Annons:
Etikett09-skolan
Läst 12787 ggr
Gullan402
2009-02-20 16:37

LÖSS!!!!

Stora flickan kröp upp i mitt knä igår em när vi var hos farmor. Då ser jag något mörkt i hennes hår. Pillar lite på det samtidigt som jag lyssnar på farmors ömkande över sig själv. HJÄLP; en lus. Jag blir galen, hatar löss. Senaste åren har ungarna i genomsnitt haft löss 1-2 ggr om året.
Idag har jag varit på apoteket (apoteket var stängt igår kväll) och inhandlat medel. Ringt runt till de föräldrar vars barn träffat senaste tiden på icke- skoltid/dagis. Ringt och meddelat dagis /fritids idag och bett den informera skolan (sportlov denna vecka).
Värst av allt är skolan/fritids redan vet om att det finns barn med löss just nu men inga lappar hem eller på anslagstavlan!!! Hur kan man låta blir det? Hade det stått en lapp hade ju kollat x-tra noga i håret på ungarna direkt.

För handen på hjärtat hur ofta kollar ni era barns hår när de är snart 10? Min dotter är nog i förpuberteten eftersom det åtgår mycket tid framför spegeln där hon sätter snoddar/ spännen och hårband själv i håret.

En annan ny regel är att vid pulkaåkning ska barnen ha hjälmar (jättebra för säkerheten) men mindre bra att dessa lånas ut av skolan. Alltså lånar barnen en hjälm per rast och sen återlämna den för att låna en annan nästa rast!!!! På det sättet sprids ju löss hur lätt som helst. Min dotter lånade hjäm första dagen när de åkte pulka sen har hon haft med egen. (Jag har sen förut panisk förskräckelse till att använda allmänna hjälmar just för lössrisken.)

Barnens hälsa är ju vårt ansvar som föräldrar men jag tycker skolan har brustit rejält här. Förut har det alltid kommit lappar hem.

Sen har vi problemet med resistenta löss. Det är också en jobbig bit.

Sen finns det ju föräldrar som inte bryr sig tillräckligt, jag har själv hört förädrar säga att lite löss är väl ingenting. Jag har alltid vid upptäckt hållt barnen hemma tills vi behandlat. (Utbrottet har upptäckts vid helg.
Jag rapporterar alltid till skola/dagis samt bekantskapskretsen. En del föräldrar skäms, men vaddå, man måste ju få ett slut på eländet. En del menar att det är ett bevis på dålig hygien vilket det absolut inte är. Lössen trivs faktiskt bättre i nytvättat hår än smutsigt.

Hemma "sanerar" jag noga. Kokar kammar /hårborstar, tvättar mössor varje dag i ett  par veckor osv. Vissa saker stoppar jag i frysen ett par timmar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Annons:
[mia-38]
2009-02-20 16:48
#1

Åh fy fasen Gullan.
Löss är ett otrevligt otyg. Svåra att bli av med.
Skolorna är dåliga idag på att säga till om löss förekommer där. Inga föreskrifter eller någonting.

Vi hade löss för ett år sedan. Hade ett elände att bli av med dessa. Medlen på apoteket verkade inte fungera.
Till slut så testade vi schampo utan vatten och gnodde in i håren. Det fick sitta i en kvart. de dog som löss så att säga. Hahaha.

Jag testade med hårfärgningsmedel. Det funkade det med och mycket billigare än medlen på Apoteket.

Hoppas ni får bukt med otygen.

Kram!

ingann
2009-02-20 17:03
#2

Hua vad hemskt! För mig räcker det att läsa ordet för att det ska kliaObestämd

Vi har hittills varit förskonade från eländet *peppar peppar* men det kanske beror på att mina barn har hört när jag pratat om det från de var små och sagt att får vi sånt är det rakmaskinen som åker fram… Inget hår, inga löss:p Så de brukar inte låna andras mössor, hjälmar etc….

Hoppas du får bort dem så det inte är de resistenta!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

JohannaMax
2009-02-20 17:04
#3

Usch! Känner hur det kliar i huvudet bara av att läsa om de otäcka rackarna…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

MammaMonica
2009-02-20 19:50
#4

Mina Tjejer är åxå väldigt utsatta för löss, hösten -07 tror jag vi hade löss en 10-12 ggr, gissa om jag va less.. Jag klippte faktist av håret på mina flickor, de hade åxå lessnat med all dessa behandlingar som slutade med en Tenutex behandling, för Lusarna blir resedenta.. Å dyrt blit det åxå.

Jag va så less så jag gick till en hällsokost å köpte en kam, å en elektrisk kam för LUS, de va inte billigt men det är en engångs summa, dessa båda tillsammans är rena DÖDEN för lusarna, El- kammen tar död på dem genom stötar, den andra kammen är så tät å det sitter liksom som små hullingar på *pinnarna* så de tar åxå gnetterna, vilka är svårast att få bort, de sitter ganska så hårt fast på hårstråt, å de kammar man får med då man köper lusmedel e så glesa å de av plast går oftst sönder. Så jag rekomenderar verkligen dessa två för att *förinta* de otäcka Lusarna..

Finns att skicka efter på nedstående länk.

Bli kvitt Huvudlös:

www.FamiljeApoteket.se

Tatsja
2009-02-21 08:49
#5

Läser detta och jag lovar det kliar i huvudet. Var tvungen att be grannen kolla håret.Skäms Dagens skratt från henne.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

russigabettan
2009-02-21 12:58
#6

På vår skola och på dagis är de jättebra på att informera om det går löss och annat sattyg som kan smitta och jag kollar mina jättenoga. Tyvärr fick ju min äldsta löss för ett par veckor sedan så nu är jag helt manisk på att kolla hela tiden och byta mössor och tvätta dem mkt oftare än innan. Borstarna åker regelbundet in i frysen och sängkläder tvättar jag som vanligt varje eller varannan vecka, men nu tvättar jag dessutom kuddar och täcken 1 gång per månad.

Usch, nu kliar det på mig igen, blä!

Annons:
Gullan402
2009-02-21 19:11
#7

**Mia
**Egentligen visste jag ju om det här med hårfärg/toning men just nu så minns jag ju ingenting…
Schampo ska jag prova om inte Prioderm funkar. Nu har jag ju redan köpt preparatet och har haft i 1 behandlingen. Såg att lillan har lusägg så för säkerhetsskull körde jag henne med. Mitt eget hår verkar lusfritt men fick en snygg färgning i går kväll.

MammaMonica
Om det här odjuren kommer tillbaka så går jag nog oxå och inhandlar en elektrisk luskam.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Tatsja
2009-02-22 09:09
#8

Klia, klia, klia. Får sluta läsa denna trådObestämdFlört

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

MammaMonica
2009-02-22 19:00
#9

Gullan402

Med Priodermen ska de återbehandlas igen om en vecka om jag inte minns fel.

Å de e just *gnetterna* som ska bort där av att man måste kamma med Luskam morgon & kväll i minst en vecka..

Å JA, den elektrisaka tillsammans med den täta kamen med hullingar är faktist det bästa jag provat på dessa LUSAR…

Gullan402
2009-02-22 19:17
#10

MammaMonica
Helt riktigt, efter 7- 10 dagar ska man återbehandla. Det är bara färdiga löss och gnetter preparatet tar. Äggen blir kvar och det tar ca 1 vecka för dem att kläckas.
Jo här blir det intensiv luskamning morgon och kväll i 14 dagar minst men jag kommer nog aldrig att sluta…

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

chik
2009-02-22 20:15
#11

Säger som vissa. Kill kill.

Jag tycker du har gjort ett gott arbete.

Försök att barna har sin mössa i armen på jackan. Barn mössror brukar ju ligga i en liten hög o det kan bli fel mössa innan dom har fått sin. O det är oftast genom mösserna det sprids.

Lena.P är jag i verkliga livet.

Asa-N
2009-02-23 08:38
#12

Fy fanken, jag har haft en rackarns tur, dottern har ALDRIG haft det trots att det florerat på skolan flera gånger per år, men det får nog klassas som mer tur än skicklighet….

sofiasofia1
2010-08-22 03:17
#13

Hej.

Jag hittade löss i håret precis. Hittade bara 3 efter en halvtimme med borste och de var väldigt små. Tyder väl på att jag precis har fått det kanske? Inga ägg vad jag kunde se. Jag fick panik och det är söndag imorgon (apoteket stängt) så jag beslöt mig panikartat att lägga en hårinpackning i hela håret, väldigt tjockt och satte upp håret och ska nu lägga mig. Ska gå till frisören på tis .. kan jag använda lusmedel på måndag och sen på tisdag ska jag ju färga håret… tror ni det försvinner då? Frågan är vad jag ska syssla med imorgon. kommer omöjligt kunna tänka på något annat….

Annons:
Bettan1975
2010-08-22 12:36
#14

Du borde få död på dem med den proceduren. Usch, de är vidriga de små rackarna.

Nu när skolan börjar igen brukar det sätta fart med löss också pga att alla träffas igen, jag bävar!!!!

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Mirjami-78
2010-08-22 17:29
#15

Jag hoppas att vi slipper dem!! Vi hade dem ju i vintras härjande här….Huaaa sa jag till slut. Var på väg att raka av håret på lille sonen som verkade inte bli av med dem….

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Upp till toppen
Annons: