Annons:
Etikett05a-familjerätten
Läst 5278 ggr
Nijha
2/16/13, 12:34 PM

Ensam vårdnad vid missbruk och dålig kommunikation

Hej! Jag undrar mycket om enskild vårdnad då jag troligtvis kommer kasta mig in i en sådan tvist inom kort. Jag har en son, fem år gammal i år. Hans pappa är missbrukare och har varit en lång tid och kan enligt honom själv inte fungera utan självmedicinering med "benzo". Vi har utan framgång gått igenom Samarbetssamtal där han ljugit om sitt missbruk hela tiden men därigenom har jag även fått reda på att han har hepatit. Som han då dolt för mig och samtidigt haft vår son, får man göra så? Men det stora problemet är då missbruket självklart. Han hade vår sån över varannan helg förr då han sa att han var ren. Då fick jag papper från socialen om att polisen varit där, han hade, full och hög, lämnat vår son med sin missbrukande flickvän. I samma veva fick jag veta att hans psykolog lämnat in anmälan om att vår son far illa vid umgänge med sin pappa. Och umgänget avslutades självklart direkt. Socialen startade ingen utredning. Till min förvåning! Tillbaka till denna tid så är sonens pappa i ett missbruksförhållande, ett väldigt våldsamt sådant men ser inget fel i att han vill ta sin so till den miljön. Han blev nyligen dömd till vård på frivården för missbruk men har ändå inte kunnat visa mig några papper på att han är drogfri(vilket jag självklart är medveten om att han inte är), men det var vårt avtal för att han ska få umgås med sin son(bestämt på Samarbetssamtal). Han säger i sin tur att det inte är någon som låter honom lämna drogtester nånstans för antingen är han för tung narkoman eller så räcker det inte att han själv ber om det. Min fråga nu är; hur stor är chansen för mig att få ensam vårdnad? Min advokat är mycket tveksam till att det kommer gå igenom men är villig att försöka såklart. Till det kanske det ska tilläggas att far och son-umgänge ska ske söndagar hemma hos mig och sonen eller endast någon annanstans om sonens farmor är med, men det sker sällan då pappa vägrar vara hemma hos oss. Hur ska jag klara upp den här röran?? Är enskild vårdnad det jag ska sikta på?

Annons:
Intehärutandär
2/17/13, 3:48 PM
#1

Vårdnads-tvist är väldigt svårt att sia om, för det är så olika från fall till fall - även om de liknar varandra.

Det sunda förnuftet säger ju att Du ska ha vårdanden, för han är för oansvarig. Vad Du iaf borde ha rätt till är att tvinga alla möten att vara hemma hos dig, med dig närvarande. Eller på annan plats med soc närvarande.

martdat
3/10/13, 9:33 AM
#2

eftersom vårdnad o umånge inte är samma sak så håller jag med din advokat. tror chanserna är små.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: