Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett07-tonåringar
Läst 1081 ggr
Asa-N
0

Sjusovare

Ni som har tonåringar, är de likadana sjusovare som min? Hon kan, utan minsta bekymmer, sova till framåt 12-tiden på dagen!!

Detta började hon med när hon kom in i puberteten för ett par år sedan, innan dess var hon uppe mellan 6 o 7 på morgonen.

ryttarn
0

Eftersom vi har hästar skall ju dom fodras på morgonen, ansvaret för det går runt på oss alla, detta innebär att dom kommer upp, på vardagarna blir det uppstigning 5.30 då skolbussen går kl 7….

Men visst, speciellt -90an och -96an kan lätt sova till 11 - 12 när dom inte måste upp. Yngsta dottern har alltid varit väldigt morgonpigg även om det någon enstaka gång kan dra sig framåt 10….

Äldsta dottern jobbar som hästskötare och har därmed tämligen tidiga morgonvanor på vardagarna, vilket faktiskt innebär att dygnsrytmen inte blir altför ruckad på helgerna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Asa-N
0

Ja i veckorna går dottern upp 6.30 utan att knota men på helgerna….. *suck* halva dagen går åt skogen. Men det har hänt att jag väckt henne tidigare i synnerhet om vi ska göra något speciellt. Som tur är har hon inget elakt morgon-humör *S*

storAnnette
0

Hihi,12 är väl inget…här kan hon sova till 14 i värsta fall!

På veckorna går hon alltid upp tidigt,två timmar innan skolan börjar och egentligen sover hon för lite då så hon tar igen det under helgen.Det går bra att stiga upp om det är något speciellt hon/vi ska göra.

Nu har hon (14 år) sån tur att syrran har jobbig epilepsi så vi kan aldrig planera in något gemensamt under förmiddagar.Pga det tar vi det lugnt allihop istället under helgerna det tycker jag är bara skönt!

PS:Hon som har epilepsi kan sova hela dagen i värsta fall….om hon haft flera anfall…då är det tyst här minsann och nästan inget blir gjort.DS.

Asa-N
0

Vad besvärligt med epilepsi'n, finns det ingen hjälp att få?

storAnnette
0

#4 Vi har nästan all hjälp som går att få,dottern har personlig assistans t ex.Nåja,en del saknas som ligger hos länsrätten förstås,det är det där vanliga att man måste strida för att få det man behöver om man är sjuk/funktionshindrad.

När det gäller anfallen så går det inte att göra mer,allt är prövat.Hon äter medicin och har en vagusnervstimulator inopererad.När någon har svårbehandlad epilepsi då är det ofta så att man får sträva efter bästa möjliga livskvalitet med den anfallsfrekvens man har.

Asa-N
0

#5 ja det är märkligt att man ska behöva strida för allt!!! Otroligt.

Till och med jag, som inte kan något om epilepsi, mer än vet vad det är, inser ju att det måste vara handikappande för hela familjen och all hjälp behövs.

vanessa
0

Bonusdottern som nu är 16 år, vaknar fortfarande tidigt på morgonen. Det har hon alltid gjort. Hon anser att hon sovit för länge om hon vakna vid 10-tiden. Killen som är 18 kan sova till 12-tiden. Ibland. Så de vaknar tidigare än jag, men det beror väl på att de går och lägger sig innan mig. Brukar ju somna vid 03-04-tiden. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

MIRJAMI
0

jag hade några släktingar här på besök vid nyår. De har fem barn. Den älsta barnet 19 år och den näst älsta barnet 16 år kunde sova hur länge som helst (I allafall tills klockan 12 varje dag). Dessa sömniga tonåringar…………..

KalleN
0

mina är ju inte så stora än men de är uppe med tuppen  de är ju så mysiga mina små änglar Älskar dem så de komm med frukost på sängen förra helgen  var riktigt härligt att höra hur de grejjade ute i köket .. mmmm vilka goda smörgåsar det var  jag älskar ju mycket smör på mackorna *skrattar glatt* ni skulle ha sätt  Jag värkligen Älskar smör  på mackorna … *ler*

Asa-N
0

#9 Hahaha jag kan lätt föreställa mig de mackorna men som du säger då är de goda *S*

blondifire
0

det är ju bevisat att tonåringar generellt behöver mer sömn och åxå att deras hjärnor påverkas av alla hormoner(typ ena stunden är dom såå förståndiga o andra gör dom heelt idiotiska saker).iaf det jag brukar trösta mig med innan jag sliter mitt hår här iblandSkrattande

S*Winsnes Wilda

Asa-N
0

Hahaha ja det är ju mycket som händer i kroppen på dem *S*

KalleN
0

*fnissar* i bland är jag som en tonåring *skrattar*

Asa-N
0

Hahahaha en förvuxen sådan då Kalle *S*

vanessa
0

Man är väl inte äldre än man gör sig? :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Sue_Ellen
0

Om tonåringen går upp vardagar och sköter skolan så kan dem gärna få sova hela helgen om dem vill.

Jag vet värre saker än att sova tex. kriminalitet och alkohol.

LeTigre
0

Det är helt normalt att sova mycket, tonåringar utvecklas ju så rasande fort både fysiskt och inte minst psykiskt. Men frågan är ju när de går och lägger sig? Sover de väldigt mycket eller förskjuter de helt enkelt sömnen?