Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 01-föräldraskap
Läst 1514 ggr
LeTigre
0

Min alla hjärtans dag

Som inte skiljer sig nämnvärt från alla andra dagar..

Upp klockan sex som vanligt för att lyckas lirka i trilskande, trötta barn i kläder och manipulera lite frukostmat nedför deras strupar. Själv hastar man hemifrån hungrig och med smutsigt hår i hästsvans, duscha - vad är det?  

Son som inte vill i overallen, dotter som i sista minuten (eller egentligen 15 minuter efter den) bara måste ha ett "kort med ett hjärta på" att ge sin valentine (hur säger man nej till det?). Glömmer vantarna och cyklar med två barn på cykeln i hisnande nordanvind och vad som tycks mer som 15 än fyra minusgrader. Med lite tur lyckas dottern avlämnas precis efter inringning.

Mellan 8.40-16.30 seriöst hårdplugg inför statistiktentan, glömmer bort att äta lunch och dagen bara går där i det dåligt ventilerade och iskalla studierummet på bibblan. Vimmelkantig och kräkfärdig med formler och statistiska analystester simmandes framför ögonen när det är dags för hämtning.

Lyckas utan större missöden skopa upp son på dagis och dotter från kyrkans miniorer (dit mormor lämnat henne under sin rast från jobbet, underbara människan) och styr direkt mot affären - rush hour. Fyra trötta vill-ha-anfall - ett vid frukten (svindyra importerade jordgubbar), ett vid flingorna (kalaspuffar), ett vid kakorna (mums mums) och ett vid äggen (dyra ägg med fin kartong). Slutpoäng Mamma: 4 barn: 0. :P

Släpar hem kassar, skolböcker, barn, ryggsäckar. Hemma klockan 18.10. Installerar barnen vid datorn en stund, gräddar pannkakor och stansar mödosamt ut dem med hjärtformade pepparkaksformar. Lagar samtidigt nyttig viktväktarmat till mig själv och mumsig blandad gegga till råttorna.

Dottern får sexårsbryt, kastar råttornas påbörjade middag (blodpudding, ärtor och majs ihoprört med välling i ett tungt glasfat) hårt i golvet. Sonen hjälper mig städa. Bränner min potatis.

En stund senare, dottern vill ha gurka - jag vill ha henne i pyjamas. Ännu ett bryt. Hon kastar gurkan i väggen och sliter ned mina nyvikta lakan. Jag blir vansinnig och varnar henne för att testa mig mer. Hon ser mig rakt i ögonen, skrattar högt (men falskt, hon vill sluta men kan inte) och sliter ner mina mödosamt organiserade föreläsningsanteckningar på golvet, river sönder några av dem.

Och där, mina damer och herrar, tog min ork slut. Det bara brast. Jag grep henne hårt (mycket hårdare än vad som är ok) i armen och slet in henne i sovrummet och tryckte ner henne i sängen. Stängde dörren om hennes skrik och gick tillbaka till köket. *Andas Andas* 

Efter ca 20 minuters skrik följt av en lång omstoppning med samtal var vi sams igen, ett stycke nytappad tand stoppades in under kudden och en halvtimme senare - 20.30, fick jag äntligen äta min iskalla mat med bara tre avbrott för underhåll i barnrummet.

Och nu är köket fullt av disk, golvet fullt av kläder, sönderrivna papper och blodpuddingsvälling och mitt huvud fullt av bomull. Men barnen sover i alla fall. Om jag nu bara kommit ihåg att skaffa växel till "tandfen" vore ju allt frid och fröjd (typ). Fundersam

Och vet ni vad? I morgon gör vi om hela föreställningen igen! :P

Asa-N
0

Låter som en underbar dag :o))

LeTigre
0

Hehe, a day in the life. Till skillnad från våra idylliska önske-valentines från häromkvällen ;)

Asa-N
0

hahaha Barbados var det väl. Nog för att solen sken idag, men jag gick inte i bikini o sari :o))

BranDuir
0

jaaa .känner ju igen det…*S* dock många år sedan nu…Kram på dej vännen!

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

martdat
0

FörvånadÄr inte avundsjuk på dig,, känner så väl ijen det men det var när tjejan var mindre,,,,

Här börgade dan med snuvan som hängt i hela veckan, dottern hemma för skolan är rädda för flunsan, skulle äta frukost, pitza rester från i går, jag åt förts vid datan, när dottern väll kommit upp tappar hon sin på golvet upp och ned,,, blir blåbärssoppa och jag vill ha pitza utan katthårsskrik, ska packa ihop två katter vi hafft som inneboende, dottern är förbannad o ledsen, vill inte lämna tillbax kattungen, kommer iväg, där är lungt, tårta fick vi på allahjärtans dag, Åker hem, dotter vägrar äta fasst hon ska te badhuset med sin ledsagare, skrik, skrik och svordommar, dumma feta mamma! ledsagarn ringer och dottern övertalas att äta lite fiberskorpor o mjölk, De kommer iväg. mamma lungnar nerverna och snorar framför iFokus, dotter kommer hem, det har slagit lock för mina öron och jag är nässtan döv, dotter skriker , svär, skriker svär, jag får ångest, stänger in mig i sovrummet, dotter tjatar om köttbullar, köttbullar jag inte orkar rulla för jag har inga nerver, ångesten har låst mig o ch jag mår pizz, ca kl 19 30 vänder det, vi lagar isterband och skruvmakaroner tilsammans, jag blåser luft med näsan och håller för, det gör ont, locket lossnar, prisad vare herren, jag kan höra!!! vi borstar tänderna, vi har kommit till ro vid varsin tv, dagen har varit ok,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Asa-N
0

Här började dagen 4.45 som vanligt. Jag gjorde kaffe först av allt som vanligt. Tog min vanliga runda runt burarna här och kollade att allt var ok där. Slog på datorn och kaffet är klart att inmundigas. Kollar mail och iFokus. Klär på mig och lufsar till t-banan vid 5.40 som vanligt.

Kommer till min station där jag stiger av, fiskar upp mobilen och ringer hem och kollar att Malin är vaken och uppe, det är hon. Hoppar på bussen den sista biten till jobbet.

Jobbar till 15 och går ut till bussen och åker samma väg tillbaka som jag åkte dit i morse.

Malin möter upp vid t-banan och vi går till apoteket. Datastrul där så jag får inte ut min medicin, de stänger hela apoteket!! Går till Hemköp o hämtar ett paket med en pet-box jag beställt och handlar lite. Äter på Burger King och går tillbaka till Apoteket, ingen förändring. Går hem i kylan.

Packar upp petboxen och finner en stor spricka i ena hörnet ända upp till locket. Slår på datorn och mailar säljaren. Hon svarar ganska snabbt att hon skickar en ny.

Vi ger alla djuren mat och sitter sedan och pratar en stund innan dottern går till scouterna och jag parkerar mig med en mugg kaffe vid datorn. Går mellan datorn och tv:n.

Nu är det snart dags för lopplådan här.

LeTigre
0

#5 En dag som många andra, ibland är det upp och ibland är det ner men det är alltid en själv och barnen. Det är vad det är men det är vårt liv, inte sant? :)

Jag älskar hur trygg jag ändå känner mig i min lilla familj, även om den "bara" består av mig, sonen, dottern och djuren och ingen annan vuxen. Det är vi i vått och torrt i (och ibland mot) den här världen. Vi kanske skriker på varandra ibland, dottern kanske kallar mig "feta valross som inte är min mamma" och sonen kanske är envisare än synden när saker inte blir som han tänkt sig och jag må vara sur och grinig när jag är sömnlös eller inte har råd med snus, men det är VI - och vi älskar varandra så mycket att vi klarar av det där vardagsslitaget.

Jag börjar tro att jag är så bekväm i mitt singelföräldraskap att jag aldrig skulle fixa en vuxen till som kommer och lägger sig i min vardag, kanske inte ens en särbo. hahaha!

LeTigre
0

#6 förutom den fruktlösa apoteksvändan låter det som en helt ok vardagsdag tycker jag! :D När går du och lägger dig för att orka upp kvart i fem varje morgon?

martdat
0

#7 Visst är det så, jag kan inte tänka mig ett liv utan min dotter och katterna, tanken med en sambo känns inte realistiskt, #6 Burger king,, nu blev jag sugen på milkshake!!

Erindriel
0

Känner igen detta, slitet, stressen, psykbryten, kampen, ilskan, det till slut tappade tålamodet etc. etc. Du ÄR en hjälte!!! Stor kram, tappra, vackra kvinna!

Här har dagen varit relativt lugn, men innefattat lite brustna drömmar. Min nya, fina (och i ljuset av min ekonomi SVINdyra) gröna, sköna hörnsoffa, som befunnit sig i min ägo knappt 4 veckor är det något FEL på! Barnafadern offrade sig och skruvade ihop och isär, ihop och isär, ihop och isär nämda vidunder och konstaterade till slut att den är felkonstruerad och måste reklameras. Hur i h-e reklamerar man en hörnsoffa?!? *depp*

Asa-N
0

#8 jag går och lägger mig mellan 22 och 23 lite olika :o)

#9 jag tog ingen milkshake :O)

#10 soffan reklamerar du där du köpte den.

blondifire
0

förutom att jag är sjukskriven för utmattningsdepression,tonåringarna har sportlov o 4-åringen ständigt testar o utmanar mig,fick jag idag ett brev från f-kassan att dom inte kan godkänna min sjukskrivning! uppenbarligen ska man med depression o panikångest ändå kunna funka som barnskötare i en småbarnsgrupp på 20 st 1-3-åringar…Ledsen så hur ska man nu överleva med 4 barn …Gråterja inte mår man bättre nu iaf…

S*Winsnes Wilda

LeTigre
0

#12 åh jag lider med dig! Det är så fruktansvärt hur de har svartmärkt sjukdom i den nya politiken.. Depression och panikångest är ju handikappande sjukdomstillstånd!! Önskar att våra kära ministrar kunde åka på ett par attacker så kanske de får perspektiv sen. De underminerar dessutom psykologer med sina nya vårdplaner bla. eftersom de sponsrar vårdcentralerna per besök, och en allmänläkare hinner med sex gånger så många klienter som psykologerna per dag -vilket innebär ännu mindre chans till psykologisk vård för de  vanliga medborgarna.

Man ska straffas för att man inte är en alfa-människa i dagens sverige.

martdat
0

#12 störiga FK, lägg till nåpgra diagnoser som social fobi och randigtröjamigrän, så kanske det godkänns,

LeTigre
0

Nej randigatröjanmigrän får man inte ens en dags sjukskrivning för numera, det har gått så långt att inte ens yllebyxeväxtvärk får man vara hemma med mer än en dag - och det med läkarintyg.. Flört

martdat
0

ojojoj, men blondfire! begär arbetsplatsanpassning då. Kräv att inga barn kan vistas på dagiset och absolut inga kolegor så borde det vara liiite lättare,,

Försöker med pepping här då jue  kram..

Erindriel
0

Blondfire; det är för j-ligt!!! Skickar sympatier och önskar det vore annorlunda för dig.

Asa-N
0

Men detta är ju förskräckligt!!! Hur lågt har det sjunkit i Sverige??

blondifire
0

tack alla!Kyssskönt med folk som fattar.hade vi själva viljat lämna våra barn på dagis med personal som mår så dåligt? skulle inte tro det, va. ska ringa min läkare på måndag o se vad han kan göra,han är nåt så ovanligt som en bra läkare på vårdcentralen som tar sig tid o lyssna…Glad

S*Winsnes Wilda

Asa-N
0

Då håller vi tummen för dig på måndag :o))

Ja jag skulle inte vilja lämna mitt barn där, det är otroligt viktigt att personalen mår bra.

martdat
0

#19 Att lägga till någon annan diagnos tror jag på fullt allvar kan funka, social fobi kan man sjukskriva sig för och det kan ju komma ifrån ångest och depprision om man inte  får hjälp i tid, det är sanning,