Gemensam vårdnad....
,,,ja det har ju jag och exet om de tre minsta (10, 15 och 17)…två av dem bor hos mamman som flyttade 120 mil norrut till sin nya kärlek…
Avståndet omöjliggör ju den täta kontakt som jag önskar med mina grabbar och som de vill ha med mig…nu såga jag dem under några veckor i somras och har sedan dess bara pratat i telefon med dem, och då bara när jag ringer opp dem eller när jag fyller på deras telefoner…jag får känslan av att mamman inte vill att vi ska ha någon kontakt då hon på intet sätt underlättar kommunikationen.
JAg vill inte bråka med henne, för barnens skull, men jag vill ju samtidigt också ha de kontakten som både barnen och jag har rätt till.
17 åringen bor hos mig och vill av eget val inte ha någon större kontakt med mamman….efter händelser i anslutning till hennes flytt.
Dock försöker jag uppmuntra honom att hålla kontakten, så han ringer väl ibland, men han är ju oxå gammal nog att bestämma själv.
Är orolig för de två små, då jag får höra en hel del från gemensamma bekanta som också bor i samma by, och en massa halvkvädna visor från pojkarna dessutom…
Vilka styrmedel har jag som den ena av vårdnadshavarna, vem kan jag vända mig till för att få hjälp att se till att de har det bra…
Talar jag med mamman så får jag bara besked att de har det väl bra och att hon har dåligt med pengar (hon jobbar heltid) och att jag får skicka pengar till dem om de ska ha nåt extra….vilket jag gör när råd finnes…något som ofta hamnar i mammans börs i stället….
Detta är ingen klagolåt, tvärtom egentligen, men jag skulle vilja veta hur jag kan påverka mina pojkars välfärd på ett för dem positivt sätt!
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Det där är jättesvårt för tyvärr finns det inga självklara ställen att vända sig till förutom familjerätten - och mer subjektiv och jävig instans får man ju leta efter. Vad exakt är det du vill veta - hur de har det i sitt nuvarande hemliv, om de trivs? Vilka aspekter är det du oroar du dig över?
Det finns säkert en hel del länkar och tips på pappaliv.se där det finns många pappor som kämpat för att få mer umgänge med sina barn.
Förstår verkligen att du inte vill äventyra den ömtåliga kontakten du ändå har med mamman men du får nog räkna med att det kan bli lite spänt för det låter inte som om hon har tolerans för något ifrågasättande alls.
Om det är något extra de behöver så kan du väl istället köpa det och skicka upp så inte pengarna hamnar i hennes plånbok? Så gjorde jag och dotterns pappa med hans yngsta son för gav vi mamman pengar till skor t.ex. åt grabben så fick han inga skor men hon fick mer pengar till vin….. så då bestämde vi att vi fortsättningsvis köper det han behöver inom rimliga gränser.
Betr. kontroll så är det väl bara genom soc man kan få det gjort och dem är ju inte så roliga att ha kontakt med.

#1 jag oroar mig för barnens väl..vet ju att hon prioriterar sig själv och sina nöjen före barnen, viktigare att åka på nöjestripp över helgen än till optikern med lillkillen som har ett gravt synfel på ena ögat och behöver ny glasögon eller linser som han själv vill ha…något jag sagt att jag ska betala men att mamman får se till att komma iväg till optikern/ögonkliniken och får det mätt på rätt sätt…det är nu sju månader sedan och inget har hänt….kan jag ringa till skolsköterskan och få henne att agera?
#2 så gör jag redan, inte en femtioöring av det barnen skall ha ska landa i hennes ficka…..*S*
Tycker det här med gemensam vårdnad är något jäkla nys…*S*

Något du kan för attt verkligen visa henne att du inte släpper de är att ringa barnens skola offta och höra hur det går där,,, kanske,, jag sitter i tvärtomsitts, har en pappa till dottern som bara vägrar ta sitt ansvar som vårdnadshavare, sa tex nu i jullovet att han skulle hämta ut hennes medicin som e viktig och det fanns bara till 5 dagar av 7 ,,, men det vägrade han trotts att räkningen kommer till mig. och han som vägrar skriva över, men att hämta ut sitt barns medicin det ingick inte tyckte han, så dottern fick ingen medicin,, har inget gott att säga om gemensam vårdnad här heller, det går bara om båda föräldrarna verkligen vill o ch fattar tydligen,, och familjerätten,, tsss,, de är bara mesiga här,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Men det är ju förskräckligt att han inte hämtar hennes medicin!!! Herregud sådana skulle jag vilja sparka där det känns som mest…. *muttrar*

#4 att han inte hämtar hennes medecin bör ju om något vara skäl att bryta den gemensamma vårdnaden! Det lär väl vara brottsligt att inte ge ett sjukt barn den medicin hon är föreskriven?
Jag har för övrigt också haft problem med den gemensamma vårdnaden. Tex när det gäller att byta bostad då den andra föräldern måste skriva under också för att barnen ska skrivas på nya adressen. Vi förlorade ett och nästan två bostadsbidrag pga problem med detta och höll på att gå under ekonomiskt. Senare säger han sig ha "gjort mig en tjänst" när han skrev på och väntar sig oändlig tacksamhet.
Jag har också varit med om att han vägrat komma hem med barnen efter sina umgängesdagar (som jag hela tiden sett till att han haft!) utan behållt dem upp till en vecka längre, och jag lärde mig att det enda jag kunde göra var att ringa polisen och ha dem hämta barnen och det är ingenting man utsätter sina barn för om de inte svävar i livsfara. I efterhand tror jag han gjorde så bara för att kunna dra av mer på underhållet, men i stunden trodde jag att jag aldrig skulle få se dem igen.

#6 Verkar inte vara något vidare trevligt X du har,,,
Fy vilken vidrig typ :o(

Äh han är som han är och inte alls så hemsk som vissa. Han är snäll och bra mot barnen och det är huvudsaken. För han är ju den pappa de har.

#6 Jag har líknande problem med dotterns pappa. Jag får jaga honom för att han ska träffa lillan men nu ger jag upp. Jag får inte försvåra när han vill träffa henne, men kan å andra sidan inte kräva att han SKA träffa henne…vilket jag tycker är lite vridet. Underhåll?? Vad är det?? Tog hur lång tid som hellst innan det blev klart, och då inte tack vare honom. Enda anledningen till att han ville ha delat boende på dottern var för att han inte ville betala mej några pengar överhuvudtaget… Pengar som defenitivt läggs på barnen och inte hamnar i min ficka..:)
så här är det: gemensam vårdnad som det så fint heter innebär att man förutsetts komma överens,du har ingen rätt o kräva att den andre träffar sina barn,därimot får man inte flytta,sätta barnet i vilken skola du vill,ansöka om pass m.m. utan den andres underskrift.om man har enskild vårdnad måste man låta den andre få träffa sitt barn regelbundet, även om du misstänker att barnet inte har det bra där av olika anledningar,kallas umgängesrätt o den e till för föräldren inte barnet. alla dessa regler talar för föräldrars rättigheter,inte skyldigheter o barnets rättighet till båda föräldrar då? hur kommer det in i bilden?? inte alls.. för har jag som mamma gemensam vårdnad har jag ingen skyldighet o lämna över barnet till pappan om j nu typ vill "jävlas" elr liknande samma om pappan inte känner för o träffa elr umgås med sitt barn,finns ingen rättvisa alls i dessa regler som ska vara "för barnens bästa"….
S*Winsnes Wilda
Nej de har inte tänkt till över huvud taget verkar det som när de skrev ner dessa regler. Jag har ju enskild vårdnad, något jag och min ex-make var överens om, och det har funkat utmärt. För som han sa, att ska vi ha gemensam vårdnad så måste vi ju båda skriva på allt hit och dit och jag vet att du gör allt för Malin. Sedan var det slut på den diskussionen :o)

problemet är ju att de sätter "barnet rätt till båda föräldrarna" före barnets rätt som individ vilket slutar med att det är den trilskande förälderns rättigheter som tas hänsyn till snarare än barnets. Jag känner ofta att man som boendeförälder och 100% vårdare av barnen bara har skyldigheter och inga rättigheter medan barnens semesterförälder tvärtom har noll skyldigheter men alla rättigheter i världen, och de rättigheter som inte är lagstadgade tar de sig för vad kan man göra åt det utan att gå mellan barnen och deras andre förälder?
Men jag tröstar mig själv med att snart är barnen vuxna och då bestämmer de själva hur de vill umgås med honom. Under tiden ser jag noga till att så mycket som möjligt uppmuntra barnen till kontakt och umgänge (och det behövs uppmuntran när han aldrig ringer och de ses så sporadiskt som de gör) och prata ofta om pappa och hålla honom levande i vardagen men aldrig någonsin tala minsta illa om honom så att de (så mycket som möjligt) ska slippa lojalitetskonflikter, de ska veta att det är OK att älska pappa också. När de blir stora kommer de kanske förstå hur det egentligen var, men jag hoppas de slipper det. Och jag tar alla hans personangrepp utan minsta reaktion, jag beslutade mig att aldrig försvara mig eftersom det bara göder hans attacker (det har för övrigt funkat jättebra) utan själv ha en saklig och basics-only kontakt med honom.
Men helst skulle jag väl vilja ha enskild vårdnad av rent praktiska skäl. Dotterns pass har exempelvis gått ut och jag kan inte skaffa nytt. Men annars tror jag inte att någonting skulle vara annorlunda då heller iom att han fortfarande skulle ha samma rättigheter.

Inser att jag har en stor fördel som faktiskt har ett hyfsat fungerande arbetsförhållande till mina barns mor. Fist har vi våra duster ibland men på det stora hela, och rellativt till många andra, fungerar det bra.
Vad jag ofta med viss förundran har konstaterat är att samhället förordar och säger sig uppmuntra gemensam vårdnad, men samtidigt är regelverken uppbygda på ett sätt som förutsätter att antingen bägge föräldrarna bor ihop eller att en förälder har enskild vårdnad.
Anledningen till detta är att alla bidragsformer är baserade på barnens mantalsskrivningsadress, Dvs, även om barnen bor lika mycket hos bägge föräldrarna är det bara den förälder där barnen är skrivna som har rätt till tex bostadsbidrag. Om inte alla barnen är skrivna på samma adress riskerar man att en nitisk förskingringstjänsteman försöker dra in flerbarnstilläget. Alltid en massa diskusioner inför varje läsår om rätten till skolsjuss efterssom man enbart tittar på mantalsskrivningsadressen.
Finns säkert fler exempel som jag inte kommit i kontakt med men dessa har jag erfarenhet av. Grundproblemet är att samhället inte har ett regelverk som inser att ett barn kan ha två adresser där dom bor exakt lika mycket.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#0 Jag är nog lite hård kanske, men jag skulle aldrig i livet skriva på några papper som innebar att mina ungar skulle flytta 120 mil bort. Ok, om xet fick för sig att dra till Norge, men då skulle ungarna stanna här….
Har man väl skrivit på pappren om flytt har man inga som helst möjligheter, vad jag förstår, att få hjälp med koll på hur ungarna mår om inte man mistänker rent brotsliga förhållanden….
Jerker Klang,

Ryttarn …jag har aldrig skrivit på nåt om det heller…hon flyttade ill norrland……och därmed basta…jag har skrivit på skilsmässopappren, inget mer….känner mig väldigt lurad på nåt vis…särskilt som 17 åringen och jag skulle åka på semester och hon lät bli att skriva på hans passansökan….vilket då kostade mig både hans och min resa…a 4.200:-/ styck….pengar som jag inte får tillbaka heller då det inte täcks av nån resegaranti…så nu får vi vänta 20 år till innan vi lyckats spara ihop igen…*S*

#16 I det läget kan du faktiskt begära enskild vårdnad. Har en bekant som gjorde precis som dit ex om än bara 15 mil. När hennes ex stälde ultimatum så var det bara till att packa ihop och flytta till samma komun eller ge honnom enskild vårdnad om barnen. Detta var helt i paritet med de regler som åtminstone gälde för ca 3 år sedan.
Detta var även det besked jag fick av den skilsmässoadvokat som jag anlitade för "bodelningen". När jag började leta ny bostad för att få lite kortare till jobbet samt bättre plats för hästarna, begränsade jag mig till denna komunen (bor idag knapt fem km från den sydliga komungränsen).
Slog mig en sak…. Du måste väll ha skrivit på deras "ändring av mantalsskrivningsort"? I annat fall bor dom ju, rent juridiskt, inte hoss sin mor….
Jerker Klang,

det kom lite papper från försäkringskassan…..om underhåll…ja det skrev jag på samtidigt som jag bifogade kopior på det underhåll (alldeles för mycket) som jag betalat….men nåt om folkbokföring…..nej inte alls

Men man kan inte flytta på barns folkbokföring utan underskrift av båda vårdnadshavarna, det är de benhårda på vid gemensam vårdnad (man kan inte heller ansöka om skolplats)! Är du helt säker på att du inte skrivit under?
Det är något skumt här för som de skriver här så med gemensam vårdnad så kan du inte göra något utan att båda skriver på.

#18 Om den ena föräldern inte skriver på papper om adressändring så gär skattemyndigheten en treskoskrivning(obs stavning?) Det innebär att de tar reda på var barnet visstas messt sen blir barnen skriven på adressen där det tillbringar messt tid..
fast det görs bara om dom inte fått tag på den andre föräldern! dom skickar först 2 brev sen försöker dom via telefon,sen skriver dom över.detta hände nämligen i mitt fall ocg då flyttade vi en gata ner bara!! pappan svarade inte på breven om flytten och skattemyndigheten ringde upp mig sen tog det en månad innan dom skrev pojken hos mig.gjorde dock misstaget att inte meddela f-kassan,trodde det gick automatiskt, så i ett halvår har den j-a idioten fått halva underhållet utan att så mycket som ett telefonsamtal till pojken( han e 17 år)…
om en förälder drar med barnet utan o ha godkännandet,vid gemensam vårdnad räknas det i lagen som kidnappning…
S*Winsnes Wilda

kan ju vara så att jag glömt bort det men jag kan inte minnas att jag skrivit på nt mer än skilsmässopappret och försäkringskassans blankett om vårdnadsbidragen….
kolla upp det med skattemyndigheten/folkbokföringen..
S*Winsnes Wilda

Ja, ring dem och fråga helt enkelt.
Jag vart tvär-arg när jag kom hem. Skulle öppna ett konto till dottern så jag kan föra över hennes månadspeng bl.a. då kom ansökningsblanketten tillbaka idag där det står att båda vårdnadstagarna ska skriva på.
Ringde upp banken och frågade om de någonsin hört talas om enskild vårdnad??? Jodå men då var jag tvungen att skicka med personbevis som talar om att jag är ensam vårdnadshavare!!!
Jösses säger jag bara…..
det värsta är när man har man gemensam vårdnad o öppnar ett sånt konto till barnet kan den andra föräldern ta ut pengarna med…
S*Winsnes Wilda

#26 åh men det är väl inte självklart!? Ska de ha såna regler ska det stå tydligt utsatt på ansökan tycker jag.
#28 Det stod inte en bokstav om det på ansökan :o( vilket jag upplyste den stackaren som fick mig i örat på banken *S*
Jag sa för mig är det självklart att jag om jag hade haft gemensam vårdnad så hade pappans namnteckning funnits där.
#27 detta kontot är liksom knutet till mitt konto så där kunde jag fylla i att det bara var jag och Malin som ska ha tillgång till det.

#27 nja, det beror på. Jag och mitt ex har konton till våra barn som jag sätter in pengar på när jag kan men vi har kryssat i att uttag enbart kan ske om vi båda är med eller skriver på. Vilket aldrig kommer ske :P

#26 Detta verkar olika från bank till bank, Jag öppnade ett till dottern själv där bara jag har disponibelrätt även om vi har gemensam vårdnad, finns inga pengar där ioförsig, det gick inte att spara men ändå. Sen finns ju flera fall där marmor- farmor o dyl öppnar konton i barnbarnens namn och de har ju inte vårdnaden, ,,
Banken hemmavid (borås kommun),, så stod de i deras papper när jag öppnade sonens konto,, att har man barn under 18 år,, o är ensamstående,, så måste båda föräldrar vara med vid uttag.. Vid ensam vårdnad,, skulle detta styrkas med sk personbevis,, osv,,,

När jag öppnade sparkonton åt ungarna var vi tvungna att skriva på bägge två, det bvar på Handelsbanken, Nu har jag tack och lov inga större problem vad det gäller "underskriftshantering" vad gäller xet, även om hon kan vara lite löjligt glömsk ibland, men det vet jag inte är medveten elakhet utan bara allmän dummhet…typ…
Jerker Klang,

Jag har en rätt bra relation med mina barns pappa, kring detta med barnen iaf, och inser hur lyckligt lottad jag är. Nu är vår separation så färsk så jag vet ju inte hur det blir i framtiden, om han skaffar ny partner etc, men för nu är jag ändå glad för det som är. För mig finns helt andra saker i relation till barnens pappa som är svårt. Som att han är svårt utbränd och allt detta innebär i form av glömska, bristande kapacitet etc. Jag sitter alltid och hela tiden med _hela_ ansvaret för allt, vardagen, det praktiska, uppfostran, trösta, krama, förmana, svara på tusen frågor etc. DET är tungt och tufft! det känns för mig som den absolut tyngsta biten. Att ha haft ett jättebra _gemensamt_ föräldraskap och nu plötsligt vara ensam om allt detta. Att inte ha varandra att luta sig på i sitt föräldraskap s.a.s. Den andre som kan ta över när man själv inte orkar, behöver en paus, inte har svar på frågorna etc. Någon som hänger med i mina tankar?
När det gäller problem med GV så har jag dock alltför många hemska exemple i min närhet att lära av och min slutsats är att EV är att föredra för barnens skull i alla de fall där föräldrarna inte kommer överrens! Gemensam vårdnad har _inget_ med barnet rätt till båda föräldrarna att göra - det sköter umgängesrätten om. En gemensam vårdnad där parterna inte kommer överens är bara negativ och drabbar direkt eller indirekt barnen!

#34 exakt. Enskild vårdnad vore så otroligt skönt rent praktiskt och skulle inte ha någon påverkan på det umgänge mina barn har med sin pappa.
Ja det är en jäkla fördel utom när man måste bevisa att man har enskild vårdnad….
skulle vilja höra lite om hur det går för dig,branduir?
S*Winsnes Wilda

det har inte hänt nåt ännu …tyvärr…..men det är ju så ….och oavsett vad så är det ju pojkarna som bestämmer…*S*
ja man ska lyssna på barnen men det är dom vuxna som har yttersta ansvaret men det vet du ju.var bara nyfiken på om du kollat upp om d e så att du skrivit på flyttpapper elr inte…
S*Winsnes Wilda

Håller på att kolla opp….jag har INTE skrivit på nåt medgivande till folkbokföringen, frågade tom sonen om han sett nått sådant…..ska ta kontakt med Soc som faktiskt får agera lite…barnen mår inte bra där uppe vad jag förstår på både systern och på gamla vänner där…

#40 då är de inte skrivna däruppe då? Låter väldigt konstigt allt det här, ska bli spännande att höra hur det har gått till. Går de i skolan där, tar hon bostadsbidrag? Jag blev ju "avslöjad som bidragsfuskare" direkt (och där bidrig man till alliansens bidragsfuskarstatistik) när barnens folkbokföring inte gick genom pga saknad underskrift, känns som ett hån mot alla som haft problem med det där om hon lyckats hitta ett kryphål.
Lycka till i allafall BranDuir, hoppas det löser sig!
#40 ja detta blir spännande att följa. Man får inte bara flytta sådär när man har gemensam vårdnad så där ska soc gå in o kräva återflytt.

#42 soc kan inte kräva återflytt, förälder/vårdnadshavare skall göra det. Soc kan/är dock behjälpliga i förlängningen som leder till samarbetssamtal/(tingsrätt)/vårdnadsutredning/tingsrätt om föräldrarna inte kommer överens…
#40 Om du är orolig för att barnen far illa hemma hos ditt x skall du självklart anmäla det till socialförvaltningen. Kan ju vara svårt att ta sitt ansvar som vårdnadshavare 100 mil därifrån… Lycka till!
min sons pappa skrev inte på flyttpapprena men dom skickade dom till han 2 ggr o försökte nå han per tele oxå. dom ringde mig med o frågade hur det låg till sen "tvångsbokförde" dom han hos mig,tog ca 2 månader o jag fick varken underhåll elr b-bidrag under den tiden..
ska du anmäla din oro så se till o göra det till den förvaltning där barnen bor..
S*Winsnes Wilda

Nyfiken. Vad har hänt?
Ja hur har det gått??
Nu är åtminstone jag väldigt nyfiken…..