Annons:
Etikett13-mat
Läst 1624 ggr
Mirjami-78
2010-02-15 20:07

Frukt/grönsaker

De flesta börjar bli mer och mer medvetna om att man ska allsidig kost. Så även jag….Skäms som är uppvuxen i en familj där inget grönt existerade under måltiderna. Jag var väldig trött på att konstant få nästan äta kött och kött och kött. Sedan var det nästan jämt potatis till det. Jag matvägrade ibland genom att jag bara åt potatissen.

Hur ofta äter du/din familj frukt?? Hur är det med grönsakerna? Får barnen vara med och välja vad som ska inhandlas ut av detta eller är det du som den vuxne i familjen som gör de valen/besluten vad som ska köpas ut av frukt/grönsaker?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Mammzing
2010-02-15 20:28
#1

Jag handlar allt och bestämmer således vad som finns hemma.
Själv äter jag frukt 3-4 gånger om dan.
Kan även bli bär från frysen. Vid säsong plockar jag i trädgården och i landet.
Lika med grönsaker.
Det finns färska: sallad, gurka, tomater, paprika, vitkål, morot.
I frysen finns frysta, bara att tina.
På sommaren hämtar man i landet.
Grönsaker äter jag ochså 3-4 gånger om dan.
Favorit just nu är riven morot med apelsin och russin.

Ungarna får äta om dom vill, både frukt och grönsaker.
Men dom väljer ofta bort det.
Deras val.

Mirjami-78
2010-02-15 21:47
#2

Samma är det här att det kan vara svårt att få grönsaker samt frukt i mina barn men jag själv försöker äta detta till varje måltid om jag bara kan.

Just nu äter jag äpplen….Pink lady väldigt goda!!Tungan ute

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Nordann
2010-02-15 22:47
#3

Jag beställer en stor låda ekofrukt och en mindre ekogrönt (mest för att man inte får veta sorterna innan och vissa saker äter inte barnen) varje vecka.Barnen äter lite olika,en av tjejerna är lite kinkig med maten.Om de vill ha något särskilt får de säga till eller handla själv om de kommer på det plötsligt.De är allmänt bättre på frukt än grönsaker men det gäller nog många barn.

Det finns så mycket gott,vi äter nog som de flesta tror jag.En av tjejerna har jag kommit på att hon vill sällan ha grönsaker på mattallriken men hon "tjuvar" gärna med sig ett gäng körsbärstomater in på sitt rum..sen jag kom på det ser jag till att ha en bytta med såna stående framme..jag tänker inte avslöja mitt knep förrän hon flytat hemifrån Skrattandehehe.

På vintern äter vi mycket morötter och vitkål,på sommaren är nyskördad grönsallad och pinfärska tomater gottigott.Och så är jag GALEN i färska jordgubbar,kan lätt äta en liter om dan under säsong (först i frukostfilen,sen till mellanmål under dagen).Längtar redan!

3barnspappa
2010-02-15 23:24
#4

Jag är ganska dålig på att köpa frukt och grönt tyvärr och jag har lite dåligt samvete för det.

Men mina barn är galna i grönsaker, ibland får man muta med att dom ska äta upp maten för att få grönsaker….så jag borde nog ta mig i kragen och köpa mer grönsaker.

Tuvalu
2010-02-16 09:55
#5

Här finns nästan alltid frukt hemma. När barnen blir sugna så erbjuder jag dem frukt Glad Nu har jag själv ändrat min kost och istället för pasta, potatis eller ris så äter jag ugnsstekta morötter och andra grönsaker… Sallad, gurka och tomat försöker jag oftast servera till middan… Jag har fått mycke mer energi nu.

Nordann
2010-02-16 11:44
#6

#4 Låter kul att de gillar grönsaker.Det är inte jag bortskämd med när det gäller barn.

Kom just ihåg att mitt barnbarn är galen i gul paprika så jag brukar försöka ha minst en i kylen jämt,när hon kommer tittar hon i kylen om det finns nån paprika där det tycker jag är kul.

Annons:
PillanN
2010-02-16 14:34
#7

Jag har en 5-åring som vägrar äta kött alls och har gjort så nästan ett år nu.Han äter gärna grönsaker av alla de slag och potatis ;)

Den äldre pojken äter väldigt mkt av både frukt o grönsaker,man får tom stoppa han emellanåt så han inte får ont i magen! Han började tycka om godis och då bara vissa sorter när han var 3 år.. Han fick välja vad han ville ha som lördagsgodis och kunde då välja: Gurka,största päronet han hittade eller vindruvor,haha

o tänk…han är likadan idag,fast då kan gärna ett par gelehallon eller romerska bågar xå slinka ner Tungan ute

ingann
2010-02-16 17:34
#8

Jag äter bara grönsaker som äts färska, alltså tomat, gurka, paprika, morötter, sallad, rädisor osv.. Äldste sonen äter bara isbergssallad, den yngste äter färska grönsaker + broccoli så vi köper hem det mesta när inte priserna är hutlösa…

Frukt är det nästan bara jag som äter och då helst äpplen, päron, kiwi, bananer, clementiner, färsk ananas…

Ofta gör vi även färskpressad juice vilket är helt suveränt gott:) Juicemaskinen jag köpte från tv-shop (sån där man stoppar i hela frukterna i och den pressar/separerar) för några år sen börjar nästan bli utsliten Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

PillanN
2010-02-16 23:26
#9

Tycker det är synd att frukt o grönt är så förbaskat dyrt! Jag har inte alla ggr råd att köpa vilken frukt som helst.Finns det hemma så går det åt fort nämligen.

Frysta grönsaker äter dock varken jag eller barnen..färska ska det vara ;)

Mirjami-78
2010-02-16 23:37
#10

Jag köpte något som är väldigt gott igår…..Äpplen och sorten heter Pink Lady. Ja de är goda och lite dyra var det med måste jag säga. 29,90 kr per kilo, men älskar dem här äpplen.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Bumsibum
2010-02-17 13:05
#11

jag tycker det är bra om barnet/barnen får vara me doch bestämma, min dotter är ju bara 2 år, men hon säger ändå av hon vill ha som en dag ville hon att vi skulle äta chikenbits med pommes.. så då handlade jag de! Flört inte alltid som hon får bestämma dock, då hon ofta säger "äta makkaroner" och de hade blivigt lite tråkigt o enformigt o ha de för ofta! Tungan ute, men när hon blir äldre är de klart att hon får vara me doch bestäma mer! Glad, jag tycker det är viktigt…

Upp till toppen
Annons: