Annons:
Etikett07-tonåringar
Läst 1762 ggr
[mia-38]
2/13/10, 2:02 PM

De fattar inte!

Vad gör man???

Nu har jag sagt till sonen och hans tjej ett flertal gånger att jag kan INTE bjuda henne på mat hela helgerna. Speciellt inte nu när jag är fattig som en kyrkråtta.
Har sagt det till sonen att jag inte kan bjuda henne med. Men ändå hänger de här hela helgen. Och ger jag henne ingen mat så får hon ingen. Hon går inte ens hem för att äta!!

Jag är såååå trött på detta nu. De verkar inte vilja fatta hur det är.
När jag gått och lagt mej så går de ofta och lagar till käk. Idag fanns det inte ett ägg kvar. Spaghettin skulle sonen göra slut på nu som vi senare idag ska ha till middag.
De kan käka macka om de ska ha. Man kan inte äta middag 2-3 ggr dag. Som de gärna gör här.

Vad gör man????

Annons:
3barnspappa
2/13/10, 4:04 PM
#1

Låter inte alls som en lätt situation, tyvärr har jag ingen erfarenhet av tonåringar så jag kan nog inte ge något råd.

Men om du säger åt honom att inte ta mat och laga hela tiden så måste han väl göra som du säger? Jobbigt med såna här konflikter och jag förstår dig så väl när det gäller pengar, har man ont om dom så är det inte lätt att få det att gå ihop.

[mia-38]
2/13/10, 4:10 PM
#2

Jag hade inte klagat om vi hade haft pengar så det hade gått runt.
Nu får sonen inget studiebidrag heller..så det försvinner en 1000-lapp varje månad. Nu får jag betala för mina pengar det han behöver ha som han hade just det bidraget till innan. Bland annat hans nya mobil med abonnemang och hans cigg.
Och det är inte det billigaste.

Han får gärna ta mat när han är hungrig och det finns mat. Annars tar han bara mackor när han är själv.

Nu tjurade sonens tjej till tydligen för nu äter hon inte här idag. Men jag känner mej dum som säger nej när hon är här hela helgen eftersom hon då blir utan mat helt.
Men jag undrar hurdan mamma hon har som inte verkar bry sej om att hon får mat i sej.
Flickan brukar komma hit direkt efter skolan på fredagen. Och då har hon bara ätit lunch i skolan. Sedan går hon hem på söndag eftermiddag. Så har det varit ganska mycket nu. Och då känner jag att jag måste föda henne. Fast jag egentligen inte har råd och det är egentligen inte mitt anvar heller.

Nordann
2/13/10, 4:16 PM
#3

Det verkar som ni vuxna måste prata med varandra och komma överens om maten.

Ett annat sätt kan vara att ta extra matpengar från sonens fickpengar eftersom det är pga honom matbudgeten sabbas.

Jag har själv en matgäst här veckor i stöten ibland,som tur är har jag inga penningproblem så det är OK för mig.Det är yngsta dotterns pojkvän som kommer från Karlstad,om dottern åker dit får hon mat av hans föräldrar men nu studerar båda och bara han kan åka bort mitt under terminerna.

Förresten så har jag bestämt att de,när pojkvännen är här,får lov att ställa upp på att planera-handla-laga mat och diska under helgen undantaget endast om jag VILL laga mat.Idag vill jag det,ska göra något spännande!

[mia-38]
2/13/10, 4:20 PM
#4

Klart jag hade bjudit på mat oftare om jag hade haft råd till det.
Då får de ta vad de vill ha.

Om det hade vart lika från bägge hållen..men tyvärr är det inte så.
De är oftast här då jag bjuder på mat.
Men nu är min ekonomi i botten så jag klara inte mer.

Får ta ett snack med hennes mamma om det hela. Att flickan iallafall går hem på fredagen efter skolan och äter…sen kan jag bjuda på lördagen.
Men att ta för givet att hon får mat här är nonchalant.. Mamman vet att jag med har dåligt med pengar.

martdat
2/13/10, 6:35 PM
#5

jobbigt, vet hur det känns, dotter har offta hafft vänner hemma som tatt för givet att de ska äta även om de bor i samma trapp ens, väldigt irriterande när jag inte hafft pengar så jag hadde råd att bjuda, pinsamt med ju, svårt att förklara för barn att man inte har råd att bju på mat ens,, ett av barnen där vi bodde (hon i samma trapp) kom till o med o satte sig vid bordet fasst det bara var dukat för oss. plus jag sagt till att nej, jag har bara lagat till mig o dotern, sen satt hon o glodde på,, jag e tjurigare än norden så när ungen inte ens lydde att leka själv på dotterns rum så körde jag svältstilen,vi åt inte alls,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2/13/10, 6:54 PM
#6

Håller med dej martdart Det finns inget värre än att de ska sitta och titta på när man äter. Då låter jag hellre bli att äta.
Lite hyfs får de väl ha att de får vara inne din dotters rum medans ni äter.

Min son hade en sån tjej förrut. Hon satt och bokstavligen hängde över han och hans tallrik. OM inte sonen orkade äta upp allt så var hon snabb att ta över. Men herreguuuuud…

Annons:
martdat
2/13/10, 6:59 PM
#7

#6 överta matrester??? jises,

min dåvarnde grannunge mötte mig i dörren när jag kom hem från jobbet en dag, dottern hadde vart hemma ett tag innan mig den dan, i munnen hadde ungen en macka o sa att, XXXX; du får nog gå o handla för smöret o brödet e slut!!! GHAAA!!! det var tre dagar innan pengar kom in så varken jag e lr dottern kunde käka frukost på tre dagar för hon o hennes bror käkat upp vår sissta mat, dottern klarar inte av att säga ifrån heller,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2/13/10, 7:04 PM
#8

Men jösses….Får de ingen mat hemma hos sej?? Det är ju tanken när de gör så.
I det fallet jag beskrev så skulle hennes familj spara pengar så de kunde bila ner till Italien på semestern. Ja gissa vem som ofta fick föda henne då.

Nu går flickan här och käkar massor av mackor…just för att hon inte fick nån mat…
Hade vart bättre att hon fick äta middag här då brödet snart är slut..hahahaah…Ja jösses.

martdat
2/13/10, 7:08 PM
#9

#8 jo de hadde alltid kylen full med mat, frukt i fruksskålen, så de fattade nog inte att vissa e fattiga,

får man ihop te en italenresa om man slutar mata sina barn,, hm,,, ja det e klart ett sätt,,,

pasta med vatten e billligare än bröd, mackor e faan inte billigt med pålägg o så,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2/13/10, 7:10 PM
#10

Näää..ost idag är ju svindyrt. Och skinkan.
*suck*

martdat
2/13/10, 7:13 PM
#11

tessta vad som händer om du nässta helg ser till att ha kylen komplett tom!! hon kanske går o handlar?Obestämd

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2/13/10, 7:15 PM
#12

Hahahahah…Hon har inte en spänn. Får min son pengar så bjuder han alltid henne på mat på stan.
Och nästa helg får de allt hänga lite hos henne med…Men min son äter middag här hemma.

martdat
2/13/10, 7:20 PM
#13

usch ja, mat e dyrt, men även vuxna kan bete sig så, inte bara barn,

minns innan min dotter föddes när jag bodde med mit ex, vi var 19 år typ, men hadde egen lägenhet, hans bror o fru blev hemlösa med tre barn,, de fick låna ett rum hoss deras mor men hon hadde ju inte råd att fö dem, de kom upp jätteoffta till oss med barnen och bad om mat, barnen hadde ibland inte ätit på flera dagar, det var hemskt,, vi hadde ju inte råd heller, o svärmor hadde inte råd, o de hadde inte råd,,  ok, man kan tycka det var en annorlunda situaton men den hadde de skapat själva genom att missköta jobb o ek,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Annons:
[mia-38]
2/13/10, 7:22 PM
#14

Man kan inte lasta över allt på alla andra.
Kunde inte socialen hjälpt de??

martdat
2/13/10, 7:23 PM
#15

#14 tillslut ,men det tog nog två månader om jag minns rätt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

martdat
2/13/10, 7:24 PM
#16

visst har jag med vart superdupig fattig. och om man var borta o blev bjuden på middag så var det guld värt, men att ta för givet elr ens fråga. never,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2/13/10, 7:26 PM
#17

Hua…Stackars barn.

Oftast är det ju föräldranas fel att det blir så här. De ser inte till att deras barn får mat hemma. Utan skiter i de tydligen. Och tar för givet att de kan äta där de är.

Sånt gör mej skitförbannad!!

martdat
2/13/10, 7:29 PM
#18

ja man ska inte ta nått för givet, e dottern hoss en kpmpis länge så ringer jag alltid hem henne för att äta, iblans äter hon där, men jag ringer alltid o erbjuder mat hemma i allfall,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2/13/10, 7:30 PM
#19

Precis. Det är så en förälder ska göra tycker jag. Bry sej om sitt barn och visa respekt mot andra.

Heder till dej.

PillanN
2/13/10, 9:01 PM
#20

Måste faktiskt säga att din son beter sig väldigt respektlöst mot dig!

Han är nog väl medveten om hur din ekonomi ser ut? Är det du som står för hans inköp av cigg och fickpengar på det tycker jag du ställer ett ultimatum.

Flickvännen äter hemma hos sig och han får sina fickpengar eller

Flickvännen äter hos er mot att sonen avstår fickpengarna och lägger dom på mat till tjejen istället!

Hoppas det löser sig och ring hennes mamma och förklara läget.

kram

Annons:
[mia-38]
2/13/10, 9:04 PM
#21

Ja PillanN…Min son verkar skita i vilket att jag inte har pengar. Han tror att jag kan trolla fram det.

Nu har de ätit upp halva middagen som vi skulle haft imorrn. Korvarna rök nyss.
Ändå sa jag att vi skulle haft de till middag imorrn.
Men hon är ju hungrig. Efter 6 mackor med pålägg på så blev det korv med bröd nu.

Jag är så trött på detta. Sen frågar sonen varför jag sitter och är sur.
Får ta ett snack till med honom.
Cigg och hans telefonräkning tänker jag INTE betala nu.

Mirjami-78
2/14/10, 1:50 AM
#22

Mia…Låt han nu vara utan pengar en månad. Ja får han inte ens studiebidraget kan han vara utan pengar!!

Sätt hårt mot hårt nu…..Såg till han att han är ju 18 år nu och får bete sig som det med. Inse att du är inte gjort ut av varken pengar eller mat.

Sedan ska han träffa flickvännen ja då kan han göra det annanstans än bara hemma hos er!!

Visst du kanske får vara hård och de kanske känner sig orättvist behandlade men för att det ska inse att det är ditt ord som gäller måste du nog göra så.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2/14/10, 4:25 AM
#23

Mia: Betala inte ett dugg för Emil när han inte sköter skolan! Det enda du är skyldig att betala är mat och husrum eftersom han fortfarande iaf är inskriven på gymnasiet…  Då har du försärjningsplikt tills han blir 20. Men okynnesätande och bjuda tjejen finns ingen anledning för honom att göra..

Mobil och cigg får han klara sig utan så han inser vikten av att sköta skolan så studiebidraget kommer…

Var stenhård! Tuff kärlek är ibland det enda som funkar:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2/14/10, 9:02 AM
#24

Nä jag kan inte köpa cigg eller betala hans mobilräkning. Jag har 20 spänn i plånboken nu tills lördag. Hahahahah..

Maten är förbrukad….så idag blir det nudlar. De åt ju upp korven igår.

Jag har sagt att så länge som han inte får studiebidraget har JAG inte råd att köpa cigg till han..eller ge han pengar till det. Han får fråga sin pappa om pengar då.

ingann
2/14/10, 9:24 AM
#25

Han ska inte ha några pengar av sin pappa heller…  R tänkte stanna hemma från skolan förra veckan och då skulle han med bli utan studiebidrag så jag talade om att det blir inte en pryl utöver maten isf… Jag har även sagt ifrån åt min mamma o systrar att de inte får låna ut nåt till honom om han struntar i skolan… Jag tycker inte att de lär sig nåt om de får pengar från någon annan när de själva ställt till så de blivit av med sin inkomst… Jag tycker både R och E är tillräckligt gamla att ta konsekvenserna av sitt handlande nu:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
2/14/10, 9:28 AM
#26

Jo…du har rätt ingann.
Sköter de inte sitt så ska de heller inget ha.
VI får ju kämpa för vårt…märker de då att de ändå får om de inte sköter sej så fortsätter det ju bara.

Jag blir så förbannad att en annan ska kämpa för att få ihop till mat odyl. Medans de bara glider omkring utan ansvar.
GRRRR!!! Det har märkts väl denna helgen att det är så.
Både från Emils håll och hans tjejs med.

Hon kunde gått hem och ätit när hon visste hur vi har det just nu. Men inte.
Då vräker hon in mackor och sedan ryker korven.

Då kunde hon likväl tagit av maten vi lagade till middag igår istället för att förstöra för middagen idag.

ingann
2/14/10, 9:38 AM
#27

Undrar om det går att byta en del av personligheterna på våra barn? Emil (och hans tjej) verkar bara ta för sig utan en tanke på om det ska vara till nåt medan mina grabbar frågar om allt… Det är faktiskt också ganska irriterande eftersom de vet att de får fixa nåt att äta om/när de är hungriga… Ändå ska det frågas om allt… De tom väcker mig om jag sover för att fråga om de får ta en macka!!!  Det enda svar de alltid fått och kommer att få är att "så länge det finns är det väl bara att äta"…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
[mia-38]
2/14/10, 9:45 AM
#28

Nä här bara tas det. Ligger det i kylen och de är hungriga senare på kvällen eller tidig natt så tar de bara.
Emil kan fråga när han är själv hemma…och då får han ju oftast ta.
Men som läget är just nu med pengar och mat så tycker jag de kan fråga innan om jag ska ha det till middag senare eller.

Mirjami-78
2/14/10, 11:47 AM
#29

Mia Handla inte mer än att ni alltid har just de ni behöver just då…..Så kommer de kankse lära sig rätt så fort vad som gäller.

Tycker de gör helt fel som äter upp det de känner för och då de vet att det inte finns mera mat och inga pengar att köpa mera med heller just nu.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2/14/10, 12:14 PM
#30

Jag skramlade ihop till en franska idag…så det blir bara varma mackor här till middag.
Men hon ska f*n i mej inte ha idag. Som hon har käkat här fastän jag sagt att jag inte kan ge henne nåt.

Är så sur och deppig så jag vet inte vad jag ska ta mej till snart.
Hur man än gör, hur man än kämpar och gnetar så går allt åt helskotta iallafall.
När ska en annan få njuta och bara ha det bra???

Mirjami-78
2/14/10, 1:07 PM
#31

Ja jag kan förstå dig Mia. Men stå på dig!! Du och sonen ska inte behöva gå utan mat bara för att hon ska ha. Jag kan förstå dina känslor runt detta hela. Du kämpar men de verkar inte bry sig…Stå på dig,

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

martdat
2/14/10, 1:24 PM
#32

du kan inte ta o ringa till flickans föräldarar o förklara hur det är, att ni inte har råd. de kanske kan skicka med henne en slant till mat på helgen?

jag har en familj som ställt upp mycket på mig när dottern var som jobbigast, ibland sov hon hoss dem två tre dagar i sträck, ganska offta , men jag vet oxå att de är fattigare än mig, och självklart så skickade jag med en hundring som hjälp te mat i allfall, nu sa de nej tack av artighet, fasst de inte lkunde äta sig mätta själva alla dagar,men jag skickar med endå, kommer inte på tal ni ska fö henne sa jag, jag e så tacksam änså att hon får va här så mycket, och jag såg att de blev glada,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Bumsibum
2/18/10, 8:56 PM
#33

tycker tjejens föreldrar kan bidra med nån hundring i månaden som kan räcka till matt till henne dom helger hon är där osv.-

[mia-38]
2/19/10, 7:38 AM
#34

Ja denna helgen kommer att bli nästan likadan.

Hon kommer hit direkt efter skolan. Har inte ätit. Men jag har sagt att detta med maten gäller även denna helgen. Sa till min son igår att jag ska inte föda henne denna helgen med.
Och imorrn så är de bjudna till sonens pappa på kalas och mat.

Flickans mamma har det bra om helgerna måste jag säga. Då hon inte behöver tänka på att ge flickan mat för hon får hos alla andra.

Annons:
Mirjami-78
2/19/10, 1:15 PM
#35

Alltså en föräldrar ansvar är ju att se till att ens barn får mat, tycker jag alla fal. Detta är inget som man lasta över på någon annan. Om inte annat Mia så får hon ju skicka med pengar med dottern så får hon köpa med det eller ge dem till dig. Tycker inte att du ska acceptera vad som helst.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Clary
2/19/10, 5:09 PM
#36

Det här problemet har du ju haft länge Mia, ring hennes mamma! Det är bara du som kan förändra den här situationen.

Kramen

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

[Jeremina]
2/20/10, 12:02 PM
#37

#0 Det låter jobbigt Mia men du gör alldeles rätt för man måste sätta gränser. Som du skriver så skulle du bjuda om du haft råd men grejen är den att det är inte bra heller för det blir inget bra läge det heller. Inte i längden!

Ungarnas killar/tjejer måste gå hem till sig och äta med. Jag förstår dig och om jag kunde skulle jag skicka ägg via sajten (du skrev att du bara hade ett ägg kvar då) för jag har 36 höns *hihi*

Sätt gränser och säg ifrån för ungar och ungdomar uppskattar det. Kanske inte på en gång men senare i livet, tro mig för mina söner säger det idag att de uppskattade deras pappas och mina gränser.

Jag känner en kvinna som sa till sonen när han varje lunch tog hem ett par polare och drack mjölkchoklad och mackor: Om inte du skaffar en mjölkko så får du sluta att ta hem kompisar på fika varje dag Tungan ute Lycka till! Jeremina som är både mamma och farmor!

[mia-38]
2/20/10, 12:10 PM
#38

Tack Jeremina..Men det blir ju svårt att skicka ägg över nätet..hahahah

Hon kom igår igen direkt efter skolan. Tog mackor…senare på kvällen kladdkaka (det fick hon) och sedan gjorde sonen spaghetti till henne.
Men varför går hon inte hem och äter efter skolan och kommer hit sen?????
Idag blir de bjudna på middag hemma hos sonens pappa.

Jag hade bjudit OM jag hade haft råd…utan tvekan. Men nu har jag inte det. Det räcker knappt till sonen och mej.

Men jag får ta ett snack med hennes mamma om det hela. Fast jag fattar inte varför hon inte fattar själv. Hon sitter ju i samma ekonomiska sits som jag.
Aldrig att jag skulle låta min son gå dit utan att ha ätit eller har egna pengar med sej till mat. När jag vet hur läget är där oxå….

Men en del skiter tydligen i det och låter sina barn leva på alla andra.

[Jeremina]
2/20/10, 12:16 PM
#39

Om jag provar att skicka kanske det blir äggröra innan dem är framm….*fniss* Vissa föräldrar har inte det sunda förnuftet tyvärr, de tänker oftast på sig själva och uttnyttjar de som är givmilda!

[mia-38]
2/20/10, 12:21 PM
#40

Hahha…Ska se när de kommer fram hur många som är hela..Flört

Men nu är det slut med det. Jag tänker inte ge henne nån mat. Jag sa till innan att hon får äta hemma. Men inte då….
Troligen har inte mamman några pengar nu så då låter hon flickan äta här….vilket hon inte får nu.
Tycker synd om flickan…faktiskt. Det är ju inte hennes fel.
Och ofta när jag tycker synd om henne så får hon äta här fastän vi inte har råd..sen får sonen och jag lida för det i veckan.

Ska bli intressant och se hur sportlovet blir nu.

ingann
2/20/10, 12:29 PM
#41

Mia: var inte tjejen 15? isf fick mamman barnbidraget igår så då kan hon väl köpa mat till barnet hon får bidraget för? annars får du säja till henne att om dottern ska äta hos dig hela tiden så vill du ha bidraget oxå…  sen på torsdag får hon underhållet med…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Annons:
Mirjami-78
2/20/10, 12:40 PM
#42

Ja det där har du rätt i Ingann. Man fick ju barnbidraget igår. Då borde ju mamman ha råd.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

martdat
2/20/10, 12:51 PM
#43

men mackor o spagetti är väll mat? då äter hon ju ändå, Hoppas att du orkar med att rinag hennes mamma, tror det är det vetigaste att göra, säga precis som det är, fasst det är jobbigt, det här tär ju psykiskt på er alla, flickan tycker kanske helle inte att det är så kul

när jag var 16 så var jag offta hoss min pojkvänns mamma på helgerna, i börgan tänkte inte jag heller på att mat kostar, hon tog tack o lov mod till sig o sa till mig att vill du äta här så får du vara med att betala,, ok, ja, det hadde hon ju minsann rätt i , de var fattiga, jag gav henne ibörgan reda pengar, men sen övergick jag till att varge månad gå och storhandla mat och bära hem till henne, jag var där skitmycket, mitt andra hem,

Att prata om priblemen är ett måsste för att alla ska må bra,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Bumsibum
2/20/10, 12:53 PM
#44

Men är han aldrig hos henne?
hade dom varigt hos varandra varanan helg hade de ju gått gemt ut.

[mia-38]
2/20/10, 1:04 PM
#45

Jo…tror nog hon fick barmbidraget igår….men hon kanske är back precis som jag.
Han är inte så ofta där. Kanske en gång i veckan..och då har han ätit mat hemma innan.

Ja om det hade gått jämt ut hade jag heller inte sagt nåt..men nu gör det inte det.

Bumsibum
2/20/10, 1:09 PM
#46

aha, jaja, som förelder hade jag iaf velat ha min dotter hemma nån helg och umgos med henne, men vem vet hon kanske bara tycker det är skönt utan henne… vad vet jag. Låter ju lite skumt, hon kan ju inte ta förgivet att en annan förelder ska föda hennes unge ju.

Hoppas att det löser sig, och att mamman är vettig när du pratar med henen och förstår att du vill ha en slant för mat eller att hon ger dottern mat hon kan tillaga hos er eller något, för även om hon med har dålig ekonomi.. så hade hon ju ändå gett dottern mat om hon varigt hemma om helgerna (kan amn ju hoppas iaf.)

[mia-38]
2/20/10, 1:12 PM
#47

Jag fattar faktiskt inte hur man kan va sån som förälder. Låta flickan vara här varje helg. Från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag.
Men det är ju bra…då får ju HON sin egna tid…hon slipper laga mat…odyl.

Hoppas nu bara att ungarna går till henne efter middagen hos sonens pappa som de sagt.
De kan gått vara lite där med.
Men då är de ju inte hungriga…så då slipper hon ju ge dom mat iallafall..hahahaha..

Jag får ta ett snack med henne beroende på hur det blir på lovet nu.

Bumsibum
2/20/10, 1:17 PM
#48

nej, jag förstår inte det i heller asså man ska inte drafolk över en kant men de låter närstn som hon har något problem, alkohol eller något jag ska inte hoppa på folk, men ja.. man kan ju inte låta bli att tänka.

Kan tänka mig att hon knapt kanske gör mat till sig själv ens och så är de skönt att dottern inte är hemma på helger då kan mamman sitta i lugn o ro o drika och inte tänka på mat till dottern och annan mamma göra, förlåt om jag låter påhoppande mot din sons flickväns mamma, men man vet ju inte de kan ju va så, behöver ej va så men ja, jag tycker de är lite oansvarligt från mammans sida.

Ja, skulle inte förvåna mig om hon är där hela lovet, men det återstår ju att se, Sen kan det ju vara så att tjejen inte har de så bra hemma?! och gärna drar sig undan om hon kan, spec.. om det är så som jag skrev längst upp.

Annons:
[mia-38]
2/20/10, 1:27 PM
#49

Det är inget påhoppande alls. Jag känner inte hennes mamma så väl alls. Men jag tror onte hon har problem med drickat.
Det enda jag vet är att flickan inte gillar mammans pojkvän. Hon beskyllde honom för att ha tafsat på henne i somrars..men mamman trodde då inte sin egna dotter och är fortfaramde ihop med denna kille.
Jag vet inte vad som hände mer sen då vi hade egna problem att tampas med här hemma.
Har iallafall inte hört mer sen om det. Men det kan vara så att flcickan inte vill vara hemma då när mammans pojkvän är där.

Bumsibum
2/20/10, 1:33 PM
#50

aha, aj då.. nej de kan man ju kanske förstå, spec om han gör sånt.. Obestämd uch. Stackars tjej, men trots detta så bör hon ju ändå äta hemma iaf, eller iaf ta med sig mat.

[mia-38]
2/20/10, 1:39 PM
#51

Ja det tycker jag med.

Men får se nu vad som händer under lovet…

ingann
2/20/10, 1:45 PM
#52

oavsett om mamman ligger efter eller inte så är det hennes skyldighet att ge sitt barn mat… har man inga pengar så får man fixa det på nåt sätt..  det är ett ansvar som man under inga omständigheter kan lasta över på någon annan om man inte har en gemensam överenskommelse om det. klarar man inte av det så ska man inte ha barn! hårt men sant…

vore jag dig skulle jag ringa mamman oavsett hur mycket hon kommer vara hos er under lovet…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Nordann
2/20/10, 3:13 PM
#53

Hur länge har det varit så här?Menar du att ni föräldrar aldrig pratat med varandra om det?Har du enbart pratat med sonen eller med båda ungdomarna?Vad sa de i så fall?

Det är bara en sak att göra,ni vuxna måste prata med varandra och bestämma hur det ska gå till (och förstås hålla fast vid det sen).Tänk om det till exempel är så att mamman vill att flickan ska vara hemma och äta hemma,då kanske hon tycker att hon inte kan ge flickan matpengar för då ger hon ju dubbla budskap!?

Det jag tror skulle vara bra är att först pratar ni föräldrar ensamma,sedan alla fyra tillsammans.

[mia-38]
2/20/10, 3:53 PM
#54

Så här har det varit kanske i en eller två månader nu. Jag har haft råd innan…men nu är min ekonomi i botten riktigt pga min arbetssituation.
Ja vi får nog prata själva först jag och hennes mamma om det hela.

Men jag kommer att få råd snart igen då jag säkerligen får fast från 1:a mars. Men vi kanske behöver sätta upp lite regler iallafall om hur det ska vara.

Mirjami-78
2/20/10, 5:30 PM
#55

Mia oavsett om du har råd eller inte så ska det finnas regler som du och hennes mamma har kommit överens om gällande detta hel tycker jag. Kan du inte bjuda hennes hem till dig på en fika eller något och prata med henne om ungdomarna så ni båda kan byta lite info ang. dem och sätta upp regler m.m Sedan är det ju tala om det för tjejen och din son att det och det har ni kommit överens om.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Clary
2/20/10, 5:42 PM
#56

Håller med Pia, det kanske finns annat du kan använda de pengarna till och det är mammans skyldighet att föda sitt barn. Du hade väl samma problem med förra flickvännen? Eftersom flickan är så ung är det väl ännu större anledning till att prata med hennes mamma.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

 

 

Nordann
2/20/10, 6:45 PM
#57

Aha,då är det ganska nytt då för ungdomarna.Jag tycker absolut att ni vuxna ska prata med varandra och komma överens om vad som ska gälla,och sedan gärna ta det alla fyra så ungdomarna ser att ni är överens också.Sen beror det ju på vad man menar med "ha råd",ok om man har tillräckligt med pengar över fast man bjuder så man ändå har utrymme för det man vill göra (gå på bio,äta ute,sparande osv).Lycka till,hoppas det ska gå bra att komma överens!

[mia-38]
2/20/10, 6:56 PM
#58

#57 De har vart ihop i över ett halvår..men då hade jag råd eftersom jag hade fast jobb. Vilket jag inte har nu.

Vi kan inte gå på bio eller äta ute. Kan inte ens spara en liten slant heller nu.
Och då anser jag inte att jag ska behöva föda henne med.

Men får ta ett snack med hennes mamma.

[mia-38]
2/21/10, 2:46 PM
#59

Nu ska vi se….

Nu ska de vara här igen. Jag sa utryckligen till att flickan får äta HEMMA! Jag har INTE råd!
Mne jag veeeet att hon inte hunnit äta middag än..
Så imorrn är det jag som ska prata med hennes mamma om pengar.

Detta håller f^n inte. Skrikandes

Nordann
2/21/10, 9:44 PM
#60

Vad bra att du sagt till,hoppas det löser sig.

martdat
2/21/10, 11:05 PM
#61

ja ska hon va hoss er hela sportlovet? ring hennes mamma i morn och få det avklarat, ta tjuren vid hornen,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Jeremina]
2/22/10, 1:21 AM
#62

Stå på dig. Har flickan problem hemma och du får reda på det ska du kontakta det sociala. Det är en skyldighet vi har!

Annons:
[mia-38]
2/22/10, 7:32 AM
#63

Hahahah….När jag sagt att jag INTE kunde bjuda på mat så stannade flickan hemma.
Hon kom istället klockan halv åtta på kvällen.

Men nu ska jag se vad de tänkt framåt här i veckan.
Jag ska ta kontakt med hennes mamma om mat om hon ska vara här hela veckan.

Igår satt de i soffan och hängde och jag har min data så de ser vad jag skriver…så jag kunde inte gå in här och svara.

martdat
2/22/10, 9:34 AM
#64

märkligt, du har ju sagt innan att du inte kan bju på mat, varför lyssna denna gången,,, men bättre lyssna sent än aldrigGlad

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mirjami-78
2/22/10, 10:16 PM
#65

Stå på dig nu Mia!!!!Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

martdat
3/1/10, 12:01 PM
#66

Har du pratat med mamman ?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: