känner du igen symptomen?
Jag har skrivit tidigare om min sons magont och nu har vi äntligen fått tid för utredning. Jag är orolig för honom såklart, han verkar vara ett känsligt barn vad det gäller sjukor.. Det är fler saker än bara magen jag oroar mig för, är hans olika symptom relaterade eller beror de på olika saker? Tänkte fiska lite i er kollektiva erfarenhet och se vad ni tror. Kan det vara gluten som är boven tex? Han är fyra år.
Han har/är:
magont - efter i stort sett varje mål oavsett vad han ätit, ontet sitter eniigt honom "i naveln". Verkar vara ganska intensiv värk som oftast går över efter ca 10-15 minuter, har dock kommit oftare och oftare på sista tiden och börjar bli riktigt jobbigt för honom. Inga problem med diarre eller förstoppning. Misstänker att han börjat prutta lite väl mycket och stinkigt på sista tiden men han brukar säga att det inte var han, kanske är det katten - vad vet jag?
exem - på kinderna. Torrt och tidvis sårigt. Har efter lång tids trixande med kortison och andra salvor lyckats få ganska bra bukt på det med ren aloe vera
luftvägsbesvär - perioder av astma och/eller krupp.
ständigt törstig (detta oroar mig) och kissar på sig i perioder
oerhört lätt för att bli magsjuk
Det där magonda ringer en klocka hos mig, mjölkproteinet. Inte alltid det medför hård mage eller diarre. Enda chansen att utesluta det är att helt ta bort mjölken ur hans mat.
Detta är inget svårt egentligen, det finns mjölkfritt margarin, Oatly havredryck och så vidare, det handlar mest om att läsa innehållsförteckningarna så att det inte innehåller något gjort av mjölk.
Exemet var värre, men kan hänga ihop med resten.
Ständigt törstig…. har du kollat blodsockret?
Men det verkar vara en känslig liten kille du har där :o/

Jo, mjölkprotein har jag också funderat på, exem ska tydligen vara ett symptom på det, enligt läkarsidor online. Menar du att man inte kan se mjölkproteinallergi i blodprov alltså, som man kan med gluten och laktos?
Vi kommer att kolla alla värden och gå till botten med det här, jag lär inte ge mig utan att jag känner att allt som kan göras gjorts.
Han ska också till ögonläkaren snart då han verkar se lite dåligt på åtminstonde ett öga. Suck.
Det finns 2 sorters prover, dels rast-test som är ett blodprov och dels genom prick-test och det är väldigt ofta, i synnerhet på barn under 8 år som det inte ger något utslag. Min dotter visade aldrig något på dessa prov, men tog jag bort mjölken så mådde hon kalasbra, fick hon i sig mjölkprodukter så vart hon sjuk.
Därför är det enda tillförlitliga testet att helt sonika plocka bort allt med mjölk i.
Jag pm:ar dig mitt telefonnummer så kan du ringa så berättar jag mer.

Min äldsta dotter (fyller 20 i maj) tål inte mjölkprodukter. Mängder av tester har gjorts och flera liter med blod(enligt henne)har pumpats ur henne. Inga tester som dom har gjort visar något som helst. Men undviker hon mjölkprodukter och speciellt hårdost så slipper hon magont. Vad det kan bero på är det ingen som kan förklara. För vad jag har hört är överkänslighet mot mjölkprotein ytterst ovanligt hos vuxna….
Men efterssom hon mår bra om hon undviker mjölk så får hon tillsvidare leva utan denna delikatess….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#4 Jag är ju betydligt äldre än din dotter och har just upptäckt att jag inte tål mjölkprodukter.Höll mej ifrån allt i 6veckor men igår åt jag gräddtårta hos min mor,gissa var min förmiddag höll hus………….Ont å sitta gör det!
#4 Det är mycket vanligt att vuxna inte tål mjölkprodukter. Väninnans mamma vart konstaterad mjölkproteinallergisk när hon var 42 år….
håller med åsa. jobbar som barnskötare och vi har ett barn med precis dom symptomen du beskriver. han är allergisk mot mjölk,fisk och ägg.
värt o näma att dom kollar men som hon sa,byt genast ut mjölkprodukterna o se om det blir bättre.en utredning tar ju tid o att byta ut gör ingen skada.
lycka till med lillkillen..
S*Winsnes Wilda

Det vore kanon om det är mjölk han inte tål då han inte tycker om varken mjölk eller smör och alltså ändå inte äter de produkterna. Ska ta bort alla mjölkprodukter ur maten och dylikt och hoppas att det ger resultat! :)
Tack för tipsen :)
Ja det är det enda säkra sättet, att helt enkelt utesluta det ur kosten :O) Jag vet ju hur sjuk jag blir när jag ibland "syndar" med en bit fisk
trots att jag VET att det inte går. Men jag är åtminstone vuxen och kan hantera det om jag inte överdriver i mitt syndande *S*.

Är det för övrigt vanligt vid de här allergierna att man bara får ont precis efter maten/mackan/frukten - eller vad han nu ätit, så som han får? Han har inga problem med magen annars utan bara de där 10minutrarna efter han ätit (vilket inte är så "bara" iofs).
Jajjemen, det kommer direkt som ett slag i solarplexus. Hur länge det sitter i beror på hur mycket de fått i sig.

#11 men då borde han väl bara få ont om han fått i sig det han inte tål? Men han får ju ont oavsett vad han ätit, kan vara något med mjölk eller gluten - typ pannkaka eller macka, men kan lika gärna vara typ banan eller kyckling eller precis vad som helst. Gaah, om inte testerna visar något så blir det ju ett gissningsspel som heter duga i såna fall.
Men ingen idé att gräma sig i förtid. Jag börjar med mjölken tills vidare och ser vad som händer.
Pannkaka innehåller mjölk
Macka innehåller sannolikt mjölkprotein
Kyckling, om den är färdigköpt färdiggrillad så kan marinaden innehålla mjölkprotein.
Ja det enda som gäller är att ta bort en sak i stöten och se om det blir någon förändring, det märks ganska snabbt.
Funderade lite på detta med banan, sannolikt är det så att han är så van att få ont i magen att han tror att han får ont i magen utan att riktigt känna efter om du förstår hur jag menar, så vart det för Malin innan vi knäckte vad det var som spökade.

pratade med dem på barnsjukhuset nu och de sa att jag inte ska ändringar i diten på eget bevåg innan besöket då det kan bli svårare för dem att avgöra någonting då, om testerna inte visar någonting kommer vi att få utesluta olika födoämnen som ett led i utredningen under överblick av läkaren (ABA-design vad jag förstod). Så tills vidare gör vi ingenting och avvaktar vad som händer där.
Tog med honom och kollade blodsockret idag i allafall (med tanke på törsten tyckte jag det var bäst att kolla direkt) och det var normalt 
Nå det var ju skönt det i alla fall. När ska ni dit på besök då? Du märker skillnad inom något dygn så lite eget mekande är inget fel.
Detta kommer från en som mer eller mindre ruttnade på den svenska läkarkåren när det gäller barn. Läkaren vi hamnade hos sist erkände i alla fall att vi föräldrar till allergiska barn kunde mer än dem!!

Vi ska dit den 14:e men hon skrev upp honom på återbudslistan också. Faktum är att hon ringde upp redan efter 20 minuter och erbjöd oss en tid nu i veckan men tyvärr var det samtidigt som min tenta så det var omöjligt :/
Distriktssköterskan vi träffat hittills svär på att de är bland de bästa i skandinavien på just födoämnesallergier på den här kliniken så jag är villig att ge dem en chans.
Tyvärr är inte allergitesterna 100%-iga. Om de visar att du är allergisk så är du det men de kan också visa att du inte är allergisk trots att du är det.
Jag har varit allergisk hela livet, tack och lov inte mot mjölk, men mot fisk, skaldjur, nötter, choklad och vissa frukter och grönsaker. Fisk och skaldjur ger mig luftrörsbesvär i form av astma och klåda i halsen, likaså nötter i bakverk (typ bullar i affären), bananer och kiwi. Har någon däremot hällt jordnötsolja i maten eller drällt räkspad på pizzan så får jag just sånt magont som du beskriver hos din son.
Jag tycker inte alls att du ska vänta utan börja med att helt plocka bort all sån mat som är känd "allergimat"; mjölk, gluten, fisk och nötter. Avvakta tills han mår bra och sen introducerar du de ämnena igen, ett i taget och i små doser och håll noga koll på hans reaktioner. Att han får ont i magen av banan kan vara så enkelt att han är allergisk även mot bananer.
Lycka till och berätta hur det går!
Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga 🌺

Jag har nog uttryckt mig oklart, han får alltså ont i magen av ALL MAT, bananer, kyckling och pannkakor var bara exempel på matprodukter. han får även ont av äpplen, ägg, apelsiner, bovetegröt.. you name it :P
Vad barnläkaren sa till mig var att först görs blodprov, därefter ytterligare prover, tex eventuellt tarmluddtest om gluten fortfarande misstänks, om sen inga prover visar någonting görs en systematisk ABA-prövning av ett födoämne i taget. Eftersom hans symptom inte är akuta rådde hon mig å det starkaste att inte mixtra med dieten än då det kan förändra resultatet både av blodprov och uteslutninsgtest. Jag har beslutat mig för att lyssna på hennes råd, men jag uppskattar verkligen alla tips och omtankar!