Annons:
Etikett05-myndighetskontakter
Läst 1731 ggr
Tatsja
2009-04-25 09:53

Soc och el

Får verkligen soc bestämma exakt hur mycket el som det ska förbrukas hemma?

Bakgrund. Sonen som är 29 år är inneboende med eget inneboende kontrakt hos mig. Han har 2 rum med egen ingång, Del i badrum och kök. egen toa. Självklart får han vara uppe hos mig om han vill.

Hans rum är en inredd källarvåning med betonggolv. På vintern, om jag stänger av el-elementen, så kan ha ha tur, om det inte är kallare än 7 -9 grader. På sommaren aldrig över 13. Därför har vi satt in 2 el-element. Detta gör ju att räkningarna blir lite dyrare.

Jag får alltid runt 1100 - 1400, beroende på kylan.

nu vägrar de betala mer än 350 kronor, Jag ska stå för resten. Vi har kollat att stänga av allt på nedre våningen och jag lovar att så billig el har jag aldrig haft. Den låg då för övre våningen på 400. Här är det oljeelement. Ingen hushållsel ingår i hyran.

Nu ska jag igen för 51:11 gången bråka med soc och hota med att stänga av ALL el till honom. Sen får han ingen mat, kaffe och så vidare. Det är ju MIN el. De får lov att se till att han har lyse, värme, mat och så vidare. Jag ska ju inte försörja honom.

Tack för att jag fick gnälla. Är så arg och ledsen. Orkar inte bråka, men måste.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Tatsja
2009-04-26 10:05
#1

Tack lilac för all stöd och hjälp via msn. Glad Vilken tur att jag satt och surfa en stund till igår

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

MIRJAMI
2009-04-26 19:36
#2

Tasja du ska ju inte så för hans kotsnader. Även om han är inneboende och fast du är hans mamma….så har du ju inga som helst skyldigheter när det gäller just han.

Du skulle ju kunna ha vem som helst som inneboende….alltså en utomstående persson som skulle leva på soc. skulle de då begära att du ska betala det ena och det andra….undrar om de har rätt till det. Nej ta fajt för detta…rätt ska ju vara rätt!!

Lilacbower
2009-04-27 20:12
#3

Inget att tacka för Tatsja! Bara glad om jag kan göra en skillnad!

Kram på dig

Ensam - men stark!

Tatsja
2009-04-28 10:15
#4

Var i kontakt med soc igår. Vi har som norm högst 350 var hennes svar. väldigt snorkig också. Gissa en som var väldigt arg. Krävde att få ett möte med henne och hennes chef, så nu väntar jag bara på att vi ska få komma dit.

Hon fick lov att ge sig i det fallet att om det hade varit någon annan än min son, så hade de betalat. Sen när jag sa att om han inte har elelementet på, så har han inte mer än 13 grader. Säg åt honom att sätta på sig jacka, fick jag till svar.

Tur det var i telefon hon var, annars vet jag inte vad som hade hänt.

Detta var bara lite om vad hon sa. Men hon ansåg att jag nog kunde ge honom av min mat och kaffe. Jag är både gluten-och laktosintolerant. Det blir dyrt det.

Nu har jag sagt till att de får lov att ordna mikro, spisplatta, kaffekokare åt honom och se till att han får hemkört mat. Så hon skulle snabbt ordna ett möte, så jag får tala med cheferna själv. Ser fram emot det. Grrrr.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mads
2009-04-28 13:47
#5

# 4 Fy vad jobbigt att de bråkar så om det hela. Men jag är inte så insatt och hänger inte riktigt med, varför är du försörjningsskyldig gentemot en son som är vuxen och myndig ?

Amor Vincit Omnia

Tatsja
2009-04-29 08:31
#6

Det fattar inte jag heller, men hon på soc anser att det är ju min son. Enligt henne har jag moraliskt skyldighet. Jag håller inte med. Ser verkligen fram emot att snacka med chefen därnere. Då kommer de få sina fiskar varma. Sonen stängde av elemetet igår och vips hade han 13 grader. Det är ju inte rätt att han ska bo så. Sen svaret att han kan ha på sig en jacka, köper jag inte.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
Lilacbower
2009-04-29 20:49
#7

Ansök om rimlig del av elkostnaden och kräv sedan skriftligt avslag och överklaga!

Ensam - men stark!

MIRJAMI
2009-04-30 00:21
#8

Vad jag tror så har du fortvarande igen försöringsplikt ang. din vuxne son även om ni bor i samma bostad.

Lilacbower
2009-04-30 00:50
#9

Precis och därför är bästa vägen att överklaga ett avslag!

Ensam - men stark!

Tatsja
2009-04-30 09:33
#10

Hade det nu varit en inneboende som inte var släkt med mig. Då hade det inte varit något problem. Jag ska ju inte behöva försörja ett vuxet barn.

överklagande är gjort och där har jag till och med fått med vad elelementen drar enligt Mälarenergi. Det är de som är boven i dramat.

Enligt dem, så ska han betala mer än halva räkningen, då element inte är billiga. Själv har jag på min del oljeelement. Men eftersom det är inredd källare på 2 rum som han har, får vi själva stå för uppvärmning.

Utan element är det runt 3 - 9 grader på vintern och högst 13 på sommaren. Det är betonggolven och väggarna som gör det.

Vi får se vad som händer med överklagande och när jag nu får komma ner och snacka med chefen. Vilket jag har krävt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Upp till toppen
Annons: