Annons:
Etikettekonomi
Läst 1463 ggr
liwa
9/20/12, 6:26 PM

Kostnader vid boende hos pappa?

Hej!

Eftersom ni tjejer på den här sidan har sån bra koll så tänkte jag höra med er… För ca 1 år sen fick jag reda på att min äldsta inte har mitt ex som pappa. Han är dock pappa till den yngsta. Nu har han börjat kräva matersättning m.m när den äldsta är där. Finns det någon bra sida som man kan gå in och kolla vad det är för ersättning som är skälig eller är det upp till varje "fall" vad man ska ge?

Tycker iofs att han är löjlig och att han egentligen bara är ute efter pengar.

Han betalar underhåll för yngsta ska han även betala halva barnomsorgen för henne och alla fritidsaktiviteter m.m eller ska jag stå för allt bara för att han betalar underhåll?

Känner mig så vilsen i det här och vill inte bli "lurad" av han.

mvh liwa

Annons:
Mirjami-78
9/26/12, 10:21 PM
#1

Tror att Ingann kan ha rätt bra koll på det….Hoppas hon kikar in och ser din fråga och svarar.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
11/5/12, 10:20 PM
#2

Du säjer att du för ett år sedan fick veta att exet inte är pappa till det äldsta barnet, vem står på faderskapet? Om ni trott att han var pappan tidigare så antar jag att han skrivit på faderskapspapprena när barnet var litet?

OM han stått skriven som pappa, har han hävt faderskapet genom rätten då? I annat fall är han juridiskt pappa och har samma skyldigheter mot det äldsta barnet som det yngsta.

Ett faderskap betyder således inte att man måste ha blodsband utan vad som är registrerat hos skatteverket :)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

liwa
12/11/12, 8:30 PM
#3

Äh det är så invecklt allt det där så jag orkar inte gå in på hur allt ligger till. Ville bara veta om den yngstes pappa var skyldig att betala halva barnomsorgen m.m för henne eller om underhållet ska täcka det. Och hur mycket jag ska ge han i matpengar m.m när äldsta är där. För ha vill ju fortfarande vara "pappa" till han fast det står något annat i papprena eftersom han varit det i 7 år. Men nu börjat kräva pengar för sånt och jag vill ha lite kött på benen när jag argumenterar med han om skälig ersättning m.m :)

viktoria91
1/1/13, 12:42 PM
#4

#2 Kan man inte "bryta" det faderskapet om man inte är pappa till barnet och får reda på det senare?

Upp till toppen
Annons: