Annons:
Etikettskilsmässa-separation
Läst 1963 ggr
Justines-pappa
2009-01-22 23:59

Umgänge

Jag och mitt ex har ett gemensamt barn som vi har gemensamvårdnad över. kan hon förbjuda mig att träffa min dotter?

Annons:
db-2
2009-01-23 00:31
#1

Nej, inte utan ett domstolsbeslut. Däremot är hon som vårdnadshavare (precis som du) självklart skyldig att se till att barnet inte löper risk vid umgänge med den andra föräldern (tex att den andra föräldern är olämplig pga aktivt missbruk/psykisk ohälsa/våld etc). Barn har rätt till båda sina föräldrar.

Mads
2009-01-23 00:54
#2

Nej hon kan inte neka dig umgänge med din dotter, inte ens om hon hade haft ensam vårdnad ofta får pappan eller mamman umgänge ändå även om bara den ena står som vårdnadstagare. Hör av dig till familjerätten, de kan hjälpa dig med vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter som förälder.

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
2009-01-23 07:06
#3

Säger som de andra två. Lycka till vännen.

Dinengel
2009-01-24 19:53
#4

Har du ren mjöl i påsen så är det inget att oroa sig för.

Lycka till/Dinengel

MIRJAMI
2009-01-27 14:28
#5

Ta kontakt med fam.rätten om ni inte redan har kontakt med dem. Är jatteglad läsa om att du vill träffa din dotter och då ska du stå på dig och och se till att du får ha ett ungänge med henne, för även det är mycket vigtigt för henne. Lycka till!!

Asa-N
2009-01-28 14:34
#6

Som de andra så väl skrivit här, hon har ingen som helst laglig rätt att förbjuda dig det. Kontakta familjerätten på en gång om hon bråkar så du snabbt kan få hjälp av dem samt att allt dokumenteras, det är inte minst viktigt.

Annons:
ingann
2009-01-29 22:23
#7

som de andra säjer, stå på dig! alla barn har rätt till båda sina föräldrar!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

russigabettan
2009-01-30 14:43
#8

Visst ska du träffa dina barn, speciellt när ni har delad vårdnad, barnen har rätt till det såvida de inte far illa hos någon av föräldrarna!

Jag ser det här med umgänget med blandade känslor eftersom min man sa ifrån sig vårdnaden om sina barn och sedan bråkar om umgänget, inte för att han vill träffa dem utan för att han vill ha kontroll över mig. Då är inte reglerna i det här landet så roliga längre, för när det blir så, kan jag inte se att barnen mår bra av att användas som spelbrickor. Så fort jag säger att det kanske är dags att öka umgänget så är det inte så bråttomt, men trots att jag aldrig nekat honom en enda träff med barnen så fick jag ett samtal från familjerätten där de sa att A ifrågasatte umgängesrätten. Det var en chock som inte var så rolig med tanke på att mitt ex inte ens ringer sina barn och frågar hur de mår.

Jag ser det inte som att någon av föräldrarna kan kräva umgänge med barnen, det är barnen som ska få rätt att träffa båda sina föräldrar!

Upp till toppen
Annons: