastän pojken blev myndig fick vi brev från mammans advokat om fortsatt understöd som skulle betalas till mamman… det gör vi givetvis inte! Visar bara att vissa aldrig ger sig!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annons:
Soligajag1
7/5/16, 2:53 PM
#7

Hejsan Didi_Didi ! 

Först vill jag fråga , tog du reda på något om bidrag, underhållsbidrag, delad vårdnad , barnbidrag mm. Hur mycket ni skulle dela på i pengar . 

Du ska absolut inte betala alla avgifter som du berättar , för säkert skjutsar du barnen till träningar o hämtar . Allt kostar. 

Förstår att hela processen är jobbig att gå igenom , men tyvärr är det ditt X som är vinnaren här. Han orkar kämpa men du ger upp, det njuter han av. 

Försök få honom till Familjerätten, det är för barnens skull.

Jag har varit i samma sits , Inte kul alls. Lycka till! 🙂

HH 🙂

Pytteliten
11/16/16, 9:11 AM
#8

Kan du inte skriva upp alla kostnader du har för barnen en månad, och visa honom? Inte på öret, men ungefär! Och tänk på att om du t ex skjutsar dem så kostar det betydligt mer än bara bensinen. Ta upp minst skatteverkets norm (18:50 per mil). Den här karln måste ju få upp ögonen!!!

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
NiklasTyreso
6/6/18, 3:57 PM
#11

Underhållsbidrag ska den förälder som inte står för kostnaderna (boende, mat, kläder) betala. Jag betalar 1500sek per månad i underhåll till min dotters mamma. Då förväntar jag mig att hon är beredd att själv betala lika mycket för dotter nm s omkostnader, d v s 1500 sek till. Sedan tillkommer barnbidraget med någon ca 1000 sek. Totalt finns då 4000 kr för dotterns omkostnader per månad, d v s 48000 kr för dottern per år. Det är pengar mamman förfogar över. Dotterns mor köper det mesta men jag köper friluftskläder till dottern som mamman inte handlar för mamman är aldrig ut i naturen och köper inte sådana kläder. Jag betalar för min dotter på semestar och helger. Vill föräldern inte betala underhållsbidrag är första steget att boka samarbetssamtal på socialförsäkringens familjerätt. Hjälper överenskommelsen i familjerätten, om föräldern ändå vägrar kan man ta det till tingsrätten som kan döma föräldern att betala underhållet den är skyldig att betala och betala vite för uteblivet underhåll. Efter dom i tingsrätten kan socialförvaltningen, om jag fattat rätt, få dra pengar för underhåll direkt från (oftast) pappans lönekonto och skicka vidare till (oftast) modern. Det är bra att låta barnen vara ovetande om föräldrarnas penningkonflikter så barnet kan älska sina föräldrar utan hinder.

Upp till toppen
Annons: