Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 16-övrigt
Läst 789 ggr
LeTigre
0

Hur få pengarna att räcka?

Vi lever helt utan cash minst tio dagar av månaden, inte ett öre på sparkontot heller. Man går och håller tummarna ständigt för att inget oförutsett ska hända - och semester är inte något någon av mina barn någonsin upplevt. Funderade på att sälja min kropp till vetenskapliga experiment för ställer man tex upp på tvåveckor läkemedelsstudier (då man bor på sjukhuset) kan man håva in 30 lakan efter skatt. Men vem ska då ta hand om barnen..? :P

Hur får ni pengarna att räcka?

BranDuir
0

Jaa du….handlar billigt i stor utsträckning, försöker snåla på onödigheterna….Behöver ju t.ex inte ha en platt-tv eller senaste modellen av vad det nu måvara…..handlar inget på kredit…utan bara cash när det finns pengar till det, annars får man vänta…skulle vi behöva en ny möbel av nåt slag, kollar jag second hand först och främst…med lite tålamod så hittar jag det jag vill ha…*S*

Situationen du beskriver är ju tyvärr en realitet för de allra flesta i samhället skulle jag tro, det är bara mycket få som vågar erkänna det….det är ju fult i dagens Sverige att säga "nej tyvärr, jag har inte råd" och hur ofta har man inte fått höra ursäkter som "nej jag ska hjälpa svärmor att måla" eller dylikt om man inviterat nån på middag strax före lönen…*S*

Kram

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

LeTigre
0

Jag har funderat och oroat mig mycket på hur barnen hanterar det när de blir större. Jag kommer iofs få bättre ekonomi när jag är färdig med min utbildning (då är barnen 10 och 12) men bara en aning. Och tonåringar måste ju kosta skjortan!?

Min dotter är redan nu orolig för pengar trots att jag verkligen anstränger mig för att inte förmedla sådant till dem. Hon sa tex till sina kompisar att vi var fattiga och började gråta på brandövningen när hon inte fick ta med sin väska för "mamma har inte råd att köpa en ny!". På affären härom månaden stod en man med en enorm vagnslast med varor och Elora säger högt och ljudligt "men mamma, hur har han RÅD med så där mycket mat!!?" Hon har också sagt till sin pappa att vi inte hade råd med julgran och pynt utan fick göra vårt eget. Om man tänker SÅ mycket som sexåring hur mycket påverkar det då inte dem senare när intressen blir allt dyrare och kläder börjar spela roll??

BranDuir
0

Det kan ju faktiskt vara lite positivt att de redan tidigt lär sig pengars värde och att man inte kan få allt man pekar på…

Och det är bannemej inget att skämmas för att erkänna att man inte är gjord av pengar….

LeTigre
0

#3 nej det är sant och jag skäms inte heller, men det känns lite jobbigt å barnens vägnar då vi bor i en kommun mestandels befolkad av höginkomsttagare och det oftast stämmer när de säger att "alla andra har.."

Och visst är det bra att de förstår pengars värde (tror benhårt på att man gör dem en hemsk otjänst om man inte lär dem det tidigt. Går alltid på talesättet "vad man vill ha är sällan det man behöver") men samtidigt ska de inte behöva oroa sig för om vi har pengar nog att köpa mat eller ej - de är ju ändå bara barn.

siberlina
0

jag tror   det kommer   gå  bra för dina barn, mina  föräldrar  va  stenhårda   med  pengar när jag  växte upp   och ,jag har  blivitt  super  ekonomisk, jag kan  klara mig på   ingenting  om det    är så. jag är  bara  tacksam   mot  mina  föräldrar   ,fast   då  tyckte man dom  va  snåljåpar,,,, ett   tips  till dig      tag ut   så  mycket pengar    som  du     kan   göra av med  på  en  månad    . lägg alltså    undan   dina kort ,  bestäm dig  för att    du får  göra av  med        typ    40   kr  om dagen ,  det  funkar    jag  lovar  , man  kan få   endel  mat    för 40   kr. potatis    är  nyttigt    och relativt    billigt. jag   brukar  göra potatismos    för  flera dagar . sen kan man   ha    korv   eller    fisk    eller kött till    eller   någon god  grönsaks röra…… skippa    godis   läsk   chips  mm , det5 behöver man egentligen inte, jag   äter bara  godis   3  dagar  i  månaden . i och med  detta  så   kan jag spara   till bra saker  , som att  resa     . göra  fint    i hemmet  mm,,, jag vill  heller inte vara  snål mot   vänner    och nära, det är  viktigt  för  mig… lycka till

BranDuir
0

Jag håller med dig i detta ….till 100% som du säkert redan märkt **ler'** och det finns ju inga patentlösningar heller…tyvärr…*S*

LeTigre
0

#5 tack för tipsen och för de uppmuntrande orden! Potatis är vi redan storkonsumenter av här hemma och godis/chips och läsk finns aldrig i skåpen (kanske mest för att jag försöker hålla vikten iofs) utan barnen får varsin femma på lördagar och får köpa lördagsgodis för det - that's it. Skrattande

Asa-N
0

Ja detta är ett evigt tråcklande att få ihop allt. Men mina bästa tips är att göra storkok och frysa in, du kan lika gärna köpa t.ex. 1 kg köttfärs för 49:90 än 500 gram för 34:90 och göra köttfärssås på hela kilot. I köttfärssåsen kan du också finriva morötter som gör den ännu drygare och nyttig samtidigt.

siberlina
0

vissa  tror   att   man    blir  lyckligare   om man    har  mycket   pengar    och saker   , när  man  växer   upp.men jag tror  det kan var a      förödande    . jag  känner   en  som       växte upp  med  rika    föräldrar    och  hon har    alldrig   klarat   av  att  jobba  för hon har    alltid  fått    pengar   hela  tiden   , hon har alldrig  behövt  kämpa  för  någon ting       och     nu  är  dessutom  jätte   tjock och jag tror  inte   hon är  speciellt    lycklig….

LeTigre
0

#8 storkok är kanon! Jag försöker fixa det så ofta jag kan, men maten blir oftast dyr ändå då det är svårt att storhandla utan bil numera (har inget körkort) eftersom min nya kommun bara har en enda affär, ni kan ju gissa hur billigt det är där när de helt saknar konkurrens.. Fundersam

#9 nej pengar gör ingen lycklig, men det gör inte fattigdom heller ;) Tycker själv att jag ger mina barn precis allt de behöver och hoppas de kommer att förstå det när de blir äldre också, är mest orolig över hur de under tiden kommer hantera det faktum att de allra flesta runt dem har så mycket mer än vi.

siberlina
0

det   kanske   är  jobbigt    för dom nu , men   dom kommer   bli starka       av    detta , och saker    och ting  kan   vända   och  en dag    kanske      ni  trots  allt  är   rika , man  vet  alldrig    och   då kommer  ni  uppskatta    det  mycket   mer  än alla  andra, det är  klart   att  det inte  är  kul   att   ha lite pengar  , men att  ha  för  mycket      är  inte så bra   heller,  om dom hade  fått   mycket  nu     så   skulle dom bara   vilja  ha mer  och mer   ju äldre  dom  blir  , så för  din del   så   kan det vara bra….

LeTigre
0

ja Elora säger ju iofs också "vi ÄR rika mamma, rika på kärlek" Skrattande

Asa-N
0

#12 din dotter har så rätt så :o)

martdat
0

Känner så väl igen allt ovan, vi har levt på existensminimum elr under större delen av livet,,, mat är ju det som är lättast att dra in på, trist men sant, pasta, pasta o pasta har vi offtast levt på… min dotter skämdes offta över vår ekonomi på dagis och i de lägre skolåren, jag betalade aldrig ett öre till föräldraföreningar elr dyl, när dagis skulle ha fika och det "bara" kosade 15 kr så hade jag naturligtvis alltid nyss druckit kaffe,, eller hur,,,,  begagnade kläder var snarare regel än undantag, juletid har det hänt jag ringt till kyrkan och sökt pengar, brukar få 1000 kr då,, pinsamt men det räddade ju lite, Avbetalning, max en sak per gång har jag sagt och bara viktigt, som nu har vi tvättmaskinen att avbetala,, har bara kontantkort på mobilen,,, har inte råd med barnkalas,, pengarna räcker aldrig, sissta veckan är det tyvärr ofta låna som gäller, nu har jag ju tyvärr bil som kostar pengar men är nödvändigt pga dotterns handikapp, och det är alltid billigast möjligast lagning osv,, inget onödigt körande för att hålla ned bensinkostnaderna,, har låg hastighet på datorn för att spara in lite där,, mina egna kläder är lagade och lappade,,, klipper oss aldrig hoss frisör,,, hm ja man sparar in överallt,, på nått sätt har vi hållt fogden från dörren än så länge i allafall,, men lätt är det inte,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

siberlina
0

mardat . jag tycker   synd om dig . men   det  kanske  kommer bättre  tider  får  vi hoppas

martdat
0

#15 Tack, men det är inte så synd om mig ,, finns de som har det värre, det är bättre nu än innan iallafall,,a kassa +timvick är i allafall mer än socialbidrag,, och jag har värdens snällaste föräldrar känns det som ,som räddar mig offta,men jag hoppas med att det blir bättre någon gång, hade jag slutat hoppas på det hade jag gett upp för längesen,,,

LeTigre
0

#16 du är en stark och resursfull! Jag känner så många som du som hankar sig fram på timarbete och a-kassa - själva med barn, det är ju ni som råkat mest illa ut med den nya politiken också. Jag tror att din dotter kommer växa upp och vara stolt över dig som fixade att ta hand om henne och ge henne mat och husrum trots allt!

Jag skickar en stor virtuell kram och hoppas på bättre tider snart!!Glad

martdat
0

#17 Kramas tebax! Låter som att vi offta har hafft liknande ekonomiska förutsättningar! du är minst lika stark!!Blev nyfiken på 30 000 för två veckor på sjukhus, vad innebär det?

ryttarn
0

Har varit i liknande situationer men inte sedan skillsmässan….

Vad jag lärde mig under de ekonomiskt tuffa åren var att göra en budget och benhårt följa den. Vet man vad man har för intäkter gäller det att oxå se till att man inte övertraserar dem. Detta är något jag även försöker lära mina barn. Idag har jag en bra inkomst men satsar större delen(för mycket enligt en del) på mina barns stora intresse, hästar. Det gör att vissa månader fortfarande kan bli ganska tuffa men det jag lärde mig när det verkligen var tufft har jag fortsatt med, för vem vet vad som kan hända på den ganska svängiga arbetsmarknaden…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LeTigre
0

#18 Jo jag har det inte jättefett heller men det är bättre för oss som studerar än för er som går på timmar och a-kassa. Fast i juni är det alltid PANIK, hur fixa en hel månad utan inkomst?

Ang medicinstudierna: vet inte om de vill ha oss mammor iofs men en kompis pojkvän har varit med om några olika experiment. Då får man bo på sjukhuset och så får man använda läkemedlet (han har testat allt från nässpray till mer avancerade mediciner) och genomgå massor av undersökningar under några veckor. Som mest hade han fått ut 30 000kr för ett enda experiment.

siberlina
0

ni verkar  så  starka  och  duktiga  allihopa, jag är  verkligen  imponerad  över   hur    ni verkligen    lyckas  med   alltCooltots  hårda  tider

martdat
0

#20 Måsste nog säga att för min del har jag mer pengar nu än när jag gick på CSN,,,men sen har jag fått lite vårdbidrag för dottern, meningen är att det ska täcka alla extrakostnader som bil o dyl, det gör det inte,,, sen blev jag av med nässtan hela bostadsbidraget + förhöjd CSN, + förhöjd barnomsorgsavgifft så det blev inte mycke kvar,, men några hundra är det jue.. A kassan är på ca 6-7000 om jag inte jobbar alls, ca lika som CSN Va? Sen jobbar jag ju offtast några timmar, mellan 12- 80 ungeför.. Gillar detta talesett !Det är dyrt att vara fattig!! CSN och studieuppehåll är stört omöjligt egentligen, omänskligt, soc säger att man ska jobba vid sidan av och spara,, haha när då undrar jag när man läser heltid och har barn.Flört

LeTigre
0

#22 csn är på 8200 ungefär med extrabidraget för två barn inräknat. I maj och december får man 5000. På sommaren får man förstås ingenting och hittar man inte jobb får man inte heller stämpla. Hittar man jobb får man ändå ingenting alls i juni såklart men desto mer i augusti.

Mina resor  till skolan  kostar 590kr/mån, kurslitteratur ca 1000-1500kr/mån (oftast oerhört svårt att hitta begagnat men jag gör mitt bästa). Sen kräver min utbildning att jag går i egenterapi som skolan bekostar nästan helt, men jag får ändå lägga ca 800kr/mån på det. Hyra på 6000kr dessutom och sen matkostnader och allt annat.

Det går, men det är lite dag för dag som gäller. :) 

Javisst är det dyrt att vara fattig, man har ofta inte råd att storhandla och köpa stora förpackningar utan får köpa små förpackningar för att få alla saker man behöver.

martdat
0

#23 Har höjts då, var ju skönt, men inte lika kul att betala lånen sen,, Vad dyra böcker!

Ja ekonomi är alltid lika aktuellt ämne. synd du inte bor i växjö, håller på att rensa flickans garderober här, kläder och leksaker, försöker pracka på folk det som är använsbart, grannen fick en kasse blandat till sina barnbarn i dag,

LeTigre
0

jag vill klargöra att jag inte gnäller över min situation! insåg att det låter som det! Tycker egentligen att vi klarar oss bra. Vi lever ju inte på existensminimum direkt. Men man oroar sig ju och har väl ingen att ventilera och dela det ansvaret med.

martdat
0

#25 Lungt, jag tolkade det inte som gnäll heller,jag tycker det är skönt att ventilera allt ibland. jag hoppas att mina inlägg inte är för gnälliga, det e inte heller meningen.Flört

Asa-N
0

Det är bara skönt att få ur sig saker och ting och jag tror inte någon här inne tar det som gnäll på minsta sätt. Jag menar vi sitter ju mer eller mindre i samma sits allihopa!!! :o)

LeTigre
0

#26 tror vi förstår varandra då, för jag är inte heller missnöjd med mitt liv men ibland blir det lite mycket att bära själv bara.

Ofta har jag gått runt och undrat när jag ska avslöjas och folk ska inse att jag bara låtsas vara vuxen och att jag egentligen inte alls klarar av allt ansvar och alla skyldigheter som hör ihop med det här jobbet.. men jag inser mer och mer att de flesta känner så ibland, och jag tror att den dagen man inser det - att vuxna inte på när är allvetande varelser, så är man nog oåterkalleligt förlorad till vuxenlivet. På gott och ont. Så trots att man visst klarar sig själv och kan hantera sina problem så måste man få ventilera sin oro och sina vardagsbekymmer någonstans och har man ingen partner så duger väl ett forum på nätet? Skrattande

LeTigre
0

Någon som sett filmen 'Om en pojke'? Om inte så kanske detta låter helflummigt..

Om inget annat hjälper kan vi ju alltid sitta i cirkel och hålla hand och mässa

*Single parents alone together* 

*asg*

BranDuir
0

tolvstegsprogram?…..hej jag heter peter och jag är singelförälder……

Asa-N
0

Hej jag heter Åsa och är singelförälder….

LeTigre
0

*i kör* Hej Åsa och Peter!

fniss

Asa-N
0

Hahaha trodde fler skulle haka på :O)

Tror denna tråden är på G att spåra ur lite Generad vilket trådar har en förmåga att göra där jag är med :o)

LeTigre
0

#33 ja, för jag är totaaaal oskyldig i detta fall Oskyldig

Vi kan ju vända det så här: hur får man pengarna att räcka: man säger upp sitt vanliga, dyra tolvstegsprogram och alla sina dyra fritidsaktiviteter (ja eller hur?) och skriver in sig på singelföräldrar i fokus revolutionära och helt kostnadsfria rehabiliteringsprogram. Vi garanterar att alla kommer bli rika, hitta den stora kärleken, få drömjobbet och gå ned alla kvarvarande bebiskilon när programmet avslutats.

http://www.telegraph.co.uk/health/graphics/2007/06/13/hgillian300.jpg

finstilt:singelföräldrar i fokus tar inget ansvar för eventuella biverkningar i form av musarm eller ögonslitage samt ger inga garantier för att prgrammet någonsin avslutas

Asa-N
0

Hahahahaha

BranDuir
0

Anonyma Singelföräldrar…..din väg till okändhet!

köp vår special förpackning av intetsägande föräldranäring hos din närmaste ICA handlare….nu endast tio procents påslag om du visar medlemskort

LeTigre
0

*asg* ni är för sköna :D

martdat
0

#34 HaHaHa!!"!!