Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett01-föräldraskap
Läst 895 ggr
LeTigre
0

arbetsintervju - dilemma!

Jag har de senaste somrarna sökt jobb så det osat ur både dator och öron här hemma. Har varit inne på hur många ställen som helst och skickat in ansökningar på varje jobb jag lyckats få nys om men har inte en enda gång blivit kallad till intervju - trots lysande referenser och mångårig erfarenhet. För vem vill anställa en ensamstående tvåbarnsmamma?

Efter nära ekonomisk ruin pga somrar utan någon inkomst alls (studenter får inte stämpla och soc har vägrat mig pengar - men det är en annan story) där jag fått låna stora (för mig) summor för att ens ge barnen mat (något jag kommer betala av i flera år framöver) har jag bestämt mig för att ändra min strategi.

Så nu när det blivit dags att söka igen komponerade jag en CV som listigt döljer föräldraledigheter och - utan att ljuga - antyder att jag är lös och ledig utan barn. Inga raka lögner utan bara ett skickligt undvikande av sanningen med andra ord.  

Det tog mig tre dagar att få min första intervju. Den är idag.

Men nu börjar jag bli rädd. Jag vill inte ljuga, men jag vill inte heller berätta om barnen om jag inte måste. Samtidigt vill jag inte att de ska känna att jag lurar dem (trots att detta är precis vad jag gör)! Men jag måste ha ett jobb för ännu en minussommar klarar vi inte av!!

Vad ska jag ha för taktik? Jag vill verkligen ha det här jobbet! Är jag en hemsk människa om jag ljuger och säger att barnens pappa finns i bilden och har dem ofta tex? Om jag ljuger och säger att barnomsorg inte är en issue alls. Det tar mig verkligen emot för jag värderar ärlighet väldigt högt, samtidigt har jag också en stark självbevarelsedrift och barnen måste ju få mat också under sommarmånaderna..

Skulle uppskatta lite pepp..

skruttan31
0

nödlögner måste vi få ha.. när de gäller jobb,,  så kalla de en sk vit *ge barnen mat* lögn..

LeTigre
0

#1 tack, precis vad jag vill höra! Skrattande

Håll tummarna för mig klockan 15 i dag.. är så nervös att jag mår illa.

Hjortronsylt
0

Håller verkligen tummarna att du får en öppen och bra person som intervjuar, för det första.

För det andra så ska du inte undanhålla att du har barn, utan berätta glatt om att dom finns och att du är lyckligt lottad med att ha jordens bästa barnvakter i morföräldrar, full back-up från pappans sida (och att han är flexibel och kanonbra!). Ni flexar med hjälp och du kan absolut jobba över om det behövs ibland, inga problem! (Sen om du kan lösa det är ju en annan femma….).

Vräääk på med positiva och BRA saker, utan att för den delen ljuga.

Du bara vrider en tung situation till en fördel istället. Att undanhålla en så väsentlig del av ditt liv som att du har barn, bådar inte gott för att få ett jobb.  Ställ krav också! Du har ju ett superbra CV säger du - ställ krav och var självsäker!

Lycka till, berätta hur det gick sen!

LeTigre
0

#3 tack för peppen! Det är ungefär så jag själv har tänkt mig, för att ljuga om att jag har barn är egentligen helt uteslutet.

Jag tänker göra osm du säger och glatt och lättsamt mena att jag är öppen att jobba när som helst - inga problem! (sånt får man fixa sen) De har öppettider 9-19 samt lördagar 9-15 så det är otroligt mycket bättre än de flesta andra jobb jag söker där arbetstiderna är ännu värre. NI vet hur det är inom service-restaurang-vård..

martdat
0

Jag önskar dig lycka till! Tror inte att alla arbetsgivare bryr sig om att man har barn, det de verkar titta på är som du säger själv om man kan lösa barnpassningen sen är det ju en stoor fördel om man kan nämna att man nässtan aldrig tar vård av barn, tror att de är mer rädda för att det ska inträffa än barnomsorg, barnomsorgen räknar de nog med att man löser om man söker jobbet, prata mer om jobbet än om barnen så ser de att du har intresse för det, jag nämner bara att jag har barn om de frågar elr om jag direkt ser på arbetstiderna att jag har behov av flex pga henne ibland, tex om en läkarutredning har varit pågång, då har jag sagt det, men jag är ärligheten själv,

har ingen utbildning själv så jag vet att arbetstiderna inom restaurang, service är svåra, är det jag jobbat med oxå, sen har jag märkt att det är en god ide att ringa till de som anonserar och se till att ha ett samtal de inte glömmer, papper tar jag med om det blir intervju säger jag, faktum är att jag aldrig fått intervju på pappersansökan men däremot telefon elr personligt besök ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Asa-N
0

Du ska absolut tala om att du har barn. Annars gör du bort dig fullständigt. Vad gör du annars om de blir sjuka??? Vad ska du ljuga ihop då? och jag lovar att förr eller senare så kommer det annars fram och då har du bitit dig själv i svansen.

Berätta att du har barn, mer behöver du inte säga.

Erindriel
0

Jag instämmer med "hjortronsylt" - helt klart!

Och att du behöver vinkla sanningen lite är baske mig rent nödvärn, som arbetsmarknaden behandlar ensamstående föräldrar! Det gör dig inte ett dugg mindre ärlig. Tyvärr ser det mycket ojämstälda samhället vi har ut så - att man lite tillspetsat antingen får offra lite av den Absoluta Ärligheten eller svälta ihjäl!

Tänkte på dig idag - hur gick det??? *kram*

(Ps: skönt att "se" dig här. Har inte hört av dig trots flera mess. DS)

LeTigre
0

#7 om du läser din post (se listen över "bokmärken" i vänsterspalten) så förstår du varför jag inte svarar på mess ;)

Det gick BRA igår! Kändes mycket bra i alla fall. Nu får jag veta senast Lördag om jag går vidare till intervju två. Det känns som om jag sökt till idol eller något. Men jag hoppas och tror på att de vill ha mig, trots många sökande. *hoppashoppashoppas*

LeTigre
0

Äsch, jag fick inte jobbet :(

Bara att söka vidare. Paniken växer!

Asa-N
0

Attans elände då :o(

Erindriel
0

Trist! Deras förlust, men jobbigt för dig! Håller tummarna vidare!

db-2
0

Tänkte inte kommentera det här först fö det blir inte bara "peppning"…

Men LT Du får en snabb kommentar; ur mitt - en arbetsgivares - perspektiv så finns det inget värre än en person som ljuger eller "mörkar" ev problem/svårigheter för mig.

Vill jag ha en ny Medarbetare spelar inte barn ngn som helst roll, det är ngt man får räkna med (en väldigt hög andel av hushållen i Sverige är ensamstående med barn). Vet man om det - inklusive ev trassel med barnpassning - så går det alltid att lösa.

Vid ett sommarjobb kanske det inte alltid känns relevant/nödvändigt att vara ärlig. Men de flesta av oss som anställer kvalificerade/högutbildade medarbetare är mkt noga med referenser. Även från tidigare sommarjobb - framförallt om man är nyexaminerad/saknar relevant erfarenhet och har varit hemma med barn - då för att i alla fall få en allmän bild av en person.

Jag accepterar heller inte vid en intervju att man utelämnar perioder av sitt liv utan tar referenter även från sommarjobb. Lämnar man inte sådana, så hamnar man i högen för ointressant.

Har man varit oärlig mot mig, så lovar jag att den som ringer mig för referenser får veta det.

Så mitt råd; var alltid ärlig. Jag vet att alla inte resonerar som jag själv, men - jag tror - att ärlighet vinner i längden.

Lycka till med nya/andra ansökningar!

Asa-N
0

Jag håller helt med dig och var också det jag skrev högre upp. Förr eller senare kommer alltid sanningen ikapp en. Detta gäller ju överallt, inte bara i detta.

LeTigre
0

Hehe, jag vill poängtera att jag är en extremt ärlig person. Mitt problem var snarare hur jag skulle lägga fram det faktum att jag är ensam med barn. Jag har dessutom mycket bra referenser då mina arbetsgivare alltid varit mycket nöjda med mig. Jag har dock inga referenser från sommarjobb då jag aldrig fått något, har bara haft "vanliga" jobb.

Asa-N
0

Prova med att "byta stol" med den som intervjuvar dig :o) vad skulle du ställa för frågor i dennes ställe? Idag är det mycket sällan något problem med att man har barn och sommartid är de ju sällan eller aldrig sjuka.

LeTigre
0

Angående det jag skrev i #0: "antyder att jag är lös och ledig utan barn. Inga raka lögner utan bara ett skickligt undvikande av sanningen med andra ord." så innebär det i mitt fall att jag helt enkelt skrivit alla jobb jag haft och när jag studerat. Eftersom jag studerat och/eller haft anställning genom graviditeter och föräldraledighet så innebar detta att jag helt enkelt inte la till orden: "jag har dessutom två barn som jag är ensam med". Det tar jag upp på intervjun.

Jag har aldrig ljugit för en potentiell arbetsgivare men som situationen ser ut nu börjar jag bli desperat faktiskt. Det finns hälften så många sommarjobb här uppe i år som förra året och så sent som nu i veckan läste jag i metro om att småbarnsföräldrar förbises i rekryteringsprocessen. Jag vet att om jag få jobbet så kommer inte arbetsgivaren ångra sig då jag är extremt arbetssam, social, plikttrogen och inte har några problem med personligt ansvar. Men jag  börjar vackla.

Verkar som om det blir soc, om de nu tar mig till nåder - annars blir det låna låna låna igen.

LeTigre
0

#15 jo man kan ju tycka det, borde vara så i allafall. Men det finns gott om unga människor utan barn som kan få jobben, vi slåss ju om jobben här omkring vi studenter.

Asa-N
0

Ja det är ju ett dilemma för er studenter som inte får något från CSN på sommaren :o/ och därmed blir många om att söka samma jobb….

LeTigre
0

mm, och inte har man rätt att stämpla heller :/

Nödutgången är att se om föräldradagarna som är kvar täcker sommaren, pappan skrev ju över sina på mig då han flyttade utomlands (han kan eventuellt ha tagit tillbaka dem dock), men med tanke på mitt stora minus som byggts upp efter obetalda somrar behöver jag verkligen ett jobb och inte flera månader på existensminimum..

MIRJAMI
0

Han har nog inte kunnat ta tillbaka föräldrardagarna utan att du skulle veta om det. Har för mig nämligen att det är du som i såfall måste skriva på ett överlåtningspapper om dessa dagar. Inget lätt det här med sommarjobb. Kommunen brukar behöva sommarjobbare inom tex. förskolekök, städ m.m Det är nog vikarie centralen som har hand om de platserna i varje kommun om det är nu samma i alla kommuner. Jag vet att ringde till min hemkommun för några år sedan och lyckdes få jobba några veckor under sommaren.

LeTigre
0

#20 nej tyvärr kan han ta tillbaka dem när han vill. Har kollat med fk redan förra sommaren. Det är ju  hans dagar och tydligen spelar det ingen roll att han skrivit över dem på mig. Jag trodde de var "mina" då, men yji fick jag.

Jo, jag letar på. Men finns ytterst få säsongsjobb verkar det som :/