Annons:
Etikett13-mat
Läst 3813 ggr
russigabettan
2009-01-08 12:36

RECEPT på vardagsmat

Känner att man lagar samma rätter hela tiden, är alltid stressad och trött. Vi kanske kan tipsa varandra om bra, billig mat som går hyfsat snabbt att fixa efter en hektisk dag!

Annons:
[mia-38]
2009-01-08 18:37
#1

Bra tråd Bettan.

Ska fundera ut nån bra och snabblagad mat…Har själv idetorka på middag just nu. Återkommer…

[mia-38]
2009-01-08 20:19
#2

Fläskpannkaka är gott och lätt att göra. Tungan ute Räcker till många med om man gör i långpanna.

russigabettan
2009-01-08 21:59
#3

Jag kör ett fiskrecept som mamma alltid gjorde till mig och mina syskon när vi var små.

Man blandar grädde och ett par matskedar tomatpure, dill, salt och vitpeppar och låter ett fiskblock koka i det, men eftersom det är lätt för mjölkprodukter att koka fast så brukar jag göra det i ugnen i en ugnsfast form istället. Man får anpassa mängden efter hur många man är och hur mycket smak man vill ha.

Då kan man dessutom toppa med färska tomater och lite riven ost om man vill.

Serveras med ris och valfria grönsaker, superenkelt och jättegott, de flesta barn brukar älska det.

Har även ett jättegott recept på tmatsoppa som passa både till vardag och fest, återkommer om det, jag kan det ej utantill exakt.

Asa-N
2009-01-09 05:59
#4

Jag tror vi har en sådan här tråd sedan tidigare!! Ska se om jag hittar den Glad

ingann
2009-02-05 02:50
#5

en gammal tråd till;)

Kycklinggryta är favoriten bland mina barn och kompisar..

4-6 pers

Tärna 1 kg kycklingfiléer och bryn dem i en gryta med lite olja/margarin tills de är helt vita.

Häll i 2 st smaksatta creme fraische (jag använder alltid 1 tomat/basilika + 1 paprika/chili) och rör om.

Låt koka ca 15-20 minuter.

Serveras med färskpasta/spaghetti och valfria grönsaker..

iom att creme fraischen är smaksatt behövs inga andra kryddor så det är jättesmidigt.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

russigabettan
2009-02-05 12:05
#6

#5 Mums med kyckling! Det såg ju snabbt och smidigt ut, måste jag göra någon kväll.

Annons:
ingann
2009-02-05 14:53
#7

#6 det tycker jag:) Den vill alltid min släkt ha när de kommer hit på besök och har ungarna kompisar här så man frågar om de vill ha mat är deras första fråga jämt: Är det kycklinggryta? haha

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
2009-02-06 09:08
#8

Ingen som äter blodpudding med krösamos längre? Mina barn fullkomligt älskade det, speciellt innan jag stekte bitarna, de gick och åt upp nästan ett paket var. Nyttigt och gott.  Billigt också

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
2009-02-06 18:11
#9

#8 mina ungar gillar blodpudding men inte jag så det får de ibland när jag vill ha pölsa som inte de gillar;) men de vill ha lingonsylt till sin äckelpudding;p

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Gullan402
2009-02-07 12:29
#10

#9 Tänk att vi har samma "dilemma" här, mamma får pölsa med rödbettor och stekt ägg och barnen blodpudding med lingonsylt och rårivna morötter.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

ingann
2009-02-07 15:44
#11

#10 haha ja, det är tur att det är billigt med bägge rätterna och att de är lätta att laga:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Asa-N
2009-02-08 09:22
#12

Det är samma här, jag äter pölsa men absolut inte blodpudding och min dotter är precis tvärt om *hahahaha*

Tatsja
2009-02-08 09:43
#13

Jag och yngste sonen, 29 år. äter fortfarande blodpudding ibland. Fast jag inte får och blir lite dålig. Men den innehåller enormt mycket järn och är både nyttig och billig. Lingonsylt - krösamos- är ett måste.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
russigabettan
2009-02-08 11:53
#14

Här gillar vi blodpudding allihop nu när A är ute ur bilden. Det ska vara lingonsylt och vitkål till, fast ibland kan man steka på några korvsnuttar också.

Lapskojs är en annan rätt vi kör ibland och mina barn äter gärna fisk, så fiskbullar går också, men bara i hummersås.

[mia-38]
2009-02-08 11:55
#15

Kålpudding! Mums. Skrattande Med risk för att förorena luften sen. hahahah

ingann
2009-02-08 17:41
#16

Åh, lapskojs är väl gott!!! jag gör dock en egen variant på den eftersom mina ungar vägrar äta när det är kött:) jag tar bort skinnet från ett isterband och mixar ner i moset istället… det blir även billigare för till 3 personer räcker det med 1 isterband i;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
2009-02-09 09:34
#17

Vitkål kan jag för mitt liv inte äta längre. Jag har arbetat på Dafgård's och rullat kåldolmar och packat kålpudding. Vet ni hur illa ett ruttet kålhuvud som är kokat luktar?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

ingann
2009-09-18 01:25
#18

ett annat kycklingrecept vi gjorde i helgen som ungarna älskade…

Tacogratäng med kyckling.

Skala och skiva 5 stora potatisar  ( till 4 pers)

Tärna eller finstrimla och bryn 900 g kycklingfilé

Blanda 1 påse tacokrydda med 5 dl vispgrädde

Fyll botten på en gratängform med hälften av potatisen,

lägg i kycklingen uppepå,

lägg i resten av potatisen.

Häll över gräddblandningen och strö riven ost över.

Grädda i 225 grader ca 60 minuter.

Potatisen kan även förkokas i gräddblandningen tills de är halvmjuka för en krämigare smak, vilket också minskar gräddningstiden till ca 40 minuter..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2009-09-18 01:33
#19

Denna tråd är kanon!!!Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

sponny
2009-09-20 20:54
#20

Tusen tack för denna tråden och inganns tråd med recept! Precis vad man behöver!!!

Annons:
Mammzing
2009-09-20 21:11
#21

# 18
Har precis käkat.. En kanongod gratäng efter DITT recept.
Kan verkligen rekommenderas.
Tack!

ingann
2009-09-20 21:43
#22

Mammzing: Vad kul att ni gillade den:) Det var min sons förslag till middag förra helgen.. han talade om vad som skulle vara i och sen fick jag lista ut hur man skulle få ihop den på lättaste sätt;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

sponny
2010-01-08 18:53
#23

Tänkte att jag kan lägga till dagens middag här.

Pasta med Chorizo- och Tomatsås

4 port

280 g pasta tex Tagliatelle

3 choritzo-korvar, ca 300 g

2 purjolökar

1 paket (500 g) krossad tomat

1,5 dl matlagningsgrädde

0,5 tsk salt

0,5-1 krm cayennepeppar

Koka pastan i riktligt med vatten och under tiden skär korven i slantar och skölj, ansa och strimla purjon.

Fräs korv och purjo i några minuter innan du häller på gräddde och tomatkross. Låt allt puttra i cirka 5 minuter. Smaka av med salt och cayennepeppar.

Servera pastan med sås, sallad och bröd.

Mirjami-78
2010-01-08 22:30
#24

Låter gott det därGlad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Nordann
2010-01-09 23:30
#25

Jag brukar göra en väldigt enkel kycklinggryta med thaismak:

Kokosmjölk med sambal oelek och curry efter behag (gul,grön,röd)

Kyckling,färdiggrillad i bitar (brukar grilla dan innan)

Grönsaker som morotsstavar,paprika,broccoli eller vad man gillar eller har hemma

Servera jasminris till.

Mirjami-78
2010-01-10 14:07
#26

#25 Jag får nog testa det där….Skrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: