Annons:
Etikett09-skolan
Läst 623 ggr
[mia-38]
12/19/08, 5:51 PM

Sonens skolproblem.

Idag fick jag ett samtal från rektorn på skolan som Emil går på. Han har ju problem med sin hälsa till och från och har fått en chans att gå om ECDT på gymnasiet.
Han har ökat sina betyg en aning men har en bit kvar.

Iallafall sa rektorn att de (hon, läraren och kuratorn) hade bestämt att avskriva Emil från programmet och sätta han på IV. Kanske han borde vara sjukskriven halvtid?
De hade även blandat in socialen i det hela.

Detta känns hemskt att de blandat in de. Känns som om man misssköter honom.

Att han ska börja på IV kan vara bra för honom. Och att han kommer att få bukt med sin hälsa.

När jag kom hem för att berätta detta för honom så blev han ledsen. Han ville ju gå kvar och kämpa.
Men fick honom att förstå att det är för hans eget bästa.
Och han förstår nu.

Men att dra in socialen??

Ville bara skriva av mej. Men kom gärna med synpunkter och råd. Jag är ganska rådvill just nu.

Annons:
Asa-N
12/19/08, 7:24 PM
#1

Varför i hela friden drog de in socialen??? Det övergår mitt förstånd. Detta har du även all rätt att protestera mot.

[mia-38]
12/19/08, 7:30 PM
#2

Nä jag fattar inte det heller.
Jag frågade vad de kommer att göra. Prata med både sonen och mej och hans pappa. Kollar på hemförhållanderna.
Känns som om man är världens sämsta morsa just nu. Här finns inget hemma att klaga på. Vi tar hand om honom så gott vi kan och han mår inte dåligt pga  det.

Fattar noll!

Asa-N
12/19/08, 7:34 PM
#3

Tyvärr så måste du släppa in dem för att bevisa att där inget fel är, annars hade du kunnat be dem dra åt fanders….

[mia-38]
12/19/08, 7:38 PM
#4

Ja de får gärna komma in här. Vi har inget att dölja. De får komma när som de vill.
Vi ska visa att det inte är hemmet eller vår omtanke det är fel på.
Jag ska föreslå de det vid första kontakten. Jag ska möta de på ett bra och lungt vis.

Asa-N
12/19/08, 7:43 PM
#5

Visa dem vidare till läraren…. där ligger mycket av problemet misstänker jag.

[mia-38]
12/19/08, 7:46 PM
#6

Ja jag pratade ju med rektorn idag och sa vad han hade sagt. Men hon typ försvarade honom.
Ska ta upp allt med socialen om det.

Annons:
Mizzi
12/21/08, 2:39 AM
#7

#6  Jag tror att det är så att skolan är skyldig att göra en anmälan till socialen när det blir för hög frånvaro oavsett vad det beror på.

Detsamma hände nämligen oss, min dotter började skolka redan i klass 6 och går nu i klass 9.

Hon började pga att hennes pappa och jag gick isär, hon mådde ganska dåligt efter det och har en lättare deprission som går upp och ner.

Vi har haft många möten med skolan och hon har fått anpassad skolgång, och vi vet redan att det kommer bli IV för henne efter nian.

Hon går också på BUP en gång i veckan för samtal.

När det gäller socialen så fick jag, pappan ,skolkuratorn ,dottern och hennes mentor en tid till socialen då vi alla träffades och pratade om hur det såg ut.

Men dom tyckte inte dom kunde erbjuda så mycket mer, och inte heller att det fans någon anledning till vidare utredning så det hände inget mer.

Däremot fick både jag och pappan erbjudande att gå för samtal om vi själva ville ha stöd och råd.

Så jag tror inte du behöver vara orolig, man ska inte tänka för mycket på alla "skräckhistorier" man hört utan se dom som en resurs som kan vara till hjälp.

Eftersom det beror på att din son är sjuklig så har dom ju redan en orsak till varör han har frånvaro, och då finns det ju ingen vidare anledning till utredning tycker jag, så jag tror inte du behöver vara orolig.

Kram Mizzi

[mia-38]
12/21/08, 11:30 AM
#8

Tack Mizzi.
Jag har inte berättat för sonen om socialen än. Jag tar det efter jul. Behöver veta lite mer om vad som kommer att hända innan jag berättar det. Fick inte veta av rektorn på skolan direkt.

Sonen säger han vill gå kvar. Att när han nu får hjälp hos läkaren så kommer han att bli piggare och orka mer. Han blev ledsen när jag berättade för honom att han ska börja på IV efter julen.
Det skär i hjärtat på mej för hans skull. Han ser detta som ett nederlag. Men han måste få bukt med sin hälsa först och främst. Det försöker jag förklara för honom. Sedan kan han ju söka in på samma program igen.

Mizzi
12/21/08, 3:43 PM
#9

Jag förstår att han blir ledsen, men får han nu hjälp hos läkare och mår bättre så kommer han säkert "i kapp" fort och då behöver ju tiden på IV inte bli så långvarig Glad

Fast det kan ju vara tråkigt om man inte får gå tillsammans med sina kompisar, så jag förstår att han tycker det är jobbigt.

Upp till toppen
Annons: