Annons:
Etikett07-tonåringar
Läst 3075 ggr
[mia-38]
5/22/10, 5:11 PM

Sonen tar av sina pengar....

Som ni vet så har vi haft en del trubbel att sonens tjej alltid ska käka middag här.
Jag har sagt till både henne, min son och hennes mamma om hur läget är och att jag inte kan bjuda henne på mat VARJE helg som det nu vart ett bra tag.

Nu har sonen ett eget konto där hans underhåll går in från sin pappa på 1273kr. Dessa ska räcka till hans cigg, nöjen och en del kläder.
Ibland går jag in och ger han det som fattas OM jag har råd.

Nu till saken….Nu har han börjat köpa mat till henne för sina pengar som han ska ha till sitt. När jag inte kan ge henne mat här hemma så går de ner på stan och köper till henne. Men hallå?????? Det är inte det hans pengar ska gå till.
I slutänden sen så har han inte pengar så det räcker till cigg så då får jag gå in och betala det med.

Jag sa till sonen idag att han INTE ska betala för hennes mat varenda helg. Att hon har ett eget hem att gå hem och äta hos.
Jag ska ta ett snack med henne mamma om detta med nu.
*suck*

Till saken hör med att hennes mamma jobbar på ett ställe där hon lagar mat i veckorna och får alltså gratis mat där till sin dotter.

Så hennes mamma lever VÄLDIGT billigt medans jag går på knäna för att hennes dotter ska äta här.

*sur och butter*

Annons:
Bettan1975
5/22/10, 7:17 PM
#1

Mia, detta låter ju helt sanslöst!!!!! Snack om höjden av fräckhet. Inte roligt att ta det snacket med hennes mamma förstår jag, men vad ska du göra då????

Hoppas de kan förstå situationen, men tyvärr brukar man behöva vara i samma ekonomiska sits för att VERKLIGEN förstå.

Här hemma har jag många gånger låtit bli att äta för att Jennifers kompisar är här och äter. Mina barn funderar så klart varför jag inte sitter och äter med dem och då brukar jag säga att jag åt så mycket till lunch när de var i skolan/ på dagis att jag inte kan äta nu.

Jäkla underhållet räcker bara till det absolut nödvändigaste och det innefattar inte kompisar som sover över och ska ha mat de med.

Maten är SÅ himla dyr att man inte vet vart man ska ta vägen i kassan ibland.

Jag har full förståelse för att du måste säga ifrån och jag förstår också att du önskar att du inte behövde göra det. Man gör det inte för att vara snål eller småaktig, det finns helt enkelt inte några pengar!!!!!

Hoppas det går bra, kramen

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

[mia-38]
5/22/10, 7:21 PM
#2

JAG har ju visat och sagt att jag inte kan stå för hennes mat. Men sonen!!! Han är för snäll!! Han får ju lägga ut av sina prngar för att hon ska få mat.

Nu är de iväg ner till stan. De skulle ner och köpa glass, sa han. Men jag tror han köper mat till henne där med. GRRRR!!!!!
Det är ju inte det hans pengar ska gå till för j*vlen!!!

Får ta ett snack till med hennes mamma om detta med att sonen tar av sina pengar och köper mat till henne när hon kan gå hem och äta.

Vad gör man??? Han är ju trots allt myndig och gör vad han själv vill med sina pengar…men det drabbar mej i slutändan iallafall när det blir på detta viset.
Jag kan ju inte ta hans kontokort.

ingann
5/22/10, 7:35 PM
#3

På nåt sätt måste du få Emil att inse att om han lägger sina pengar på tjejen så har han inga cigg eller något i slutet på månaden…

Och tyvärr är nog det enda sättet att inte ge honom en enda krona när hans pengar är slut…  Det är svårt som mamma att göra en sån sak men efter så här lång tid och så ofta som du tagit upp det med honom, så är det nog det enda altenativet du har kvar…

Dessutom så är underhållet till hjälp av bostad, mat, kläder till honom, så egentligen ska en del gå till bostadskostnaden (hjälp till levnadskomkostnader)…  De är inte menade som fickpengar för honom…

Du kommer gå under om de fortsätter utnyttja dig så. Emil är myndig och vuxen nu och måste inse att livet kostar…

Nästa år kommer min son dit att han får underhållet på sitt konto men jag kommer göra en överföring av hela underhållet till mig. Så länge han bor hemma ska de pengarna gå till vad de är avsedda för.. Alltså hans försörjning. Han har studiebidraget kvar att klara sig på.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
5/22/10, 10:05 PM
#4

Han vet vad det kostar för dig i slutändan för det är ändå du som får ta den smällen när han inte har pengar kvar och då tycker jag att han borde inse att köpa mat till tjejen är inte en lösning utan att hon får gå hem och äta. Där tycker jag att hennes mamma ska lägga sig i med. Ok att de är med varandra på helgerna men antingen får hon ta med sig mat hem till er som hon ska ha under helgen eller så får hon gå hem och äta helt enkelt.

Du ska inte behöva stå för det hela för ni har ju precis så ni klarar er och du behöver ha mat för att du ska orka jobba och slita som du gör!! Säg ifrån och nu ordentligt.

Jag tror han behöver att få stå på egan ben och inse vad saker kostar och att pengar inte växer i träden!! Nee tänk på dig nu och ge dig inte. Skriv en lista på vad du behöver och visa för han….Fråga han hur ni ska lösa det hela??

Min store son försöker i mellan här hemma att kontrolera mig och mina utgifter. Han gick tom. ett tag och kollade mina räkningar men det fick han lägga av med rätt så fort när jag kom på han. Sa bara att det där är min post och slutar du INTE med det där så får jag skicka posten till en annan adress och hämta den där och bära med mig. Nu har jag en ryggsäck och sköter sig inte sonen och jag behöver ta med något så stoppar jag ner det i den och tar med mig på jobbet som ex. data musen…Ja han har inte mycket till val då.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mammzing
5/26/10, 9:56 AM
#5

Vet inte men det känns underligt.
Har liknande problem.
Min dotter får sitt underhåll från sin far insatt på sitt konto. Han är nöjd " Då får ju inte jag tillgång till pengarna"
Men ungen använder sina pengar till cigg, som hon smyger med, mat , som hon också smyger med och godis.
Summan av allt blir att hela resterande saker, hyra, del i telefon, el mat vi äter tillsammans, övningskörning, jag hela hennes behov betalas av MEJ och bara MEJ.
Trodde underhållet skulle vara för hennes kostnader inte för hennes fritidsliv….

Mirjami-78
5/26/10, 7:14 PM
#6

Min store sonens pappa anser att de 300kr som han betalar ska sonen ha i månaden, men nu är han bara 11 år gammal och kan verkligen inte ta hand om pengar. Det kommer ta många år innan han kan det.

Jag tycker man ska ställa krav….Ska de ha underhållet och göra som de gör så får de se till att fixa allt som ska fixas med de pengarna då med och inte komma sedan och säga att ja nu behöver jag en himla massa utöver det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
ingann
5/27/10, 2:38 AM
#7

Pia: Underhållet är avsett för barnets försörjning.. Inte för barnets nöjen…

Även när barnen blir 18 år och får in det på eget konto så ska det vara till försörjningen. De har studiebidraget att klara sig på under månaden ändå…

Att en 18-åring ska ha ca 2500 kr/månaden att roa sig för är i mina ögon helt absurt! Det är mer än vad jag har att försörja 3 personer på när de fasta räkningarna är betalda Förvånad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
5/27/10, 10:15 AM
#8

Ja det får finnas vissa gränser helt klart. Man ska ju överleva……Men för min store sons pappa är det lätt att säga då det inte är han som har hand om sonen…..och inte behöver tänka på ekonomin.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Chikkolle
7/2/10, 1:38 PM
#9

Alltså… Jag vet inte hur jag hmnade här inne riktigt… För jag ör bara 18 år, men öh ja… I och med att jag är 18 år själv så kan jag ju tänka mig vad som skulle bita bra på mig xD

Ge honom inte ett ruttet öre. NADA. Han är för guds skull 18 år gammal, så gott som VUXEN, alltså! Gammal nog att fatta att pengar inte växer på träd. Gammal nog att fatta att om han gör slut på sina pengar i början av månaden har han inte råd till något senare. Att han inte har pengar till cigg är HANS problem, inte ditt. Inte nånstans.

(fast nu är ju jag så pass anti rökning och alkohol att jag aldrig hade hjälpt till med pengar åt mina barn att handla cigg för, om dem så var 30 år gamla. Men det är min lilla störning)

Jag menar inte att han inte uppfostrats rätt, men jag tror han skulle må enbart bra av att du inte gav honom sågra pengar alls. Låter som om han är en snubbe som behöver lära sig den hårda vägen.

Mads
7/2/10, 7:27 PM
#10

Jag tror också det enda som kan få sonen din att vakna är att bli tvungen att förstå värdet av pengar och att få uppleva att inte ha några. Väljer han att köpa mat till flickvännen får han helt enkelt vara utan cigg. Annars kommer han att fortsätta då han vet att mamma ändå alltid betalar i slutändan, men visst är det svårt att vara hård som mamma men jag tror du måste sätta ner foten för din egen skull samt för din sons skull.

Kram

Amor Vincit Omnia

Upp till toppen
Annons: