Annons:
Etikett16-övrigt
Läst 2544 ggr
Minicole
7/13/11, 7:52 AM

Umgänge?

Hej!

Jag ska i slutet av augusti få mitt första barn. Pappan till barnet vill gärna vara med så mycket som "möjligt" men jag kommer ha egen vårdnad då han inte är helt lämplig. Det jag undrar lite över är hur jag ska göra med umgänge mellan pappan och barnet. Vad är normalt? HAn vill ha varannan vecka men det kan man väl inte med ett så litet barn! Om vi inte kommer överens kan man då få hjälp av familjerätten eller så, finns det nån standard mall man kan använda?

Lite lulligt kanske men jag hoppas på lite svar trots semester och allt :) Finns det kanske nån som vill dela med sig av hur ni har löst det.

Tack på förhand!

Annons:
ingann
7/13/11, 4:56 PM
#1

Hej och grattis till att få en liten plutt/plutta snart Skrattande

Jag börjar med en fråga…

Vad gör pappan olämplig som vårdnadshavare?

Är han inte lämplig som vårdnadshavare så blir ju frågan genast: Är han lämplig att ha obevakat umgänge?

Vårdnadshavare innebär att man bestämmer i viktiga frågor som var barnet ska bo, var barnet ska gå på dagis/lekis/skola, om boföräldern får flytta eller inte, få information om viktiga frågor som rör barnet.

Att ha varannanvecka-boende tycker inte jag är lämpligt från spädbarnsåldern. Det är den perioden babyn ska rota sig i livet och behöver en fast punkt. Ofta ammar ju mamman också vilket inte pappan kan göra;)

För mig personligen kan jag tycka att växelboende kan introduceras runt 1-årsåldern.. Men det är helt individuellt:)

Det vanligaste umgänget är väl varannan helg, varannan jul/påsk/midsommar osv och halva sommarlovet.

Hoppas du hittar en lösning som passar er!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Minicole
7/13/11, 6:06 PM
#2

Tack :)

Pappan har tidigare haft problem med både droger och alkohol (klassiker, jag vet) men säger sig nu vara helt ren. Så umgänge under övervakning skulle gå fint. Vi har inga problem med varandra så han får gärna träffa barnet med mig. Tycker bara det är så svårt när det gäller övernattning. Det kan det väl inte bli tal om förens man inte ammar mer iaf.

Ja, varannan helg var väl ungefär vad jag tänkte var rimligt men det tycker han är för lite… Vi får försöka hitta en kompromiss och annars får vi försöka hitta nån som kan hjälpa oss med det

ingann
7/13/11, 6:25 PM
#3

Har han haft dessa problem så tycker jag att du ska försäkra dig om att han är helt ren.  Be honom göra regelbundna urinprov under den tid han lär känna barnet i ditt hem.  Talar han sanning så bör han inte ha några problem med att testa sig:)

Jag vet av erfarenhet att ett ord från en missbrukare/tidigare missbrukare inte alltid är helt sant…  Tyvärr måste jag säja..  Förhoppningsvis i ditt fall så talar pappan sanning om sitt missbruk.

Jag lät inte min son sova borta förrän han var ca 1 år, detta trots att pappan var sambo… Innan de fick ta hem min son öht fick sambon komma till mig och fika ensam så jag såg vad det var för slags människa som skulle  ta hand om mitt barn. Glädjande nog så var det en jättetrevlig tjej så jag hade inga problem med att de hade sonen över vissa dagar. Men sova hemma ville jag att han skulle göra tills han var ett år:)

Kommer ni inte överrens själva så finns ju alltid familjerätten i varje kommun där man kan gå på samarbetssamtal:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Minicole
7/13/11, 7:32 PM
#4

Okej. Tack så mycket för dina svar! Ska prata med honom och se om vi kan komma fram till någon bra lösning :)

ingann
7/13/11, 8:21 PM
#5

lycka till!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Emelie-E
7/15/11, 12:12 PM
#6

Barnet ska bo hos mamman länge innan det är dags för övernattningar och sånt.. Jag tog reda på detta förra året då jag själv väntade barn med någon som egentligen inte ville ha det.. Men jag minns dock inte vilja åldrar det gäller.

Men att träffa barnet korta stunder kan du inte hindra honom. Men om du vill att det ska ske övervakat eller inte är ju upp till dig. Han får anpassa sig.

Men som sagt, övernattningar är barnet på tok för liten för. Det är även min son och han är 8 månader.

Men ring familjerätten och fråga vid vilken ålder som de har som gräns, så ni vet det =)

Annons:
Minicole
7/15/11, 1:09 PM
#7

#6

Okej, tack. Jo jag tänkte att jag ska ringa i veckan och kolla med dem. Vill bara prata med pappan först och se hur han har tänkt och vad han vill. Tror och hoppas att vi ska kunna komma överens om någon bra lösning :)

ingann
7/15/11, 8:54 PM
#8

#6 det finns inga regler eller lagar som reglerar åldrar för att övernatta vid någon!  då får man heller aldrig skaffa barnvakt eller åka på semester isf…  den som har gett dig den informationen är helt och hållet ute och cyklar!

ge gärna en källhänvisning till ditt påstående:)

du har även fel i att det är upp till mamman att bestämma om umgänget ska vara övervakat eller inte..  det kan endast en domstol besluta om. pappan har samma rättigheter som mamman…

Läs gärna Föräldrabalk (1949:381) och visa mig var det står att barnet inte får sova hos pappan och att mamman bestämmer över umgänget…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Cavia
7/20/11, 5:25 PM
#9

Att bestämma att du ska få ensam vårdnad om det kommande barnet, kan endast familjerätten/domstolen ta beslut om. Om inte pappan avsäger sig sin rätt.

När jag fick mitt första barn, var hennes pappa mitt i sitt drogande…ändå dömde familjerätten till gemensam vårdnad.

Att få ensam vårdnad är väldigt svårt!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

ingann
7/20/11, 7:23 PM
#10

#9 Som ogift mamma så har man alltid ensam vårdnad om barnet.  För att få gemensam vårdnad måste man själv anmäla det till familjerätten som då ordnar pappersarbetet och bevittnar underskrifterna. Alternativt kan pappan ansöka hos tingsrätten om mamman inte vill gå med på gemensam vårdnad.

Familjerätten kan aldrig döma i någon fråga öht.  Det kan endast en domstol göra:)

Men du har helt rätt i att det är jättesvårt att upphäva den gemensamma vårdnaden. Det krävs massor för det…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: