Annons:
Etikett01-föräldraskap
Läst 4865 ggr
[mia-38]
9/25/11, 10:21 AM

Avsäga sej faderskapet?

Hej på er.

Jag har inte vart här inne på länge, länge.
Men känner nu att jag måste få råd i en sak som irriterar mej så till den milda grad att blodtrycket stiger…hahaha..

Det är så här att min son som är 20 snart, bor hemma hos mej. Han är anmäld på AF och går även på socialen. Men han får inget ekonomiskt stöd än av dessa.
Jag har en lön på 13.000 som jag får ut i rena pengar. Har räkningar och hyra som alla andra.
Så ni fattar kanske att det är tufft många gånger.

Saken är den att hans pappa inte kan ge honom lite pengar så att kan klarar sej ett tag…tex till kläder, skor….osv.
Jag har inte råd att ge sonen dessa på min lön. Pappan vet om hur lite jag tjänar och hans nya familj tjänar storkovan varje månad. De reser utomlands flera gånger om året. Och då blir sonen inte ens medbjuden.

Jag hoppas ni fattar vad jag menar med detta. Att hans pappa gott kunde hjälpa till och sticka till sonen liiite pengar iallafall så länge som han inte får nåt stöd från AF.
Jag skrev ett mail till han där jag skrev att vi får ju hjälpas år eftersom han är både din och min son. Och att det går liksom inte att avsäga sej fasderskapet.

Jag har alltid fått hjälpa min son…och jag gör det gladeligen om jag kan. Men pappan gnisslar tänder så fort det kommer till att hjälpa.

Ska det behöva vara så här????

Annons:
Michaela-N
9/25/11, 6:13 PM
#1

Hmm… Du är inte ensam. Det är krångligt sånt där. En vän till mig sitter i samma sits (eller hennes föräldrar då, rättare sagt). Hon bor för det mesta hos sin mamma och mamman tycker gott och väl att pappan kan köpa henne grejer när hon är där, men då skyller pappan i från sig och säger att "Nä men hon bor ju bara hos dig så då ska ju inte jag behöva betala något".

Det är en knepig sits. Hoppas det löser sig för dig, jag har tyvärr inga tips att ge.

[mia-38]
9/25/11, 6:46 PM
#2

Tack Michaela.

Jag begär inte att pappan ska köpa en massa grejer..men kunna ställa upp lite med pengar till uppehälle….Till skor och dylikt som jag inte har råd att köpa till han.

Han lovade att han och pojken skulle åkt förra helgen och köpa lite vinterkläder…men blev det av?? Näää…
Som vanligt…

Men tack iallafall att du skrev…*L*

Kram

Michaela-N
9/25/11, 9:33 PM
#3

#2 Nej så menade inte jag heller, men att mamman tycker att pappan kan köpa henne grejer när det behövs när hon är där. Vad jag hört är att hennes mobilpengar tog slut när hon var hos sin pappa och då frågade hon om pappan kunde ladda mobilen men nej, det var mammans uppgift. Samma sak gällande kläder och skor o dyl.

[mia-38]
9/26/11, 5:47 AM
#4

MMm…känner så väl igen det där. Fastän att sonens pappa och hans nya fru tjänar det mångdubbla mer än mej.
Jag blir heligt förbannad på sånt.
Hade det vart tvärtom så hade jag hjälpt min son. Det är en självklarhet.

Min son flyttade till en lägenhet förra året som han skulle dela med en tjejkompis. Jag sa att jag kan spänta i med ca 1000-1500 kr per månad så att han skulle klara sej. Hans pappa sa att han emd kunde hjälpa honom…och det var ju förutsättingen för att sonen skulle kunna göra detta. Men när det väl kom till kritan så var det tandagnissel när pappan skulle hjälpa honom!!!
Det vart tjabb där emellan han och mej…och den diskussitionen glömmer jag inte. Han ville inte att sonen skulle flytta hem till honom för att han inte hade råd med detta…
Nähäää…vem har det?
Men det handlar om ens barn för 17!!!!

Så jag har helst så lite med pappan att göra som möjligt efter detta då han hela tiden lurar sin son.

Mirjami-78
10/1/11, 12:42 AM
#5

Mia….Om din son inte studerar eller har någon annan inkomst så borde väll soc. gå in och hjällpa så att han alla fal har hyres och matpengar.

Sen tycker jag absolut att man ska försöka hjälpas åt som föräldrar. Man är ju trots allt två när de skaffas……Men alla tänket tyvär inte såRynkar på näsan

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
10/1/11, 8:41 AM
#6

Mirjami.
Han går hos socc…men de säger att han inte får pengar förräns efter 90 dagar….likadana regler som AF tydligen.
Och de säger att han inte sökt jobb tre månader i förväg..då får man heller inga pengar från soss…men hur skulle han kunnat?
Han skulle ha pluggat på Komvux…men fick inget bidrag från CSN pga inte kommit upp i 120 poäng. Han fick hoppa av detta då i augusti…september sökte han på socc. Hur skulle han kunna ha sökt jobb tre månader innan när han planer var andra?

Men jag tycker hans pappa kunde hjälpa honom…istället för min kära mamma göra detta.

Annons:
Keeks
10/4/11, 6:47 PM
#7

#6

Det låter väldigt märkligt… Det enda kravet jag någonsin fått från Soc har varit att jag inte ska ha haft någon inkomst (utöver existensminimum) eller sparade pengar 3 månader innan jag sökt hjälp. Inskriven på AF är ett måste men det har dugt ypperligt att skriva in mig bara ett par dagar innan jag skickat in ansökan till Soc. Hade han någon som helst inkomst eller sparkapital innan han sökte? Är han över 21 måste Soc dessutom gå in och hjälpa till om han inte har rätt till andra pengar (a-kassa, studiemedel etc).

Sen tycker jag att ditt ex verkar vara en riktig "stövel" som inte vill hjälpa sin egen son… Skit när det blir så…

[mia-38]
10/4/11, 6:54 PM
#8

#7

Sonen har ingen inkomst alls…förrutom det lilla jag kan ge honom…ca 400 kr/månad.
Jag tycker med det låter lustigt. För ingen annan som är lika gammal som han som går på soss-bidrag, har hört talas om denna regel heller.

Nu var han i onsdags igen förra veckan på soss….men om nu den reglen gäller…så varför fick han då en ny tid??? Eftersom han inte borde får nåt då heller….Och detta var sista gången han behövde gå eftersom han får från AF i november. Och varför satt hon på soss och gjorde en handlingsplan då?????
Han har heller inte ens fått ett beslut än.

Kommunen och socialen i denna kommun är helt sjuka!

Hans pappa är en riktig skitstövel. Han har ALDRIG hjälpt till med något…men trycka ner sin son kan han.

Hade det vart tvärtom att sonen bodde hos sin pappa, vilket nu inte pappan vill, så hade jag hjälpt till.

Keeks
10/4/11, 7:24 PM
#9

De måste göra en handlingsplan i princip för att ha ryggen fri. Gå igenom hans sysselsättning, ekonomi och ev. framtida inkomster att basera beslutet på. Dessa uppgifter kommer de fortsättningsvis att hänvisa till. Han måste alltså ha uttömt alla andra möjligheter att få pengar innan Soc betalar ut ett öre.

Din son har rätt till existensminimum vilket innebär halva hyran eftersom han delar lägenhet, halva elräkningen, resekostnader till och från ev. arbetsintervjuer, mat + hygienartiklar, möbler, akut tandvård, glasögon etc. Pengarna han får från AF kommer inte att täcka detta (jag utgår ifrån att det är aktivitetsgarantin det gäller och det är bara på knappt 3000 i månaden) och det bör soc-tanten vara medveten om. Dock skulle jag vara försiktig med att upplysa soc-tanten om att det är en tjej han bor med. Många ggr utgår soc rakt av ifrån att de är sambo, dvs ett par, och då åker hon på försörjningsplikt för honom (helt sjukt jag vet). Samma sak hände mig när jag skulle dela lägenhet med en killkompis pga av studier och inte hade råd att äta.

Tyvärr hänger det allt för ofta på vilken "sorts" handläggare man får om man får hjälp eller inte… Jag har en just nu som höll på att ställa till det ordentligt för mig för ett par månader sen när jag inte hade möjligthet att ringa och avboka ett möte :s

Btw, skulle nu din son hamna på nån sorts Ky-utbildning via AF och aktivitetsgarantin så kommer han få samma 3000kr i månaden för dessa studier vilket innebär att han fortfarande har rätt till stöd från Soc.

Jag säger som min far: Kan man knulla sig till det får man banne mig ta hand om det också.

[mia-38]
10/4/11, 7:30 PM
#10

#9 Han bor hemma hos mej nu…inte med tjejen som han delade lägenheten med.

Sonen kommer att få nån slags ungdomsgaranti på ca 3000 kr/månad från AF i november.
Har han även rätt att få bidrag från soss under den tiden med?

Keeks
10/4/11, 7:48 PM
#11

Ah ok, jag missförstod.

Ja såvitt jag kommer ihåg från när jag studerade ska han ha rätt till det så länge de 3000 inte räcker till, vad Soc älskar att kalla, en godtagbar levnadsstandard. Dvs, om inte de 3000 han får inte räcker för att betala halva hyran, halva elen och mat + hygien för hela månaden har han full rätt till bidrag från Soc. Jag antar att du inte får bostadsbidrag så det ska inte bli några problem där heller.

Mirjami-78
10/9/11, 2:19 PM
#12

Tycker att det hela verkar väldigt underligt. Har han någon kontakt innom sjukvården som kan hjälpa han vidare till en kurator eller liknande. De brukar kunna reglerna och då brukar det bli fart på dem.

Vet inte men kan tänka mig att de är skyldiga att hjälpa han…..Men ibland behöver man ha med sig en som kan lagen för att få rätt i det hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
10/9/11, 2:43 PM
#13

Mirjami…
Han var sista gången på socialen nu för över en vecka sedan…och han fick inget bidrag denna gången heller.

Och hans pappa hjälper fortfarande inte till.

Saken är den med att sonen funderar lite på att flytta upp till stockholm.
Hans pappa och en av hans vänner..som sonen med känner, äger ett IT-företag i Solna.
Min son har snackat om att börja jobba hos de bra länge…men hans pappa har satt käppar i hjulet hela tiden för detta.

Man tycker ju nu att vill sonen flytta dit…och företaget ligger där uppe…så borde hans pappa hjälpa honom att komma in där…om så bara vore på praktik.
Man hjälper sina barn framåt…inte bakåt!!

Annons:
Mirjami-78
10/9/11, 11:46 PM
#14

Ja det borde vara en självklarhet att man hjälper sina barn frammot. Kan inte fatta att pappan håller på som han gör men antar att han en dag kommer att ångra sig.

Måste ju finnas någonstans man kan ta reda på vad som gäller ang- det med soc. bidrag. har de verkligen rätt att neka han osv.

Har han möjlighet att ta ex. kontakt med en diakon innom kyrkan. De brukar vara duktiga på att veta vad som gäller…..Och kanske kunna hjälpa en vidare vid behov för jag tycker ändå att det där hela låter rätt så galet.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tottej
10/27/11, 5:22 PM
#15

Gu vilken sorglig läsning, ja att inte pappan kan ställa upp.

mitt problem är det omvända.

hon kan inte be om pengar till pojkens behov.

stolthet eller vad ? (Det handlar ju inte om henne tycker jag)

Ja det är mer komplicerat än så faktiskt, skuld bördan tex…

ja hon tror sig bli skyldig, men va fanken det är ju inte så det är.

nu är jag arbetslös o kan inte hjälpa pojken nästan alls, men kan jag så gör jag….ja jag säljer ju mina grejer om det är så att pojken behöver något o mamman inte har råd.

(hjälper ju till iaf så han skall ha bra kläder o skor på kroppen, ja jag hatar o snåla med sånt, då jag vet hur jag hade det som barn…)

men tyvärr så kan han inget säga om sådana saker som vad han behöver….ja förutom leksaker då *s* då han bara är 7 år…

men det kommer väl…

ja så kan det oxå vara….ville bara berätta hur jag har det som pappa.

Ha det bäst o hoppas hans pappa kommer till insikt.

Hälsningar

//

Tord

ingann
11/1/11, 1:15 PM
#16

Soc är skyldiga att hjälpa honom med riksnormen om han är inskriven på AF! Dock får han inget till hyra och sådana fasta utgifter (enligt vad soc här sagt) men det utöver, dvs 2770 kr/mån ska han ha rätt till fram till han får från AF…

Det verkar vara en väldigt märklig socialtjänst ni har som hittar på egna regler;(

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
11/1/11, 7:15 PM
#17

Jadu ingann…..
Jag förvånas inte en enda dag. De är sånna här…motarbetar så gott de kan. Rynkar på näsan
Nu får sonen inte heller mer än 1050 kr/månad från AF då han inte gått ut treårigt gymnasium…..!!!
Ska de som inte klarar av att läsa vidare pga sin hälsa eller annat straffas??????
Så nu får han ändå gå med hatten i handen till socialen IGEN….för att få upp till 2700 kr.
Vem kan leva på 1050?????

Mirjami-78
11/6/11, 12:23 PM
#18

Fattar inte att det ska vara så……Men det är ett under att Sverige ens fungerar…det har jag själv fått uppleva under de sista månaderna.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
11/6/11, 11:42 PM
#19

Ja du Mia… Jag står nog snart inför samma dilemma som dig Obestämd

Skolan här gör allt tvärt emot vad autismutredningen sa för R så han vägrar göra sitt skilarbete nu… Eller värar, han klarar inte av det rättare sagt då de bara gett honom uppgifter som han absolut inte klarar av…

Resultatet kommer ju bli att han blir avstängd från skola/csn, jag blir av med underhållet och dostadsbidraget för honom… alltså en minskning med ca 4000 kr av våran redan obefintliga inkomstObestämd

Frågan hos oss är hur vi ska gå tillväga… han lär inte få nåt från soc då han inte klarar av att vara arbetssökande på AF pga sin autism, socialfobi och nån annan stans finns inte att få inkomst ifrån.. jag kommer ju inte ha råd att försörja honomGråter

Jag håller på att bli galenhär just nu.. Igår ringde jag tom psykakuten och pratade för det känns som jag håller på att drunkna…

VAR FINNS DET SOCIALA SKYDDSNÄTET FÖR VÅRA VUXNA BARN??? Regeringen själva höjde minsann sina löner 1/11…  Deras månadslön på 57 000 kr är 10 månaders inkomst för mig!!!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
11/7/11, 5:41 AM
#20

Fy fasen Ingann…Rynkar på näsan

Jag förstår att du är minst sagt orolig.
Jag undrar med vad skyddsnätet finns för ungdomar som inte klarar av skola odylikt.

Min son är nu listad hos läkaren för att utröna om det finns någon diagnos på honom. Vi misstänker både sonen och jag att han har ADD.

Idag ska han till AF och prata om sin ungdomsgaranti….

Men att det finns risk att ni ska förlora 4000 kr/månad….BRRR!!! Tyst
Varför lyssnar inte hans lärare på honom att uppgiften är för svår för honom?? De måste ta hänsyn till hans autims.

Nu ska jag snart till jobbet…hade kunnat sitta här och skriva mer..men det får bli senare ikväll.

Kram på dej Ingann och alla andra. Kyss

Annons:
Mirjami-78
11/8/11, 1:40 PM
#21

Ingann: Om din son har Autism ut av något slag hamnar han väll under LSS-lagen. Det gör min store son…Och den lagen är den starkaste som finns. Kan det vara så att ni kan få hjälp genom den?? Nu kan jag inte allt gällande dessa för det är nytt även för mig.

Mia: Du och sonen kan begära att få en ordentlig utredning på han. Jag trodde att min Anton skulle ha ADHD men vi gick därifrån men flera diagonoser i slutändan….Inget jag hade räknat med från början.

Jag fattar inte att det får bli så att om man inte klarar av så hamnar man mellan "stolen". Hur fungerar denna samhälle?? Ska inte de som behöver hjälp få den??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
11/8/11, 2:28 PM
#22

Pia: jo, jag har precis läst in mig på LSS samt tagit kontakt med BEo… Hoppas jag får lite svar därirån vad jag kan ha som argument mot rektorn;)

Kramen

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
11/8/11, 9:05 PM
#23

Det skall även finnas LSS-handläggare som skall kunna hjälpa en med gällande detta med vad LSS har att erbjuda. Sen vet jag inte om ni kan få det med det finns ju vårdbidrag men din son kanske är för gammal för det…..

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
11/9/11, 12:50 AM
#24

jo, jag ska kolla upp vad LSS-handläggaren i kommunen säjer:)

vårdbidrag är skit rent ut sagt enligt mig.. jag har 1/4 vårdbidrag och det resulterade i -1000 kr ca i rena pengar varje månad efter avdrag på bostadsbidrag, bostadstillägg och uteblivet csn-bidrag för låginkomsttagande familjer Obestämd

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
11/10/11, 11:51 PM
#25

Ja det är just det att det räknas som inkomst……Inte bra alls. för man ska ha rätt till något men förlorar på det andra.

Jag har halva vårdbidraget men har överklagat det hela då jag anser att det är lågt med tanke på all hjälp sonen måste ha från oss vuxna här hemma.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
11/11/11, 1:53 PM
#26

Jag vågade inte överklaga… jag var rädd att förlora ännu mer pengar och vi överlever ju knappt som det är nu:(

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
11/11/11, 8:47 PM
#27

Kan förstå det Ingann……

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
[mia-38]
11/17/11, 9:24 PM
#28

Nu är jag riktigt förbannad!!
Har nyss fått reda på att sonens pappas dotter sitter i stockholm och väntar på flyget till USA med sin NYA Ipad…..!!!
Och vad får hans son???? INTE ETT SKIT!!!!

Rättvist??? nope…

Vad kan jag göra???
Ska jag tala om för honom att han har en son med…..att han borde kunna hjälpa honom om han tar med sin dotter till USA.

Usch…jag spyr snart!!!

[mia-38]
11/17/11, 9:28 PM
#29

Heheh…skrev på facebook i flickans logg…att hon kan hälsa sin pappa att han borde kunna hjälpa sin son med….om han inte glömt bort att han har en.

Kunde inte låta bli….flickan ska inte behöva höra detta…men jag blev så jävla arg.
Han verkar göra skillnad på sina barn…

ingann
11/17/11, 11:35 PM
#30

Mia:  Det är inte det minsta förvånande…. R´s pappa har 2 söner till, som växt upp med honom, de har fått allt som barn ska få från en förälder medan R inte ens fått träffa sin pappa eller bröder… bröderna vet säkert inte ens om att R existerarObestämd Kims pappa har inga andra barn men väljer alltid tjejer med barn som han överöser med prylar och gemenskap medan han skiter totalt i Kim…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
11/18/11, 5:42 AM
#31

Fick nu reda på att de åkt både flickan…mamman…och så sonens pappa till USA på födelsedagsresa. VARFÖR är inte sonen tillfrågad om han ville hänga på??????????????????
FYYYYY F…..N rent ut sagt!!!!!!

Jag är mest ledsen och arg över att sonen vet detta nu och hur tror ni han känner det han inte ens blev tillfrågad???
Att han blev förbisedd???

[mia-38]
11/28/11, 9:29 PM
#32

Jaha….

Vill bara säga att nu har jag fått mej en rejäl utskällning av låssasmamman sonen har. Alltså hon som är gift med min sons pappa.
Att jag minsann inte har ett j….a skit med att göra om hon bjuder sin man och dotter på en resa när hon fyllde 40….

Nähä??? Och det kunde pappan talat om innan för oss då under diskusionens gång…men icke.

Men ändå?
Tycker ni ändå att min son skulle iallafall blivit tillfrågad även om det var hon som bjöd?
Eller…..?

Men de ska inte gå på mej säger jag bara. Jag gav svar på tal att hans pappa inte sagt att det var hon som bjöd. Och att jag inte bryr mej men sonen kanske.
Jag skiter väl i om de så åker till Tjotahejti….

Och så skrev jag med att pappan kan ta lite mer ansvar och inte komma med plumpa kommentarer till sonen jämt.

Usch vilka typer det finns.

Åsa S
11/30/11, 10:59 AM
#33

Man har inte försörjningsplikt då barnet är över 18år och inte studerar så tyvärr har hans pappa laglig rätt att göra som han gör. Är dock inte detsamma som moraliskt rätt.

(hade en pojkvän ett kort tag som mest pratade om sina barn som bodde hos mamman som om de var en ekonomisk börda, han räknade kallt med att slippa betala en krona till då de fyllde 18år jag försökte förklara att studerar barnet så är han försörjningsskyldig tills de avslutat sina studier så han kan få betala flera år till men då blev han arg de skulle inte få något mer de hade sugit ur tillräckligt från honom. Samtidigt hävdade han att han älskade sina barn och var en superbra pappa men han träffade knappt sina barn. En del förstår nog inte exakt vad det innebär att skaffa barn och att det är på livstid man har barn)

.

[mia-38]
11/30/11, 11:04 AM
#34

Jag vet att man inte är försörjningskyldig när de är över 18. Men vad gör man om de inte har  jobb eller nåt?
Kasta ut de på gatan så de får klara sej själva eller?
Klart man ställer upp på sina barn oavsett vad en sk regel säger.

Annons:
Mirjami-78
12/10/11, 4:14 PM
#35

Man vill ju oftast sina barn väll…Men ibland kan jag inte förstå varför vissa föräldrar beter sig som de gör…..Obestämd

När man skaffar barnen är man ju faktist två om det…..Vill man inte ha barn fär man ju låta bli att skaffa dem.

Jag vet Mia hur du har det och hur du kämpar och sliter för att ni skall överleva….

Jag själv undrar ju i mellan med vad mina barn har för fädrar…..De tar inte heller någon ansvar. Lika bra kanske det tänker jag i mellan….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mirjami-78
12/10/11, 4:14 PM
#36

Man vill ju oftast sina barn väll…Men ibland kan jag inte förstå varför vissa föräldrar beter sig som de gör…..Obestämd

När man skaffar barnen är man ju faktist två om det…..Vill man inte ha barn fär man ju låta bli att skaffa dem.

Jag vet Mia hur du har det och hur du kämpar och sliter för att ni skall överleva….

Jag själv undrar ju i mellan med vad mina barn har för fädrar…..De tar inte heller någon ansvar. Lika bra kanske det tänker jag i mellan….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Ove-D
12/11/11, 4:05 PM
#37

Du får skaffa dig en rik knös Mia! ;-)

Hur ofta är sonen hos sin pappa? Hurdan relation har de? Vad händer om SONEN SJÄLV ber sin pappa om hjälp? Jag tror att relatioen melland ig Mia och fadern är så spänd så jag tror att det inte blir bättre av att du tjatar om pengar. Men om sonen själv ber sin pappa om pengar så är det ju just till honom pengarna ska gå till. Jag ber inte någon annan be om pengar för min del, och om din son är vuxen är det kanske bättre att du stöttar honom till att bli självständig och ansvarsfull och hjälpa honom till att få ett välbetalt arbete(?) Kanske kan han få ett arbete som är bättre avlönat än ditt egna och han kan hjälpa DIG med din ekonomi :-)

Jag tycker du gjorde fel som blandar in faderns andra barn i det. Det är väl inte deras fel att pappan inte vill betala för sitt andra barn?

[mia-38]
12/11/11, 4:12 PM
#38

#37

Pappan och sonens relation är inte bra och har aldrig varit då pappan behandlat honom nedsättande. Det vill jag inte gå in på här.

Han har inte vart hos sin pappa på nästan 1 år pga behandlingen emot honom.
Pappan försöker heller inte lappa ihop det.

Sonen har ringt själv många gånger och bett om hjälp men får enbart höra nedsättande ord emot honom som att han är dålig som inte klarar av skolan osv.

Sonen har arbete på G.

Jag håller med om att det var fel av mej att blanda in dottern i det hela.
Det bad jag om ursäkt över.
Men fortfarande så tycker jag att man inte kan välja bort sitt barn. Och det kan man inte heller även som extramamma/plastmamma.
Hon har gift sej med sonens pappa och sonen ingår i det "paketet".

Ove-D
1/4/12, 8:31 AM
#39

Tyvärr ser många föräldrar det inte som en skyldighet att ta hand som sina barn när ett förhållande har spruckit. De tycker att de har rättighet att få träffa sitt biologiska barn OM DE VILL vilket oftast är sant. Men jag vet om flera föräldrar som kämpar med att barnet ska få träffa sin andra förälder.

Men om andra föräldern är så dålig… varför då kämpa för att de ska träffas? Varför inte försöka gå vidare?

Upp till toppen
Annons: