Annons:
Etikett10-trotsiga-barn
Läst 4428 ggr
MIRJAMI
8/31/08, 1:42 AM

Sura miner!

Ett tag tillbaka har jag haft ett väldigt trotsigt barn här hemma. Mycket duker inte och han knäller och skäller i mellan. Sedan kan han vara på topp humör i mellan. Värst är det när han ska behöva gå och lägga sig, då är det verkligen sura miner, och man får tjata då han tror i mellan att han bestämmer själv hur han ska göra…..Han har ju haft lite tuff period med just nu. Mycket som har hänt i denna familj.

Hur har ni det med era barn??? Har det varit extra knälliga tex. vid separation, skillmässa, eller när ni har träffat en ny partner?

Annons:
Asa-N
8/31/08, 9:41 AM
#1

Det där går i vågor och lär inte vara sista gången han gör så här :o)

Men det är, som vanligt, att vara konsekvent som gäller. Kör samma rutiner varje dag, argumentera inte utan bara se till att det görs. Till slut så kommer han att märka att det inte är någon idé att "bråka". Man måste vara lite "fyrkantig" så att säga. Det är jobbigt, det vet jag mer än väl, men jag lovar att det betalar sig i slutänden. Det ska inte vara "mutor" som t.ex. att om du gör si och så nu så får du det och det, utan det ska göras ändå.

Jag var ju som jag beskriver med min dotter när hon var i alla femtioelva trotsåldrarna och däremellan, och sitter nu här med en trygg och lugn tonåring. Så det har betalat sig även om resan dit var lång.

phernilla
8/31/08, 10:31 AM
#2

Innan jag skriver nåt mer.
Hur gammal är din son?

[mia-38]
8/31/08, 11:11 AM
#3

De har gått i vågor här med. Det tuffaste var alla tonårs-hormoner när de satte igång för några år sedan…Då var sonen tjurig…inbunden…glad….arg om vartannat.

Nu är han mer lugn och sansad. Han är glad och blir mindre och mindre inbunden. Tar initiativ och känner nog att livet är gott.
Skälla har han aldrig gjort…utan han har väl mer gnällt i sånna fall…..just vid läggdags när han var mindre.

MIRJAMI
9/5/08, 12:11 AM
#4

Min son är 9 år.

angelica75
10/7/08, 3:09 PM
#5

Hej! jag har två döttrar som är trotsiga. En på 11 snart och på 13 i mars. Är ensamstående. Lever särbo liv med min man. Vi fick 6mån och det löper snart ut, ska skicka in att jag vill fortfarande skiljas. Vi träffas en timme om dagen, efter att han har slutat jobbet.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

[mia-38]
10/7/08, 6:36 PM
#6

Hej Angelica75!
Har du nån som kan avlasta dej ibland?
Jag har fått för mej att flickor kan vara ganska trotsiga…att de kan vara värre än tonårskillar vissa gånger. Jag har sett bevis hos syrran vissa gånger…hahaha..
Fast pojkar kan vara nog så "jobbiga" med…fast på ett annat sätt.

Vill du skriva av dej om skilsmässan här hos oss är du mycket välkommen! Kan kännas lättare om man diskuterar med andra om det.
Kram från Mia

Annons:
angelica75
10/7/08, 8:47 PM
#7

Nej, jag har inte det. Som kan avlasta mig. Längtar till v44 då barnen åker till farmor och farfar. Barnen träffar inte pappan så ofta. Barnen har också lindrig utvecklingstörning. Plus att den ena utreds för adhd/damp. Mamma tycker att har man skaffat barn så får man ta hand om dom själv.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

[mia-38]
10/7/08, 8:53 PM
#8

Hej gumman!

Förstår att du har det tufft! Kan inte barnen träffa pappan lite mer då? Om han bor i närheten?
Trist att din mamma tycker så!
Kan du inte få nån avlastning genom nån slags stödfamilj? Barnen behöver ju inte vara där mer än varannan helg eller så…vilket ni kommer överens om själva….
Det är jätteviktigt att man får lite tid för sej själv…Och du behöver kanske hjälp med dina flickor.

MIRJAMI
10/8/08, 2:38 AM
#9

Angelica75:  Om du har kontakt med hablitering eller liknande pga. dina barn så prata med en kurator där ang. din situation. Inte lätt att vara ensamstående med barn med speciella behov. Kanske kan de hjälpa dig att få avlastning för det behöver man som ensamstående.

Min stora son Anton är född med en stelhet i lederna. Sedan har han svårt med inlärningen pga. att fin och grovmotoriken inte funkar som det ska. Han behöver för det mesta extra hjälp från mig tex. vid läxor, när han ska klä på sig osv.

Kolla även upp om du kan få vårdbidrag om du inte redan har det. Du får ju ta hand om allt själv och då kan det ju vara skönt att kunna få en extra peng…..och vid något tillfälle kunna ha råd att göra något extra med dina barn…eller ensam om möjligheten finns.

angelica75
10/8/08, 7:53 AM
#10

Hej! Pappan bor i Karlstad. Han har inte fått haft dom på flera år. Han hade det så stökigt att jag kopplade in socialen. Sen visade det sig att han har asberger.

Jag ska höra om stödfamilj för man orkar hur mycket som hellst. Ska även höra om vårdbidrag. Är det på Försäkringskassan man söker det?

Fick brev igår att de är inskrivna nu i hablitering och där finns det både kurator och psykolog.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

[mia-38]
10/8/08, 7:18 PM
#11

Bra Angelica75 att de är inskrivna i habilitering.
Har du tillgång till någon kurator själv? Kan vara ganska skönt att få prata av sej och få råd av en sån.
Jag tror det är på FK du söker om vårdnadsbidrag.

Skickar dej en varm kram.

MIRJAMI
10/9/08, 1:33 AM
#12

Ja..du kan nog få prata med kuratorn på hablitering. De brukar ju kunna stödja föräldrar i dessa situationer. Ta även up detta med avlastning med dina barm med kuratorn på habliteringen de kan nog hjälpa en så att man får igenom det.

Vårdbidrag söker du hos försäkringskassan. Det du behöver är att ringa dem så de skickar dig en blanket. Denna blanket måste du sedan fylla i, och även berätta hur dina barn är…vad de har för speciella behov osv. Det kommer finnas en lapp med blanketten där det står vad man ska skriva med. Sedan så måste du ha ett läkarintyg på dina barns sjukdommar/svårigheter för att försäkringskassan ska godkänna ansökan. Ett sådant intyg kan du få från läkaren på habliteringen. Skicka in detta snarast möjligast…för mig tog det ca 6 månader innan försäkringskassan tog kontakt med mig, för man ska även gå på ett samtal med dom där de pratar med en om ens barns sjukdommar/svårigheter. Nu väntar jag på svar…och får jag vårdbidrag för min son så kommer jag nu få en klumpsumma från och med från månad feb. då jag lämnade in ansökan.

Jag hade inte läkarutlåtandet då jag lämnade in ansökan utan skickade in den senare, så kan man även göra.

Jag förstår dig att du behöver vila…det är super vigtigt för att du ska orka med vardagen.

Upp till toppen
Annons: