Annons:
Etikett10-trotsiga-barn
Läst 5947 ggr
Bettan1975
9/1/10, 5:29 PM

Sömnproblem!

Jag håller på att bli tokig på Alicia, hon vägrar att sova på kvällarna och hon är bara inte trött. Jag har ingen aning om vad jag ska göra, jag har provat allt jag kan komma på.

Vet inte om det är en övergående period men jag hoppas verkligen det. Hon sover inte länge på mornarna så det blir till att försöka få henne att vara mer ute än vad hon är, det blir lite mkt tv ibland tyvärr…….

Som det är nu har jag en grinig dotter som går på ren envishet och trotsar för fullt, jag är trött och grinig eftersom jag inte får lägga mig i tid på kvällarna och inte heller får någon "vuxentid" innan sängdags. Och dessutom gör konflikterna att jag får dåligt samvete.

Fast i moment 22 känns det som, dagisfröknarna hade inte heller några tips att ge. Känns som om jag skulle behöva sova 24timmar om dygnet i en hel vecka för att komma ikapp och orka hålla humöret uppe.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Annons:
Mads
9/2/10, 3:18 PM
#1

# 0 Usch vad jobbigt, vet precis hur det är. Hur gammal är hon ? Sonen är 2,5 och det går så i perioder och då sliter jag mitt hår och faller ofta i gråt om kvällarna för man är helt slut. Nu försöker jag vara utomhus med honom så mycket det bara går för som du säger tv:n tar ju inte energi precis så sitter han där är han knallpigg sen.

Amor Vincit Omnia

Mirjami-78
9/2/10, 9:40 PM
#2

Jag vet hur det är…..Jag gör som så då att jag släcker ner helt enketl och går och lägger mig själv med barnet. uppgifterna hemma som ex. disk m.m får vänta då. Sen om jag själv somnar med barnen gör inte så mycket tycker jag bara jag har stält klockan så att jaag vaknar till morgonen själv.

Börjar barnen/barnet säga ett det inte ska sova så säger jag bara att jaha….men det ska jag all fal göra nu och då brukar de ändra sig rätt så fort för inte vill de sitta ensam uppe.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Bettan1975
9/3/10, 11:11 AM
#3

Hon blir 5år i november!!!

Pia, jag klurade lite och gjorde faktiskt precis som du skrivit ovan, jag la mig och fick sedan smyga upp efter hon somnat eftersom jag var tvungen att tömma tvättstugan och dessutom kvällskissa Leo. Tyckte jag var riktigt listig men det var visst ett knep som fler kände till.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Mads
9/3/10, 11:13 AM
#4

# 3 Härligt att det funkade ! Min son sover ju fortfarande i spjälsäng men kan tänka mig att själva nattningen blir svårare när vi byter till vanlig säng för dåkan han ju kliva ur.

Problemet med mig när jag ska vara så listig och han får somna i min säng är att jag somnar också…Glad

Amor Vincit Omnia

murphys.lag
8/8/11, 11:47 PM
#5

Jag tror de flesta barnen har perioder med problem gällande sömn. Det viktigaste tror jag är att hitta ett sätt som fungerar för dig och barnet just nu. Min dotter är 14 månader och har haft en relativt ojämn sömnperiod nu. Sover hon i min säng på övervåningen vaknar hon och gnyr och det blir att springa upp och ner i dödagar.

Precis som du beskriver finns ju en hel del andra saker man måste hinna med. Som att kvällskissa vovven. För tillfället sover vi nere i vardagsrummets bäddsoffa. Där sover hon tryggare då det inte är helt tyst, jag är i närheten och tv:n står på tyst i bakgrunden. Jag får min lilla tid tillsammans med tv och serier ett par timmar innan jag lägger mig, samtidigt som lillan sover utan att vakna.

Sedam är nog lösningarna olika beroende på ålder, men jag vill främst få fram att man få testa sig fram och lösa perioden för vad den är. Det går ju i regel över och jag anser att det är bäst att lösa det så pass att alla får den lilla sömn man kan roffa åt sig, även om det innebär en sådan lösning jag fått införskaffat. :)

ingann
8/24/11, 10:39 PM
#6

När mina var i 5-6årsåldern och vägrade sova så utmanade jag dem på någon fysisk aktivitet ca en timme innan sängdags.. Då var de lagom slut för att lyckas sova sen;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Keeks
10/4/11, 8:25 PM
#7

Min son hade kolik och är van vid att bli sövd i famnen vilket länge var helt ok men nu (på inrådan av mina föräldrar) har jag tänkt att försöka få honom att somna i sin egen säng. Det första försöken har varit katastrofala! Är det någon som har tips på hur jag kan gå tillväga? Kan ju inte krypa ner i spjälsängen med honom precis :s

ingann
11/1/11, 1:54 PM
#8

#7 Har du provat med en vagga? min syster somhade ett kolikbarn började vänja sonen att sova själv i vagga.. hon minskade vaggningarna successivt tills han låg helt still och började då lägga honom i spjälsängen istället.. det tog iofs några veckor men hon tyckte det var värt det:)

en vagga kan man ofta hitta billigt på en auktion..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: