Annons:
Etikett05a-familjerätten
Läst 6095 ggr
HannaVastervik
8/7/13, 9:27 AM

Flytt

Undrar lite om det här med att flytta när den andra vårdnadshavaren inte skriver på flyttanmälan. 

Jag har en dotter på fem år och vi har bestämt oss för att flytta ner till min familj. Hon har tidigare varit hos sin pappa varannan helg men han har haft perioder när han strulat väldigt och kan inte kommunicera alls. Har nu gått på samarbetssamtal på familjerätten ett tag. Han har hotat med tingsrätten så fort jag inte tyckt som han sen hon föddes i princip och jag har varit livrädd. Dock beställde jag tid på familjeenheten tillslut och dom sa att jag absolut inte ska bli skrämd av det för jag har "alla kort på hand". 

Kontraktet vi skrev på familjerätten fungerade första gången men sen börjar han krångla och bråka och nu är han hånfull och elak även på dessa möten. Han på familjerätten sa till mig att jag verkligen försöker få dom att träffas mer och få bättre kontakt men tyvärr så är pappan bara arg och vill inte.

För två månader sen ringde min dotter på kvällen från pappa och grät och grät och var panikslagen och ville hem. Vad som hänt får vi väl aldrig riktigt men jag försökte verkligen få henne att stanna men gick inte att trösta henne alls. När jag försökte prata med hennes pappa började han fräsa på en gång att detta var mitt ansvar att förklara för henne och så…. Iaf efter mycket om och men så fick jag hem henne. Sa till hennes pappa att vi kan inte tvinga henne och att hon kunde sova hemma inatt.

Dagen efter övertalade jag henne att prova att sova hos pappan igen och då gick det, vad jag vet, bra.

Några dagar efter detta så kommer pappan hit och går först fram till Moa och säger "Du behöver inte sova hos mig mer". Jag visste ingenting men fick veta att detta var mitt fel eftersom hans sambo hade kastat ut honom pga att han och jag inte kommer överens i familjerätten. Han hade alltså blivit bostadslös. 

Varade några dagar (som vanligt) och sen var dom sams igen. Detta berättade han dock inte för mig utan hade henne korta dagar bara under sin nästa helg och så sov hon här. Följande pappahelg efter det valde han att bara ha dottern över lördagen och följande efter det bara söndagen. 

Han ringer aldrig sin dotter trots att jag  bett att han kanske kan ringa sin dotter ibland mellan helgerna, men nej, det vill han inte. Han svarar väldigt sällan när hon ringer och träffar henne extremt sällan mer än varannan helg (kan räkna de extra dagarna på fem år på mina två händer.)

Igår ringde jag och frågade varför han har dragit ner så mycket på tiden med Moa, var på han la på i örat på mig. Vanligt det med.

Sen skrev han att det var för att hon inte FICK sova där, vilket jag aldrig sagt. Han refererade till att jag sa att jag inte ville tvinga henne den fredagen är han inte kunde trösta henne och hon ringde till mig i panik. Trots att jag faktiskt övertalade henne att sova där dagen efter!

Att han och sambon blivit sams igen hade jag inte med att göra.

Alltså HJÄLP!

Annons:
HannaVastervik
8/7/13, 9:48 AM
#1

Blev visst lite rörigt och långt…

Hadläggaren på skatteverket sa att de gör en utredning om vart hon har sin dygnsvila. Det är väl hos mig??

Sett att folk skrivit att annat gäller, men det sa hon till mig?? Någon som vet??

HannaVastervik
8/8/13, 3:26 PM
#2

Ingen??? :(

Thomthom
8/9/13, 12:23 PM
#3

Jag har varit med om en liknande händelse i form av flyttanmälan.

Så här är det:

Om den ena partern vägrar skriva på flyttanmälan kommer Skatteverket utreda det du sa, dygnsvila. I vårt fall fälldes avgörandet på vem som bodde närmast henne skola. Skatterverket beslutar oavsett om han inte skriver på.

Det står också i de handlingar jag fick. Men jag läste dem först efteråt..

Lycka till! Kram

Vänligen,

Thomas

HannaVastervik
8/11/13, 6:15 PM
#4

Men dygnsvilan utreder dom väl i första hand och går det inte att bestämma utifrån det så fäller dom beroende på tex vem som har närmast skolan??

Min dotter går fortfarande dagis, börjar nollan om ett år.

Hennes pappa har hela tiden vägrat köra henne till och från dagis eftersom han tycker det är för långt (en mil), så bor hon där får hon inte gå på samma dagis ändå…

Thomthom
8/11/13, 7:42 PM
#5

I vårt fall som sagt fälldes avgörandet med hänsyn till vilken av oss föräldrar som bodde närmast dotterns barnomsorgsplats (inte nödvändigtvis skola).

Skatterverket tar inte hänsyn till huruvida han vägrar köra till och från dagis. De kommer att gå efter den plats av barnomsorg som gäller just nu. Om ni/du vill/kommer ändra plats är en annan sak.

Jag bör inte uttala mig närmre, alla relationsinfektioner är olika. Min slutade med rättegång. Idag har vi delad vårdnad och kan trots allt tala med varandra angående dotterns liv.

Vänligen,

Thomas

HannaVastervik
8/11/13, 8:56 PM
#6

Jo hennes nuvarande dagisplats är uppsagd och ny plats är sökt dit vi ska flytta redan…

Annons:
Thomthom
8/11/13, 9:08 PM
#7

När det gäller flyttanmälan är det enklast att ringa Skatterverket och fråga dem. Det är ju lika bra gå till roten på en gång.

Vänligen,

Thomas

Upp till toppen
Annons: