Annons:
Etikettförskola
Läst 3492 ggr
phernilla
2009-03-22 13:52

HJÄLP: Problem på förskolan!

Jag har ett problem med förskolan som jag skulle behöva era synpunkter på. Får det verkligen gå till så här? Känner mig totalt maktlös och överkörd!

Sonen är alltså under utredning, men har inte fått nån diagnos än, utredningen har inte ens kommit halvvägs! Dock så, redan drygt ett halvår innan utredningen påbörjades så fick han genom kommunen en egen resursperson på förskolan, o detta har fungerat kanon för honom! Vore det inte för denna resursen så skulle förskolan inte alls fungera för honom. Han kräver en extra resurs, annars funkar det inte på förskolan.

Det säger ju en hel del, eller hur?

Men, nu till problemet…

Jag blev uppsagd från mitt förra arbete o jobbade sista dagen den 5 feb i år. Sen dess är jag arbetslös. Har blivit uppringd flera ggr från min kommun, samt närliggande kommuner om timvikariat…

Men, förskolan vägrar låta mig jobba!!!

Sonen har på "mammaveckorna" schema, alla vardagar kl: 09-14. Det är även dom exakta arbetstiderna för hans resursperson. På pappas veckor så är schemat, alla vardagar kl: 09-17.30

Förskolan har tydligt sagt åt mig att jag får inte ta jobb som sträcker sig utanför dessa timmar!
*SUCKAR DJUPT*

Motiveringen är att:
"resurspersonen har bara sina schemalagda timmar o får inte fler timmar än dom hon har".

Men va f***n, känner jag bara…

Jag har inte råd att gå hemma arbetslös o man får inga timvik som är inom den ramen av arbetstid (kl: 9-14) under vardagar. Så jag får tacka nej till ALLA jobb jag erbjuds! Totalt 4 st olika arbetsplatser bara denna veckan. :-(

Så i Torsdags så tog jag upp detta med förskolan o sa att det här är ju inte hållbart! Jag kan inte hålla på att tacka nej till jobb, för att hans resursperson inte får fler timmar. Det får dom ju banne mig lösa! Han behöver denna resursen, o jag behöver jobba o få in pengar! Så är det bara, för som det är nu så ligger jag back med över en hel månadslön!

Detta funkar inte längre!

Då hänvisade dom mig att ringa till förskolechefen för att"deala med henne", för det är hon som styr detta, helt o hållet, enligt förskolan. Hon som håller i alla trådarna!

Har jag inte rätt att arbeta?

Kan dom verkligen göra så här?

Jag menar:  

  1. Än så länge så är Ellioth "precis som vilket annat förskolebarn som helst, iom att han inte har någon diagnos i dagsläget".

  2. Än så länge så är jag "precis som vilken annan förskoleförälder som helst". Det här är ju inte klokt!

Annons:
Lilacbower
2009-03-22 14:25
#1

Tycker du ska göra som dom sa faktiskt! Det ligger nog på chefsnivå att ta sådana beslut!

Lycka till!

Ensam - men stark!

phernilla
2009-03-22 14:43
#2

Lilac:
Ja, det ligger på chefsnivå!
Men den myndighetskontakten ska inte jag behöva ta som förälder.
Inte för nåt som ingår i grundreglerna för förskola i hela sverige!

Lilacbower
2009-03-22 14:49
#3

Inte behöva och vara så illa tvungen är tyvärr inte samma sak! Jag har fightats mig grön i skolan vissa gånger för att få det mina barn har behövt……Dessutom så är min erfarenhet att det många gånger är lättare att ha med cheferna att göra - de som har resurserna än med fotfolket som inte kan göra så mycket egentligen.

Tänker på dig, vännen min!

Ensam - men stark!

phernilla
2009-03-22 15:00
#4

Lilac:
Där har du faktiskt en poäng. Cheferna lyssnar o ser problemet direkt många gånger. Dessutom så förstår dom ju ofta att det är allvarligt, då man bemödar sig med att söka upp dom för HJÄÄÄÄÄLP!!!!

Lilacbower
2009-03-22 15:06
#5

Det är min erfarenhet. Dessutom så är det dom som sitter på pengarna!Personalbrist och små ekonomiska resurser gör det svårt för andra än chefer att förändra.

Du ska se att det löser sig. Var bara påläst och lugn så ordnar det sig.

Ensam - men stark!

Hjortronsylt
2009-03-23 10:17
#6

Du har en verkligt jobbig situation och jag håller med Lilacbower ; var påläst om dina rättigheter och behåll ett sakligt lugn. Det kommer lösa sej.

Kanske har du redan ringt till Skolverket och rådfrågat om vad som verkligen gäller för din del?

Vad är förskolans argument till att dom inte kan ordna fram en resursperson till? Vad säger skol- och barnomsorgen i din kommun? Kan du får mer underlag att lägga fram från läkare som styrker behovet?

Kan pappan tänka sej att hjälpa dej så du kan tacka ja till ett heltidsjobb? Så att du får hans förskoletider istället.

Annons:
ingann
2009-03-23 14:56
#7

När du jobbar har du väl rätt till heltid på förskolan? Jag skulle kunna tänka mig att de är tvungna att sätta in resursen flera timmar de dagarna… Kolla med skolstyrelsen/skolverket vad du har rätt till och hänvisa förskolechefen till det sen. Precis som Lilac säjer så är det bäst att tala med chefen direkt.. Hon/han är den som bäst kan ge besked..

När min yngste gick på förskolan 15 timmar/veckan fick han vara heltid de dagar jag fick timvik utan problem, men vi behövde iofs ingen resurs och så var det ju ca 8-10 år sen så reglerna har säkert ändrats femhundrasjuttioelva gånger sedan dess:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

MIRJAMI
2009-03-23 18:07
#8

När jag jobbade som tim. vik så fick jag ha min son på förskolan de tiderna jag behövde just den dagen. Jag kunde ringa till dem på morgonen och säga att jag komme och lämnar sonen pga. att jag ska jobba och det var aldrig någa som helst broplem. Det har man rätttill vad jag vet för jobba ska man kunna även om de så är bara timvik. Så här höll jag på i ca två årstid innan jag fick en fats tjänst.

Min store son har en asistent på skolan pga. sitt meddfödda funtionsnersättning. Denna man som jobbar där som asistent för min son är där de timmarna min son är där..även på lov i fritis.

Jag skulle nog ifrågasätta förskolans agerande. Om du måste lämna din som tidigt på morgonen kankse det inte finns så många barn då och då kanske fröknarna kan klara detta hela utan den extra personen. Sedan finns ju personen där när det full verksamhet. dvs. på dagtid. Samma kankse kan gällä på eftermiddagen…finns färre barn och då kankse personlane kan fixa detta utan extra personen. Din son ska ha rätten att gå på dagis precis som alla andra barn har och den möjligheten måste de kunna ge han. Ska kommunen förörja dig då?? Man kan ju börja undra….du kankse borde gå till soc. och säga att nu får ni ta och betala pengar här för mig och sonen då jag inte tillåts jobba pga. att dagisset anser att jag ej kan ha min son där de tiderna jag behöver då jag ska arbeta.

Ja…jag tror att dagisset gör fell….är inte hundra på detta men kan inte tänka mig något annat.

phernilla
2009-03-26 00:36
#9

Nu ska det bli intressant o se hur förskolan ska lösa det här?

Idag blev jag nämligen akut inkallad på anställningsintervju, åkte dit direkt, pratade i 2 timmar, o JAG FICK JOBBET!

Så fr.o.m. Måndag som kommer, så jobbar jag varannan vecka eftermiddag (pappaveckorna), varannan vecka förmiddag (mammaveckorna).

O jag börjar redan nu imårrn med två tuffa delade turer:
Tors 9-14 + 16-22
Fre 9-14 + 16-22

Sen veckan som kommer blir det eftermiddagsvecka.
Har inte fått dom tiderna exakt än, men det får jag reda på imårrn.

Så nu är dom skyldig att lösa detta direkt!! 

Mads
2009-03-26 14:42
#10

Det finns ju klara och tydliga bestämmelser som gäller för hur många timmar i veckan man får ha sina barn på dagis/förskola så det borde inte vara svårt att lösa egentligen ju.

Amor Vincit Omnia

phernilla
2009-03-26 23:52
#11

Mads:
Nej, det borde inte vara det. Men han måste ha en resurs som punktmarkerar honom hela tiden han vistas på förskolan! O hon får inte fler timmar, som förskolan uttrycker det.

phernilla
2009-03-27 16:09
#12

Min sons dagistider idag:
På pappaveckorna är han där prick 8½ timme/dag.
På mammaveckorna är det 5 timmar/dag. 

Nu blir mammaveckorna utökade med 1 timme/dag.
Alltså 6 timmar/dag. Kommer bli närmare 5½ timme.

Ringde dagis idag, dom var glad att jag meddelade i tid.
Dom gratulerade inte till jobbet, o hon avslutade med att:
"Ja men vad bra, då får vi se hur vi löser det nästa vecka…" 

Den frasen kändes inte speciellt betryggande alls då man la på luren direkt. *suckar*

Det är bara att lösa det, säger jag bara. Ska ringa kommunen NU o ifrågasätta detta!!

Gullan402
2009-03-27 19:46
#13

Phernilla; vad sa kommunen? Det måste ju vara fixat när du börjar jobba. Det går ju liksom inte med att vi får se hur vi löser det nästa vecka. Och din son har ju särskilda behov. Lycka till i varje fall.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
phernilla
2009-03-27 23:52
#14

Gullan402: Ja, han HAR särskilda behov! Kruxet i detta fallet är la att han inte har det på papper, då han ingen diagnos har…än! Men den är ju på G… O kommer att komma…

Tuvalu
2009-03-28 10:00
#15

Jag är säker på att även detta löser sig för dig Phernilla Skrattande

Mads
2009-03-28 14:36
#16

# 11 Antar att så länge ni inte har papper på hans diagnos så kan de kanske inte bevilja resurspersonen fler timmar, så fort ni sen har det så löser det sig säkert.

Kram

Amor Vincit Omnia

phernilla
2009-03-28 15:39
#17

Mads:
Ja men då kan man samtidigt hävda att, hur kan ha då idag ha resurstimmar överhuvudtaget, utan dignos ;) Om dom skulle komma med den bortförklaringen!

phernilla
2009-03-28 15:40
#18

Mads:
O nu är det ju oxå så att en utredning blir inte klar över en dag, den kan ta väldigt lång tid, allt ifrån 4-5 månader till flera år. Ska han då lida fram tills dess, menar du? Få vara utan resursen o jag ska bli barskrapad utan jobb hemma, för att han inte får sina mänskliga rättigheter förrän allt finns på papper? Då dom redan dragit igång allt, dessutom, på dagis… 

O ja, jag är FÖRBANNAD!

Men INTE på dig, gumman!!!
*kramar*

Mads
2009-03-28 20:44
#19

# 18 Förstår såväl din frustration men ser inte personalen att han behöver sin resursare så de kan bekräfta detta för att kunna få utökat med timmar ? Och det borde ju också vara en anledning när han faktiskt är under pågående utredning tycker man. Hoppas verkligen det kan lösa sig på ett bra sätt för er.

Kramar

Amor Vincit Omnia

phernilla
2009-03-29 01:08
#20

Mads:
Ja, dom ser allt detta! Men dom verkar ha snubblat på tummen så den fastnat i arslet på dom??? :-/ *suckar*

Annons:
Mads
2009-03-30 17:37
#21

Det kan väl också ha att göra med dagens ekonomi och därav att det finns mindre resurser, det ser man ju mer eller mindre inom alla områden, förskola, skola, sjukvården m.m. Det är oerhört surt när man drabbas av det dock. Många står ju maktlösa då högre chefer och ekonomiansvariga bestämmer hur det ska vara.

Kram

Amor Vincit Omnia

Upp till toppen
Annons: