Annons:
Etikett07-tonåringar
Läst 3888 ggr
Lenas-bus
2011-01-20 20:51

Hur skulle ni reagera om....

Era väninnor tar över "uppfostran" av era tonåringar?

Ett ex….En singelförälder vet att denna helgen ska den 13-åriga dottern vara hemma hos mamma och ej hos pappa,det kommer upp några väninnor och sitter och skålar lite,men mamma säger att hon inte kan följa med för hon har sin flicka hemma.

En väninna går då in och förklarar för dottern att nu är hon 13 år och kan vara hemma ensam,trots att hon aldrig varit det förut,så nu ska mamma följa med oss vad du än säger…

Vad tycker ni om sådant?

Annons:
liwa
2011-01-20 22:34
#1

Tycker att det är väldigt oansvarigt gjort av Väninnan.

Och skulle helt enkelt säga att NEJ tack jag tänker inte lämna mitt barn ensam hemma medans jag går ut och festar. Ha det så trevligt själva ni.

ingann
2011-01-21 07:24
#2

Den sk väninnan skulle få gå iväg direkt! Det är jag som förälder som beslutar när jag anser att mina barn är tillräckligt mogna att klara sig själva en kväll! Det är mognaden på tonåringen som avgör och inte åldern.. Dessutom är en utekväll med alkohol det absolut sämsta man kan göra när barnen är ensamma första gången.

Nä, sånt skulle jag inte acceptera…  Nu går jag efter att det är en normalmogen tonåring och en normalförälder;)

Det finns dock "hönsmammor" som behandlar sina barn som om de vore mycket yngre än de är.. Då kanske de behöver en puff i ryggen men normalt så anser jag att man inte ska lägga sig i andras barnuppfostran..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Lenas-bus
2011-01-21 11:48
#3

Säger detsamma,den väninnan skulle inte vara min väninna längre,mina vänner skulle aldrig våga sig på en sådan sak,ingen människa i världen ska gå över någons förälders status gentemot sina barn!.

Det handlar om en normal ung förälder som inte har lyckats sätta gränser och ej heller pratat med sitt barn om att hon också har ett liv att leva.

Jag blev så förbannad på tjejen som stod och berättade detta i skolan och tyckte hon hade varit så duktig och hjälpt mamman.

Jag sade ifrågasatte hur hon själv skulle känt det om hennes föräldrar tillåtit deras vänner att ställa krav på henne när hon bodde hemma??,och upplyste henne om att vill du fortsätta "hjälpa" din väninna med hennes dotter,så är det i första hand mamman du ska prata med och ge henne styrka att kunna fortsätta framåt i livet hennes dotter har du inte med att göra!.

Till svar fick jag att mamman hade sagt att det är ju nästan du som uppfostrar min dotter och inte jag…..

Men herregud!!! sade jag hör du inte hur illa det låter!,skaffa dig egna barn sen vill jag gärna att du talar om för mig om du själv skulle acceptera en sådan sak som du gjort.Skrikandes

martdat
2011-01-22 20:34
#4

inte ok, inte,, föräldrar känner sina  barn bässt, och att låte de vara ensamma o man själv berusad, nej,,,, man måsste kunna ta sig hem , nykter om det är något,,,

 när jag var 13 så var i allafall inte jag förståndig nog att hantera att vara själv, öppnade för dörrförsäljarre tex ,,

men det är ju olika, emn ens kompisar ska abselut inte lägga sig i att man inte lämnar barnen ensamma,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

KimE
2011-01-23 16:52
#5

När jag var 14 var jag hemma en månad ensam skötte sommarjobb med. Inga problem förutom att 80% av krukväxterna dog det går visst inte att bota vattenbrist med för mycket!

ingann
2011-01-24 07:31
#6

#5 ja, det är ju som sagt mognaden som avgör, inte åldern. Dina föräldrar ansåg dig tillräckligt gammal att vara ensam och du klarade det. En annan 14-åring kanske inte ens klarar att värma lite mat själv.. Allt är olika:)

Jag flyttade hemifrån, hade jobb och skötte allt när jag var 15 och slutade 9an men jag skulle aldrig drömma om att låta mina få flytta så tidigt *s* Jag tycker det är för tidigt även för min 18-åring eftersom han inte har jobb eller nåt;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Mirjami-78
2011-01-26 16:43
#7

Det är inte mammas vänner som ska gå och tala om saker för barnet utan mammam och barnet som ska komma överens om saker och det innan och inte bara hux flux. Sen ska man inte bara lämna ett barn, så gör man INTE. Har hon inte varit tidigare ensam hemma så är det väldigt dåligt att lämna henne ensam så bara på kvällen och dra ut och festa.

Neee detta tycker jag INTE är ok!!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Lenas-bus
2011-01-26 16:52
#8

Håller med er…det är inte åldern utan mognaden som avgör,och hur barnet i den stunden ställer sig till det mamma vill,hade jag haft en pappa som sönerna varit hos varannan helg eller vecka,så hade jag planerat mitt liv efter det,och ska sanningen fram så vet man i så fall vad man har för vänner och inte för vänner accepterar sånt i min värld.

Jag tänker just på dessa känsliga tonnisar som faktiskt får sitta på rummet för att morsan eller farsan ska parta hemma osv osv,sen har dom mage att gnälla på dem när dom revolterar sedan,vem är det som säger att denna tjej inte är mörkrädd tex bara det kan vara en svår sak att berätta för dem.

Upp till toppen
Annons: