Annons:
Etikettekonomi
Läst 10865 ggr
CarolineO
2010-08-05 16:40

Vem ska betala??

Min sambo och hans ex (barnens mamma) håller på att göra upp en umgängesplan via familjerätten eftersom de inte kan kommunicera själva utan att det blir bråk och stök.

Nu har vi hamnat i en ganska udda situation…
Givetvis handlar det om pengar…

Han menar att han inte vill betala för blöjor till den yngste (snart 3 år) och hon menar att det ska han visst.
Han betalar det höga beloppet i underhåll (ca2500kr/mån) samt att hon ju har 2000kr i barnbidrag. Han menar då att hon ska skicka med blöjor de helger barnen ska vara här…

Hon å sin sida menar att han ska stå för blöjor när de är här…

Vi har ringt till Försäkringskassan, som säger att det inte finns något som styrker att varken den ena eller andra ska betala detta, utan det ska man komma överens om…

Hon menar att de har sagt till henne att han ska stå för det…

Har någon erfarenhet av detta??
Vet någon vad som gäller?

Annons:
ingann
2010-08-05 18:06
#1

Det är inget udda alls, snarare det mest vanliga…

Om han betalar samma belopp som bidragsunderhållet ligger på (2 546 kr/2 barn) så är INTE det det högsta utan det MINSTA  belopp som ett underhåll ska ligga på (det är ett lagstadgat minimibelopp precis som det finns lagstadgat om minimilöner, existensminimum osv). Underhållet ska räknas ut genom att räkna inkomsten för den underhållspliktiga föräldern.. Ju högre inkomst, ju högre underhåll…

Tror han att ett barn bara kostar 2 200 kr/mån?

Det som barnet behöver under vistelsen hos er ska SJÄLVKLART pappan stå för!

Hade din sambo haft socialbidrag och haft umgänge varannan helg så hade han fått extrapengar från dem för att täcka barnens kostnader, tror han att de skulle kräva de pengarna av mamman sen?

Nä, tala du om för din sambo att gör man barn så kostar det också.. Att tro att man kan köpa sig fri med 1273/barn borde vara belagt med fängelsestraff…

Minimiunderhåll under 18 år för 1 barn är knappt 275 000 kr, barnbidraget under 16 år (det upphör vid 16) är 201 600 kr = totalt 471 600 kr. Ett barn kostar i genomsnitt  1,3 miljoner kr under 18 år…  Mamman står alltså för  800 000+ kr! Och din sambo har mage att bråka om blöjpengar???

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
2010-08-05 18:28
#2

Är han medveten om att han ska vara med och betala hälften av andra fördyrande kostnader kring barnen utöver underhållet också? Tex om barnen behöver en skidoverall, om barnen ska åka på nån dyr klassresa osv?

Barnen har rätt till samma standard hos bägge föräldrarna, därför ska underhållet vara inkomstberäknat.. Har pappan jättelåg eller ingen inkomst så betalar han mindre än 1273 kr/mån och F-kassan (dvs alla vi andra skattebetalare) går in och betalar upp till lägsta nivån…

Du får ursäkta min ton men jag blir så trött på alla umgängesföräldrar som tror att det är gratis att ha barn! Ge 17 i att skaffa dem om man inte vill betala för dem…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mads
2010-08-05 18:59
#3

Min advokat sa till mig att förbrukningsvaror som mat ska förälderna som barnet är hos betala. Jag skickade med både blöjor och mat i början till pappan, men kunde därefter sluta med det.

Amor Vincit Omnia

Bettan1975
2010-08-05 21:01
#4

Jag måste faktiskt hålla med Ingann helt och hållet. Jag fattar ex inte att man kan få göra avdrag när man har barnen varannan helg, men det får man om det överstiger 6 dygn totalt på en kalendermånad elr minst 5dygn i sträck. Försäkringskassan tycker alltså att det är rätt att man ska sparka på dem som redan ligger och göra så att det drabbar barnen. Även ev avdrag borde vara inkomstberäknade.

Mitt ex blev dömd i rätten att betala extra underhåll utöver 1273:-/barn pga att barnen rider, men det skiter han i blankt och det anser jag att det skulle gå ut böter för om man skiter i en dom. Jag menar skiter man i hastighetsbegränsningarna får man böter, detsamma borde gälla dombeslut. Han är dock väldigt snabb att göra avdrag, speciellt nu när jag dessutom blev arbetslös. Snacka om att inte tänka på sina barn och vara missunsam emot dem.

Helt sjukt hur sniken vissa är, mitt ex tjänar bra och bor med en heltidsarbetande sambo så de avdrag han gör för umgänge hos honom är bara för att jävlas med mig inte för att han har dåligt ställt.

Intressant det där med uträkningen om vad barn kostar under 18år och vilken pissdroppe underhållet är. Tur att man får lite hjälp genom barnbidraget också.

CarolineO, jag vet inte hur ekonomin ser ut hos er, så jag ska inte dömma för hårt, men hur kan ni bråka om blöjor när ni förmodligen är två med inkomst. Tänk på att det är barnen som hamnar i kläm och fundera över de beräkningar som Ingann skrivit ned här ovan.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

CarolineO
2010-08-06 01:13
#5

Saken är den att det inte bara handlar om blöjor.

Under Juni månad betalade han 10 000kr för henne och barnen, eftersom hon inte hade pengar och de hade fått stå på bar mark annars, så att kalla honom sniken kan ni lägga ner direkt!
Inte många hade ställt upp på det viset och de pengarna kommer han aldrig få se röken av.

Därför tycker han att hon borde kunna skicka med ett par blöjor över helgen…

ingann
2010-08-06 07:00
#6

#5 I #0 skriver du bara att det handlar om blöjor så då är det inte konstigt att vi ser honom som snål..

Att han hjälper sina barn så de har tak över huvudet (vilket jag tolkar "bar backe" som) är jättesnällt men ändå inget att dra in andra kostnader för. Om mamman har det så tajt ekonomiskt borde han istället erbjuda sig att hjälpa till mer istället för att bråka om blöjor som du skrev från början.

Om du såg siffrorna jag skrev i #1 (som är uträknade av Svenskt Näringsliv) så är inte 10 000 kr något att bråka om när pappan står för 275 000 och mamman för ca 800 000 kr…

Eller är inte hans barn värda sin pappas hjälp?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Bettan1975
2010-08-06 14:22
#7

#5 Du säger att barnen är hos sin pappa varannan helg och barnet är snart 3år, då kan det inte gå många blöjor på en helg och ett paket borde räcka ganska länge.

Ursäkta att vi kan verka hårda och förbannade, men de flesta av oss är ganska hårt pressade av våra ex och även ekonomiskt.

Att han hjälper sitt ex med 10000:- en månad är ju jättesnällt, men frivilligt och ger inte rätt till andra avdrag precis som #6 skriver.

Dessutom känns det ännu mera småaktigt om det nu är så att han har resurser att klara av att hjälpa med 10000:- på en månad, de flesta av oss här inne på detta forum har inte ens så mkt att leva på och försörja våra barn varje månad.

Om han(ni) inte vill kosta på blöjor för att han ska träffa barnen, om inte barnen är värda det, så kanske han ska avsäga sig från umgänge helt annars finns ju potträning.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

liwa
2010-08-06 20:41
#8

En liten fundering bara. Kan ni inte ha barnen lite oftare. Kanske varannan vecka då behöver ni ju inte tjafsa om underhåll m.m. Och så kanske han kan hjälpa på det sättet istället för att ge pengar. Pengar är aldrig bra.

Eller bor ni långt ifrån varandra så att ni inte kan ha de oftare?

Det finns ju så mycket vi inte vet om eran situation så det är svårt att svara. Men jag tycker nog inte att det är så mycket att tjafsa om. Ett paket blöjor räcker väl åtminstonde 2 månader för 3åringen om ni har honom varannan helg. Och det blir väl ca 100 kr.

Hoppas att ni hittar en bra lösning så barnen slipper komma i kläm.

mvh Liwa

Mirjami-78
2010-08-07 01:05
#9

Om jag har uppfattat det hela rätt så är det som så att föräldern som barnet är hos ska stå för just blöjjor m.m Jag skickade ju även med mat en gång i tiden när min ex skulle ha sonen, men skulle aldrig göra det mera.

Caroline: Jag kan förstå att din sambo känner sig "lurad" då han har hjälp sin barns mamma med så hög summa pengar och sedan inte ens kan få tillbaka de pengarna. Sen gör det ju inte saken bättre då hon inte kan ens skicka med ex. blöjjor men hon har nog lagen på sin sida där att hon inte behöver göra det.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2010-08-07 04:26
#10

Pia: Det framgår inte om han ens bett om att få tillbaka pengarna, om det var ett lån eller en gåva till sina barn… Så varför skulle han känna sig lurad?

Ska mammorna börja känna sig lurade med då eftersom många tror att de ska uppfostra barnen tillsammans och ha ett gemensamt ekonomiskt ansvar för dem?  Boendeföräldern betalar 3 ggr så mycket för barnen (utöver barnbidraget) än umgängesföräldern så vem är det som är lurad?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

CarolineO
2010-08-10 12:29
#11

Hon gick med på att ge honom halva kostnaden för den månaden, eftersom hon skulle få socialbidrag för det. Så han har trott att han skulle få det,
Sen har det dock inte blivit så…

Man kan ju också tycka att det är konstigt i dagens samhälle när man hör om så många som utförsäkras och tvingas vända på örena när de hamnar hos socialen…
Många får flytta från hus och hem, och faktum är att de flesta blir tillsagda att flytta till ett boende med rimligare kostnad om de hamnar i denna situation.

De hyrde ett hus med en hyra på 7200kr/månad, på strax över 130kvadrat.
Men socialen säger inte till henne att flytta till ett mer rimligt boende.
Huset har 5 rum, hon är ensam med 2 barn… Och som sagt en ganska hög kostnad…

Hon fick under tiden de bodde ihop ca 12000 i bidrag (då inte bara socialbidrag utan även andra) och vad han vet har hon fortfarande samma summa.
Varför blir inte alla tvingade att "vända på örena"?
Hans känsa är bara denna enda.

Hon gör inte ett ärligt handtag, går bara hemma, och pungar ut runt 12000, samt 2000 i barnbidrag och dessutom 2500 i underhåll från honom. Alltså totalt 16500kr…
Det är mer än vad jag har som jobbar heltid…

I mina öron låter det ganska snedvridet och jag förstår honom till fullo när han då ifrågasätter varför hon inte kan skicka med ett par blöjor…

I ärlighetens namn tycker jag det kan kvitta, så jag tvingade honom att själv köpa dem för att undvika mer tjafs.
Det handlar om 100kr och de varar minst under 2 vistelser hos oss, alltså 1 månad. Då kan jag tycka att man kan strunta i det för att barnen ska slippa höra tjäbblet dem emellan.

Samtidigt förstår jag honom fullt ut, när han betalar det han ska, och dessutom inte får den lovade halvan av pengarna.
Att hon sen sitter med mer pengar / månad än jag som jobbar heltid gör såklart att jag förstår honom ännu mer…

Jaja…

ingann
2010-08-10 20:53
#12

Tycker du 16 500 kr är mycket? Hon har en hyra på 7 200 kr, hushållsel, uppvärmning, sophämtning, vatten, hemförsäkring, med all säkerhet tv-licens mm mm…  Hon har säkert fasta utgifter på 12-14 000 kr/mån och resten ska de ha till mat, blöjor, kläder mm…  Vet du hur fort småbarn växer? Barnkläder är trots att de är så små minst lika dyra som vuxenkläder…

Tittar man sen på dig och din sambo (drar in dig eftersom du själv anger att du har lägre inkomst än henne) så har ni 2 inkomster och bara halva kostnaderna per person…  Inga barn att försörja på heltid (jag antar att du inte har några eftersom du inte verkar veta hur det är att vara ensamstående).. Den enda "barnutgift" ni har är underhållet + mat varannan helg + ett paket blöjor…

Jag har 0 förståelse, blir faktiskt riktigt förbannad på hur du ens kan sitta här och påstå att en ensamstående 2 barnsmamma inte gör ett ärligt handtag utan "bara" går hemma och pungar ut pengar!

Jag hoppas verkligen att du aldrig får barn för jag tror inte att du kommer  klara av det eftersom du tror att barnskötsel är att göra ingenting mer än att håva in pengar!

Skäms!!!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

db-2
2010-08-11 00:29
#13

12 Tycker raka  motsatsen. "Hon" dvs mammam i det här fallet lever på bidrag dvs "mina" skattepengar. Det är ingen j**la rättighet att ha en hyra på dryga 7´. I "min" kommun hade hon omedelbart fått krav att flytta till ett billigare boende. Annars hade hon stått utan "bidrag", barnen har en vårdnadshavare till som de kan bo hos. Sedan, hade jag som person tyckt att den 2:a v-havaren inte skött barnen som h*n borde är det min f*******de skyldighet att gå in & ta hem dem till mig.

Annons:
CarolineO
2010-08-11 12:12
#14

#12 Sådana påhopp betackar jag mig för.
Du har ingen aning om huruvida jag skulle klara av att bli mamma eller inte.
Faktum är att det verkar på bonusbarnen som om jag skulle bli världens bästa mamma…
Den store sa i Söndags "Caroline, jag önskar att du var min mamma istället"              så sådana spekulationer kan du lägga åt sidan!

Det stämmer, hon har säkert fasta utgifter på 12-14000kr/månad p.g.a. sitt dyra boende… Men frågan är ju varför hon inte får leta efter ett billigare? Det kan ju inte vara rimligt att med 2 barn få bidrag från alla andras skattepengar till en hyra på 7200 och ha 5 rum i ett hus på över 130 kvadrat?! Som #13 säger, i en annan kommun hade hon omedelbart fått krav att hitta ett billigare boende.

Att hon sen fifflar med det där, och har inneboende som hjälper henne med hyran, vilket hon inte upplyser soc. om gör ju att hon har ännu mer än de ca 16000 som vi ju räknat ut…
Är det rätt??
Ska man leva på andras skattepengar på det viset, och fiffla sig till ännu mer??
Nej minsann!! Det finns de som verkligen behöver pengarna mer!
Om man flyttar till ett billigare boende, eller anmäler att man har inneboende, så man får mindre bidrag är det inget att orda om.
Men när man har det så bra och dessutom myglar sig till mer, då blir jag förbannad!!!
Det sociala nätverket måste finnas eftersom alla inte har det lika bra förspänt, men man ska banne mig ha vett att inte utnyttja det mer än man måste!!!

Bettan1975
2010-08-11 12:53
#15

Denna "blöjdebatt" har blivit ofantligt stor och jag tror att det beror på att "fakta" kommer in om ekonomi i efterhand hela tiden. Om vi återgår till blöjorna som nu var huvudfrågan så vänder jag på det och gör om frågeställningen till följande, så kanske alla kan stanna upp och fundera lite:

När ni har barnen på umgänge:

Ger ni dem mat?

Tvättar ni de kläder barnen använder?

Om ni svarat JA på de frågorna och även gör mer för barnen när de är på umgänge, vilket jag är ganska säker på att ni gör, så är det väl ändå självklart att blöjorna även är er skyldighet, de är lika viktiga som mat för sonen.

Övrig diskussion om bidragsnyttjande elr inte vill jag egentligen inte lägga mig i, men det flera av er kallar bidrag och era skattepengar är egentligen inget bidrag utan vad jag kallar ett räntefritt lån eftersom man är återbetalningsskyldig till dem om ens inkomst och livssituation skulle ändras det minsta lilla.

Även om även jag tycker att en hyra på 7200 för ett för stort boende är alldeles för mkt, så finns det ett tak för ex bostadsbidrag. Dessutom vet vi inte varför hon fått beviljat att bo kvar i det boendet(kanske för att barens liv inte ska rivas upp helt) och vi ska inte klandra exet för det, skulle vi sitta i samma sist så tackade vi och tog emot det bidrag vi fick, det är jag ganska säker på.

Jag kollade upp bostadsbidrag med FK en gång för man kan även få bidrag om man köper hus, fast inte själva lånekostnaden. Då fick jag veta att de beräknar att jag som är ensam med två barn skulle ha bidrag för 4r&k, 100kvm, sedan minskas bidraget för varje kvm över det. Jag kollade upp det pga att jag tycker jag har hög hyra och att det skulle gynna både mig och FK om jag istället köpte hus och hade billigare månadskostnad. Då skulle mitt bidragsbehov bli mindre vilket både jag och FK skulle vinna på. Det är nämligen inte roligt att behöva vara beroende av bostadsbidrag, man känner sig ständigt livegen och lever med rädslan att man är återbetalaningskyldig och hamnar i moment 22 hur man än gör.

Så slutsatsen är att exet förmodligen skulle få mer valuta för bostadsbidraget om hon flyttade till mindre eftersom hon om hon står på bidragstaket förmodligen skulle få behålla samma trots att hon får mindre hyra och således få mer pengar över. Eftersom hon bor på så stort så har hon förmodligen mindre bidrag per kvm. Hoppas ni förstår hur jag menar, svårt att förklara.

Och åter till huvudfrågan: Vad hon än gör med bidrag och dyligt spelar ingen roll alls, blöjorna åker umgängeshemmet på iaf. Att ni är bittra och förbannade på hennes sätt att överleva påverkar inte det och ingen idé att ta upp här. Om ni mår bättre och fåt ett bättre liv av att skvallra på henne till socialen och FK så får det stå för er, men att göra en så stor sak av blöjor är nästan sjukligt och drabbar bara de gemensamma barnen.

#12 jag har aldrig någonsin sett dig så förbannad här på forumet över något och jag är lite förvånad över "personangreppet" om huruvida sambon skulle bli som förälder, kanske lite väl starka ord, men jag VET att du aldrig skulle bli så här upprörd om du inte hade befog för det.

#13 & 14 Ni ska veta att Ingann är fruktansvärt kunnig i frågor gällande vårdnad och umgänge och det kan vara mkt smart att lyssna på de råd och kommentarer hon ger och att även ni gör påhopp och annat mot exet i denna debatt. Dessutom är vi alla skattebetalare som på detta forum i de allra flesta fall blivit lämnade ensamma att ta hand om barnen medan våra ex tyckt att gräset varit grönare på andra sidan, misshandlat oss, missbrukat så hårt att vi fått fly eller annat och jag är en av dem som försöker överleva och ta hand om de barn mitt ex inte ville ha när han stack för en 15år yngre kvinna som just gått ut gymnasiet.

JAG betackar mig för kommentarer om bidrag, jag är inte arbetslös frivilligt utan drabbades av lågkonjunkturen och jag mår fruktansvärt dåligt av att behöva bostadsbidrag och stämpla när jag vill jobba och försörja mina barn själv.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

CarolineO
2010-08-11 13:09
#16

#15 Sant att tråden spårat ur.
Jag ställde en fråga rakt upp och ner, men när det sen kommer påhopp - först om att min sambo skulle vara sniken, och senare även på mig måste jag bemöta dem.  Då tog jag även upp vad som gör mig förbannad, eftersom det i påhoppen stod om vad som gjorde den personen förbannad.
Vad gäller din arbetssituation betvivlar jag inte alls att du mår dåligt. Har man jobbat innan och mist sitt jobb är det en oerhört påfrestande situation, och jag är medveten om att de flesta som har det så känner sig som en belastning för samhället.
Här är det dock inte så… De få jobb hon har haft har hon misskött för att hon skulle komma därifrån, och senare fortsatt att leva på min nuvarande sambo utan några som helst betänkligheter eller skamkänslor…
Jag menar att eftersom han ställt upp i alla år, kunde hon exempelvis ställa upp med ett par ynka kronor till blöjorna……..

Dock tycker jag att ni ska läsa genom HELA inlägget jag skrev innan.
Där jag också berättade att vi köpte blöjorna för att det inte ska bli mer tjafs… Trots att han blivit blåst på 5000 under den månaden, och dessutom hamnat i skuldfällan och sitter med 100 000 i skuld just nu efter ett dyrt liv ihop med en som sällan gjort ett ärligt handtag.

liwa
2010-08-11 20:50
#17

En nyfiken fråga kanske men…varför har ni bara barnen varannan helg?

Om ni hade dom varannan vecka så behövs det ju inget underhåll. Och ni skulle få dela på barnbidraget.

På det sättet skulle det ju bli mycket lättare för alla inblandade.

mvh Liwa

Mirjami-78
2010-08-11 22:36
#18

Bra att ni återgick till det tråden handlar om!! Alltså jag säger att detta är nog väldigt vanliga frågor som diskuteras då barnen ska leva på två olika ställen.

Ett par som jag känner även där kom "blöjfrågan" upp. Vem ska stå för vad osv. Där tror jag att de har barnen varannan vecka. Tror mamman skickade med blöjor först men slutade med det sedan…Sen vet jag inte om det stämmer hörde att mamman får hela barnbidraget.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2010-08-11 22:50
#19

#14 Vad du gör när du skriver om din sambos ex är att begå förtal. Ett brott som kan ge böter och/eller fängelse i upp till 2 år.

Hon fick under tiden de bodde ihop ca 12000 i bidrag (då inte bara socialbidrag utan även andra) och vad han vet har hon fortfarande samma summa. Varför blir inte alla tvingade att "vända på örena"? Hans känsa är bara denna enda.

- Om hon fick socialbidrag under tiden de bodde ihop så låter det som det alternativt är bidragsbedrägeri alternativt att din sambo inte heller hade inkomst så det var deras gemensamma inkomst. Hade han inkomst så var han försörjningspliktig för sin familj och isf medskyldig till bedrägeri om hon fick ett högt socialbidrag. Eller så hade han en så låg inkomst att de fick utfyllnad från soc och har hon då samma bidrag kvar trots att han flyttat så lever hon snålare nu än då. Vilket vet jag inte eftersom jag inte känner dem utan utgår från din information.

Hon gör inte ett ärligt handtag, går bara hemma, och pungar ut runt 12000, samt 2000 i barnbidrag och dessutom 2500 i underhåll från honom. Alltså totalt 16500kr… Det är mer än vad jag har som jobbar heltid…

I mina öron låter det ganska snedvridet och jag förstår honom till fullo när han då ifrågasätter varför hon inte kan skicka med ett par blöjor…

Där har du förtal nr 1..  Hur vet du vad hon gör eller inte gör om dagarna? Är du där och bevakar henne dagarna i ända?

Att jag ilsknade till beror på att det i mina ögon ser ut som du verkar ha den inställningen att de som inte jobbar bara går hemma och gör ingenting mer än gör av med pengar de "lurar" sig till..

Att hon sen fifflar med det där, och har inneboende som hjälper henne med hyran, vilket hon inte upplyser soc. om gör ju att hon har ännu mer än de ca 16000 som vi ju räknat ut…

Förtal nr 2…  Hur vet du att hon fifflar och inte upplyst soc om inneboende? Har soc sagt det åt dig? Har de uttrat sig till någon utomstående om henne så har de dels begått tjänstefel samt brutit sekretessen vilket är väldigt allvarliga brott..

Att den äldste sonen önskade att du var hans mamma fäster jag faktiskt inte så stor vikt vid..  nästan alla barn vill bo vid den föräldern de är inte träffar så ofta för där har de oftast inte samma krav och regler som hemma. Skulle de bo vid er på heltid och bara besöka sin mamma varannan helg skulle det med all säkerhet låta tvärtom..  Det är barns natur att vara så..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

CarolineO
2010-08-12 11:09
#20

#17  Vi bor för långt ifrån varandra.
Barnen går i skola och dagis på orten där hon bor. Att behöva köra dem dit och tillbaka varje dag varannan vecka blir för dyrt… Dessutom börjar de och slutar på olika tider, så det hade blivit dubbelt körande.

#19 Det är inte förtal, utan fakta. Hon är även anmäld för saken.
_"Där har du förtal nr 1"
_
Om du läser hela inlägget samt de andra jag skrivit skriver jag också att jag vet att de flesta som inte har jobb mår dåligt och känner sig som en belastning för samhället. Men denna person visar inte upp något sådant. Vi vet också att det är så de flesta dagarna. Klart att hon gör saker, men inte jobbar, vilket syftas på med "inte gör ett ärligt handtag".

Förtal nr 2

När min sambo gjorde anmälan visste soc inget om det…

Tur att du vet hur dålig mamma jag skulle bli…
Tack för förtroendet!

Annons:
liwa
2010-08-12 19:29
#21

#20 Ja då kan jag förstå att det inte riktigt går.

Bettan1975
2010-08-12 20:58
#22

Det är väl bara att konstatera följande:

*Mycket bitterhet finns att försöka lösa i familjerätten och ev "avtal" bör nog vara mkt detaljerat för här verkar det bråkas om minsta lilla sak. Jag hoppas er familjerätt är riktigt tålmodig, för jag befarar tyvärr tredje världskriget mellan parterna.

*Blöjorna är lika viktiga för sonen som mat och ni ska hålla med blöjor då barnen är på umgänge.

*Barn är SÅÅÅÅÅ mkt dyrare än det ena föräldern får i underhåll och barnbidrag, så alla(inte bara trådskaparen) underhållsgivare bör tänka sig för innan de bråkar om 100kr hit och dit.

*Att ha barn innebär som förälder att man har massor av skyldigheter att se till barnes bästa och bråk, anmälningar om bidragsfusk mm drabbar i slutändan barnen och tar en massa energi från det liv man försöker göra sitt bästa med.

*Inte en enda gång under denna hetsiga tråd har jag sett något som tyder på att trådskaparen och hennes sambo tänker på barnens bästa, utan det är hela tiden exets bidrag och ekonomi som är i fokus. Jag vet att du tyckt att flera av oss varit otrevliga, men det känns som om ni fokuserar mer över bitterhet gentemot exet än de barn som hamnar i kläm, dock vet jag att det kan vara svårt att formulera sig här så att ingen missförstår.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Mirjami-78
2010-08-12 21:18
#23

Jag säger ut av egen erfarenhet att när två personer väljer att gå skilda vägar och har barn tillsammans blir det ofta konflikter.

Därför finns ju fam.rätten som jobbar just för att kunna lösa dessa problem. Ofta kommer just frågor gällande ekonomi och liknande upp osv. Det kan vara totalt kaos i början men sedan lite senare kanske man lyckas ändå få ordning på det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2010-08-12 23:42
#24

#20Brottsbalken 5 kap:

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig.

Fakta är om du ser sakerna med egna ögon och/eller att personen själv säjer att så är fallet. Är det så att det är din sambo som berättar sakerna för dig så är det hörsägen

Beträffande vad soc vet eller inte vet när din sambo gör en anmälan är det ingen som vet eftersom de inte får yttra sig om vad de vet eller inte..  Det är fortfarande bara din sambos ord.. Och när anmälningar görs under en tvist mellan parterna av något slag skall anmälningar tas med en nypa salt..

Om du läser hela inlägget samt de andra jag skrivit skriver jag också att jag vet att de flesta som inte har jobb mår dåligt och känner sig som en belastning för samhället. Men denna person visar inte upp något sådant.Vi vet också att det är så de flesta dagarna.

Jag undrar fortfarande hur du vet? Du skriver själv att det är för dyrt att åka fram och tillbaka med barnen till dagis och skola om ni skulle ha dem varannan vecka, så hur kan du veta vad mamman gör/inte gör/visar upp/inte visar upp om du inte är där och iakttar henne?

Jag har inte sagt att du kommer att bli en dålig mamma utan att det är vad jag tror baserat på vad du skriver och som jag tolkar som att barn har en prislapp satt till att handla om några futtiga kronor till blöjor.. Det är stor skillnad på att veta och tro…

Jag förstår att du vill stötta din sambo men det är hans fajt… Inte din! Om några år kanske du sitter i hennes situation så frågan man bör ställa sig innan man blandar sig i en barntvist mellan andra är hur man själv vill bli bemött om man hamnar i den sitsen..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

CarolineO
2010-08-13 11:33
#25

#22 "Inte en enda gång under denna hetsiga tråd har jag sett något som tyder på att trådskaparen och hennes sambo tänker på barnens bästa"

Säger samma sak en tredje gång…
Dock tycker jag att ni ska läsa genom HELA inlägget jag skrev innan. Där jag också berättade att vi köpte blöjorna för att det inte ska bli mer tjafs… Trots att han blivit blåst på 5000 under den månaden, och dessutom hamnat i skuldfällan och sitter med 100 000 i skuld just nu efter ett dyrt liv ihop med en som sällan gjort ett ärligt handtag.

#24 Jag behandlar henne just så som jag skulle vilja bli behandlad i denna situation. Det är hon och jag som resonerar om deras tvister eftersom det bara blir bråk om de två ska försöka få klarhet i något.
Det är alltså jag och hon som samarbetar för att barnen ska få det så bra som möjligt.
Sen resonerar jag i min tur med min sambo och försöker få honom på samma linje som hon och jag är, eftersom det går aningen lättare när det kommer från mig, och inte från henne…
Så jag sitter i själva verket som någon slags medlare dem emellan för barnens skull…
Så ja, kort och gott, Jag är just så mot henne som jag önskar att någon annan skulle vara mot mig om jag hamnar i den situationen.

Att jag sen retar mig på alla bidrag hit och dit är något som jag håller för mig själv, annars skulle det inte gå att resonera över huvud taget ju. Så jag har bitit mig själv i tungan mer än en gång för barnens skull…..

Bettan1975
2010-08-13 12:14
#26

#25 MEN snälla människa, du har ju inte gjort annat än tjafsat om pengar hit och pengar dit, nu får du väl ändå ge dig, nu har till och med jag hunnit bli förbannad.

"Där jag också berättade att vi köpte blöjorna för att det inte ska bli mer tjafs… Trots att han blivit blåst på 5000 under den månaden, och dessutom hamnat i skuldfällan och sitter med 100 000 i skuld just nu efter ett dyrt liv ihop med en som sällan gjort ett ärligt handtag."

Det är er förbannade skyldighet att se till att sonen får ha blöjor när han är på umgänge, DET säger jag åter igen!!!!!

Ger ni barnen mat eller får de ta matsäck med sig???? Det skulle inte förvåna mig ett dugg faktiskt.

Allvarligt, det liv din nuvarande sambo och hans ex levde gällande ekonomin har ingenting med umgänge och blöjor att göra. Att skulder uppkommit då är väl ett gemensamt beslut mellan dem och har ingenting med detta att göra, inte heller något du ska lägga värderingar i, allt är inte alltid som det verkar. Du framstår allt mer som bitter och avundsjuk på exet.

Var det råd ni ville ha när ni skrev här på forumet eller vill du bara få ur dig all ilska och bitterhet du bär inom dig?

Om det var råd du ville ha, så har du fått svar upprepade gånger, så avsluta nu med att säga TACK då vet vi att vi ska hålla med blöjor.

Om inte, gå i terapi och få ur dig all ilska!

Jag skrev också tidigt i tråden att ni har rätt att göra avdrag om ni har umgänge mer än 6dygn på en kalendermånad via FK, så får ni pengar tillbaka på blöjinköpet om det slår så förbannat hårt på er ekonomi, ni som är två i hushållet med inkomst och vad jag fattat inga barn boende mer än varannan helg. Ni måste ha det riktigt tufft och svårt att få det att gå ihop.

SAJTVÄRD SNÄLLA LÅS DENNA TRÅD, DEN HAR SPÅRAT UT TOTALT OCH JAG TROR INGEN KOMMER LÄNGRE, VI SLÅR OSS BARA BLODIGA MOT EN VÄGG.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

CarolineO
2010-08-13 12:24
#27

Jag frågade för att jag ville veta vad som gällde.

När hans föräldrar skilde sig skickade nämnligen hans mamma med blöjor till honom då han skulle vara hos sin pappa på helgerna.
Likaså fick hans mammas nya karl blöjor från sitt ex när de delade på sig.

Därför frågade jag.

Att jag sen blir påhoppad av förbittrade ensamlämnade fruntimmer som anser att alla karlar är patrask och deras nya fjällor är ett elände kan inte jag hjälpa.

Jag ställde en fråga och direkt blev min sambo påhoppad för att vara snål. Då bemötte jag det med bakgrundsfakta.

Sen dess har jag enbart besvarat påhopp,
Det är inte jag som dragit upp resten.

En sak är vi dock ense om.
Stäng tråden tack.
Det räcker faktiskt med påhopp här!

Annons:
Bettan1975
2010-08-13 13:09
#28

ALLVARLIGT MÄNNISKA SER DU SJÄLV VAD DU SKRIVER?????DU VILL ENDAST HA BRÅK, MEN PÅ DETTA FORUM FÖRSÖKER VI STÖTTA OCH GE VARANDRA RÅD.

"Att jag sen blir påhoppad av förbittrade ensamlämnade fruntimmer som anser att alla karlar är patrask och deras nya fjällor är ett elände kan inte jag hjälpa."

DU VET INTE ETT SKIT OM VAD VI ANDRA GÅR IGENOM, ELLER ORSAKEN TILL ATT VI LEVER ENSAMMA, kliv ned från dina höga hästar och kom igen när du levt med någon som misshandlat dig, våldtagit dig och utsatt dig och dina ev barn för saker du inte ens kan föreställa dig, så får du se hur mycket ett blöjpaket betyder sedan.

JAG GER UPP!!!!!!

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

parlan84
2010-08-13 13:41
#29

Vad är detta??
caroline ringde mig idag och var väldigt upprörd över detta.

Så jag gick in och reggade mig och nu förstår jag verkligen varför!!

Ni ska bara veta hur mycket hon anstränger sig för hans barn!! Hon vill inte ha några barn själv och har aldrig varit särskilt intresserad när vi andra pratat om våra.
Men hon har ändå tagit dem till sitt hjärta eftersom det är hans barn.
Hon fixar och donar, bakar och pysslar med dem.
De är stormförtjusta i henne och vill vara med henne hela tiden!

Också blir hon påhoppad såhär?!

Sen kan jag också berätta att Caroline vet precis hur det är att leva i ett förhållande där man blir misshandlad och våldtagen.
För 2,5 år sen lämnade hon själv ett sådant förhållande, så anklaga inte henne för att sitta på några höga hästar.
I så fall är det endast för att hon är stolt över att själv ha klarat sig ur den skiten!!

Tänk er för!!!!

Caroline mår fruktansvärt dåligt över detta och har avslutat sitt medlemskap…
Vi får bara hoppas att hon inte gör något mer drastiskt…

Till nästa diskussion här på forumet kan ni väl försöka tänka på hur ni uttrycker er?

parlan84
2010-08-13 13:43
#30

Sen kom jag att tänka på en sak till…

Finns här fler som är bonusföräldrar, eller är det bara jag och Caroline?

Hur upplever ni att det fungerar?

Jag har varit det i flera år och tycker att det funkar bra.

Fast i början var det lite kaos förstås…

Eller ska man skapa en ny tråd om det, kanske?

ingann
2010-08-13 16:06
#31

CarolineO: Det är absolut ingen här som tycker att "alla karlar är patrask"…   Jag har sagt precis samma sak till min egen syster som till dig när hon bråkade om att hennes ex skulle skicka med matpengar och blöjor för hon ansåg honom ha mer pengar.. Han hade vårdnaden om barnen och hon hade dem varannan helg.

Så det har absolut inget med karlar att göra utan det faktum att umgängesföräldern vill slippa undan småpengar med hänvisning till att de betalar underhåll..

Och att kalla oss för förbittrade fruntimmer är så dj*vla lågt.. Vi skriver våra svar utifrån vad DU skriver…

parlan84: Det är ingen här som hoppat på henne!  Det är hon som förtalar/ärekränker sin sambos ex och jag har gett min syn på det.

Att hon blivit utsatt för övergrepp ger henne ingen rätt att själv begå övergrepp på andra, i det här fallet sin sambos ex. Jo, förtal är ett övergrepp… Hon skriver det i syfte för att nedvärdera sambons ex…

Jag har ingenting emot Caroline som person (det jag ser på andra sajter att hon gör för tex djuren är helt suveränt) utan det är den här situationen jag tycker hon handhar helt uppåt väggarna fel.

Bettan: Oj, jag har aldrig sett dig tappa humöret Förvånad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Bettan1975
2010-08-13 17:02
#32

Nej, jag brukar ha medkänsla och stor empati för andra människor, men att kalla oss alla förbittrade fruntimmer och karlhatare var verkligen att gå över gränsen. Jag klarar det för egen del, men alla ni på forumet har stöttat och hjälpt mig så mycket att återfå min livsgnista att jag nu såg rött.

Med tanke på att någon som känner henne nu skrivit att hon själv haft det svårt känns nästan bara ännu värre, då borde verkligen mer förståelse finnas från hennes sida. Alla männskor svarar visserligen olika på hur man blivit behandlad, men det är som Ingann säger ingen ursäkt för att förtala andra människor.

Jag hoppas parlan84 även sa åt sin väninna att hon ska tänka på hur hon uttrycker sig.

Vi tänker inte i han/hon termer här utan precis som Ingann säger vårdnadshavare/umgängesförälder och vi har tom försökt få fler pappor hit till forumet för att få ett mer manligt perspektiv på det hela, eftersom nu män och kvinnor tänker på så olika sätt.

Jag tror jag talar för alla när jag säger att vi inte har ngt personligt emot CarolineO, jag menar hur skulle vi kunna ha det, vi känner henne inte ens. Det var bara de "sakfrågor" hon tog upp som vi inte höll med om och sättet som hon gjorde det på. Vi vill nämligen inte se att någon som finns här inne blir åtalad för förtal elr annat

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Mirjami-78
2010-08-13 23:42
#33

Jag gör som så nu att jag låser tråden.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: