Jag vill flytta, men pappan till barnen vill inte
Hej,
Jag vill flytta 5 mil till min särbo.
Min ex man godkänner inte att jag flyttar, och barnen är hos mig varannan vecka. Barnen är skriva hos sin pappa och ska fortsätta vara det, dem ska även gå kvar på sin skola och förskola.
Jag bor idag i en lägenhet där barnen inte trivs bra, dom vill flytta till min särbo, där vi har tillgång till hus och stor tomt, och möjligheten att träffa nya kompisar.
Där jag bor idag är varken barnvänligt eller ett jätte bra ställe för barn.
Vi har kontaktat familjerätten, men där krävs att vi kommer överrens, vilket enligt sms från barnens pappa kommer vi aldrig komma överrens. Han vägrar och han är väldigt manupulativ och vet hur han ska prata för sig. Jag vet att han vill försötöra för mig vilket han sagt tydligt till mina föräldrar i samband med skillsmässan.
Lagen säger att jag inte kan flytta utan pappans godkännande, men hur kan han tvinga mig och barnen bo kvar här, där vi intre trivs. Jag vill utgå från barnens bästa, vilket han säger att han gör, men det är jag tveksam till. För barnens bästa hade vart att flytta. Men han tycker att avståndet är för långt. Det tar ca 35-40 min att köra dom till skola.
Jag har inte möjlighet att köpa något annat, då det är svårt i den stad jag bor i, och det är så otroligt dyrt.
Tacksam för råd!
Ditt ex kan ju såklart inte förbjuda dig att flytta, bara att du tar med dig barnen.
Hur gamla är barnen? Jag kan också tycka att 40 min enkel resa varje dag är långt för barn. Och kommer du alltid ha ett jobb där det går för dig att skjutsa? Vad händer om du är sjuk? Hur ska barnen då ta sig till skolan?
Det är såklart bättre att bo nära varandra när man är föräldrar, det är en trygghet för barnen och man kan hjälpas åt på ett annat sätt.
/Surpan
Tack för svar!
Jag är inte intresserad av flytta utan barnen.
Barnen är 6 & 8 år. Jag kan hålla med om att det blir längre för dom att pendla, jag planerera att sluta tidigare den veckan jag har barnen och på så sätt få ännu mer tid med dom. Min plan var att börja nu innan semester, för att se hur barnen tycker det fungerar. Om dom inte tycker att det fungerar har jag min lägenhet kvar.
Dock känns det som om jag bara förlorar barnen om jag bor kvar, då dem inte trivs här.
Jag kommer inte ha möjlighet att köpa större än den lägenhet jag har idag, barnen delar på rummet och jag sover i varddagsrummet, vilket kan fungera nu. Men det gör ont i hjärtat när barnen inte trivs.
Så klart hade det vart bättre om jag hade haft möjlighet att bo närmare, förstår vad du menar.
Bor du och barnens pappa på samma ort idag? Du kanske kan flytta till en annan ort som inte ligger så långt bort? utkanten av nuvarande stad tex?
/Surpan
Idag bor vi ca 5 km från varandra.
Detta blir precis i utkanten av där jag har möjlighet att bo rent ekonomiskt.
Det är en svår situation där jag vill tänka på barnen och deras möjligheter, men avståndet kommer oavsett öka, men frågan är bara när.
Svår situation så klart, och vill inte att vi ska bråka om saker som rör barnen, då jag tycker dom behöver tryggheten i oss båda givetvis,
Jag tror inte att det är en bra idé att flytta i alla fall.
Hur ska barnen få nya vänner på nya orten, ska de ha fritidsaktiviteter där och förväntas i så fall pappan köra hela vägen dit varannan vecka? Nej, de kommer ha sina vänner och pojk/flickvänner i pappans ort så de kommer bo där mer och mer när de blir äldre.
Se till att barnen trivs bättre där ni bor nu istället. en annan idé är kanske att din särbo kan flytta till din ort så kanske ni har råd att köpa nått annat tillsammans?
/Surpan
#2: Har du funderat på att inte flytta, utan bara byta bostad? Du behåller lägenheten och står skriven där. Fungerar det bra fortsätter du. Annars inte.
Hej Niklas!
Det är det jag tänkt göra, inte byta adress ännu, utan testa nu innan semester osv, så även barnen får känna hur det känns, och givetvis är det viktigaste att dom tycker att det fungerar och trivs ochk änns bra.
Min tanke var att flytta nu innan och sedan se hur det går, och går det inte, då får vi bo kvar i lägenheten, har inte råd att köpa större här i centrala göteborg.
Men min ex man vill inte att vi testar detta.
Det blir lite dyrare för dig men du slipper tjafset med exet. Han behöver inte få någon information om det. Frågar han om du flyttat kan du svara nej utan att ljuga.