Dagis förbjuder randiga kläder!
Har det inte gått förlångt med arbetsmiljöanpassningnu,, helt sjukt enligt mig,,,
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1834785.ab
Nu förbjuds randiga och prickiga kläder på en förskola i Gällvare. De kraftiga mönstren framkallar nämligen migrän hos personalen.
Från och med nu måste både barn och vuxna på grund av den anställdes migrän ha enfärgade kläder på sig.
- Det är synd om den anställde och därför har jag tillrättalagt miljön. Personen i fråga måste ju kunna jobba, säger Maj Norberg, rektor vid förskolan.
Barnen får byta om
Enligt föräldrar har barn som kommit med "fel" kläder till dagiset tvingats byta till kvarglömda, enfärgade plagg.
- Jag har svårt att tänka mig att de har rätt att ställa de kraven, säger Ulf Eriksson, ordförande i Riksförbundet Hem och Skola till Norrländska Socialdemokraten.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jösses!! Jag skulle inte vilja ha mitt barn på ett dagis där en i personalen helt plötsligt kan bli sjuk i migrän!!!
Undrar just om de kan kräva "dress-code" på dagis rent lagligt?? Knappast.

Om en randig tröja på en unge ger människan migrän kanske inte dagis är den bästa platsen att arbeta på?

#2 Kan bara hålla med, men med de nya direktiven från förskingringskassan kan man väll inte annat vänta. För inte sjutton skall man väll behöva vara sjukskriven för lite migrän?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#3 hahahaha nej när man inte behöver vara sjukskriven för en bruten högerarm så *S*

Min dotter älskar randiga tröjor, ett tag hade hon nässtan enbart randiga, då hade hon blivit portad då??? Nä jag hade fört ett liv utan dess like om det skett på min dotters skola, jag själv hatar randigt men kunde offrat mig att köpa en att ha bara för sakens skull, diktaturliknande fasoner…
#5 håller med du, jag är inte mycket för vare sig randigt eller prickigt, men hade skaffat det för sakens skull *S*

ja fy an jag hoppas föräldrarna gaddar ihop sig och skickar både sig själv och barnen dit i randigt…allihop….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
undrar om personalen får ha randigt…hmmm.ärligt talat det måste vara ett skämt!! o olagligt..
S*Winsnes Wilda

Tycker dessutom uppriktigt (erm) synd om alla yuppieföräldrar som inte får användning för alla trendiga polarn och pyret-kläder de köpt till barnen! :P

Är det första april idag???

Såg det här på rapport också. De filmade rektorn när hon gick runt i barnens klädlådor och plockade bort tröjor (som om det vore hennes jobb) och sen klipper de till samma rektor som med bred norrländska och vädjande blick säger "vi anpassar ju inte barnen - bara kläderna". Känns som ett skämt, vet inte hur man ska ställa sig till det.
Påminner mig om en föreläsning där föreläsaren berättade att på hennes förra jobb fick man inte ha skarpa/färgglada mönster för de psykotiska patienterna reagerade starkt på dem.. Migrän är iofs lite psykosliknande.

#11 Hade någon tagit kläder ur min dotters klädlåda så hade jag stölsanmält det, shit, vart är värden påväg,
Personalen ifråga kan ju faktiskt be om omplacering,, elr sjukskriva sig,, ioförsig lär ju inte F-kassan godkänna randiga kläder som sjukskrivningssjäl men då kan det ju inte heller vara rimligt detta, undrar hur människan gör om hon går på stan och bevaremigväl, möter en person med RANDIG tröja, elr ännu värre, tvingas att stå i kö tilsammans, Undrar om polisen kan gripa de med randig tröja?framkallande av allmän fara borde vara en lämplig åtalspunkt,,,,,,,,,,hahahahah!!!

Tog mig en titt i lådorna och faktum är att majoriteten av tröjorna är glatt färgade med små mönster. Sonen har bara två enfärgade tröjor och dottern fyra. Skulle detta gälla här skulle jag bli tvingad att gå ut och köpa nya kläder - trots att jag har redan. Det skulle jag inte tolerera.
Jag själv har väldigt få plagg också varav flera är randiga, så min egen garderob skulle begränsas rejält också.
Jag tycker att nu har det gått för långt…..så om nu någon ut av dessa föräldrar skulle vilja köpa ett plagg till barnet som är randigt eller prickit så kan de kanske inte göra det för det kan ju inte barnet ha på sig på dagisset. Skulle flytta mitt barn från de dagisset på en gång….. Dagisset skall ju vara för barnen. Om nu dessa personer inte kan jobba där pga. randiga/prickiga kläder så får de väll hitta en annan lössning än att förbjuda dessa kläder. Barantalet kommer till 100% sjunka på det dagisset. Förstår inte hur denna rektor har tänkt……och om det verkligen är tillåtet att förbjuda dessa kläder som hon har gjort.

Är skeptisk om det ens är tillåtet. Spännade att se om det anmäls eller så.
Jag skulle nog begära att den "fröken" sjukskrevs. Hon har inte på dagis att göra om hon så lätt får migrän, inte minst med tanke på ljudnivån som är där. Och jag betvivlar å det bestämdaste att de kan införa någon "dress-code" bara sådär.

Nä, det känns skumt att det vore tillåtet med dress-code av det slaget på dagis???

Det kanske vore en ide om föräldrarna till barnen på det dagiset hade randigt & prickigt på sig när dom är och lämnar & hämtar sina barn på dagiset, om inte annat så för att jäklas med den dära fröken med huvudvärk..:) För det skulle se ut det om dom började förbjuda föräldrarna till att ha rutiga eller randiga kläder på sig när det lämnas och hämtas barn.:)

jag har själv migrän, dock inte mot randigt och prickigt, jag brukar säga att jag inte önskar min värsta ovän den sjukdomen.
Men så oempatiskt som ni uttrycker era åsikter här, så börjar man så sakta att ändra åsikt.
Eller menar ni på fullt allvar, det som ni skriver, värre än mobbningen på småskolan, så tycker jag att tongångarna går här.
Jag hoppas vid gud att den drabbade kvinnan aldrig går in här och läser, snacka om att bli dubbelt skuldbelagd.
Jag tror säkert att hon redan när hon fick tala om vad som utlöste hennes migrän, både har kännt skam och skuld.
Hur beter ni er mot en som har fått lungcancer, pga rökning, är det då ni hoppar fram och är elaka också. Klarar ni av att säga så här elaka saker rätt upp i ansiktet till en bekant?
Ja, man kan undra……jag klandrar henne inte. Som astmatiker så har jag i hela mitt liv fått höra hur obekvämt mina förfrågningar om hänsyn passar in. Så jag lider med henne, inte med föräldrarna och barnen på dagiset.
Man kanske skulle höra med barnen hur dom uppfattar det hela.
När mina barn hade dagbarnvårdare, så var det en kvinna, som jag ännu idag inte kan med. Men barnen GILLADE henne, tyckte att hon var toppen, rättvis, lagade god mat, osv. Vad spelar då MIN åsikt för roll. Huvudsaken är ju att hon utför sitt jobb väl och att barnen känner sig trygga med henne.

#19 Jag förstår att du tycker det kan låta hårt men vi reagerar bara så som vi skulle reagerat om detta föreslagits på våra dagis. Själv skulle jag få köpa helt nya kläder till mina barn tex. Vi är mest bara förvånade att det är tillåtet att reglera klädval på ett dagis - oavsett anledning bakom.
Läste nu visserligen att detta varit i kraft i tre år men att det först är nu som föräldrarna börjat klaga, vilket jag tycker är konstigt.
Men visst har jag sympati för kvinnan i fråga, jag lider själv periodvis (allt oftare ju äldre jag blir) av allt mer handikappande migrän och som du säger är det inte något man önskar någon. Men det känns lite som att man som astmatiker skulle vilja jobba kvar på en skönhetsbutik och kräva att inga parfymer ska få bäras. Det är alltså inte personen i sig, eller hennes sjukdom som vi ställer oss frågande över utan hur det hela hanterats och vilka konsekvenser det skulle kunna ha på anda fall i framtiden. Självklart ska man göra vad man kan för att en sjuk person ska kunna jobba kvar på sin arbetsplats men du får hålla med om att detta är anorlunda.
Att vi frågar oss om dagis verkligen är rätt arbetsplats för någon som blir sjuk av mönster tycker jag känns ganska naturligt.
För övrigt såg jag att denna nyhet hade hamnat på CNN's (eller liknande internationell nyhetsportal) hemsida under bizarra internationella nyheter.. :P

Och personligen skulle jag aldrig lämna barnen till en dagbarnvårdare jag inte känner mig till 100% säker på. Min relation till barnens vårdare är jätteviktig för mig, jag vill kunna föra en enkel och öppen dialog hela tiden. Så även om man inte behöver vara bästa kompisar och träffas privat så är det hemskt viktigt för mig att både barnen och jag tycker om vårdaren. (Dock förstod jag vad du menade i det inlägget och menar inte på något sätt att du handlat fel då du behöll hos den dagbarnvårdaren du skrev om)

Så var skulle denna person, bäst lämpa sig för att utöva sitt yrke, tycker du?
I ett mörkt rum
Inte sjutton kan väl HELA barnens garderober, bestå av bara prickigt och randigt. Det finns ju second hand, eller rea, där man kan gå in och köpa några billiga enfärgade tröjor, att byta om till, när man kommer till dagis.
Det är ju inte säkert att hon hade sina problem, när hon anställdes på dagiset. Migrän kan ju uppstå, vid vilken ålder som helst.
Jag för min del var 24, min son var 20, mina döttrar var 4 och 5 år gamla.
Och i sådana fall, så måste man ju hitta lösningar på problemen, allteftersom dom uppstår.

#22 Min dotter var inne i en period då hon nässtan bara hade randiga rosa tröjor, Skulle då jag lägga pengar för DAGIS skull på andra? nä det skulle jag inte, Var o en har rätt att ha de kläder de vill,. detta har inte med migränen att göra för mig utan helt enkelt att dagis ska inte lägga sig i vilka kläder barnen har.Det har helt klart gått för långt med arbetsplattsanpassning. och randiga treöjor finns överallt i vårt samhälle. som sagt,, detta handlar inte om migrän utan om diktaturfasoner.
Ja man kan ju undra hur hon gör när hon handlar någonstans, jag menar i nästan alla charkdiskar har personalen randiga förkläden!!

#24 På hotellet jag städar på har vi faktiskt randiga skjortor!!!

Oavsett tycker jag den här diskussionen kan anses rätt grundligt avverkad nu. Vi kan väl återkomma om det sker något nytt på (den randig/prickiga) fronten..
Ja denna diskussionen är nog uttömd vid detta laget, men det ska bli kul o se om man får läsa fortsättningen hur det blev.